Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
wynikających z różnic przejściowych, których łączna
wartość wynosi co najwyżej 10 % wartości pozycji
kapitału podstawowego Tier I instytucji;
b) suma następujących wartości:
(i) kwota, o której mowa w lit. a);
(ii)
kwota posiadanych przez instytucję
bezpośrednich, pośrednich i syntetycznych udziałów
kapitałowych w instrumentach funduszy własnych
podmiotów sektora finansowego, w które instytucja
dokonała znaczącej inwestycji, przy czym łączna
wartość tych udziałów wynosi co najwyżej 10 %
wartości pozycji kapitału podstawowego Tier I
instytucji.
Odsetek znaczących inwestycji w łącznej kwocie
pozycji, którego nie trzeba odliczać, wynosi jeden
minus część, o której mowa w akapicie pierwszym.
Art. 48
4. Kwotom pozycji niepodlegających odliczeniu N/przepi
ust. 4
zgodnie z ust. 1 przypisuje się wagę ryzyka równą 250
s
%.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 49
Artykuł 49.
N/przepi
ust. 1
Wymogi
dotyczące
odliczeń
w
przypadku
s
stosowan
zastosowania konsolidacji, dodatkowego nadzoru lub
y jest
instytucjonalnych systemów ochrony
bezpośre
1. Do celów obliczania funduszy własnych na zasadzie
dnio
indywidualnej, na zasadzie subskonsolidowanej i na
zasadzie skonsolidowanej, gdy właściwe organy
wymagają, by instytucje stosowały metodę 1, 2 lub 3 z
załącznika I do dyrektywy 2002/87/WE, lub zezwalają
instytucjom na stosowanie tych metod, właściwe
organy mogą zezwolić instytucjom na to, by nie
odliczały posiadanych instrumentów funduszy
własnych podmiotu sektora finansowego, w którym
instytucja dominująca, dominująca finansowa spółka
holdingowa lub dominująca finansowa spółka
holdingowa o działalności mieszanej lub instytucja
87
dokonały znacznej inwestycji, pod warunkiem że
spełnione są warunki określone w lit. a)-e) niniejszego
ustępu:
a) podmiot sektora finansowego jest zakładem
ubezpieczeń,
zakładem
reasekuracji
lub
ubezpieczeniową spółką holdingową;
b) ten zakład ubezpieczeń, zakład reasekuracji lub
ubezpieczeniowa spółka holdingowa są objęte tym
samym dodatkowym nadzorem na mocy dyrektywy
2002/87/WE co instytucja dominująca, dominująca
finansowa spółka holdingowa lub dominująca
finansowa spółka holdingowa o działalności mieszanej
lub instytucja, które posiadają dane udziały;
c) instytucja otrzymała uprzednie zezwolenie
właściwych organów;
d) przed wydaniem zezwolenia, o którym mowa w lit.
c), i w sposób nieustanny, właściwe organy są
przekonane, że poziom zintegrowanego zarządzania,
zarządzania ryzykiem oraz kontroli wewnętrznej w
odniesieniu do podmiotów, które byłyby objęte
zakresem konsolidacji w ramach metody 1, 2 lub 3, jest
odpowiedni;
e) udziały kapitałowe w podmiocie należą do jednego
z następujących podmiotów:
(i) dominującej instytucji kredytowej;
(ii) dominującej finansowej spółki holdingowej;
(iii) dominującej finansowej spółki holdingowej o
działalności mieszanej;
(iv) instytucji;
(v) jednostki zależnej jednego z podmiotów, o
których mowa w ppkt (i)-(iv), objętej zakresem
konsolidacji na mocy przepisów części pierwszej
tytuł II rozdział 2.
Wybraną metodę stosuje się w sposób jednolity przez
cały czas.
Art. 49
2. Do celów obliczania funduszy własnych na zasadzie N/przepi
ust. 2
indywidualnej i na zasadzie subskonsolidowanej
s
instytucje podlegające nadzorowi na zasadzie stosowan
88
skonsolidowanej zgodnie z przepisami części pierwszej y jest
tytuł II rozdział 2 nie odliczają posiadanych bezpośre
instrumentów funduszy własnych wyemitowanych
dnio
przez podmioty sektora finansowego objęte zakresem
nadzoru skonsolidowanego, chyba że - w konkretnym
celu, zwłaszcza na potrzeby strukturalnego
rozdzielenia działań z zakresu bankowości oraz na
potrzeby
planowania
działań
dotyczących
restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji -
właściwe organy określą takie odliczenia.
Zastosowanie podejścia, o którym mowa w akapicie
pierwszym,
nie
może
pociągać
za
sobą
nieproporcjonalnych niekorzystnych skutków dla
całości lub części systemu finansowego innych państw
członkowskich lub Unii jako całości, stanowiąc lub
stwarzając przeszkodę dla funkcjonowania rynku
wewnętrznego.
Art. 49
3. Do celów obliczania funduszy własnych na zasadzie N/przepi
ust. 3
indywidualnej lub na zasadzie subskonsolidowanej
s
właściwe organy mogą zezwolić instytucjom na to, by stosowan
nie odliczały posiadanych instrumentów funduszy y jest
własnych w następujących przypadkach:
bezpośre
dnio
a) gdy dana instytucja ma udział kapitałowy w innej
instytucji i spełnione są warunki, o których mowa w
ppkt (i)-(v):
(i)
instytucje są objęte tym samym
instytucjonalnym systemem ochrony, o którym
mowa w art. 113 ust. 7;
(ii) właściwe organy udzieliły zezwolenia, o którym
mowa w art. 113 ust. 7;
(iii) spełnione są warunki określone w art. 113 ust.
7;
(iv) instytucjonalny system ochrony sporządza
skonsolidowany bilans, o którym mowa w art. 111
ust. 7 lit. e), lub - gdy nie ma on obowiązku
sporządzania skonsolidowanego sprawozdania
finansowego - rozszerzone zagregowane obliczenie,
które w sposób zadowalający właściwe organy jest
równoważne z przepisami dyrektywy 86/635/EWG,
które obejmuje pewne dostosowania przepisów
89
dyrektywy 83/349/EWG lub rozporządzenia (WE)
nr
1606/2002,
regulujące
skonsolidowane
sprawozdania finansowe grup instytucji
kredytowych.
Równoważność
takiego
rozszerzonego zagregowanego obliczenia
weryfikuje audytor zewnętrzny; potwierdza się w
szczególności fakt, że w obliczeniu wyklucza się
wielokrotne wykorzystywanie składników, które
mogą być używane do obliczania funduszy
własnych, oraz wszelkie nieodpowiednie tworzenie
funduszy
własnych
pomiędzy
członkami
instytucjonalnego systemu ochrony.
Skonsolidowany bilans lub rozszerzone
zagregowane obliczenie przedstawia się właściwym
organom nie rzadziej niż z częstotliwością określoną
w art. 99;
(v) instytucje objęte instytucjonalnym systemem
ochrony
razem
spełniają
na
zasadzie
skonsolidowanej lub w rozszerzonym ujęciu
zagregowanym wymogi określone w art. 92 i
prowadzą sprawozdawczość na temat spełniania
tych wymogów zgodnie z art. 99. W ramach
instytucjonalnego systemu ochrony nie jest
wymagane odliczanie udziału posiadanego przez
członków spółdzielni lub podmioty prawne, które
nie są członkami takiego systemu ochrony, pod
warunkiem że wyklucza się wielokrotne
wykorzystywanie składników, które mogą być
używane do obliczania funduszy własnych, oraz
wszelkie nieodpowiednie tworzenie funduszy
własnych pomiędzy członkami instytucjonalnego
systemu ochrony a udziałowcem mniejszościowym,
gdy jest on instytucją;
b) jeżeli regionalna instytucja kredytowa posiada
pakiet akcji w swojej centralnej lub innej regionalnej
instytucji kredytowej oraz jeżeli są spełnione warunki
określone w lit. a) ppkt (i)-(v).
Art. 49
4. Posiadane udziały, w odniesieniu do których nie N/przepi
ust. 4
dokonuje się odliczeń zgodnie z ust. 1, 2 lub 3,
s
klasyfikuje się jako ekspozycje i stosuje się do nich stosowan
wagę ryzyka zgodnie z przepisami części trzeciej tytuł y jest
II rozdziały 2 lub 3, stosownie do przypadku.
bezpośre
90
dnio
Art. 49
5. W przypadku gdy instytucja stosuje metody 1 lub 2 N/przepi
ust. 5
określone w załączniku I do dyrektywy 2002/87/WE,
s
instytucja ta ujawnia dodatkowy wymóg w zakresie stosowan
funduszy własnych i współczynnik adekwatności y jest
kapitałowej konglomeratu finansowego, obliczone bezpośre
zgodnie z art. 6 i załącznikiem I do tej dyrektywy.
dnio
Art. 49
6. EUNB, EUNUiPPE i Europejski Urząd Nadzoru N/przepi
ust. 6
(Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów
s
Wartościowych)
(EUNGiPW)
ustanowiony stosowan
rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady y jest
(UE) nr 1095/2010 opracowują za pośrednictwem bezpośre
Wspólnego Komitetu projekty regulacyjnych dnio
standardów technicznych, aby do celów niniejszego
artykułu określić warunki stosowania metod obliczania
wymienionych w załączniku I część II dyrektywy
2002/87/WE do celów stosowania opcji
alternatywnych w stosunku do odliczania, o których
mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
EUNB, EUNUiPPE i EUNGiPW przedstawią Komisji
powyższe
projekty
regulacyjnych standardów
technicznych w terminie do dnia 28 lipca 2013 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
odpowiednio rozporządzenia (UE) nr 1093/2010,
rozporządzenia
(UE)
nr
1094/2010
oraz
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 50
Sekcja 4. Kapitał podstawowy Tier I
N/przepi
Artykuł 50.
s
stosowan
Kapitał podstawowy Tier I
y jest
Kapitał podstawowy Tier I instytucji składa się z bezpośre
pozycji kapitału podstawowego Tier I po
dnio
wprowadzeniu korekt wymaganych w art. 32-35 oraz
po zastosowaniu odliczeń na podstawie art. 36, a także
wyłączeń i opcji alternatywnych określonych w art. 48,
49 i 79.
91
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik