Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
przypadkach zezwolić na zastosowanie konsolidacji
s
proporcjonalnej stosownie do udziału, jaki jednostka stosowan
dominująca posiada w kapitale jednostki zależnej. y jest
Konsolidacja proporcjonalna może być dozwolona bezpośre
wyłącznie po spełnieniu wszystkich wskazanych
dnio
poniżej warunków:
a) odpowiedzialność jednostki dominującej ogranicza
się do udziału, jaki jednostka dominująca posiada w
kapitale jednostki zależnej, ze względu na
odpowiedzialność pozostałych udziałowców lub
członków;
b)
wypłacalność
wspomnianych
pozostałych
udziałowców lub członków jest zadowalająca;
c) odpowiedzialność pozostałych udziałowców i
członków została wyraźnie określona w wiążący
prawnie sposób.
Art. 18
3. W przypadku gdy przedsiębiorstwa są powiązane w N/przepi
ust. 3
rozumieniu art. 12 ust. 1 dyrektywy 83/349/EWG,
s
właściwe organy określają sposób, w jaki konsolidacja stosowan
ma zostać przeprowadzona.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 18
4. Organ sprawujący nadzór skonsolidowany wymaga N/przepi
ust. 4
przeprowadzenia konsolidacji proporcjonalnej zgodnie
s
z posiadanymi udziałami w kapitale instytucji i stosowan
instytucji
finansowych
zarządzanych
przez y jest
przedsiębiorstwo objęte konsolidacją wraz z bezpośre
przedsiębiorstwem lub przedsiębiorstwami nieobjętymi
dnio
konsolidacją w przypadku, gdy odpowiedzialność tych
przedsiębiorstw ogranicza się do udziałów, jakie
posiadają w kapitale.
Art. 18
5. W przypadku udziałów kapitałowych lub powiązań N/przepi
ust. 5
kapitałowych innych niż określone w ust. 1 i 2
s
właściwe organy określają, czy i w jaki sposób należy stosowan
przeprowadzić konsolidację. W szczególności mogą y jest
one zezwolić na zastosowanie metody praw własności bezpośre
lub wymagać zastosowania tej metody. Stosowanie tej
dnio
metody nie oznacza jednak objęcia danych
przedsiębiorstw
nadzorem
na
zasadzie
47
skonsolidowanej.
Art. 18
6. Właściwe organy określają, czy i w jaki sposób N/przepi
ust. 6
należy przeprowadzić konsolidację w następujących
s
przypadkach:
stosowan
y jest
a) gdy w opinii właściwych organów instytucja
wywiera znaczny wpływ na co najmniej jedną bezpośre
instytucję lub instytucję finansową, ale nie posiada
dnio
udziałów kapitałowych w tych instytucjach ani innych
powiązań kapitałowych z nimi; oraz
b) gdy co najmniej dwie instytucje lub instytucje
finansowe są wspólnie zarządzane, a sytuacja ta nie
wynika z umowy lub z klauzuli aktów założycielskich
lub umów spółki.
W szczególności właściwe organy mogą zezwolić na
stosowanie metody przewidzianej w art. 12 dyrektywy
83/349/EWG lub wymagać jej stosowania. Stosowanie
tej metody nie oznacza jednak objęcia danych
przedsiębiorstw nadzorem skonsolidowanym.
Art. 18
7. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi
ust. 7
standardów technicznych w celu określenia warunków,
s
zgodnie z którymi przeprowadza się konsolidację w stosowan
przypadkach, o których mowa w ust. 2-6 niniejszego
y jest
artykułu.
bezpośre
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty
dnio
regulacyjnych standardów technicznych do dnia 31
grudnia 2016 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 18
8. Jeżeli wymagane jest prowadzenie nadzoru N/przepi
ust. 8
skonsolidowanego zgodnie z art. 111 dyrektywy
s
2013/36/UE, przedsiębiorstwa usług pomocniczych stosowan
oraz spółki zarządzania aktywami określone w art. 2 y jest
pkt 5) dyrektywy 2002/87/WE są obejmowane bezpośre
konsolidacją w przypadkach przewidzianych w tym
dnio
artykule i zgodnie z przedstawionymi w nim
metodami.
48
Art. 19
Artykuł 19.
N/przepi
ust. 1
Jednostki wyłączone z
s
zakresu konsolidacji
ostrożnościowej
stosowan
y jest
1. Instytucja, instytucja finansowa lub
bezpośre
przedsiębiorstwo usług
pomocniczych będące
dnio
jednostką zależną lub przedsiębiorstwem, w kapitale
którego utrzymywany jest udział kapitałowy, nie
muszą być objęte konsolidacją, w przypadku gdy
łączna kwota aktywów i pozycji pozabilansowych
danego przedsiębiorstwa jest niższa od mniejszej z
następujących dwóch kwot:
a) 10 mln EUR;
b) 1% łącznej kwoty aktywów oraz pozycji
pozabilansowych
jednostki
dominującej
lub
przedsiębiorstwa posiadającego udział kapitałowy.
Art. 19
2. Właściwe organy odpowiedzialne za sprawowanie N/przepi
ust. 2
nadzoru na zasadzie skonsolidowanej zgodnie z art.
s
111 dyrektywy 2013/36/UE mogą w poszczególnych stosowan
przypadkach postanowić, że instytucja, instytucja y jest
finansowa lub przedsiębiorstwo usług pomocniczych, bezpośre
które stanowią jednostkę zależną lub w kapitale
dnio
których utrzymywany jest udział kapitałowy, nie
muszą być objęte konsolidacją w następujących
okolicznościach:
a) jeżeli dane przedsiębiorstwo ma siedzibę w państwie
trzecim, w którym występują przeszkody prawne dla
przekazywania niezbędnych informacji;
b) jeżeli z punktu widzenia celów monitorowania
instytucji kredytowych dane przedsiębiorstwo ma
jedynie marginalne znaczenie;
c)
jeżeli
w
opinii
właściwych
organów
odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru na
zasadzie
skonsolidowanej konsolidacja sytuacji
finansowej
danego
przedsiębiorstwa
byłaby
niewłaściwa lub myląca w odniesieniu do celów
nadzoru nad instytucjami kredytowymi.
Art. 19
3. Jeżeli w przypadkach, o których mowa w ust. 1 oraz N/przepi
ust. 3
ust. 2 lit. b), określone tam kryteria spełnia kilka
s
49
przedsiębiorstw, są one również obejmowane stosowan
konsolidacją, gdy wspólnie mają istotne znaczenie z y jest
punktu widzenia wspomnianych celów.
bezpośre
dnio
Art. 20
Artykuł 20.
N/przepi
ust. 1
s
Wspólne decyzje w sprawie wymogów
ostrożnościowych
stosowan
y jest
1. Właściwe organy współpracują ze sobą, w pełnym bezpośre
porozumieniu:
dnio
a) w przypadku wniosków o zezwolenia, o których
mowa w art. 143 ust. 1, art. 151 ust. 4 i 9, art. 283, art.
312 ust. 2 oraz art. 363, przedłożonych odpowiednio
przez unijną instytucję dominującą i jej jednostki
zależne lub wspólnie przez jednostki zależne unijnej
dominującej finansowej spółki holdingowej lub unijnej
dominującej finansowej spółki holdingowej o
działalności mieszanej, w celu podjęcia decyzji o
udzieleniu zezwolenia oraz określenia ewentualnych
warunków udzielenia takiego zezwolenia;
b) do celów określenia, czy kryteria dla zastosowania
szczególnego podejścia wewnątrz grupy, o którym
mowa w art. 422 ust. 9 i art. 425 ust. 5, uzupełnione
regulacyjnymi standardami technicznymi EUNB, o
których mowa w art. 422 ust. 10 i art. 425 ust. 6,
zostały spełnione.
Wnioski są przedkładane wyłącznie organowi
sprawującemu nadzór skonsolidowany.
Wniosek, o którym mowa w art. 312 ust. 2, zawiera
opis metod stosowanych podczas alokacji kapitału
ryzyka
operacyjnego
pomiędzy
poszczególne
podmioty wchodzące w skład grupy. Wniosek zawiera
informację, czy i w jaki sposób efekty dywersyfikacji
zostaną uwzględnione w systemie pomiaru ryzyka.
Art. 20
2. Właściwe organy dokładają wszelkich starań, aby w N/przepi
ust. 2
ciągu sześciu miesięcy podjąć wspólną decyzję w
s
sprawie:
stosowan
y jest
a) wniosku, o którym mowa w ust. 1 lit. a);
bezpośre
b) oceny kryteriów i określenia szczególnego
dnio
podejścia, o których mowa w ust. 1 lit. b).
50
Przedmiotowa wspólna decyzja zostaje przedstawiona
w dokumencie zawierającym w pełni uzasadnioną
decyzję, który zostaje przekazany przez właściwy
organ podmiotowi składającemu wniosek, o którym
mowa w ust. 1.
Art. 20
3. Okres, o którym mowa w ust. 2, rozpoczyna się:
N/przepi
ust. 3
s
a) w dniu otrzymania kompletnego wniosku, o którym
mowa w ust. 1 lit. a), przez organ sprawujący nadzór stosowan
skonsolidowany.
Organ
sprawujący
nadzór y jest
skonsolidowany niezwłocznie przekazuje kompletny bezpośre
wniosek pozostałym właściwym organom;
dnio
b) w dniu otrzymania przez właściwe organy
sprawozdania przygotowanego przez organ sprawujący
nadzór skonsolidowany zawierającego analizę
wspólnych zobowiązań grupy przez jej poszczególnych
członków.
Art. 20
4. Jeżeli właściwe organy nie wydadzą wspólnej N/przepi
ust. 4
decyzji w terminie sześciu miesięcy, organ sprawujący
s
nadzór skonsolidowany podejmuje własną decyzję w stosowan
sprawie ust. 1 lit. a). Decyzja wydana przez organ
y jest
sprawujący nadzór skonsolidowany nie ogranicza bezpośre
uprawnień przyznanych właściwym organom na mocy
dnio
art. 105 dyrektywy 2013/36/UE.
Decyzja zostaje przedstawiona w dokumencie
zawierającym w pełni uzasadnioną decyzję i
uwzględnia opinie i zastrzeżenia pozostałych
właściwych organów wyrażone w terminie sześciu
miesięcy.
Decyzja zostaje przekazana unijnej instytucji
dominującej, unijnej dominującej finansowej spółce
holdingowej lub unijnej dominującej finansowej spółce
holdingowej o działalności mieszanej oraz pozostałym
właściwym organom przez organ sprawujący nadzór
skonsolidowany.
Jeżeli po upływie terminu sześciu miesięcy
którykolwiek z zainteresowanych właściwych organów
skierował sprawę do EUNB zgodnie z art. 19
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, organ sprawujący
nadzór skonsolidowany odracza podjęcie decyzji w
51
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik