Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
3. Finansowanie handlu, o którym mowa w ust. 1 pkt N/przepi
ust. 3
80), jest zasadniczo niezatwierdzone i wymaga
s
dostatecznej pomocniczej dokumentacji transakcyjnej stosowan
wszystkich żądań wypłaty, co umożliwia odmowę y jest
finansowania w przypadku jakichkolwiek wątpliwości bezpośre
co do zdolności kredytowej lub co do pomocniczej
dnio
dokumentacji transakcyjnej. Spłata ekspozycji z tytułu
finansowania handlu jest zazwyczaj niezależna od
kredytobiorcy, zamiast tego fundusze pochodzą ze
środków pieniężnych otrzymanych od importerów lub
ze sprzedaży towarów objętych importem.
Art. 5
Artykuł 5.
N/przepi
pkt 1
Definicje odnoszące się do wymogów kapitałowych z
s
tytułu ryzyka kapitałowego
stosowan
.
y jest
Na użytek przepisów części trzeciej, tytuł II, bezpośre
zastosowanie mają następujące definicje:
dnio
(1) "ekspozycja" oznacza pozycję aktywów lub
pozycję pozabilansową;
Art. 5
(2) "strata" oznacza, do celów części trzeciej tytuł II, N/przepi
pkt 2
stratę ekonomiczną, w tym istotne skutki dyskonta,
s
oraz istotne pośrednie i bezpośrednie koszty inkasa, stosowan
którego przedmiotem jest dany instrument;
y jest
bezpośre
dnio
Art. 5
(3) "oczekiwana strata" lub "(EL)" oznacza stosunek N/przepi
pkt 3
kwoty oczekiwanej straty na ekspozycji w związku z
s
potencjalnym niewykonaniem zobowiązania przez stosowan
kontrahenta lub wartości rozmycia w skali jednego y jest
roku do kwoty należności w chwili niewykonania bezpośre
zobowiązania.
dnio
Art. 6
Tytuł II. POZIOM STOSOWANIA WYMOGÓW
N/przepi
ust. 1
Rozdział 1. Stosowanie wymogów na zasadzie
s
stosowan
indywidualnej
y jest
Artykuł 6.
bezpośre
dnio
Zasady ogólne
1. Instytucje wypełniają obowiązki określone w
32
częściach od drugiej do piątej oraz ósmej na zasadzie
indywidualnej.
Art. 6
2. Każda instytucja będąca jednostką zależną w N/przepi
ust. 2
państwie członkowskim, w którym posiada zezwolenie
s
na prowadzenie działalności i podlega nadzorowi, lub stosowan
będąca jednostką dominującą, oraz od każdej instytucji y jest
objętej konsolidacją zgodnie z art. 19 nie wymaga się bezpośre
wypełniania obowiązków określonych w art. 89, 90
dnio
oraz 91 na zasadzie indywidualnej.
Art. 6
3. Od każdej instytucji będącej jednostką dominującą N/przepi
ust. 3
lub jednostką zależną oraz od każdej instytucji objętej
s
konsolidacją zgodnie z art. 19 nie wymaga się stosowan
wypełniania obowiązków określonych w części ósmej y jest
na zasadzie indywidualnej.
bezpośre
dnio
Art. 6
4. Instytucje kredytowe i firmy inwestycyjne, które N/przepi
ust. 4
mają zezwolenie na świadczenie usług inwestycyjnych
s
i prowadzenia działalności wymienionych w pkt 3) i 6) stosowan
sekcji A załącznika I do dyrektywy 2004/39/WE, y jest
wypełniają obowiązki określone w części szóstej na bezpośre
zasadzie indywidualnej. W oczekiwaniu na dnio
sprawozdanie Komisji zgodnie z art. 508 ust. 3
właściwe organy mogą zwolnić firmy inwestycyjne z
wymogu wypełniania obowiązków określonych w
części szóstej, z uwzględnieniem charakteru, skali i
stopnia złożoności działalności danej firmy
inwestycyjnej.
Art. 6
5. Instytucje, z wyjątkiem firm inwestycyjnych, o N/przepi
ust. 5
których mowa w art. 95 ust. 1 i art. 96 ust. 1, oraz
s
instytucji, w odniesieniu do których właściwe organy stosowan
zastosowały odstępstwo określone w art. 7 ust. 1 lub 3, y jest
wypełniają obowiązki określone w części siódmej na bezpośre
zasadzie indywidualnej.
dnio
Art. 7
Artykuł 7.
N/przepi
ust. 1
Odstępstwo
od
stosowania
wymogów
s
ostrożnościowych na zasadzie indywidualnej
stosowan
y jest
1. Właściwe organy mogą odstąpić od stosowania bezpośre
przepisów art. 6 ust. 1 w odniesieniu do każdej
dnio
33
jednostki zależnej instytucji, gdy zarówno jednostka
zależna, jak i instytucja podlegają zezwoleniu i
nadzorowi danego państwa członkowskiego, a
jednostka zależna jest objęta nadzorem na zasadzie
skonsolidowanej razem z instytucją, która jest wobec
niej jednostką dominującą, i gdy spełnione są
wszystkie poniższe warunki, w celu zapewnienia
odpowiedniego podziału funduszy własnych pomiędzy
jednostką dominującą a jej jednostkami zależnymi:
a) nie istnieją obecnie ani nie są przewidywane w
przyszłości istotne przeszkody praktyczne lub prawne
dla szybkiego transferu funduszy własnych lub spłaty
zobowiązań przez jednostkę dominującą;
b) jednostka dominująca wykaże przed właściwym
organem, że jednostka zależna jest ostrożnie
zarządzana, i oświadczy, za zgodą właściwego organu,
że gwarantuje pokrycie zobowiązań zaciągniętych
przez jednostkę zależną, albo ryzyko w jednostce
zależnej ma znaczenie marginalne;
c) procedury oceny, pomiaru i kontroli ryzyka w
jednostce dominującej obejmują jednostkę zależną;
d) jednostka dominująca dysponuje ponad 50 % praw
głosu z akcji w kapitale jednostki zależnej lub ma
prawo do powoływania lub odwoływania większości
członków organu zarządzającego jednostką zależną.
Art. 7
2. Właściwe organy mogą wykorzystać możliwość N/przepi
ust. 2
przewidzianą w ust. 1, gdy jednostka dominująca jest
s
finansową spółką holdingową lub finansową spółką stosowan
holdingową o działalności mieszanej założoną w tym y jest
samym państwie członkowskim co instytucja, pod bezpośre
warunkiem że podlega ona takiemu samemu
dnio
nadzorowi jak instytucje, w szczególności standardom
ustanowionym w art. 11 ust. 1.
Art. 7
3. Właściwe organy mogą odstąpić od stosowania N/przepi
ust. 3
przepisów art. 6 ust. 1 w stosunku do dominującej
s
instytucji z państwa członkowskiego, gdy instytucja ta stosowan
podlega zezwoleniu i nadzorowi danego państwa y jest
członkowskiego i jest objęta nadzorem na zasadzie bezpośre
skonsolidowanej oraz gdy spełnione są wszystkie
dnio
poniższe warunki, w celu zapewnienia odpowiedniego
34
podziału funduszy własnych pomiędzy jednostką
dominującą a jej jednostkami zależnymi:
a) nie istnieją obecnie ani nie są przewidywane w
przyszłości istotne przeszkody praktyczne lub prawne
dla szybkiego transferu funduszy własnych lub spłaty
zobowiązań wobec instytucji dominującej z państwa
członkowskiego;
b) procedury oceny, pomiaru i kontroli ryzyka istotne
dla nadzoru skonsolidowanego obejmują instytucję
dominującą z państwa członkowskiego.
Właściwy organ korzystający z przepisów niniejszego
ustępu informuje o tym fakcie właściwe organy
wszystkich pozostałych państw członkowskich.
Art. 8
Artykuł 8.
N/przepi
ust. 1
Odstępstwo od stosowania wymogów dotyczących
s
płynności na zasadzie indywidualnej
stosowan
y jest
1. Właściwe organy mogą w pełni lub częściowo bezpośre
odstąpić od stosowania przepisów określonych w
dnio
części szóstej w odniesieniu do instytucji i jej
wszystkich lub niektórych jednostek zależnych w Unii
oraz sprawować nad nimi nadzór jako nad wydzieloną
podgrupą płynnościową, o ile spełniają one wszystkie
określone poniżej warunki:
a) instytucja dominująca na zasadzie skonsolidowanej
lub instytucja zależna na zasadzie subskonsolidowanej
wypełniają obowiązki określone w części szóstej;
b) instytucja dominująca na zasadzie skonsolidowanej
lub instytucja zależna na zasadzie subskonsolidowanej
stale monitorują i nadzorują poziomy płynności
wszystkich instytucji wchodzących w skład grupy lub
podgrupy, które zostały objęte odstępstwem, i
zapewniają
wystarczający
poziom
płynności
wszystkich tych instytucji;
c) instytucje zawarły umowy, które są zadowalające
dla właściwych organów i które przewidują swobodny
przepływ środków między tymi instytucjami, aby
umożliwić im wywiązywanie się z indywidualnych i
wspólnych zobowiązań w terminie ich wymagalności;
d) nie istnieją obecnie ani nie są przewidywane w
35
przyszłości istotne przeszkody praktyczne lub prawne
dla wykonania umów, o których mowa w lit. c).
Do dnia 1 stycznia 2014 r. Komisja przedłoży
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
na temat wszelkich przeszkód prawnych, które mogą
uniemożliwić stosowanie lit. c) akapitu pierwszego;
Komisja jest również proszona, by w stosownym
przypadku przedłożyć do dnia 31 grudnia 2015 r.
wniosek ustawodawczy precyzujący, które z tych
przeszkód należy usunąć.
Art. 8
2. Właściwe organy mogą odstąpić w całości lub w N/przepi
ust. 2
części od stosowania przepisów określonych w części
s
szóstej w odniesieniu do instytucji i wszystkich lub stosowan
niektórych jej jednostek zależnych, gdy wszystkie
y jest
instytucje wchodzące w skład wydzielonej podgrupy bezpośre
płynnościowej uzyskały zezwolenie w tym samym
dnio
państwie członkowskim i pod warunkiem spełnienia
warunków określonych w ust. 1.
Art. 8
3. W przypadku gdy instytucje wchodzące w skład N/przepi
ust. 3
wydzielonej podgrupy płynnościowej uzyskały
s
zezwolenie w kilku państwach członkowskich, stosowan
przepisy ust. 1 stosuje się wyłącznie po zastosowaniu y jest
procedury określonej w art. 21 i tylko w odniesieniu do bezpośre
instytucji, których właściwe organy osiągną
dnio
porozumienie w sprawie następujących kwestii:
a) ich oceny zgodności organizacji i sposobu
ujmowania ryzyka płynności z warunkami określonymi
w art. 86 dyrektywy 2013/36/UE w całej wydzielonej
podgrupie płynnościowej;
b) podziału kwot, lokalizacji oraz tytułu własności do
wymaganych aktywów płynnych, które mają być
utrzymywane w obrębie wydzielonej podgrupy
płynnościowej;
c) ustalenia minimalnych kwot aktywów płynnych,
które mają utrzymywać instytucje, w odniesieniu do
których zostanie zastosowane odstępstwo od
stosowania przepisów określonych w części szóstej;
d) konieczności ustanowienia bardziej rygorystycznych
parametrów niż przewidziane w części szóstej;
36
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik