Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3149
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
- data uchwalenia: 2015-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 675
3149
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2015 r.)
MINISTER ZDROWIA
W porozumieniu:
MINISTER GOSPODARKI
MINISTER PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
MINISTER ŚRODOWISKA
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2012 r.
w sprawie sposobu oznakowania miejsc, rurociągów oraz pojemników i zbiorników służących do
przechowywania lub zawierających substancje niebezpieczne lub mieszaniny niebezpieczne (Dz. U.
z 2012 r., poz. 601), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie
art. 4 ustawy z dnia … o zmianie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. poz. …).
– 5 –
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Zdrowia
z dnia … (poz. ...)
ZNAKI OSTRZEGAWCZE
Znaki ostrzegawcze powinny mieć następujące cechy charakterystyczne:
– kształt trójkątny,
– czarny piktogram na żółtym tle z czarnymi krawędziami (żółta część zajmuje nie mniej niż
50% powierzchni znaku).
1) Ostrzeżenie przed substancjami i mieszaninami o właściwościach wybuchowych
2) Ostrzeżenie przed substancjami i mieszaninami o właściwościach utleniających
3) Ostrzeżenie przed substancjami i mieszaninami łatwopalnymi lub ostrzeżenie o wysokiej
temperaturze
4) Ostrzeżenie przed substancjami i mieszaninami toksycznymi
1) W przypadku braku odrębnego znaku ostrzegającego o wysokiej temperaturze.
– 6 –
5) Ostrzeżenie przed substancjami i mieszaninami żrącymi
6) Ogólny znak ostrzegawczy – ostrzeżenie o niebezpieczeństwie
2) Tego znaku ostrzegawczego nie stosuje się celem ostrzegania przed substancjami lub mieszaninami
stwarzającymi zagrożenie, z wyjątkiem gdy ten znak ostrzegawczy jest stosowany zgodnie z § 5 ust. 2
rozporządzenia w celu oznakowania magazynu, w którym są składowane różnorodne substancje stwarzające
zagrożenie lub mieszaniny stwarzające zagrożenie.
– 7 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu oznakowania miejsc,
rurociągów oraz pojemników i zbiorników służących do przechowywania lub zawierających
substancje stwarzające zagrożenie lub mieszaniny stwarzające zagrożenie stanowi wykonanie
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 25 lutego 2011 r.
o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. Nr 63, poz. 322, z 2012 r. poz. 908
oraz z ... poz. …), zwanej dalej „ustawą”, która włącza do polskiego porządku prawnego
przepisy rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin,
zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.),
zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1272/2008”. Wejście w życie w dniu 20 stycznia 2009 r.
rozporządzenia nr 1272/2008 wprowadziło konieczność zmian w wielu wspólnotowych
aktach prawnych, które zawierały odniesienia do klasyfikacji i oznakowania substancji
i mieszanin chemicznych zgodnie z wymaganiami dyrektywy Rady 67/548/EWG z dnia
27 czerwca 1967 r.
w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych
i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji
niebezpiecznych i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/45/WE z dnia 31 maja
1999 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych
państw członkowskich odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania
preparatów niebezpiecznych.
Jednym z aktów prawnych, w którym znajduje się odniesienie do klasyfikacji i oznakowania
zgodnie z przepisami dyrektywy 67/548/EWG i dyrektywy 1999/45/WE jest dyrektywa Rady
92/58/EWG z dnia 24 czerwca 1992 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących
znaków bezpieczeństwa i/lub zdrowia w miejscu pracy (dziewiąta dyrektywa szczegółowa
w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 245 z 26.08.1992,
str. 23; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 89, z późn. zm.), zwana
dalej „dyrektywą 92/58/EWG”. Przepisy załącznika II i III dyrektywy Rady 92/58/EWG
dotychczas były wdrożone do prawodawstwa polskiego poprzez rozporządzenie Ministra
Zdrowia z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie sposobu oznakowania miejsc, rurociągów oraz
pojemników i zbiorników służących do przechowywania lub zawierających substancje
niebezpieczne lub mieszaniny niebezpieczne (Dz. U. poz. 601). Opublikowana w dniu
– 8 –
5 marca 2014 r. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/27/UE z dnia 26 lutego
2014 r. zmieniająca dyrektywy Rady 92/58/EWG, 92/85/EWG, 94/33/WE, 98/24/WE oraz
dyrektywę 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w celu dostosowania ich do
rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania
substancji i mieszanin (Dz. Urz. UE L 65 z 05.03.2014, str. 1), zwana dalej „dyrektywą
2014/27/UE”, wprowadziła między innymi zmiany w dyrektywie Rady 92/58/EWG, mające
na celu zmianę odniesień do klasyfikacji i oznakowania znajdujących się w tej dyrektywie
w celu dostosowania ich do przepisów rozporządzenia (WE) nr 1272/2008.
Zmiany wprowadzone w dyrektywie 92/58/EWG, poprzez dyrektywę 2014/27/UE, powodują
konieczność wydania nowego rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu
oznakowania miejsc, rurociągów oraz pojemników i zbiorników służących do
przechowywania lub zawierających substancje stwarzające zagrożenie lub mieszaniny
stwarzające zagrożenie.
Projekt rozporządzenia dokonuje częściowego wdrożenia dyrektywy 92/58/EWG, gdyż
przedmiotowa dyrektywa obejmuje swoim zakresem nie tylko znaki ostrzegawcze związane
z substancjami chemicznymi i ich mieszaninami, ale także wiele innych, takich jak
oznakowanie sprzętu przeciwpożarowego, znaki używane do oznaczania przeszkód,
niebezpiecznych miejsc i tras ruchu, sygnały świetlne i dźwiękowe oraz komunikaty słowne
i sygnały ręczne, które są wdrażane do prawodawstwa krajowego innymi przepisami.
W porównaniu do dotychczas obowiązującego rozporządzenia różnice dotyczą:
1) zastąpienia dotychczasowych znaków ostrzegawczych służących do oznakowania
pojemników i zbiorników służących do przechowywania substancji niebezpiecznych
lub mieszanin niebezpiecznych oraz pojemników i zbiorników służących do pracy
z tymi substancjami lub mieszaninami, rurociągów zawierających substancje
niebezpieczne lub mieszaniny niebezpieczne lub służących do ich transportowania,
zgodnych z piktogramami znajdującymi się w dyrektywie 67/548/EWG,
piktogramami znajdującymi się w rozporządzeniu nr 1272/2008,
2) zmian w terminologii wprowadzonych dyrektywą 2014/27/UE w dyrektywie
92/58/EWG poprzez zastąpienie wyrazu „niebezpieczny” wyrazami „stwarzający
zagrożenie”,
3) usunięcia z przepisów rozporządzenia znaku ostrzegawczego „ostrzeżenie przed
substancjami i mieszaninami szkodliwymi lub drażniącymi” – zgodnie z przepisami
rozporządzenia nr 1272/2008 powyższe substancje/mieszaniny będą oznakowane
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3149
› Pobierz plik