Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3130
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 349
3130-czesc-I
Rozdział 8
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Art. 55. 1. Funkcjonowanie krajowej sieci obszarów wiejskich, o której mowa w art. 54
ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013, zwanej dalej „KSOW”, zapewniają:
1)
instytucja zarządzająca – jako jednostka centralna;
2)
samorządy województw – jako jednostki regionalne;
3)
wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego – jako jednostki realizujące
w poszczególnych województwach zadania KSOW, o których mowa w art. 54 ust. 2
lit. d rozporządzenia nr 1305/2013, wykonywane w ramach Sieci na rzecz innowacji
w rolnictwie i na obszarach wiejskich, w tym zadania polegające na współpracy
w ramach sieci EPI, o której mowa w art. 53 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013;
4)
CDR – jako jednostka koordynująca realizację zadań KSOW, o których mowa w art. 54
ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 1305/2013, wykonywanych w ramach Sieci na rzecz
innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich, w tym zadań polegających na
współpracy w ramach sieci EPI, o której mowa w art. 53 ust. 1 rozporządzenia
nr 1305/2013.
2. Do zadań jednostki centralnej należy zapewnienie funkcjonowania KSOW na
poziomie krajowym, w szczególności przez:
1)
identyfikację podmiotów współpracujących w ramach KSOW, zwanych dalej
„partnerami KSOW”;
2)
opracowanie planu działania i dwuletnich planów operacyjnych we współpracy
z partnerami KSOW oraz agencją płatniczą.
3. Do zadań jednostki regionalnej należy zapewnienie funkcjonowania KSOW
w województwie, w szczególności przez:
1)
identyfikację partnerów KSOW w województwie;
2)
realizację planu działania w zakresie dotyczącym województwa na podstawie
dwuletnich planów operacyjnych.
4. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi może upoważnić, w drodze rozporządzenia,
jednostkę sektora finansów publicznych albo fundację, której jedynym fundatorem jest Skarb
Państwa, do pełnienia funkcji jednostki centralnej, mając na względzie określone
w programie zasoby i doświadczenie, jakie powinien posiadać podmiot pełniący funkcję
– 36 –
jednostki centralnej oraz konieczność zapewnienia realizacji co najmniej działań
wymienionych w art. 54 ust. 3 lit. b rozporządzenia nr 1305/2013.
5. W przypadku upoważnienia:
1)
jednostki sektora finansów publicznych do pełnienia funkcji jednostki centralnej,
realizacja jej zadań jest finansowana ze środków publicznych na wyprzedzające
finansowanie zgodnie z przepisami dotyczącymi finansowania wspólnej polityki rolnej;
2)
fundacji, której jedynym fundatorem jest Skarb Państwa, do pełnienia funkcji jednostki
centralnej, realizacja jej zadań jest finansowana z dotacji celowej udzielonej przez
ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na podstawie przepisów o finansach
publicznych.
6. Zadania jednostki regionalnej mogą być wykonywane przez podmiot, któremu
samorząd województwa powierzył wykonywanie tych zadań na podstawie umowy.
Art. 56. 1. Instytucja zarządzająca sprawuje nadzór nad jednostkami, o których mowa
w art. 55 ust. 1 pkt 2–4, oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w realizację zadań KSOW
pod względem wykonywania tych zadań zgodnie z przepisami prawa, programem i planem
działania.
2. Instytucja zarządzająca, w ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, może
w szczególności:
1)
wydawać wytyczne i polecenia;
2)
żądać przedstawienia informacji i udostępnienia dokumentów;
3)
przeprowadzać kontrole, stosując odpowiednio przepisy o kontroli w administracji
rządowej określające zasady i tryb przeprowadzania kontroli.
3. W przypadku upoważnienia jednostki sektora finansów publicznych albo fundacji,
której jedynym fundatorem jest Skarb Państwa, do pełnienia funkcji jednostki centralnej,
instytucja zarządzająca sprawuje nadzór, o którym mowa w ust. 1, również nad tą jednostką
albo fundacją, z tym że kontrole, o których mowa w ust. 2 pkt 3, w zakresie realizacji planu
działania pod względem jego realizacji zgodnie z przepisami prawa, programem i tym planem
przeprowadza ta jednostka albo fundacja.
4. W przypadku powierzenia zadań jednostki regionalnej na podstawie art. 55 ust. 6,
instytucja zarządzająca sprawuje nadzór, o którym mowa w ust. 1, również nad podmiotem,
któremu powierzono te zadania.
– 37 –
5. Wytyczne i polecenia, o których mowa w ust. 2 pkt 1, mogą być skierowane
wyłącznie do podmiotów, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, w celu zapewnienia prawidłowej
realizacji wykonywanych przez nie zadań.
6. Wytyczne i polecenia, o których mowa w ust. 2 pkt 1, wiążą podmioty, do których są
skierowane, i nie mogą dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy o wybór podmiotu
realizującego operację w ramach dwuletniego planu operacyjnego.
Art. 57. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi powołuje, w drodze zarządzenia,
organ pomocniczy w zakresie funkcjonowania KSOW, w skład którego wchodzą
przedstawiciele podmiotów działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na poziomie
krajowym.
2. Zarząd województwa powołuje, w drodze uchwały, w zakresie funkcjonowania
KSOW w województwie, organ opiniodawczo-doradczy, w skład którego wchodzą
przedstawiciele podmiotów działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich z danego
województwa.
3. Do zadań organu, o którym mowa w ust. 1, należy:
1)
akceptacja planu działania, dwuletnich planów operacyjnych oraz ich zmian;
2)
opiniowanie sprawozdań i informacji, sporządzanych na podstawie planu działania,
w ramach okresowego przeglądu realizacji tego planu i dwuletnich planów
operacyjnych, w tym wydawanie rekomendacji w sprawie ich zmian;
3)
zapewnienie wymiany wiedzy tematycznej, analitycznej i ułatwianie współpracy
pomiędzy partnerami KSOW przez możliwość tworzenia grup tematycznych na
poziomie krajowym.
4. Do zadań organu, o którym mowa w ust. 2, należy:
1)
opiniowanie propozycji do planu działania KSOW, propozycji zmian do tego planu oraz
dwuletnich planów operacyjnych i ich zmian, na poziomie województwa;
2)
opiniowanie sprawozdań i informacji, sporządzanych na podstawie planu działania,
w ramach okresowego przeglądu realizacji tego planu i dwuletnich planów
operacyjnych, w tym zgłaszanie propozycji rekomendacji w sprawie ich zmian;
3)
zapewnienie wymiany wiedzy tematycznej, analitycznej i ułatwianie współpracy
pomiędzy partnerami KSOW przez możliwość tworzenia grup tematycznych na
poziomie województwa.
– 38 –
5. Jednostka centralna przekazuje organowi, o którym mowa w ust. 1, plan działania,
dwuletni plan operacyjny oraz ich zmiany, wyznaczając termin ich akceptacji, nie krótszy niż
14 dni.
6. Organ, o którym mowa w ust. 1, może w wyznaczonym terminie zaakceptować,
w drodze uchwały, plan działania, dwuletni plan operacyjny oraz ich zmiany albo zgłosić
uzasadnione uwagi.
7. W przypadku otrzymania uwag, o których mowa w ust. 6, jednostka centralna
uzgadnia z organem, o którym mowa w ust. 1, ostateczny zakres i treść planu działania,
dwuletniego planu operacyjnego oraz ich zmian.
8. Niezwłocznie po uzgodnieniu, o którym mowa w ust. 7, lecz nie później niż
w terminie 14 dni od dnia tego uzgodnienia, organ, o którym mowa w ust. 1, akceptuje,
w drodze uchwały, plan działania, dwuletni plan operacyjny oraz ich zmiany.
Art. 58. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia:
1)
tryb opracowywania i zmiany planu działania, a także jego zakres i sposób jego
realizacji,
2)
tryb opracowywania i zmiany dwuletniego planu operacyjnego, a także jego zakres,
3)
szczegółowy zakres zadań jednostki centralnej, jednostek regionalnych, CDR
i wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego w zakresie funkcjonowania KSOW
oraz sposób ich wykonywania
– mając na względzie zapewnienie funkcjonowania KSOW zgodnie z programem, w tym
przygotowanie planu działania i dwuletnich planów operacyjnych oraz ich zmian,
uwzględniając w planie działania i dwuletnich planach operacyjnych elementy, o których
mowa w art. 54 ust. 3 lit. b rozporządzenia nr 1305/2013, oraz zapewnienie współpracy
jednostek, o których mowa w art. 55 ust. 1, z partnerami KSOW.
Rozdział 9
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 59. W ustawie z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U.
z 2014 r. poz. 700) w art. 3 w ust. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) inne środki publiczne na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r.
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1649),
w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków
Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
– 39 –
w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013
i w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków
Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.”.
Art. 60. W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2014 r. poz. 1153)
wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 14 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Starosta właściwy ze względu na położenie gruntu objętego zalesieniem
dokonuje oceny udatności upraw leśnych najpóźniej w piątym roku od zalesienia gruntu
oraz przekwalifikuje z urzędu zalesiony grunt na leśny, jeżeli zalesienia gruntu
dokonano na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze
środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji
i Gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów
wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
2007–2013, lub na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich
z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.”;
2)
w art. 35 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Nadleśniczy, na wniosek właściciela gruntu przeznaczonego do zalesienia,
sporządza plan zalesienia i potwierdza wykonanie zalesienia zgodnie z planem
zalesienia w przypadku zalesienia objętego przepisami o wspieraniu rozwoju obszarów
wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu
Orientacji i Gwarancji Rolnej lub przepisami o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich
z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, lub
przepisami o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków
Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.”.
Art. 61. W ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji
producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3130-czesc-I
› Pobierz plik
-
3130-czesc-II
› Pobierz plik