Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3130
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 349
3130-czesc-I
Dotyczy
Zgłaszający
Treść uwagi
Odpowiedź
„W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2014 r.
poz. 1153) wprowadza się następujące zmiany (…)”.
137. Art. 65
UM Woj.
Należy wprowadzić zapisy umożliwiające występowanie o kontrole Uwaga nieuwzględniona.
Małopolskiego
do Prezesa UZP przez instytucję wdrażającą, w celu usprawnienia Nie jest konieczne wprowadzenie dodatkowych przepisów do ustawy Prawo
pracy IW.
zamówień publicznych umożliwiających występowanie przez podmioty
wdrażające z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli do Prezesa UZP, gdyż
zgodnie z dotychczasową praktyką, na bazie obowiązujących przepisów ustawy
Pzp, samorządy województw miały możliwość (i korzystały z niej)
występowania z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli doraźnej bezpośrednio
do Prezesa UZP.
138. Art. 65
Agencja
W przypisie 7 we wskazanych w nim zmianach tekstu jednolitego Uwaga uwzględniona.
przypis 7
Restrukturyzacji i
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych,
Modernizacji
należy uwzględnić pozycje 768, 811 i 915 z 2014 r.
Rolnictwa
Proponowane brzmienie:
„7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy (…) oraz z
2014 r. poz. 423, 768, 811 i 915.”.
139. Art. 65
Agencja
Proponowana zmiana przepisu dająca możliwość wszczynania Uwaga uwzględniona.
Restrukturyzacji i
kontroli doraźnej przez Prezesa UZP w sprawach do których
Modernizacji
zastosowanie mają przepisy o wspieraniu rozwoju obszarów
Rolnictwa
wiejskich z udziałem środków europejskiego funduszu rolnego na
rzecz rozwoju obszarów wiejskich powinna uwzględniać fakt jego
zmiany dokonanej w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach
realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych
w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2014r. poz. 1146),
która w art. 83 zmieniła ustawę Prawo zamówień publicznych.
Ustawa weszła w życie w dniu 13 września 2014 r.
Proponowane brzmienie przepisu uwzględnia intencję przewidzianą
w art. 65 projektu opiniowanej ustawy.
Proponowane brzmienie:
„Prezes Urzędu wszczyna kontrolę doraźną na wniosek instytucji
zarządzającej, o której mowa w przepisach o narodowym planie
rozwoju, w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju
oraz w przepisach o zasadach realizacji programów w zakresie
polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej
2014–2020 lub w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów
wiejskich z udziałem środków europejskiego funduszu rolnego na
rzecz rozwoju obszarów wiejskich, lub w przepisach o pomocy
społecznej, zwanej dalej „instytucją zarządzającą” lub na wniosek
agencji płatniczej, o której mowa w przepisach o wspieraniu
rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków z Europejskiego
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w
51
Lp.
Dotyczy
Zgłaszający
Treść uwagi
Odpowiedź
ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020
zwanej dalej „agencja płatniczą”, jeżeli z uzasadnienia wniosku
instytucji lub agencji płatniczej wynika, że zachodzi uzasadnione
przypuszczenie, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia
doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ
na jego wynik.”.
140. Art. 71
Krajowa Rada Izb
Zachodzi wątpliwość, czy nie wystąpił błąd formalny, bowiem taki Uwaga uwzględniona.
Rolniczych
przepis występuje w art. 54.
141. Art. 71
Agencja
W art. 71 projektu ustawy błędnie odesłano do art. 51 ust. 2 pkt 1 i Uwaga uwzględniona.
Restrukturyzacji i
4. Przepis art. 51 nie zawiera ust. 2.
Modernizacji
Proponowane brzmienie:
Rolnictwa
„Osobę (…) dyrektor CDR wpisuje (…), jeżeli spełnia warunki
określone w art. 54 ust. 2 pkt 1 i 4.”.
142. Art. 71 i
Centrum
Art. 71. oraz Uzasadnienie - w kilku miejscach zawiera dość Uwaga uwzględniona.
uzasadnienie
Doradztwa
oczywisty błąd w postaci odwołań do niewłaściwego artykułu z
Rolniczego
treści projektu ustawy. Treść Art. 71. Dotyczy artykułu 54, nie 51.
W Uzasadnienia do projektu ustawy takich pomyłek jest więcej.
143. Uzasadnieni
Agencja
Usunięcie na str. 2 uzasadnienia do projektu ustawy informacji o Uwaga uwzględniona.
e str. 2
Restrukturyzacji i
wprowadzaniu zmian w ustawie z 9 maja 2008 r. o ARiMR,
Modernizacji
ponieważ nie zostały one przewidziane w obecnej wersji projektu.
Rolnictwa
Projekt ustawy wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji.
Żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie art. 7 tej ustawy.
Projekt ustawy nie wymagał zasięgnięcia opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia z organami i instytucjami Unii Europejskiej, w tym Europejskim
Bankiem Centralnym.
52
TABELA ZGODNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
TYTUŁ
WDRAŻANEGO 1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące
WYKONYWANEGO AKTU PRAWNEGO /
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu
WDRAŻANYCH
WYKONYWANYCH
Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne
AKTÓW PRAWNYCH:
dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności
i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347
z 20.12.2013, str. 320).
2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów
wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i uchylające rozporządzenie Rady (WE)
nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013 r., str. 487, z późn. zm.).
3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki
rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98,
(WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. L 347 z 20.12.2013, str. 549, z późn. zm.).
4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności
bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady
(WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 608, z późn. zm.).
5. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania
płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich
oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz. Urz. UE L 181 z 20.06.2014, str. 48).
6. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 808/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny
na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. L 227 z 31.07. 2014, str. 18).
7. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju
obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 69).
8. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków,
zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, str. 18).
9. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania
finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz. Urz. UE L 255
z 28.08.2014, str. 59).
1
WYJAŚNIENIE
TERMINU Wyjątkowa pilność wprowadzenia do porządku prawnego regulacji ujętych w przedmiotowym projekcie, determinujących możliwość
WEJŚCIA
W
ŻYCIE rozpoczęcia wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 który został zatwierdzony przez Komisję Europejską
w dniu 12 grudnia 2014 r., wynika z konieczności zapewnienia sukcesywnego i efektywnego wydatkowania środków wspólnotowych
PROJETKU/ÓW
przeznaczonych na finansowanie bieżącej, rozpoczętej już perspektywy finansowej. Ponadto, z uwagi na charakter działań objętych PROW
2014–2020, z których część z nich ma przewidziane w przepisach prawa UE terminy składania wniosków o przyznanie pomocy analogiczne
jak wnioski o płatności w ramach systemu wsparcia bezpośredniego, przedmiotowy projekt musi wejść w życie najpóźniej z dniem
15 marca 2015 r.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
KONIECZNOŚĆ
WDROŻENIA
JEDN.
TREŚĆ PRZEPISU/ÓW
JEDN. RED.
TREŚĆ PRZEPISU UE
WYKONANIA
RED.
PROJEKTU USTAWY
UZASADNIENIE
T / N
art. 65
1. Państwa członkowskie przyjmują wszystkie
T
Art. 1.
Ustawa określa:
rozp.
nr przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne
1) zadania oraz właściwość organów i jednostek
1305/2013
zgodnie z art. 58 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr
organizacyjnych w zakresie dotyczącym wspierania
1306/2013 w celu zapewnienia skutecznej ochrony
rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków
interesów finansowych Unii.
Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
2. Państwa członkowskie wyznaczają dla każdego
Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju
programu rozwoju obszarów wiejskich następujące
Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanego
organy:
dalej „programem”, i określonym w:
a) instytucję zarządzającą odpowiedzialną za
a)
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i
zarządzanie danym programem, którą może być
Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013
publiczny lub prywatny podmiot działający na
r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów
poziomie krajowym lub regionalnym albo samo
wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na
państwo członkowskie, jeżeli wykonuje to
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
zadanie;
i uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr
b) akredytowaną agencję płatniczą w rozumieniu
1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str.
art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013;
487,
z
późn.
zm.),
zwanym
dalej
c) jednostkę certyfikującą w rozumieniu art. 9
„rozporządzeniem nr 1305/2013”, oraz w
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
przepisach wydanych w trybie tego
3. Państwa członkowskie zapewniają, aby dla
rozporządzenia,
każdego programu rozwoju obszarów wiejskich były
b)
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i
ustanowione odpowiednie systemy zarządzania i
Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013
kontroli w sposób zapewniający przejrzysty
r. w sprawie finansowania wspólnej polityki
przydział i rozdział funkcji między instytucją
rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz
2
zarządzającą i innymi organami. Państwa
uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr
członkowskie są odpowiedzialne za zapewnienie
352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE)
skutecznego funkcjonowania systemów przez cały
nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr
okres programu.
485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str.
4. Państwa członkowskie wyraźnie określają zadania
549,
z
późn.
zm.),
zwanym
dalej
instytucji zarządzającej, agencji płatniczej oraz, w
„rozporządzeniem nr 1306/2013”, oraz w
ramach LEADER, lokalnych grup działania, w
przepisach wydanych w trybie tego
odniesieniu do stosowania kryteriów
rozporządzenia,
kwalifikowalności i wyboru oraz procedury wyboru
c)
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i
projektu.
Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013
art. 58 ust. 1 1. Państwa członkowskie przyjmują, w ramach
T
r. ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące
rozp.nr 1306/2013 WPR, wszystkie przepisy ustawowe, wykonawcze i
Europejskiego Funduszu Rozwoju
administracyjne, a także podejmują wszelkie inne
Regionalnego, Europejskiego Funduszu
środki niezbędne do zapewnienia skutecznej ochrony
Społecznego,
Funduszu
Spójności,
interesów finansowych Unii, w szczególności w
Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz
celu:
Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz
a) kontroli zgodności z prawem i prawidłowości
Europejskiego Funduszu Morskiego i
operacji finansowanych przez fundusze;
Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy
b) zapewnienia skutecznego zapobiegania
ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu
nadużyciom finansowym, w szczególności w
Rozwoju Regionalnego, Europejskiego
obszarach o zwiększonym poziomie ryzyka,
Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i
które będzie miało charakter odstraszający, z
Europejskiego Funduszu Morskiego i
uwzględnieniem kosztów i korzyści, jak
Rybackiego oraz uchylającym rozporządzenie
również proporcjonalności takich środków;
Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z
c) zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom
20.12.2013, str. 320), zwanym dalej
finansowym, ich wykrywania i usuwania;
„rozporządzeniem nr 1303/2013”, oraz w
d) nakładania skutecznych, odstraszających oraz
przepisach wydanych w trybie tego
proporcjonalnych kar zgodnie z prawem
rozporządzenia;
unijnym, a w przypadku braku stosownych
2) warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu
przepisów – zgodnie z prawem krajowym oraz,
pomocy finansowej:
w razie konieczności, wszczynania w tym celu
a)
w ramach działań i poddziałań objętych
postępowań sądowych;
programem, zwanej dalej „pomocą",
e) odzyskiwania nienależnych płatności wraz z
b)
na realizację zadań określonych w art. 59
odsetkami oraz, w razie konieczności,
rozporządzenia nr 1303/2013 oraz w art. 51 ust.
wszczynania w tym celu postępowań sądowych.
2 rozporządzenia nr 1305/2013, zwanej dalej
2. Państwa członkowskie ustanawiają skuteczne
„pomocą techniczną"
systemy zarządzania i kontroli w celu zapewnienia
– w zakresie nieokreślonym w przepisach, o których
zgodności z prawodawstwem regulującym unijne
mowa w pkt 1, lub przewidzianym w tych przepisach
systemy wsparcia, zmierzające do zminimalizowania
do określenia przez państwo członkowskie Unii
ryzyka strat finansowych dla Unii.
Europejskiej.
3. Państwa członkowskie informują Komisję o
przyjętych przepisach i środkach podjętych na
podstawie ust. 1 i 2.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3130-czesc-I
› Pobierz plik
-
3130-czesc-II
› Pobierz plik