Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3110
- Data wpłynięcia: 2015-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 591
3110
wymogami
technicznymi, ani
nie wymusza na
nich stosowania
takich urządzeń
w jakichkolwiek
pojazdach, w tym
również
posiadających
punkty mocowania
ISOFIX.
Ustawa zabrania
kierującym
pojazdami
samochodowymi
niewyposażonymi
w pasy
bezpieczeństwa oraz
urządzenia
przytrzymujące dla
dzieci przewożenia
dzieci w wieku
poniżej trzech lat,
a także przewożenia
na przednim
siedzeniu pojazdu
bez urządzenia
przytrzymującego
dzieci poniżej
150 cm wzrostu.
Producenci fotelików
Wielkość produkcji
Przemysłowy Instytut
Konieczność
ochronnych
urządzeń
Motoryzacji (PIMOT) –
uwzględnienia,
przytrzymujących dla
jednostka techniczna
w określonym
dzieci, homologowanych
uprawniona do badań
zakresie, nowych
w Polsce, szacuje się na
według Regulaminu EKG warunków
poziomie ok. 50 000 sztuk
ONZ nr 44 i 129.
technicznych dla
rocznie.
urządzeń
przytrzymujących
dla dzieci.
Producenci krajowi
zasadniczo
posiadają na swoje
wyroby
homologację
wg wymagań
regulaminu EKG
ONZ nr 44.
W ocenie
projektodawcy,
nowy regulamin
EKG ONZ nr 129
nie przyczyni się
16
znacząco do
wzrostu produkcji
urządzeń
przytrzymujących
dla dzieci.
Regulamin ten
w sposób bardziej
elastyczny określa
przeznaczenie
urządzenia.
Określana jest tylko
masa i wzrost
dziecka, bez
podziału na
kategorię
urządzenia, co ma
miejsce w
przypadku
homologacji według
regulaminu EKG
ONZ nr 44.
Projekt nie
wprowadza nowej
procedury
homologacyjnej.
Nadal procedura
obejmuje badanie
homologacyjne typu
urządzenia oraz
kontrolę zgodności
produkcji.
Producenci mogą
korzystać z tych
usług w krajowej
jednostce
technicznej
(PIMOT).
Projektowana
ustawa nie
zobowiązuje
producentów
urządzeń do
dostosowania do
nowych warunków
technicznych
urządzeń, które są
homologowane na
podstawie obecnie
obowiązujących
wymogów
technicznych.
Producenci
17
zagraniczni nadal
będą zlecali
zamówienia
homologacyjne do
jednostek
technicznych,
z którymi
dotychczas
prowadzą
współpracę.
Lekarze wydający
Projekt dotyczy lekarzy
Ministerstwo
Konieczność
zaświadczenie o
wydających zaświadczenia Infrastruktury i Rozwoju
stosowania nowych
zwolnieniu
o zwolnieniu z obowiązku
przepisów
z obowiązku używania używania pasów lub
dotyczących
pasów lub fotelików
fotelików bezpieczeństwa
wystawiania
bezpieczeństwa
dla dziecka.
zaświadczeń
o zwolnieniu
z obowiązku
używania pasów
bezpieczeństwa oraz
zaświadczeń
o zwolnieniu
z obowiązku
używania fotelików
bezpieczeństwa dla
dziecka lub innych
urządzeń
przytrzymujących
dla dzieci.
Kierowcy autobusów
Projekt dotyczy
Ministerstwo
Konieczność
wyposażonych w pasy kierowców autobusów
Infrastruktury i Rozwoju
informowania
bezpieczeństwa
wyposażonych w pasy
pasażerów
bezpieczeństwa.
o obowiązku
używania pasów,
o ile autobus jest
w nie wyposażony.
Żołnierze Żandarmerii Projekt dotyczy żołnierzy Ministerstwo
Zwolnienie
Wojskowej
Żandarmerii Wojskowej.
Infrastruktury i Rozwoju
z obowiązku
używania pasów
bezpieczeństwa
w pojazdach
podczas
wykonywania
czynności
ochronnych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W ramach konsultacji społecznych, projekt został przekazany do następujących organizacji:
Instytut Transportu Samochodowego,
Krajowa Izba Gospodarcza,
Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego,
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego,
18
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
Polska Izba Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
Przemysłowy Instytut Motoryzacji,
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Uwagi do projektu zgłosił Instytut Transportu Samochodowego (ITS) oraz Ogólnopolski Związek
Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD).
Propozycja ITS dotycząca zastąpienia w projektowanym art. 39 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu
drogowym słowa „waga” słowem „masa” została uwzględniona.
Propozycje OZPTD dotyczące wyłączenia zwolnienia autobusów z obowiązku przewożenia dzieci
w fotelikach bezpieczeństwa w art. 39 ust. 4 oraz doprecyzowania art. 45 ust. 2 pkt 4 w zakresie pojęcia
„aktywna poduszka powietrzna” zostały uwzględnione.
Propozycja OZPTD dotycząca wydłużenia okresu vacatio legis na dostosowanie użytkowników
fotelików do nowych wymogów technicznych nie została uwzględniona. Należy podkreślić, iż nowe
przepisy nie oznaczają konieczności wymiany „starych fotelików” na urządzenia zgodne z nowymi
warunkami technicznymi. Nowe warunki techniczne dla urządzeń przytrzymujących dla dzieci będą
obowiązywać alternatywnie w stosunku do dotychczas obowiązujących wymogów wynikających
z dyrektywy nr 91/671/EWG oraz wymogów technicznych wynikających z obecnie obowiązującego
regulaminu EKG ONZ (tzw. regulamin nr 44). Dotychczasowe przepisy regulaminu EKG ONZ nr 44
dotyczące warunków technicznych i homologacji fotelików pozostaną natomiast w mocy w odniesieniu
do urządzeń będących obecnie w użyciu.
Propozycja OZPTD dotycząca wprowadzenia zwolnienia dla pojazdów zabytkowych od zakazu
przewozu dzieci do lat trzech, w przypadku braku pasów bezpieczeństwa, nie może zostać
uwzględniona. Należy wskazać, że zakaz wprowadzony w tym zakresie przez dyrektywę
nr 91/671/EWG ma charakter bezwzględny i przepisy krajowe nie mogą wprowadzać wyjątków
niezgodnych z przepisami dyrektywy.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem
X
budżet państwa
X
JST
X
pozostałe jednostki
X
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
X
budżet państwa
X
JST
X
pozostałe jednostki
X
(oddzielnie)
Saldo ogółem
X
budżet państwa
X
JST
X
19
pozostałe jednostki
X
(oddzielnie)
Źródła finansowania
Nowe przepisy nie będą generować kosztów dla budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu pieniężnym duże
x
(w mln zł,
przedsiębiorstwa
ceny stałe z …… r.)
sektor mikro-,
x
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
x
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
Konieczność uwzględnienia wymogów wynikających
niepieniężnym
przedsiębiorstwa z nowych warunków technicznych dla urządzeń
przytrzymujących dla dzieci – w przypadku podjęcia
decyzji o produkcji urządzeń odpowiadających nowym
warunkom.
sektor mikro-,
Konieczność uwzględnienia wymogów wynikających
małych i średnich z nowych warunków technicznych dla urządzeń
przedsiębiorstw
przytrzymujących dla dzieci – w przypadku podjęcia
decyzji o produkcji fotelików odpowiadających nowym
warunkom.
rodzina,
Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci jako szczególnie
obywatele oraz
narażonych na zagrożenia uczestników ruchu drogowego.
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe
1. Wpływ na koszty ponoszone przez użytkowników fotelików
informacje, w tym
wskazanie źródeł
Nowy regulamin nie będzie wpływać na koszty użytkowników urządzeń
danych i przyjętych
przytrzymujących dla dzieci mocowanych w pojazdach bez systemu ISOFIX.
do obliczeń założeń
Należy podkreślić, iż projekt zmiany ustawy nie ogranicza możliwości
stosowania urządzeń będących obecnie w obrocie handlowym. Wprowadzając
20
technicznymi, ani
nie wymusza na
nich stosowania
takich urządzeń
w jakichkolwiek
pojazdach, w tym
również
posiadających
punkty mocowania
ISOFIX.
Ustawa zabrania
kierującym
pojazdami
samochodowymi
niewyposażonymi
w pasy
bezpieczeństwa oraz
urządzenia
przytrzymujące dla
dzieci przewożenia
dzieci w wieku
poniżej trzech lat,
a także przewożenia
na przednim
siedzeniu pojazdu
bez urządzenia
przytrzymującego
dzieci poniżej
150 cm wzrostu.
Producenci fotelików
Wielkość produkcji
Przemysłowy Instytut
Konieczność
ochronnych
urządzeń
Motoryzacji (PIMOT) –
uwzględnienia,
przytrzymujących dla
jednostka techniczna
w określonym
dzieci, homologowanych
uprawniona do badań
zakresie, nowych
w Polsce, szacuje się na
według Regulaminu EKG warunków
poziomie ok. 50 000 sztuk
ONZ nr 44 i 129.
technicznych dla
rocznie.
urządzeń
przytrzymujących
dla dzieci.
Producenci krajowi
zasadniczo
posiadają na swoje
wyroby
homologację
wg wymagań
regulaminu EKG
ONZ nr 44.
W ocenie
projektodawcy,
nowy regulamin
EKG ONZ nr 129
nie przyczyni się
16
znacząco do
wzrostu produkcji
urządzeń
przytrzymujących
dla dzieci.
Regulamin ten
w sposób bardziej
elastyczny określa
przeznaczenie
urządzenia.
Określana jest tylko
masa i wzrost
dziecka, bez
podziału na
kategorię
urządzenia, co ma
miejsce w
przypadku
homologacji według
regulaminu EKG
ONZ nr 44.
Projekt nie
wprowadza nowej
procedury
homologacyjnej.
Nadal procedura
obejmuje badanie
homologacyjne typu
urządzenia oraz
kontrolę zgodności
produkcji.
Producenci mogą
korzystać z tych
usług w krajowej
jednostce
technicznej
(PIMOT).
Projektowana
ustawa nie
zobowiązuje
producentów
urządzeń do
dostosowania do
nowych warunków
technicznych
urządzeń, które są
homologowane na
podstawie obecnie
obowiązujących
wymogów
technicznych.
Producenci
17
zagraniczni nadal
będą zlecali
zamówienia
homologacyjne do
jednostek
technicznych,
z którymi
dotychczas
prowadzą
współpracę.
Lekarze wydający
Projekt dotyczy lekarzy
Ministerstwo
Konieczność
zaświadczenie o
wydających zaświadczenia Infrastruktury i Rozwoju
stosowania nowych
zwolnieniu
o zwolnieniu z obowiązku
przepisów
z obowiązku używania używania pasów lub
dotyczących
pasów lub fotelików
fotelików bezpieczeństwa
wystawiania
bezpieczeństwa
dla dziecka.
zaświadczeń
o zwolnieniu
z obowiązku
używania pasów
bezpieczeństwa oraz
zaświadczeń
o zwolnieniu
z obowiązku
używania fotelików
bezpieczeństwa dla
dziecka lub innych
urządzeń
przytrzymujących
dla dzieci.
Kierowcy autobusów
Projekt dotyczy
Ministerstwo
Konieczność
wyposażonych w pasy kierowców autobusów
Infrastruktury i Rozwoju
informowania
bezpieczeństwa
wyposażonych w pasy
pasażerów
bezpieczeństwa.
o obowiązku
używania pasów,
o ile autobus jest
w nie wyposażony.
Żołnierze Żandarmerii Projekt dotyczy żołnierzy Ministerstwo
Zwolnienie
Wojskowej
Żandarmerii Wojskowej.
Infrastruktury i Rozwoju
z obowiązku
używania pasów
bezpieczeństwa
w pojazdach
podczas
wykonywania
czynności
ochronnych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W ramach konsultacji społecznych, projekt został przekazany do następujących organizacji:
Instytut Transportu Samochodowego,
Krajowa Izba Gospodarcza,
Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego,
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego,
18
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
Polska Izba Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
Przemysłowy Instytut Motoryzacji,
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Uwagi do projektu zgłosił Instytut Transportu Samochodowego (ITS) oraz Ogólnopolski Związek
Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD).
Propozycja ITS dotycząca zastąpienia w projektowanym art. 39 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu
drogowym słowa „waga” słowem „masa” została uwzględniona.
Propozycje OZPTD dotyczące wyłączenia zwolnienia autobusów z obowiązku przewożenia dzieci
w fotelikach bezpieczeństwa w art. 39 ust. 4 oraz doprecyzowania art. 45 ust. 2 pkt 4 w zakresie pojęcia
„aktywna poduszka powietrzna” zostały uwzględnione.
Propozycja OZPTD dotycząca wydłużenia okresu vacatio legis na dostosowanie użytkowników
fotelików do nowych wymogów technicznych nie została uwzględniona. Należy podkreślić, iż nowe
przepisy nie oznaczają konieczności wymiany „starych fotelików” na urządzenia zgodne z nowymi
warunkami technicznymi. Nowe warunki techniczne dla urządzeń przytrzymujących dla dzieci będą
obowiązywać alternatywnie w stosunku do dotychczas obowiązujących wymogów wynikających
z dyrektywy nr 91/671/EWG oraz wymogów technicznych wynikających z obecnie obowiązującego
regulaminu EKG ONZ (tzw. regulamin nr 44). Dotychczasowe przepisy regulaminu EKG ONZ nr 44
dotyczące warunków technicznych i homologacji fotelików pozostaną natomiast w mocy w odniesieniu
do urządzeń będących obecnie w użyciu.
Propozycja OZPTD dotycząca wprowadzenia zwolnienia dla pojazdów zabytkowych od zakazu
przewozu dzieci do lat trzech, w przypadku braku pasów bezpieczeństwa, nie może zostać
uwzględniona. Należy wskazać, że zakaz wprowadzony w tym zakresie przez dyrektywę
nr 91/671/EWG ma charakter bezwzględny i przepisy krajowe nie mogą wprowadzać wyjątków
niezgodnych z przepisami dyrektywy.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem
X
budżet państwa
X
JST
X
pozostałe jednostki
X
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
X
budżet państwa
X
JST
X
pozostałe jednostki
X
(oddzielnie)
Saldo ogółem
X
budżet państwa
X
JST
X
19
pozostałe jednostki
X
(oddzielnie)
Źródła finansowania
Nowe przepisy nie będą generować kosztów dla budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu pieniężnym duże
x
(w mln zł,
przedsiębiorstwa
ceny stałe z …… r.)
sektor mikro-,
x
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
x
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
Konieczność uwzględnienia wymogów wynikających
niepieniężnym
przedsiębiorstwa z nowych warunków technicznych dla urządzeń
przytrzymujących dla dzieci – w przypadku podjęcia
decyzji o produkcji urządzeń odpowiadających nowym
warunkom.
sektor mikro-,
Konieczność uwzględnienia wymogów wynikających
małych i średnich z nowych warunków technicznych dla urządzeń
przedsiębiorstw
przytrzymujących dla dzieci – w przypadku podjęcia
decyzji o produkcji fotelików odpowiadających nowym
warunkom.
rodzina,
Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci jako szczególnie
obywatele oraz
narażonych na zagrożenia uczestników ruchu drogowego.
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe
1. Wpływ na koszty ponoszone przez użytkowników fotelików
informacje, w tym
wskazanie źródeł
Nowy regulamin nie będzie wpływać na koszty użytkowników urządzeń
danych i przyjętych
przytrzymujących dla dzieci mocowanych w pojazdach bez systemu ISOFIX.
do obliczeń założeń
Należy podkreślić, iż projekt zmiany ustawy nie ogranicza możliwości
stosowania urządzeń będących obecnie w obrocie handlowym. Wprowadzając
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3110
› Pobierz plik