Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3110
- Data wpłynięcia: 2015-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 591
3110
ogólne odwołanie do regulaminów EKG ONZ, projekt pośrednio potwierdza
możliwość wyboru urządzenia w zależności od tego, czy pojazd odpowiada
warunkom określonym w nowym regulaminie EKG ONZ nr 129, co korzystnie
wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W związku z powyższym,
kierujący nadal będą mogli korzystać z fotelików posiadających homologację
według dotychczasowego regulaminu EKG ONZ nr 44.
Należy przy tym zaznaczyć, że nowe wymogi techniczne będą dotyczyć
urządzeń, które zgodnie z nowym regulaminem EKG ONZ nr 129 są
dostosowane do mocowania w pojazdach wyposażonych w specjalne punkty
mocowania, tzw. punkty ISOFIX. Jednakże również w pojazdach
wyposażonych w punkty mocowania ISOFIX będzie możliwość używania
urządzeń starego typu, nieodpowiadających wymogom regulaminu EKG ONZ
nr 129, mocowanych przy pomocy pasów bezpieczeństwa. Projekt nie nakłada
więc na użytkowników pojazdów przewożących dzieci obowiązku stosowania
urządzeń zgodnych z nowymi wymogami technicznymi, ani nie wymusza na
nich stosowania takich fotelików w jakichkolwiek pojazdach, w tym również
posiadających punkty mocowania ISOFIX.
Należy przy tym podkreślić, że już obecnie są dostępne na rynku urządzenia
dostosowane do mocowania ISOFIX, jak również pojazdy posiadające
fabrycznie montowane punkty mocowania ISOFIX. Ustawa nie wprowadza
więc nowych rozwiązań technicznych w zakresie urządzeń przytrzymujących
dla dzieci, lecz wprowadza do krajowego porządku prawnego na poziomie
ustawowym normy przewidujące zastosowanie dla tych urządzeń warunków
technicznych określonych w regulaminach EKG ONZ – w pierwszej kolejności
w regulaminie EKG ONZ nr 44 i alternatywnie – w regulaminie EKG ONZ
nr 129.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z przybliżonymi szacunkowymi analizami, ceny
urządzeń dostosowanych do systemu mocowania ISOFIX mogą być wyższe
o ok. 10–20% od cen fotelików niedostosowanych do tego systemu.
W ocenie MIiR, sama cena urządzenia nie będzie jednakże stanowiła o tym,
jaka będzie reakcja osób kupujących foteliki spełniające wymagania nowego
regulaminu. Foteliki ochronne z systemem ISOFIX posiadają wiele zalet
w porównaniu ze starszymi typami urządzeń. Poza kwestią najbardziej istotną,
jaką jest zmniejszenie obciążeń działających na głowę i ramiona dziecka,
znanym i często sygnalizowanym problemem jest właściwe umocowanie
urządzenia w pojeździe. W przypadku urządzeń z systemem ISOFIX montaż
jest znacznie prostszy, a sam fotelik jest bardziej stabilny w pojeździe.
Reasumując, w ocenie MIiR, nowy regulamin zwiększy koszty użytkowników
na poziomie akceptowalnym. Użytkownicy nowych typów pojazdów, którzy
docenią bezpieczeństwo i wygodę montażu urządzenia spełniającego
wymagania nowego regulaminu będą preferowali zakup urządzenia
z systemem ISOFIX, mimo ewentualnego wzrostu ceny.
Dodatkowo należy wskazać, iż okres użytkowania pojazdu jest w Polsce
znacząco dłuższy niż w innych krajach UE, co istotnie ogranicza wpływ nowej
regulacji na koszty ponoszone przez użytkowników tych urządzeń.
2. Wpływ na rynek producentów fotelików
Na wstępie należy wskazać, iż obecnie system mocowania ISOFIX nie jest
powszechnie stosowany przez producentów pojazdów, szczególnie
w pojazdach kompaktowych. To powoduje, iż zainteresowanie produkcją
urządzeń przytrzymujących dla dzieci spełniających wymagania nowego
21
regulaminu EKG ONZ jest aktualnie niewielkie. Ponad 90% urządzeń
będących obecnie w sprzedaży to foteliki bez systemu ISOFIX.
Istotna zmiana w zakresie wpływu nowej regulacji na rynek producentów
urządzeń powinna nastąpić w 2016 r. Wynika to z faktu, iż producenci
pojazdów osobowych zostaną zobligowani do stosowania systemu ISOFIX
w nowych typach pojazdów od listopada 2014 r. Należy zatem spodziewać się,
iż nowe typy pojazdów osobowych z systemem ISOFIX będą dopiero
w 2016 r. na tyle powszechnie dostępne w obrocie handlowym, aby stanowiły
one istotny czynnik zachęcający producentów urządzeń przytrzymujących dla
dzieci do uruchomienia produkcji urządzeń spełniających wymagania nowego
regulaminu EKG ONZ nr 129.
W opinii MIiR, większe zainteresowanie uruchomieniem produkcji urządzenia
z systemem ISOFIX może mieć miejsce wśród producentów zagranicznych,
szczególnie znanych marek, z uwagi na ich większy potencjał finansowy
i technologiczny. Nowy regulamin nie przyczynia się bowiem do utraty
ważności homologacji udzielonych na urządzenia wg wymagań regulaminu
EKG ONZ nr 44 i zaniechania ich sprzedaży, co może wpłynąć na podjęcie
w szczególności przez producentów krajowych decyzji o kontynuacji produkcji
urządzeń starego typu. Mogą oni zastosować kilkuletni okres przejściowy
w zakresie uruchomienia produkcji urządzenia z systemem ISOFIX.
Czynnikiem wpływającym na decyzje dotyczące produkcji urządzenia nowego
typu może być istotny wzrost liczby zarejestrowanych, nowych typów
pojazdów z systemem ISOFIX.
3. Wpływ na koszty produkcji fotelików
Szacuje się, iż uruchomienie produkcji nowego urządzenia wymaga inwestycji
na poziomie 1,5 do 3 mln zł. Brak jest danych na temat możliwości
modernizacji obecnie homologowanych urządzeń (wg regulaminu EKG ONZ
nr 44) w zakresie ich dostosowania do wymagań nowego regulaminu EKG
ONZ nr 129. Należy mieć na uwadze, że nowy regulamin może także wpłynąć
na podjęcie przez producentów decyzji o uruchomieniu produkcji jedynie
podzespołów dostosowanych do systemu ISOFIX. To daje możliwość
zminimalizowania kosztów produkcji urządzeń spełniających wymagania
nowego regulaminu.
Nowy regulamin EKG ONZ nr 129 nie będzie miał wpływu na koszty
produkcji urządzeń homologowanych wg regulaminu EKG ONZ nr 44.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
22
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: Projektowane zmiany przewidują wprowadzenie wzorów zaświadczeń lekarskich
zwalniających z obowiązku używania urządzeń przytrzymujących dla dzieci oraz pasów
bezpieczeństwa.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane regulacje nie będą wpływać na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: bezpieczeństwo ruchu drogowego
Nowe regulacje będą miały wpływ na zdrowie obywateli, poprzez zwiększoną
ochronę dzieci jako szczególnie narażonych na zagrożenia uczestników ruchu
drogowego, przez co zmniejszy się liczba dziecięcych ofiar wypadków
drogowych.
Omówienie wpływu
Ponadto nowe regulacje zwiększą bezpieczeństwo ruchu drogowego poprzez
wprowadzenie obowiązku informowania pasażerów autobusów o obowiązku
używania pasów, co wpłynie na zwiększone przestrzeganie przepisów w tym
zakresie, a w konsekwencji zapewni zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planuje się, że projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu nastąpi po pierwszym pełnym roku kalendarzowym obowiązywania
nowych przepisów, po udostępnieniu statystyk dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego za dany
rok, w tym w zakresie wypadków drogowych i ich ofiar. Miernikiem efektywności zmian będzie
zmniejszenie liczby dziecięcych ofiar wypadków drogowych oraz ogólne zmniejszenie ofiar wypadków
drogowych na skutek stosowania nowych przepisów dotyczących pasów bezpieczeństwa.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
– dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/37/UE z dnia 27 lutego 2014 r. zmieniająca dyrektywę Rady
91/671/EWG odnoszącą się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń
przytrzymujących dla dzieci w pojazdach,
– dyrektywa Rady 91/671/EWG odnosząca się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa
i urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojazdach.
23
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
TYTUŁY WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH:
Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/37/UE z dnia 27 lutego
2014 r. zmieniającej dyrektywę Rady 91/671/EWG odnoszącą się
do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń
przytrzymujących dla dzieci w pojazdach
Dyrektywa Rady z dnia 16 grudnia 1991 r. odnosząca się do
obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń
przytrzymujących dla dzieci w pojazdach (91/671/EWG)
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Jedn. red.
Treść przepisu UE
Konieczność
Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie
wdrożenia
uwzględnienia
T/N
w projekcie przepisów
wykraczających poza
minimalne wymogi
prawa UE
Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/37/UE z dnia 27 lutego 2014 r. zmieniającej dyrektywę Rady 91/671/EWG odnoszącą się do
obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojazdach
art. 1 pkt 1
W)
z dnia
w sprawie wzorów zaświadczeń lekarskich
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z poźn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór zaświadczenia lekarskiego o istnieniu przeciwwskazań do używania pasów
bezpieczeństwa;
2) wzór zaświadczenia lekarskiego o istnieniu przeciwwskazań do przewożenia
w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla
dzieci.
§ 2. Wzór zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w:
1) § 1 pkt 1 określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) § 1 pkt 2 określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
W porozumieniu:
MINISTER INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 30 poz. 151
i Nr 222 poz. 1321, z 2012 r. poz. 951 i 1448, z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611, z 2014 r. poz. 312, 486,
529, 768 i 822 oraz z ... .
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Zdrowia
z dnia … (poz. …)
Załącznik nr 1
WZÓR
……………………………………………
(pieczęć podmiotu przeprowadzającego badanie lekarskie)
ZAŚWIADCZENIE LEKARSKIE nr .........../(rok) ..........
Na podstawie art. 39 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z poźn. zm.)
u Pana/Pani ...................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - serię, numer i nazwę
dokumentu potwierdzającego tożsamość .....................................................................................
Stwierdzam, że
istnieją przeciwwskazania do używania pasów bezpieczeństwa
od dzień
m-c
rok
do dzień
m-c
rok
……………………………………………………
…………………………………………………
(data wydania zaświadczenia)
(podpis i pieczątka lekarza)
możliwość wyboru urządzenia w zależności od tego, czy pojazd odpowiada
warunkom określonym w nowym regulaminie EKG ONZ nr 129, co korzystnie
wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W związku z powyższym,
kierujący nadal będą mogli korzystać z fotelików posiadających homologację
według dotychczasowego regulaminu EKG ONZ nr 44.
Należy przy tym zaznaczyć, że nowe wymogi techniczne będą dotyczyć
urządzeń, które zgodnie z nowym regulaminem EKG ONZ nr 129 są
dostosowane do mocowania w pojazdach wyposażonych w specjalne punkty
mocowania, tzw. punkty ISOFIX. Jednakże również w pojazdach
wyposażonych w punkty mocowania ISOFIX będzie możliwość używania
urządzeń starego typu, nieodpowiadających wymogom regulaminu EKG ONZ
nr 129, mocowanych przy pomocy pasów bezpieczeństwa. Projekt nie nakłada
więc na użytkowników pojazdów przewożących dzieci obowiązku stosowania
urządzeń zgodnych z nowymi wymogami technicznymi, ani nie wymusza na
nich stosowania takich fotelików w jakichkolwiek pojazdach, w tym również
posiadających punkty mocowania ISOFIX.
Należy przy tym podkreślić, że już obecnie są dostępne na rynku urządzenia
dostosowane do mocowania ISOFIX, jak również pojazdy posiadające
fabrycznie montowane punkty mocowania ISOFIX. Ustawa nie wprowadza
więc nowych rozwiązań technicznych w zakresie urządzeń przytrzymujących
dla dzieci, lecz wprowadza do krajowego porządku prawnego na poziomie
ustawowym normy przewidujące zastosowanie dla tych urządzeń warunków
technicznych określonych w regulaminach EKG ONZ – w pierwszej kolejności
w regulaminie EKG ONZ nr 44 i alternatywnie – w regulaminie EKG ONZ
nr 129.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z przybliżonymi szacunkowymi analizami, ceny
urządzeń dostosowanych do systemu mocowania ISOFIX mogą być wyższe
o ok. 10–20% od cen fotelików niedostosowanych do tego systemu.
W ocenie MIiR, sama cena urządzenia nie będzie jednakże stanowiła o tym,
jaka będzie reakcja osób kupujących foteliki spełniające wymagania nowego
regulaminu. Foteliki ochronne z systemem ISOFIX posiadają wiele zalet
w porównaniu ze starszymi typami urządzeń. Poza kwestią najbardziej istotną,
jaką jest zmniejszenie obciążeń działających na głowę i ramiona dziecka,
znanym i często sygnalizowanym problemem jest właściwe umocowanie
urządzenia w pojeździe. W przypadku urządzeń z systemem ISOFIX montaż
jest znacznie prostszy, a sam fotelik jest bardziej stabilny w pojeździe.
Reasumując, w ocenie MIiR, nowy regulamin zwiększy koszty użytkowników
na poziomie akceptowalnym. Użytkownicy nowych typów pojazdów, którzy
docenią bezpieczeństwo i wygodę montażu urządzenia spełniającego
wymagania nowego regulaminu będą preferowali zakup urządzenia
z systemem ISOFIX, mimo ewentualnego wzrostu ceny.
Dodatkowo należy wskazać, iż okres użytkowania pojazdu jest w Polsce
znacząco dłuższy niż w innych krajach UE, co istotnie ogranicza wpływ nowej
regulacji na koszty ponoszone przez użytkowników tych urządzeń.
2. Wpływ na rynek producentów fotelików
Na wstępie należy wskazać, iż obecnie system mocowania ISOFIX nie jest
powszechnie stosowany przez producentów pojazdów, szczególnie
w pojazdach kompaktowych. To powoduje, iż zainteresowanie produkcją
urządzeń przytrzymujących dla dzieci spełniających wymagania nowego
21
regulaminu EKG ONZ jest aktualnie niewielkie. Ponad 90% urządzeń
będących obecnie w sprzedaży to foteliki bez systemu ISOFIX.
Istotna zmiana w zakresie wpływu nowej regulacji na rynek producentów
urządzeń powinna nastąpić w 2016 r. Wynika to z faktu, iż producenci
pojazdów osobowych zostaną zobligowani do stosowania systemu ISOFIX
w nowych typach pojazdów od listopada 2014 r. Należy zatem spodziewać się,
iż nowe typy pojazdów osobowych z systemem ISOFIX będą dopiero
w 2016 r. na tyle powszechnie dostępne w obrocie handlowym, aby stanowiły
one istotny czynnik zachęcający producentów urządzeń przytrzymujących dla
dzieci do uruchomienia produkcji urządzeń spełniających wymagania nowego
regulaminu EKG ONZ nr 129.
W opinii MIiR, większe zainteresowanie uruchomieniem produkcji urządzenia
z systemem ISOFIX może mieć miejsce wśród producentów zagranicznych,
szczególnie znanych marek, z uwagi na ich większy potencjał finansowy
i technologiczny. Nowy regulamin nie przyczynia się bowiem do utraty
ważności homologacji udzielonych na urządzenia wg wymagań regulaminu
EKG ONZ nr 44 i zaniechania ich sprzedaży, co może wpłynąć na podjęcie
w szczególności przez producentów krajowych decyzji o kontynuacji produkcji
urządzeń starego typu. Mogą oni zastosować kilkuletni okres przejściowy
w zakresie uruchomienia produkcji urządzenia z systemem ISOFIX.
Czynnikiem wpływającym na decyzje dotyczące produkcji urządzenia nowego
typu może być istotny wzrost liczby zarejestrowanych, nowych typów
pojazdów z systemem ISOFIX.
3. Wpływ na koszty produkcji fotelików
Szacuje się, iż uruchomienie produkcji nowego urządzenia wymaga inwestycji
na poziomie 1,5 do 3 mln zł. Brak jest danych na temat możliwości
modernizacji obecnie homologowanych urządzeń (wg regulaminu EKG ONZ
nr 44) w zakresie ich dostosowania do wymagań nowego regulaminu EKG
ONZ nr 129. Należy mieć na uwadze, że nowy regulamin może także wpłynąć
na podjęcie przez producentów decyzji o uruchomieniu produkcji jedynie
podzespołów dostosowanych do systemu ISOFIX. To daje możliwość
zminimalizowania kosztów produkcji urządzeń spełniających wymagania
nowego regulaminu.
Nowy regulamin EKG ONZ nr 129 nie będzie miał wpływu na koszty
produkcji urządzeń homologowanych wg regulaminu EKG ONZ nr 44.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
22
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: Projektowane zmiany przewidują wprowadzenie wzorów zaświadczeń lekarskich
zwalniających z obowiązku używania urządzeń przytrzymujących dla dzieci oraz pasów
bezpieczeństwa.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane regulacje nie będą wpływać na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: bezpieczeństwo ruchu drogowego
Nowe regulacje będą miały wpływ na zdrowie obywateli, poprzez zwiększoną
ochronę dzieci jako szczególnie narażonych na zagrożenia uczestników ruchu
drogowego, przez co zmniejszy się liczba dziecięcych ofiar wypadków
drogowych.
Omówienie wpływu
Ponadto nowe regulacje zwiększą bezpieczeństwo ruchu drogowego poprzez
wprowadzenie obowiązku informowania pasażerów autobusów o obowiązku
używania pasów, co wpłynie na zwiększone przestrzeganie przepisów w tym
zakresie, a w konsekwencji zapewni zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planuje się, że projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu nastąpi po pierwszym pełnym roku kalendarzowym obowiązywania
nowych przepisów, po udostępnieniu statystyk dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego za dany
rok, w tym w zakresie wypadków drogowych i ich ofiar. Miernikiem efektywności zmian będzie
zmniejszenie liczby dziecięcych ofiar wypadków drogowych oraz ogólne zmniejszenie ofiar wypadków
drogowych na skutek stosowania nowych przepisów dotyczących pasów bezpieczeństwa.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
– dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/37/UE z dnia 27 lutego 2014 r. zmieniająca dyrektywę Rady
91/671/EWG odnoszącą się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń
przytrzymujących dla dzieci w pojazdach,
– dyrektywa Rady 91/671/EWG odnosząca się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa
i urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojazdach.
23
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
TYTUŁY WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH:
Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/37/UE z dnia 27 lutego
2014 r. zmieniającej dyrektywę Rady 91/671/EWG odnoszącą się
do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń
przytrzymujących dla dzieci w pojazdach
Dyrektywa Rady z dnia 16 grudnia 1991 r. odnosząca się do
obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń
przytrzymujących dla dzieci w pojazdach (91/671/EWG)
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Jedn. red.
Treść przepisu UE
Konieczność
Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie
wdrożenia
uwzględnienia
T/N
w projekcie przepisów
wykraczających poza
minimalne wymogi
prawa UE
Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/37/UE z dnia 27 lutego 2014 r. zmieniającej dyrektywę Rady 91/671/EWG odnoszącą się do
obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojazdach
art. 1 pkt 1
W)
z dnia
w sprawie wzorów zaświadczeń lekarskich
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z poźn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór zaświadczenia lekarskiego o istnieniu przeciwwskazań do używania pasów
bezpieczeństwa;
2) wzór zaświadczenia lekarskiego o istnieniu przeciwwskazań do przewożenia
w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla
dzieci.
§ 2. Wzór zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w:
1) § 1 pkt 1 określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) § 1 pkt 2 określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
W porozumieniu:
MINISTER INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 30 poz. 151
i Nr 222 poz. 1321, z 2012 r. poz. 951 i 1448, z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611, z 2014 r. poz. 312, 486,
529, 768 i 822 oraz z ... .
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Zdrowia
z dnia … (poz. …)
Załącznik nr 1
WZÓR
……………………………………………
(pieczęć podmiotu przeprowadzającego badanie lekarskie)
ZAŚWIADCZENIE LEKARSKIE nr .........../(rok) ..........
Na podstawie art. 39 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z poźn. zm.)
u Pana/Pani ...................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - serię, numer i nazwę
dokumentu potwierdzającego tożsamość .....................................................................................
Stwierdzam, że
istnieją przeciwwskazania do używania pasów bezpieczeństwa
od dzień
m-c
rok
do dzień
m-c
rok
……………………………………………………
…………………………………………………
(data wydania zaświadczenia)
(podpis i pieczątka lekarza)
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3110
› Pobierz plik