eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3110
  • Data wpłynięcia: 2015-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2015-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 591

3110

Przedmiotowy projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.) i nie będzie podlegał notyfikacji.
Projekt ustawy będzie wymagał przedstawienia Komisji Europejskiej, stosownie do
§ 39 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979), w celu uzyskania zgody na wdrożenie art. 6 tiret 4
dyrektywy nr 91/671/EWG, zezwalającego na umożliwienie przytrzymywania dzieci
mających trzy lata lub więcej pasami bezpieczeństwa dla dorosłych, w przypadku gdy
dwa urządzenia przytrzymujące dla dzieci są zamontowane z tyłu pojazdów kategorii
M1 i N1 i brak jest miejsca na montaż trzeciego urządzenia (przepis wdrażany przez
nowo projektowany art. 39 ust. 3c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym).
Projektowana regulacja stanowi implementację prawa Unii Europejskiej.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


11
Nazwa projektu
Data sporządzenia
2014-07-30
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące


Źródło:
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Prawo UE
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu

Zbigniew Rynasiewicz, Sekretarz Stanu
Nr w wykazie prac Rady
Ministrów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Łukasz Twardowski, Zastępca
UC 131
Dyrektora, tel. 22 630 12 40,
e-mail: Lukasz.Twardowski@mir.gov.pl


OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Niedostateczna ochrona dzieci przewożonych w pojazdach, brak dostosowania przepisów do nowych
wymogów w zakresie bezpiecznego przewożenia dzieci oraz warunków technicznych dla fotelików
bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeń przytrzymujących dla dzieci.
Ponadto brak jest wystarczająco precyzyjnych regulacji dotyczących obowiązku używania pasów
bezpieczeństwa dla dorosłych.
Zachodzi konieczność wdrożenia do krajowego porządku prawnego przepisów dyrektywy wykonawczej
Komisji 2014/37/UE z dnia 27 lutego 2014 r. zmieniającej dyrektywę Rady 91/671/EWG odnoszącą się
do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla dzieci
w pojazdach.
Zachodzi konieczność wprowadzenia rozszerzonych wymogów bezpiecznego przewożenia dzieci oraz
warunków technicznych dla urządzeń przytrzymujących dla dzieci, wynikających z nowego
Regulaminu EKG ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji ulepszonych
urządzeń przytrzymujących dla dzieci stosowanych na pokładach pojazdów silnikowych
(tzw. regulamin nr 129).
Ponadto niezbędne jest doprecyzowanie przepisów dotyczących stosowania urządzeń przytrzymujących
dla dzieci, aby były w pełni zgodne z przepisami dyrektywy nr 91/671/EWG.
Zachodzi także konieczność doprecyzowania przepisów dotyczących stosowania pasów bezpieczeństwa,
zgodnie z postanowieniami dyrektywy nr 91/671/EWG.
Biorąc pod uwagę średni wzrost dzieci w Polsce ), projektowane przepisy dotyczyć będą dzieci
(pasażerów pojazdów) w wieku do ok. 12 lat (średnia wzrostu ok. 150 cm), w szczególności natomiast
dzieci w wieku do ok. 9 lat (średnia wzrostu ok. 135 cm).
Statystyki w zakresie liczb ofiar wypadków drogowych wśród dzieci w ostatnich 3 latach przedstawiają
się następująco:



1) Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce w 2009 r., Główny Urząd Statystyczny w Krakowie, Kraków 2011 r.
2) Dane Komendy Głównej Policji, System Ewidencji Wypadków i Kolizji, stan na dzień 07.08.2014 r.
12

Ofiary wypadków drogowych – pasażerowie pojazdów w wieku 0–12 lat w latach 2011–2013
(bez przewożonych bez urządzenia przytrzymującego)

Zabici
Ranni
W tym ciężko ranni

2011 2012 2013 2011 2012
2013
2011 2012
2013
0–9 lat
26
24
24
1220 1151
1165
168
148
148
10–12 lat
10
7
11
406
349
373
55
49
51
Suma (0–12 lat)
36
31
35
1626 1500
1538
218
197
199
Suma 2011–2013
102
4664
614
– w tym 0–9 lat
74
3536
459
– w tym 10–12 lat
28
1128
155
Średnia 2011–2013
34
1555
205
– w tym 0–9 lat
25
1179
153
– w tym 10–12 lat
9
376
52


2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wprowadzenie nowych przepisów, uwzględniających postęp techniczny oraz nowe wymogi w zakresie
bezpiecznego przewożenia dzieci w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach
przytrzymujących dla dzieci oraz nowych przepisów doprecyzowujących obowiązek używania pasów
bezpieczeństwa.
Oczekiwany efekt: Zmniejszenie liczby dziecięcych ofiar wypadków drogowych oraz ogólny wzrost
bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nowe warunki techniczne dla urządzeń przytrzymujących uwzględniają postęp techniczny pod
względem różnych aspektów tych urządzeń, takich jak testy w zakresie zderzeń bocznych,
umiejscowienie dzieci w wieku do 15 miesięcy tyłem do kierunku jazdy, kompatybilność z różnymi
pojazdami, manekiny testowe i stanowiska do badań oraz dostosowanie do różnych rozmiarów dzieci.
Nowe warunki będą obowiązywać alternatywnie w stosunku do dotychczas obowiązujących wymogów
wynikających z dyrektywy nr 91/671/EWG odnoszącej się do obowiązkowego stosowania pasów
bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojazdach oraz wymogów technicznych
wynikających z obecnie obowiązującego regulaminu EKG ONZ (tzw. regulamin nr 44).
Należy przy tym zaznaczyć, iż zasadniczo nie są obecnie dostępne dokładne informacje
o przewidywanej skuteczności projektowanych rozwiązań. Takie informacje mogą być przedstawione
jako procentowy wpływ na redukcję liczby ofiar wypadków drogowych, a ich skala określana jest na
podstawie wieloletnich analiz prowadzonych w danym kraju (ze względu na różnice w przepisach
prawnych, organizacji ruchu, kulturze jazdy, stanie bezpieczeństwa pojazdów czy świadomości
społecznej; nie zaleca się przenoszenia wprost wskaźników redukcji opracowanych w innych krajach).
Biorąc pod uwagę powyższe, dokładna ocena skuteczności przedstawionych rozwiązań
w odniesieniu do redukcji liczby ofiar na polskich drogach w efekcie projektowanych rozwiązań
możliwa będzie dopiero po kilku latach od wejścia przepisów w życie.
13
Można jednakże wstępnie przyjąć, na podstawie dostępnych statystyk, przedstawionych w punkcie „Jaki
problem jest rozwiązywany?”, iż maksymalna teoretyczna redukcja liczby ofiar (przy założeniu
prawidłowego stosowania urządzeń zabezpieczających i stosowania ich w 100% przypadków) będzie
się kształtować w przedziale 71–82% rocznie dla grupy dzieci w wieku 0-9 lat w przypadku zderzeń
bocznych i czołowych (tj. mniej o ok. 6 osób zabitych i 400 rannych).
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
W innych krajach UE podejmowane są obecnie prace mające na celu wprowadzenie nowych rozwiązań
do prawodawstw krajowych. Wszystkie kraje UE są zobowiązane do przyjęcia rozwiązań mających na
celu wdrożenie do własnych porządków prawnych przepisów nowej dyrektywy 2014/37/UE. Wszystkie
kraje są również obowiązane do wdrożenia i stosowania przepisów dyrektywy 91/671/EWG dotyczącej
pasów bezpieczeństwa.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Kierujący pojazdami,
Zasadniczo projekt
Przemysłowy Instytut
Zwiększenie
pasażerowie
dotyczy pojazdów
Motoryzacji (PIMOT) –
bezpieczeństwa
przystosowanych do
jednostka techniczna
dzieci jako
mocowania fotelika
uprawniona do badań
szczególnie
bezpieczeństwa
według regulaminu EKG narażonych na
(urządzenia
ONZ nr 44 i 129.
zagrożenia
przytrzymującego) za
uczestników ruchu
pomocą ISOFIX w ramach
drogowego.
homologacji wg
Bardziej obszerne
regulaminu EKG ONZ
badania
nr 129. Brak jest danych
homologacyjne wg
odnośnie do liczby
regulaminu EKG
zarejestrowanych
ONZ nr 129
pojazdów posiadających
poprawią ocenę
ISOFIX.
urządzeń w zakresie
bezpieczeństwa.

Projekt zmiany
ustawy nie
ogranicza
możliwości
stosowania
urządzeń będących
obecnie w obrocie
handlowym.
Potwierdza
możliwość wyboru
urządzenia w
zależności od tego,

3)
Obecnie poziom stosowania urządzeń zabezpieczających dzieci w Polsce wynosi 89%: na podstawie opracowania „Stosowanie urządzeń zabezpieczających
dzieci w Polsce w 2013 r.”, Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej, Politechnika Gdańska, Politechnika Krakowska na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, 2013 r.
4) Tyle wynosi szacowana redukcja w przypadku stosowania prawidłowo używanych urządzeń zabezpieczających dzieci w stosunku do sytuacji braku ich
stosowania, na podstawie: Arbogast KB, Durbin DR, Cornejo RA, Kallan MJ, Winston FK. An evaluation of the effectiveness of forward facing child restraint
systems.Accid Anal Prev. 2004;36(4):585–589; Zaloshnja E, Miller TR, Hendrie D. Effectiveness of child safety seats vs safety belts for children aged 2 to
3 years. Arch PediatrAdolesc Med. 2007;161(1):65–68 ), Elliott MR, Kallan MJ, Durbin DR, Winston FK. Effectiveness of child safety seats vs seat belts in

reducing risk for death in children in passenger vehicle crashes, Arch PediatrAdolesc Med. 2006;160(9):952 / Arch PediatrAdolesc Med. 2006;160(6):617–621).
14
czy pojazd ma
mocowanie
ISOFIX, co
korzystnie wpływa
na bezpieczeństwo.
W związku
z powyższym,
kierujący nadal będą
mogli korzystać
z urządzeń
posiadających
homologację wg
regulaminu EKG
ONZ nr 44.
Należy przy tym
zaznaczyć, że nowe
wymogi techniczne
będą dotyczyć
urządzeń, które
zgodnie z nowym
regulaminem EKG
ONZ nr 129 są
dostosowane do
mocowania w
pojazdach
wyposażonych
w specjalne punkty
mocowania, tzw.
punkty ISOFIX.
Jednakże również
w pojazdach
wyposażonych
w punkty
mocowania ISOFIX
będzie możliwość
używania urządzeń
starego typu,
nieodpowiadających
wymogom
regulaminu EKG
ONZ nr 129,
mocowanych przy
pomocy pasów
bezpieczeństwa.
Projekt nie nakłada
więc na
użytkowników
pojazdów
przewożących
dzieci obowiązku
stosowania
urządzeń zgodnych
z nowymi
15
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: