eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3110
  • Data wpłynięcia: 2015-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2015-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 591

3110

Należy podkreślić, że urządzenia dostosowane do mocowania ISOFIX już obecnie są
dostępne na rynku, jak również pojazdy posiadające fabrycznie montowane punkty
mocowania ISOFIX dla tych urządzeń. Ustawa nie wprowadza więc nowych rozwiązań
technicznych w zakresie urządzeń przytrzymujących dla dzieci, lecz wprowadza na
poziomie krajowych przepisów powszechnie obowiązujących normy zapewniające
zastosowanie dla tych urządzeń w regulaminach EKG ONZ – w pierwszej kolejności
w regulaminie EKG ONZ nr 44 i alternatywnie – w regulaminie EKG ONZ nr 129.
Usunięcie granicy wieku 12 lat dla dzieci podlegających obowiązkowi przewożenia
w urządzeniach przytrzymujących dla dzieci pozwoli na zastosowanie wyłącznie
kategorii wzrostu dziecka jako określającej obowiązek przewożenia w urządzeniu
(zasadniczo do 150 cm wzrostu), co pozwoli na lepszą ochronę również starszych
dzieci, o ile ze względu na wzrost uniemożliwiający prawidłowe stosowanie pasów
bezpieczeństwa ich przewożenie w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym
urządzeniu przytrzymującym dla dzieci jest nadal uzasadnione.
Regulacja zezwalająca na przewożenie w pasach bezpieczeństwa dzieci mających co
najmniej 135 cm wzrostu umożliwia przewożenie pojazdami samochodowymi dzieci,
które ze względu na wzrost nie mają możliwości korzystania z urządzeń
skonstruowanych zgodnie z warunkami technicznymi ustalonymi w przepisach
europejskich i krajowych, na co fakultatywnie zezwala dyrektywa nr 91/671/EWG.
Przepis ten odpowiada na podnoszony ze strony wielu użytkowników ruchu drogowego
problem braku urządzeń o odpowiednich rozmiarach dla niektórych dzieci, co
w praktyce prowadzi do dyskryminacji takich dzieci i znacznego utrudnienia lub wręcz
uniemożliwienia przewożenia ich w samochodach osobowych.
Z powyższych względów regulacja ta nie wpłynie na zmniejszenie bezpieczeństwa
dzieci przewożonych pojazdami, ponieważ ma ona na celu jedynie ułatwienie
przewożenia w samochodach osobowych dzieci, które nie mają możliwości korzystania
z urządzeń przytrzymujących dla dzieci, a tym samym nie mogą korzystać
z zabezpieczeń zapewnianych przez te urządzenia. Należy przy tym wskazać, że
regulacja zwiększa bezpieczeństwo przewożenia dzieci w pojazdach, ponieważ
jednoznacznie określając dopuszczalne, ściśle określone odstępstwa od zasady
przewozu dzieci w urządzeniach przytrzymujących (wzrost powyżej 135 cm,
możliwość przewozu jedynie na tylnym siedzeniu pojazdu), ułatwia i zachęca
6
użytkowników pojazdów do stosowania przepisów, wskazując przy tym, w jaki sposób
dziecko, dla którego nie jest dostępne na rynku właściwe urządzenie, może być w tych
wyjątkowych przypadkach przewożone w sposób bezpieczny.
Przepisy dotyczące obowiązku instalacji urządzeń zgodnie z zaleceniami producenta
urządzenia, a także obowiązku przewożenia dzieci w fotelikach bezpieczeństwa dla
dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci zgodnych z masą
i wzrostem dziecka oraz właściwymi warunkami technicznymi określonymi
w przepisach UE lub regulaminach EKG ONZ będą wpływać na ułatwienie
prawidłowego przewozu dzieci w tych urządzeniach, a co za tym idzie – zwiększenie
bezpieczeństwa przewożonych dzieci. Przepisy te usuwają również ewentualne
wątpliwości interpretacyjne, jakie mogłyby się pojawić w tym zakresie.
Przepis zezwalający na przewożenie w pasach trzeciego dziecka ma na celu
uregulowanie wyjątkowej sytuacji, kiedy z uwagi na brak miejsca w pojeździe nie ma
możliwości zainstalowania urządzenia dla trzeciego przewożonego dziecka. Przepis
wprowadza ściśle określone wymogi dla tego zezwolenia (dotyczy dzieci w wieku do
lat trzech, dotyczy jedynie sytuacji, kiedy dwoje dzieci jest przewożonych
w urządzeniach przytrzymujących, natomiast brak jest miejsca dla trzeciego urządzenia;
w takim przypadku jest możliwe przewożenie dziecka w pasach wyłącznie na tylnym
siedzeniu pojazdu), w związku z czym nie wpłynie na zmniejszenie bezpieczeństwa
przewożonych dzieci.
Wprowadzenie zakazu przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat w pojeździe
niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i foteliki bezpieczeństwa dla dziecka oraz
inne urządzenia przytrzymujące dla dzieci zwiększa bezpieczeństwo przewożonych
małych dzieci, zakazując ich przewożenia w pojazdach niewyposażonych w pasy
i foteliki.
Projektowana ustawa jednoznacznie określa, że dziecko poniżej 150 cm wzrostu nie
może być przewożone bez urządzenia przytrzymującego na przednim siedzeniu pojazdu
samochodowego, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa przewożonych dzieci.
II. Pasy bezpieczeństwa
Projektowana ustawa przewiduje również zmianę przepisów ustawy z dnia 20 czerwca
1997 r. – Prawo o ruchu drogowym dotyczących obowiązku stosowania pasów
bezpieczeństwa.
7
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. –
Prawo o ruchu drogowym, kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona
takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych
pasów podczas jazdy, z zastrzeżeniem przepisów dotyczących przewozu obowiązku
dzieci w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka (art. 39 ust. 1). Obowiązek korzystania
z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy (art. 39 ust. 2):
1) osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów;
2) kobiety o widocznej ciąży;
3) kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera;
4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Inspektora Kontroli
Skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
6) funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności
służbowych;
7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;
9) osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku
inwalidzkim.
W zakresie powyższych przepisów dotyczących obowiązku używania pasów projekt
przewiduje zmiany polegające na:
1) zobowiązaniu kierującego autobusem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa do
poinformowania osób przewożonych pojazdem o obowiązku korzystania z pasów
bezpieczeństwa podczas jazdy, chyba że zostały one o tym obowiązku
poinformowane w jeden z trzech możliwych sposobów, tj.: przez znajdującą się
w pojeździe osobę kierującą przewożoną grupą, za pomocą urządzenia
audiowizualnego lub za pomocą odpowiedniego znaku umieszczonego w widoczny
sposób przy każdym miejscu siedzącym (art. 39 ust. 2a);
2) określeniu szczegółowych warunków, jakim powinno odpowiadać zaświadczenie
lekarskie, zwalniające z obowiązku używania pasów (art. 39 ust. 4 pkt 4, ust. 5 i 6);
8
3) zwolnieniu z obowiązku używania pasów żołnierza Żandarmerii Wojskowej
wykonującego czynności ochronne (art. 39 ust. 2 pkt 6a).
Jednocześnie projektowana ustawa przewiduje, że orzeczenia lekarskie
o przeciwwskazaniu do używania pasów, wydane na podstawie przepisów
dotychczasowych, zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane, nie dłużej
jednak niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (art. 2 projektowanej
ustawy).
Przepis nakładający na kierującego autobusem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa
obowiązek informowania pasażerów o obowiązku używania tych pasów zwiększy
bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, wpływając na przestrzeganie
obowiązku używania pasów przez pasażerów.
Proponowane przepisy dotyczące zaświadczenia lekarskiego precyzują dotychczasową
normę zwalniającą z obowiązku używania pasów osobę posiadającą odpowiednie
zaświadczenie (obecnie orzeczenie) lekarskie, poprzez dokładniejsze określenie
wymogów i wzoru tego zaświadczenia.
Przepis dotyczący zwolnienia żołnierza Żandarmerii Wojskowej z obowiązku używania
pasów bezpieczeństwa w sytuacji wykonywania przez niego czynności zawodowych
precyzuje katalog osób zwolnionych z obowiązku używania pasów, co pozwoli na
usprawnienie i ułatwienie realizacji zadań w zakresie ochrony osób, w stosunku do
których Żandarmeria Wojskowa wykonuje czynności ochronne.
Należy przy tym nadmienić, że do pełnej implementacji dyrektywy nr 2014/37/UE
niezbędne są także zmiany przepisów rozporządzenia Ministra Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie homologacji
typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub
części (Dz. U. poz. 407, z późn. zm.) poprzez dodanie w załączniku nr 12 „Wykaz
regulaminów EKG ONZ obowiązujących w procedurze homologacji typu EKG ONZ,
które nie są stosowane w procedurze homologacji typu WE pojazdu albo typu pojazdu”
regulaminu nr 129 EKG ONZ.
Niezbędna jest również nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich
niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 951 i 1720), poprzez zastosowanie
pojęcia „fotelik bezpieczeństwa dla dziecka”, zgodnie z nową, jednolitą terminologią
9
wprowadzaną przez projektowaną ustawę do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym.
W związku z powyższym Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podjęło prace
legislacyjne w celu zmiany ww. rozporządzeń.
Ponadto, w związku z proponowanymi zmianami w art. 45 ust. 2 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, niezbędna będzie nowelizacja
załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25 kwietnia
2012 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu
drogowego (Dz. U. poz. 488), poprzez zamieszczenie odesłania do nowych przepisów.
Niezbędna jest również zmiana załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze
mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz. U. z 2013 r. poz. 1624),
poprzez zamieszczenie odesłań do nowych przepisów. W związku z powyższym
niezbędne jest podjęcie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, jako właściwe
w zakresie dwóch powyższych rozporządzeń, prac legislacyjnych w tym zakresie.
Ponadto, w celu pełnej implementacji niewdrożonych przepisów dyrektywy
nr 91/671/EWG, niezbędne jest wydanie przez ministra właściwego do spraw zdrowia
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu rozporządzenia
określającego wzory zaświadczeń lekarskich zwalniających z obowiązku używania
pasów bezpieczeństwa lub fotelików bezpieczeństwa dla dzieci lub innych urządzeń
przytrzymujących dla dzieci.
Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Z uwagi na wynikający z terminu wejścia w życie wdrażanej dyrektywy nr 2014/37/UE
termin wdrożenia jej przepisów do dnia 20 września 2014 r. niezbędne jest przyjęcie
odpowiedniego okresu vacatio legis, ustalającego możliwie krótki termin wejścia
ustawy w życie.
Zgodnie z art. 5 i art. 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy
został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Rządowego Centrum Legislacji.
10
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: