Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
– 35 –
mowa w art. 40 rozporządzenia nr 640/2014 i art. 75 rozporządzenia nr 809/2014, oceny wagi
tej niezgodności dokonuje się w tym raporcie odrębnie, przypisując jej odpowiednią liczbę
punktów.
2. Liczba punktów przypisana stwierdzonym niezgodnościom w raporcie jest
uwzględniana przy dokonywaniu zmniejszeń lub wykluczeń, o których mowa w art. 73
ust. 2–5, art. 74 ust. 1 i art. 75 rozporządzenia nr 809/2014 oraz w art. 39 ust. 1, 3 i 4 i art. 40
rozporządzenia nr 640/2014.
3. Ocena wagi stwierdzonej niezgodności, o której mowa w art. 72 ust. 1 lit. c
rozporządzenia nr 809/2014, dokonana w raporcie, jest uwzględniana w postępowaniach
w sprawach dotyczących pomocy finansowej w ramach działań objętych programem rozwoju
obszarów wiejskich, określonych w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich
z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich, w których warunkiem przyznania tej pomocy w pełnej wysokości jest spełnianie
wymogów lub norm przez rolnika będącego wnioskodawcą lub beneficjentem tej pomocy.
Art. 43. 1. Kary administracyjnej z tytułu nieprzestrzegania wzajemnej zgodności nie
stosuje się, jeżeli wynosi ona nie więcej niż równowartość w złotych kwoty, o której mowa
w art. 97 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia nr 1306/2013.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w decyzji w sprawie przyznania jednolitej
płatności obszarowej, płatności za zazielenienie, płatności dla młodego rolnika, płatności
dodatkowej, płatności związanych do powierzchni upraw lub płatności związanych do
zwierząt:
1)
podaje się informację o niezastosowaniu kary administracyjnej;
2)
nakazuje się realizację w wyznaczonym terminie, o którym mowa w art. 39 ust. 2 akapit
drugi rozporządzenia nr 640/2014, określonych działań naprawczych mających na celu
usunięcie stwierdzonych niezgodności.
3. Agencja jest właściwa do podjęcia działań, o których mowa w art. 97 ust. 3 akapit
drugi rozporządzenia nr 1306/2013, w tym kontroli realizacji działań, o których mowa
w ust. 2 pkt 2, a w przypadku gdy niezgodność dotyczy wymogu, do którego kontroli na
podstawie art. 38 ust. 1 jest właściwy powiatowy lekarz weterynarii, do podjęcia tych działań
jest właściwy ten lekarz.
4. W przypadku gdy rolnik nie podjął działań naprawczych, o których mowa w ust. 2
pkt 2, w terminie wyznaczonym w decyzji w sprawie przyznania jednolitej płatności
obszarowej, płatności za zazielenienie, płatności dla młodego rolnika, płatności dodatkowej,
– 36 –
płatności związanych do powierzchni upraw lub płatności związanych do zwierząt, stosuje się
art. 29 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1438).
Art. 44. 1. W przypadku stwierdzenia drobnej niezgodności nie stosuje się kary
administracyjnej z tytułu nieprzestrzegania wzajemnej zgodności.
2. Jeżeli w okresie, o którym mowa w art. 39 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia
nr 640/2014, zostanie stwierdzone, że rolnik nie usunął drobnej niezgodności w terminie
ustalonym w raporcie, określa się karę administracyjną z tytułu tej niezgodności zgodnie
z art. 39 ust. 3 rozporządzenia nr 640/2014.
3. Jeżeli decyzja w sprawie o przyznanie płatności bezpośrednich za rok, w którym
stwierdzono drobną niezgodność, została wydana przed stwierdzeniem, że rolnik nie usunął
drobnej niezgodności w terminie ustalonym w raporcie, karę administracyjną, o której mowa
w ust. 2, określa się, zmieniając tę decyzję.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, zmiany decyzji w sprawie przyznania
płatności bezpośrednich dokonuje się bez zgody strony.
Art. 45. 1. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia,
minimalne normy, uwzględniając art. 94 rozporządzenia nr 1306/2013 i załącznik II do tego
rozporządzenia, a także biorąc pod uwagę warunki glebowe i klimatyczne, istniejące systemy
gospodarowania, wykorzystanie gruntów rolnych, metody upraw i strukturę gospodarstw
rolnych, jak również art. 9 rozporządzenia nr 640/2014.
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia:
1)
liczbę punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej niezgodności w ramach oceny wagi,
o której mowa w art. 72 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 809/2014, w zależności od
rodzaju stwierdzonego naruszenia,
2)
przypadki drobnej niezgodności i liczbę punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej
drobnej niezgodności w ramach oceny wagi, o której mowa w art. 72 ust. 1 lit. c
rozporządzenia nr 809/2014,
3)
wyrażoną w procentach wielkość kary administracyjnej w zależności od liczby punktów
przypisanych stwierdzonym niezgodnościom
– mając na względzie przeprowadzenie oceny zgodnie z zasadami określonymi w przepisach
rozporządzenia nr 1306/2013 i w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia.
– 37 –
3. Minister właściwy do spraw rolnictwa ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” wykaz wymogów określonych
w przepisach Unii Europejskiej, z uwzględnieniem przepisów krajowych wdrażających te
przepisy.
Art. 46. 1. Zaliczka na poczet płatności bezpośrednich jest wypłacana rolnikowi
z urzędu w przypadku wystąpienia okoliczności mogących powodować trudności finansowe
lub pogorszenie sytuacji finansowej większej liczby rolników, w szczególności gdy
okoliczności te mają charakter nadzwyczajny lub są wynikiem działania siły wyższej, zgodnie
z warunkami, o których mowa w art. 75 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia nr 1306/2013.
2. Zaliczka na poczet płatności bezpośrednich jest wypłacana rolnikowi prowadzącemu
działalność rolniczą w zakresie lub na obszarze objętych okolicznościami, o których mowa
w ust. 1.
3. W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 1, minister właściwy
do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów
publicznych określi, w drodze rozporządzenia, procentową wielkość zaliczek na poczet
płatności bezpośrednich, termin rozpoczęcia ich wypłaty oraz zakres lub obszar objęte
okolicznościami, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze założenia do ustawy budżetowej
na dany rok, zakres oddziaływania okoliczności, o których mowa w ust. 1, lub podział
administracyjny kraju.
Art. 47. Należności ustalone w decyzji w sprawie przyznania płatności bezpośrednich
oraz płatności niezwiązanej do tytoniu nie mogą być przedmiotem umowy przeniesienia
wierzytelności na osobę trzecią (przelewu), o której mowa w przepisach Kodeksu cywilnego.
Art. 48. 1. W przypadku gdy kwota z tytułu płatności bezpośrednich lub płatności
niezwiązanej do tytoniu nie może zostać przekazana na rachunek bankowy rolnika z przyczyn
niezależnych od Agencji, decyzję o przyznaniu tych płatności doręcza się, nawet wtedy, gdy
decyzja uwzględnia w całości żądanie rolnika i nie określa zmniejszeń, wykluczeń lub
pozostałych kar administracyjnych oraz nie ustala kwot podlegających odliczeniu.
2. W przypadku gdy kwota z tytułu płatności bezpośrednich lub płatności niezwiązanej
do tytoniu nie może zostać przekazana na rachunek bankowy rolnika z przyczyn niezależnych
od Agencji, kierownik biura powiatowego Agencji stwierdza wygaśnięcie decyzji w sprawie
przyznania tych płatności, jeżeli od dnia, w którym decyzja o jej przyznaniu stała się
ostateczna, upłynęły co najmniej 2 lata.
– 38 –
Art. 49. 1. Kierownik biura powiatowego Agencji odstępuje od ustalenia kwot
nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności bezpośrednich lub płatności niezwiązanej do
tytoniu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w przypadku określonym w art. 54 ust. 3 lit. a
pkt i rozporządzenia nr 1306/2013.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych z tytułu
kar administracyjnych, o których mowa w art. 97 ust. 3 rozporządzenia nr 1306/2013,
w przypadku gdy rolnik nie podjął działań naprawczych.
Art. 50. W przypadku gdy przepisy Unii Europejskiej dotyczące płatności
bezpośrednich lub płatności niezwiązanej do tytoniu, w tym przepisy wydane w trybie
rozporządzenia nr 1307/2013, określają obowiązek podjęcia działań lub umożliwiają
realizację uprawnień przez państwo członkowskie Unii Europejskiej lub właściwy organ, lub
agencję płatniczą, Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia:
1)
wyznaczyć Agencję lub Agencję Rynku Rolnego jako jednostkę organizacyjną
wykonującą określone obowiązki lub uprawnienia lub
2)
określić zadania realizowane przez Agencję lub Agencję Rynku Rolnego lub sposób
i tryb ich realizacji, lub
3)
określić szczegółowe warunki dotyczące przyznawania płatności określonych tymi
przepisami
– mając na względzie realizację celów określonych w przepisach Unii Europejskiej
w zakresie płatności określonych tymi przepisami.
Art. 51. 1. Prezes Agencji, na podstawie danych dotyczących powierzchni działek
rolnych zadeklarowanych we wnioskach o przyznanie płatności obszarowych, oblicza średnią
powierzchnię gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w poszczególnych województwach
oraz średnią powierzchnię gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w kraju w danym roku.
2. Informacje o wielkości średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie
rolnym w poszczególnych województwach oraz średniej powierzchni gruntów rolnych
w gospodarstwie rolnym w kraju, o których mowa w ust. 1, w danym roku, Prezes Agencji
ogłasza corocznie, w terminie do dnia 30 września danego roku, w dzienniku urzędowym
ministra właściwego do spraw rozwoju wsi oraz zamieszcza na stronie internetowej Agencji.
Art. 52. W ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji
producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie
– 39 –
płatności (Dz. U. z 2012 r. poz. 86, z 2013 r. poz. 1537 oraz z 2014 r. poz. 1872) wprowadza
się następujące zmiany:
1)
w art. 3:
a)
pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) gospodarstwo rolne – gospodarstwo w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. b
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia
17 grudnia 2013 r. ustanawiającego przepisy dotyczące płatności
bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach
wspólnej polityki rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE)
nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347
z 20.12.2013, str. 608, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem
nr 1307/2013”;
2)
producent – producenta rolnego, organizację producentów, podmiot
prowadzący zakład utylizacyjny oraz potencjalnego beneficjenta;”,
b)
w pkt 3:
–
uchyla się lit. a,
–
lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) rolnikiem w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1307/2013
lub;”,
c)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) organizacja producentów – grupę producentów rolnych, związek grup
producentów rolnych, wstępnie uznaną grupę producentów owoców
i warzyw, uznaną organizację producentów owoców i warzyw oraz uznane
zrzeszenie organizacji producentów owoców i warzyw, ponadnarodową
organizację producentów owoców i warzyw oraz ponadnarodowe zrzeszenie
organizacji producentów owoców i warzyw;”,
d)
uchyla się pkt 5,
e)
pkt 6a i 7 otrzymują brzmienie:
„6a) potencjalny beneficjent – osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która może ubiegać się
o przyznanie pomocy w ramach działań objętych programem rozwoju
obszarów wiejskich,
niebędącą producentem rolnym, organizacją
producentów lub podmiotem prowadzącym zakład utylizacyjny;
mowa w art. 40 rozporządzenia nr 640/2014 i art. 75 rozporządzenia nr 809/2014, oceny wagi
tej niezgodności dokonuje się w tym raporcie odrębnie, przypisując jej odpowiednią liczbę
punktów.
2. Liczba punktów przypisana stwierdzonym niezgodnościom w raporcie jest
uwzględniana przy dokonywaniu zmniejszeń lub wykluczeń, o których mowa w art. 73
ust. 2–5, art. 74 ust. 1 i art. 75 rozporządzenia nr 809/2014 oraz w art. 39 ust. 1, 3 i 4 i art. 40
rozporządzenia nr 640/2014.
3. Ocena wagi stwierdzonej niezgodności, o której mowa w art. 72 ust. 1 lit. c
rozporządzenia nr 809/2014, dokonana w raporcie, jest uwzględniana w postępowaniach
w sprawach dotyczących pomocy finansowej w ramach działań objętych programem rozwoju
obszarów wiejskich, określonych w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich
z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich, w których warunkiem przyznania tej pomocy w pełnej wysokości jest spełnianie
wymogów lub norm przez rolnika będącego wnioskodawcą lub beneficjentem tej pomocy.
Art. 43. 1. Kary administracyjnej z tytułu nieprzestrzegania wzajemnej zgodności nie
stosuje się, jeżeli wynosi ona nie więcej niż równowartość w złotych kwoty, o której mowa
w art. 97 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia nr 1306/2013.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w decyzji w sprawie przyznania jednolitej
płatności obszarowej, płatności za zazielenienie, płatności dla młodego rolnika, płatności
dodatkowej, płatności związanych do powierzchni upraw lub płatności związanych do
zwierząt:
1)
podaje się informację o niezastosowaniu kary administracyjnej;
2)
nakazuje się realizację w wyznaczonym terminie, o którym mowa w art. 39 ust. 2 akapit
drugi rozporządzenia nr 640/2014, określonych działań naprawczych mających na celu
usunięcie stwierdzonych niezgodności.
3. Agencja jest właściwa do podjęcia działań, o których mowa w art. 97 ust. 3 akapit
drugi rozporządzenia nr 1306/2013, w tym kontroli realizacji działań, o których mowa
w ust. 2 pkt 2, a w przypadku gdy niezgodność dotyczy wymogu, do którego kontroli na
podstawie art. 38 ust. 1 jest właściwy powiatowy lekarz weterynarii, do podjęcia tych działań
jest właściwy ten lekarz.
4. W przypadku gdy rolnik nie podjął działań naprawczych, o których mowa w ust. 2
pkt 2, w terminie wyznaczonym w decyzji w sprawie przyznania jednolitej płatności
obszarowej, płatności za zazielenienie, płatności dla młodego rolnika, płatności dodatkowej,
– 36 –
płatności związanych do powierzchni upraw lub płatności związanych do zwierząt, stosuje się
art. 29 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1438).
Art. 44. 1. W przypadku stwierdzenia drobnej niezgodności nie stosuje się kary
administracyjnej z tytułu nieprzestrzegania wzajemnej zgodności.
2. Jeżeli w okresie, o którym mowa w art. 39 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia
nr 640/2014, zostanie stwierdzone, że rolnik nie usunął drobnej niezgodności w terminie
ustalonym w raporcie, określa się karę administracyjną z tytułu tej niezgodności zgodnie
z art. 39 ust. 3 rozporządzenia nr 640/2014.
3. Jeżeli decyzja w sprawie o przyznanie płatności bezpośrednich za rok, w którym
stwierdzono drobną niezgodność, została wydana przed stwierdzeniem, że rolnik nie usunął
drobnej niezgodności w terminie ustalonym w raporcie, karę administracyjną, o której mowa
w ust. 2, określa się, zmieniając tę decyzję.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, zmiany decyzji w sprawie przyznania
płatności bezpośrednich dokonuje się bez zgody strony.
Art. 45. 1. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia,
minimalne normy, uwzględniając art. 94 rozporządzenia nr 1306/2013 i załącznik II do tego
rozporządzenia, a także biorąc pod uwagę warunki glebowe i klimatyczne, istniejące systemy
gospodarowania, wykorzystanie gruntów rolnych, metody upraw i strukturę gospodarstw
rolnych, jak również art. 9 rozporządzenia nr 640/2014.
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia:
1)
liczbę punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej niezgodności w ramach oceny wagi,
o której mowa w art. 72 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 809/2014, w zależności od
rodzaju stwierdzonego naruszenia,
2)
przypadki drobnej niezgodności i liczbę punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej
drobnej niezgodności w ramach oceny wagi, o której mowa w art. 72 ust. 1 lit. c
rozporządzenia nr 809/2014,
3)
wyrażoną w procentach wielkość kary administracyjnej w zależności od liczby punktów
przypisanych stwierdzonym niezgodnościom
– mając na względzie przeprowadzenie oceny zgodnie z zasadami określonymi w przepisach
rozporządzenia nr 1306/2013 i w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia.
– 37 –
3. Minister właściwy do spraw rolnictwa ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” wykaz wymogów określonych
w przepisach Unii Europejskiej, z uwzględnieniem przepisów krajowych wdrażających te
przepisy.
Art. 46. 1. Zaliczka na poczet płatności bezpośrednich jest wypłacana rolnikowi
z urzędu w przypadku wystąpienia okoliczności mogących powodować trudności finansowe
lub pogorszenie sytuacji finansowej większej liczby rolników, w szczególności gdy
okoliczności te mają charakter nadzwyczajny lub są wynikiem działania siły wyższej, zgodnie
z warunkami, o których mowa w art. 75 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia nr 1306/2013.
2. Zaliczka na poczet płatności bezpośrednich jest wypłacana rolnikowi prowadzącemu
działalność rolniczą w zakresie lub na obszarze objętych okolicznościami, o których mowa
w ust. 1.
3. W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 1, minister właściwy
do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów
publicznych określi, w drodze rozporządzenia, procentową wielkość zaliczek na poczet
płatności bezpośrednich, termin rozpoczęcia ich wypłaty oraz zakres lub obszar objęte
okolicznościami, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze założenia do ustawy budżetowej
na dany rok, zakres oddziaływania okoliczności, o których mowa w ust. 1, lub podział
administracyjny kraju.
Art. 47. Należności ustalone w decyzji w sprawie przyznania płatności bezpośrednich
oraz płatności niezwiązanej do tytoniu nie mogą być przedmiotem umowy przeniesienia
wierzytelności na osobę trzecią (przelewu), o której mowa w przepisach Kodeksu cywilnego.
Art. 48. 1. W przypadku gdy kwota z tytułu płatności bezpośrednich lub płatności
niezwiązanej do tytoniu nie może zostać przekazana na rachunek bankowy rolnika z przyczyn
niezależnych od Agencji, decyzję o przyznaniu tych płatności doręcza się, nawet wtedy, gdy
decyzja uwzględnia w całości żądanie rolnika i nie określa zmniejszeń, wykluczeń lub
pozostałych kar administracyjnych oraz nie ustala kwot podlegających odliczeniu.
2. W przypadku gdy kwota z tytułu płatności bezpośrednich lub płatności niezwiązanej
do tytoniu nie może zostać przekazana na rachunek bankowy rolnika z przyczyn niezależnych
od Agencji, kierownik biura powiatowego Agencji stwierdza wygaśnięcie decyzji w sprawie
przyznania tych płatności, jeżeli od dnia, w którym decyzja o jej przyznaniu stała się
ostateczna, upłynęły co najmniej 2 lata.
– 38 –
Art. 49. 1. Kierownik biura powiatowego Agencji odstępuje od ustalenia kwot
nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności bezpośrednich lub płatności niezwiązanej do
tytoniu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w przypadku określonym w art. 54 ust. 3 lit. a
pkt i rozporządzenia nr 1306/2013.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych z tytułu
kar administracyjnych, o których mowa w art. 97 ust. 3 rozporządzenia nr 1306/2013,
w przypadku gdy rolnik nie podjął działań naprawczych.
Art. 50. W przypadku gdy przepisy Unii Europejskiej dotyczące płatności
bezpośrednich lub płatności niezwiązanej do tytoniu, w tym przepisy wydane w trybie
rozporządzenia nr 1307/2013, określają obowiązek podjęcia działań lub umożliwiają
realizację uprawnień przez państwo członkowskie Unii Europejskiej lub właściwy organ, lub
agencję płatniczą, Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia:
1)
wyznaczyć Agencję lub Agencję Rynku Rolnego jako jednostkę organizacyjną
wykonującą określone obowiązki lub uprawnienia lub
2)
określić zadania realizowane przez Agencję lub Agencję Rynku Rolnego lub sposób
i tryb ich realizacji, lub
3)
określić szczegółowe warunki dotyczące przyznawania płatności określonych tymi
przepisami
– mając na względzie realizację celów określonych w przepisach Unii Europejskiej
w zakresie płatności określonych tymi przepisami.
Art. 51. 1. Prezes Agencji, na podstawie danych dotyczących powierzchni działek
rolnych zadeklarowanych we wnioskach o przyznanie płatności obszarowych, oblicza średnią
powierzchnię gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w poszczególnych województwach
oraz średnią powierzchnię gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w kraju w danym roku.
2. Informacje o wielkości średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie
rolnym w poszczególnych województwach oraz średniej powierzchni gruntów rolnych
w gospodarstwie rolnym w kraju, o których mowa w ust. 1, w danym roku, Prezes Agencji
ogłasza corocznie, w terminie do dnia 30 września danego roku, w dzienniku urzędowym
ministra właściwego do spraw rozwoju wsi oraz zamieszcza na stronie internetowej Agencji.
Art. 52. W ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji
producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie
– 39 –
płatności (Dz. U. z 2012 r. poz. 86, z 2013 r. poz. 1537 oraz z 2014 r. poz. 1872) wprowadza
się następujące zmiany:
1)
w art. 3:
a)
pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) gospodarstwo rolne – gospodarstwo w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. b
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia
17 grudnia 2013 r. ustanawiającego przepisy dotyczące płatności
bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach
wspólnej polityki rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE)
nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347
z 20.12.2013, str. 608, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem
nr 1307/2013”;
2)
producent – producenta rolnego, organizację producentów, podmiot
prowadzący zakład utylizacyjny oraz potencjalnego beneficjenta;”,
b)
w pkt 3:
–
uchyla się lit. a,
–
lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) rolnikiem w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1307/2013
lub;”,
c)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) organizacja producentów – grupę producentów rolnych, związek grup
producentów rolnych, wstępnie uznaną grupę producentów owoców
i warzyw, uznaną organizację producentów owoców i warzyw oraz uznane
zrzeszenie organizacji producentów owoców i warzyw, ponadnarodową
organizację producentów owoców i warzyw oraz ponadnarodowe zrzeszenie
organizacji producentów owoców i warzyw;”,
d)
uchyla się pkt 5,
e)
pkt 6a i 7 otrzymują brzmienie:
„6a) potencjalny beneficjent – osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która może ubiegać się
o przyznanie pomocy w ramach działań objętych programem rozwoju
obszarów wiejskich,
niebędącą producentem rolnym, organizacją
producentów lub podmiotem prowadzącym zakład utylizacyjny;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik