Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
– 30 –
1)
z urzędu, bez zgody strony, w drodze decyzji zmieniającej decyzję o przyznaniu danej
płatności – w przypadku gdy płatność została przyznana;
2)
w decyzji o przyznaniu danej płatności – w przypadku gdy płatność ta nie została
jeszcze przyznana;
3)
w decyzji o wypłacie danej płatności – w przypadku gdy przepisy przewidują wydanie
takiej decyzji;
4)
z urzędu, bez zgody strony, w drodze decyzji zmieniającej decyzję o wypłacie danej
płatności – w przypadku gdy przepisy przewidują wydanie decyzji o wypłacie tej
płatności.
4. W przypadku gdy dana płatność została już wypłacona, zwrotu z tytułu zmniejszenia
(redukcji) tej płatności dokonuje się w trybie określonym w przepisach o Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dla zwrotu kwot nienależnie lub nadmiernie
pobranych środków.
5. Decyzje, o których mowa w ust. 3, podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
6. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku, gdy zmniejszenie (redukcja) kwoty
danego rodzaju płatności, jej stawki lub podstawy do ustalenia wysokości płatności jest
możliwe do zastosowania w toku postępowania w sprawie o przyznanie danej płatności na
podstawie przepisów Unii Europejskiej dotyczących płatności bezpośrednich lub płatności
niezwiązanej do tytoniu, w tym przepisów wydanych w trybie rozporządzenia nr 1307/2013,
z tym że jeżeli przepisy te nie określają trybu dokonania tego zmniejszenia (redukcji), przepis
ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 36. 1. Agencja przeprowadza kontrole administracyjne i na miejscu w zakresie
płatności bezpośrednich, określone w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, w tym
kontrole w ramach wzajemnej zgodności wymogów lub norm, chyba że ustawa stanowi
inaczej.
2. Prezes Agencji może powierzyć przeprowadzanie kontroli, o których mowa w ust. 1,
jednostkom organizacyjnym dysponującym odpowiednimi warunkami organizacyjnymi,
kadrowymi i technicznymi, określonymi na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1.
3. Przestrzeganie norm lub wymogów może podlegać kontroli administracyjnej zgodnie
z art. 96 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.
4. Minister właściwy do spraw rolnictwa może określić, w drodze rozporządzenia,
normy lub wymogi, których przestrzeganie może podlegać kontroli, o której mowa w ust. 3,
mając na względzie możliwość wykorzystania w kontroli administracyjnej informacji
– 31 –
zgromadzonych w systemach teleinformatycznych Agencji oraz zapewnienie, że kontrole
administracyjne odnośnie tych norm lub wymogów są co najmniej tak samo skuteczne jak
kontrole na miejscu, a także zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem płatności
bezpośrednich.
Art. 37. 1. Czynności kontrolne w ramach kontroli na miejscu określonej w przepisach,
o których mowa w art. 1 pkt 1, przeprowadzanej przez Agencję, są wykonywane przez osoby
posiadające imienne upoważnienie wydane przez Prezesa Agencji.
2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera wskazanie osoby upoważnionej do
wykonywania czynności kontrolnych, miejsce i zakres oraz podstawę prawną do ich
wykonywania.
3. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych osoba upoważniona do ich
wykonywania jest obowiązana okazać imienne upoważnienie rolnikowi, jeżeli jest on obecny
podczas kontroli.
4. Czynności kontrolne mogą być wykonywane podczas nieobecności rolnika także
wówczas, gdy rolnik został zawiadomiony o kontroli zgodnie z art. 25 rozporządzenia
nr 809/2014.
5. Osoby upoważnione do wykonywania czynności kontrolnych mają prawo do:
1)
wstępu na teren gospodarstwa rolnego;
2)
dostępu do zwierząt;
3)
żądania pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmiotem kontroli;
4)
wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, sporządzania z nich
odpisów, wyciągów lub kopii oraz zabezpieczania tych dokumentów;
5)
pobierania próbek do badań;
6)
żądania okazywania i udostępniania danych informatycznych.
6. Z czynności kontrolnych sporządza się sprawozdanie, o którym mowa w art. 59 ust. 3
rozporządzenia nr 1306/2013, zwane dalej „raportem”, zgodnie z art. 41, art. 43 i art. 72 ust. 1
i 4 rozporządzenia nr 809/2014, który w przypadku stwierdzenia drobnej niezgodności
zawiera również informację, o której mowa w art. 72 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia
nr 809/2014, oraz termin usunięcia tej niezgodności, ustalony zgodnie z art. 39 ust. 3
rozporządzenia nr 640/2014.
7. W przypadku gdy rolnik nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w raporcie, może
zgłosić umotywowane zastrzeżenia na piśmie co do ustaleń w nim zawartych dyrektorowi
oddziału regionalnego Agencji, w terminie 14 dni od dnia doręczenia raportu, chyba że
– 32 –
bezpośrednio po zakończeniu kontroli rolnik, który był obecny podczas kontroli, zgłosił
umotywowane zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w raporcie osobie, która go sporządziła.
8. W przypadku, o którym mowa w art. 72 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia
nr 809/2014, raportu nie przesyła się rolnikowi.
Art. 38. 1. Powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce zamieszkania
lub siedzibę rolnika, jako organ kontroli, o którym mowa w art. 67 ust. 1 lit. a rozporządzenia
nr 809/2014, jest właściwy do przeprowadzania kontroli administracyjnych i kontroli na
miejscu przestrzegania wymogów wskazanych w załączniku II do rozporządzenia
nr 1306/2013, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 13.
2. Czynności kontrolne w ramach kontroli na miejscu, o której mowa w ust. 1, zwanej
dalej „kontrolą wymogów”, są wykonywane przez osoby posiadające imienne upoważnienie
wydane przez powiatowego lekarza weterynarii, o którym mowa w ust. 1.
3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2, zawiera wskazanie osoby upoważnionej do
wykonywania czynności kontrolnych, miejsce i zakres tych czynności oraz podstawę prawną
do ich wykonywania.
4. W przypadku konieczności wykonania czynności kontrolnych w ramach kontroli,
o których mowa w ust. 1, poza obszarem działania powiatowego lekarza weterynarii,
o którym mowa w ust. 1, lekarz ten upoważnia do wykonania tych czynności powiatowego
lekarza weterynarii właściwego ze względu na położenie siedziby stada w rozumieniu
przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Do czynności kontrolnych przepisy
ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze
względu na położenie siedziby stada:
1)
wykonuje czynności kontrolne w ramach kontroli wymogów w miejscu, zakresie
i terminie wskazanym w upoważnieniu;
2)
sporządza protokół wykonania czynności kontrolnych;
3)
niezwłocznie przekazuje protokół, o którym mowa w pkt 2, powiatowemu lekarzowi
weterynarii, o którym mowa w ust. 1.
6. Przed przystąpieniem do wykonania czynności kontrolnych w ramach kontroli
wymogów osoba upoważniona do ich wykonania jest obowiązana okazać imienne
upoważnienie do wykonania czynności kontrolnych rolnikowi, jeżeli jest on obecny podczas
kontroli.
– 33 –
7. Czynności kontrolne w ramach kontroli wymogów mogą być wykonywane podczas
nieobecności rolnika także wówczas, gdy rolnik został zawiadomiony o kontroli zgodnie
z art. 25 rozporządzenia nr 809/2014.
8. Osoby upoważnione do wykonywania czynności kontrolnych w ramach kontroli
wymogów mają prawo do:
1)
wstępu na teren gospodarstwa rolnego, w tym do pomieszczeń i miejsc związanych
z utrzymywaniem lub przebywaniem zwierząt;
2)
dostępu do zwierząt;
3)
pobierania próbek do badań;
4)
żądania pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmiotem kontroli;
5)
wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, sporządzania z nich
odpisów, wyciągów lub kopii oraz zabezpieczania tych dokumentów;
6)
żądania okazywania i udostępniania danych informatycznych.
9. Rolnik jest obowiązany zapewnić niezbędną pomoc przy wykonywaniu czynności
kontrolnych.
10. Powiatowy lekarz weterynarii, o którym mowa w ust. 1, sporządza raport zgodnie
z art. 72 ust. 1 i 4 rozporządzenia nr 809/2014, a w przypadku stwierdzenia drobnej
niezgodności, o której mowa w art. 99 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia nr 1306/2013,
w tym raporcie umieszcza również informację, o której mowa w art. 72 ust. 3 akapit drugi
rozporządzenia nr 809/2014, oraz termin usunięcia tej niezgodności, ustalony zgodnie
z art. 39 ust. 3 rozporządzenia nr 640/2014, i przekazuje ten raport kierownikowi biura
powiatowego Agencji, do którego został złożony wniosek o przyznanie jednolitej płatności
obszarowej, płatności za zazielenienie, płatności dla młodego rolnika, płatności dodatkowej,
płatności związanych do powierzchni upraw lub płatności związanych do zwierząt.
11. W przypadku gdy rolnik nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w raporcie, może
zgłosić umotywowane zastrzeżenia, na piśmie, co do ustaleń w nim zawartych powiatowemu
lekarzowi weterynarii, o którym mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia doręczenia
raportu, chyba że bezpośrednio po zakończeniu kontroli rolnik, który był obecny podczas
kontroli, zgłosił umotywowane zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w raporcie osobie, która
wykonywała czynności kontrolne.
12. Powiatowy lekarz weterynarii, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając zgłoszone
zastrzeżenia, uzupełnia ustalenia zawarte w raporcie. W przypadku nieuwzględnienia
zgłoszonych zastrzeżeń powiatowy lekarz weterynarii, o którym mowa w ust. 1, przekazuje
– 34 –
zgłoszone zastrzeżenia, wraz ze swoim stanowiskiem do tych zastrzeżeń i raportem, do
właściwego kierownika biura powiatowego Agencji.
13. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, wymogi
wskazane w załączniku II do rozporządzenia nr 1306/2013, do których kontroli jest właściwy
powiatowy lekarz weterynarii, oraz rodzaj przeprowadzanych kontroli, z uwzględnieniem
kontroli administracyjnych lub kontroli na miejscu, mając na uwadze zapewnienie
prawidłowego przeprowadzenia tej kontroli.
Art. 39. 1. Główny Lekarz Weterynarii, po zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji, ustala
czynniki do analizy ryzyka, na których podstawie jest przeprowadzane typowanie rolników
do kontroli, o których mowa w art. 38 ust. 1, oraz liczbę gospodarstw, które zostaną objęte
tymi kontrolami.
2. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi oraz minister właściwy do spraw rolnictwa
określą, w drodze zarządzenia, warunki, sposób i tryb współpracy Agencji oraz Inspekcji
Weterynaryjnej w zakresie przeprowadzania kontroli, o których mowa w art. 38 ust. 1.
Art. 40. 1. Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw
rozwoju wsi określą, w drodze rozporządzenia:
1)
warunki organizacyjne, kadrowe i techniczne, jakie powinny spełniać jednostki
organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzanie kontroli administracyjnej lub
kontroli na miejscu, o których mowa w art. 36 ust. 1, mając na względzie zapewnienie
wykonywania ich w jednolity sposób na obszarze całego kraju;
2)
wzór imiennego upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych, mając na
względzie ujednolicenie informacji zawartych w upoważnieniu.
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi
mogą określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przeprowadzania
kontroli na miejscu w ramach wzajemnej zgodności wymogów lub norm, mając na względzie
zapewnienie przeprowadzenia tych kontroli w jednolity sposób na obszarze całego kraju.
Art. 41. Przepisy dotyczące kontroli administracyjnej i kontroli na miejscu określonych
w przepisach Unii Europejskiej, o których mowa w art. 1 pkt 1, stosuje się odpowiednio do
kontroli w zakresie spełniania warunków do przyznania płatności niezwiązanej do tytoniu.
Art. 42. 1. Oceny wagi stwierdzonej niezgodności, o której mowa w art. 72 ust. 1 lit. c
rozporządzenia nr 809/2014, dokonuje się w raporcie, przypisując tej niezgodności
odpowiednią liczbę punktów, a w przypadku stwierdzenia celowej niezgodności, o której
1)
z urzędu, bez zgody strony, w drodze decyzji zmieniającej decyzję o przyznaniu danej
płatności – w przypadku gdy płatność została przyznana;
2)
w decyzji o przyznaniu danej płatności – w przypadku gdy płatność ta nie została
jeszcze przyznana;
3)
w decyzji o wypłacie danej płatności – w przypadku gdy przepisy przewidują wydanie
takiej decyzji;
4)
z urzędu, bez zgody strony, w drodze decyzji zmieniającej decyzję o wypłacie danej
płatności – w przypadku gdy przepisy przewidują wydanie decyzji o wypłacie tej
płatności.
4. W przypadku gdy dana płatność została już wypłacona, zwrotu z tytułu zmniejszenia
(redukcji) tej płatności dokonuje się w trybie określonym w przepisach o Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dla zwrotu kwot nienależnie lub nadmiernie
pobranych środków.
5. Decyzje, o których mowa w ust. 3, podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
6. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku, gdy zmniejszenie (redukcja) kwoty
danego rodzaju płatności, jej stawki lub podstawy do ustalenia wysokości płatności jest
możliwe do zastosowania w toku postępowania w sprawie o przyznanie danej płatności na
podstawie przepisów Unii Europejskiej dotyczących płatności bezpośrednich lub płatności
niezwiązanej do tytoniu, w tym przepisów wydanych w trybie rozporządzenia nr 1307/2013,
z tym że jeżeli przepisy te nie określają trybu dokonania tego zmniejszenia (redukcji), przepis
ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 36. 1. Agencja przeprowadza kontrole administracyjne i na miejscu w zakresie
płatności bezpośrednich, określone w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, w tym
kontrole w ramach wzajemnej zgodności wymogów lub norm, chyba że ustawa stanowi
inaczej.
2. Prezes Agencji może powierzyć przeprowadzanie kontroli, o których mowa w ust. 1,
jednostkom organizacyjnym dysponującym odpowiednimi warunkami organizacyjnymi,
kadrowymi i technicznymi, określonymi na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1.
3. Przestrzeganie norm lub wymogów może podlegać kontroli administracyjnej zgodnie
z art. 96 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.
4. Minister właściwy do spraw rolnictwa może określić, w drodze rozporządzenia,
normy lub wymogi, których przestrzeganie może podlegać kontroli, o której mowa w ust. 3,
mając na względzie możliwość wykorzystania w kontroli administracyjnej informacji
– 31 –
zgromadzonych w systemach teleinformatycznych Agencji oraz zapewnienie, że kontrole
administracyjne odnośnie tych norm lub wymogów są co najmniej tak samo skuteczne jak
kontrole na miejscu, a także zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem płatności
bezpośrednich.
Art. 37. 1. Czynności kontrolne w ramach kontroli na miejscu określonej w przepisach,
o których mowa w art. 1 pkt 1, przeprowadzanej przez Agencję, są wykonywane przez osoby
posiadające imienne upoważnienie wydane przez Prezesa Agencji.
2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera wskazanie osoby upoważnionej do
wykonywania czynności kontrolnych, miejsce i zakres oraz podstawę prawną do ich
wykonywania.
3. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych osoba upoważniona do ich
wykonywania jest obowiązana okazać imienne upoważnienie rolnikowi, jeżeli jest on obecny
podczas kontroli.
4. Czynności kontrolne mogą być wykonywane podczas nieobecności rolnika także
wówczas, gdy rolnik został zawiadomiony o kontroli zgodnie z art. 25 rozporządzenia
nr 809/2014.
5. Osoby upoważnione do wykonywania czynności kontrolnych mają prawo do:
1)
wstępu na teren gospodarstwa rolnego;
2)
dostępu do zwierząt;
3)
żądania pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmiotem kontroli;
4)
wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, sporządzania z nich
odpisów, wyciągów lub kopii oraz zabezpieczania tych dokumentów;
5)
pobierania próbek do badań;
6)
żądania okazywania i udostępniania danych informatycznych.
6. Z czynności kontrolnych sporządza się sprawozdanie, o którym mowa w art. 59 ust. 3
rozporządzenia nr 1306/2013, zwane dalej „raportem”, zgodnie z art. 41, art. 43 i art. 72 ust. 1
i 4 rozporządzenia nr 809/2014, który w przypadku stwierdzenia drobnej niezgodności
zawiera również informację, o której mowa w art. 72 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia
nr 809/2014, oraz termin usunięcia tej niezgodności, ustalony zgodnie z art. 39 ust. 3
rozporządzenia nr 640/2014.
7. W przypadku gdy rolnik nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w raporcie, może
zgłosić umotywowane zastrzeżenia na piśmie co do ustaleń w nim zawartych dyrektorowi
oddziału regionalnego Agencji, w terminie 14 dni od dnia doręczenia raportu, chyba że
– 32 –
bezpośrednio po zakończeniu kontroli rolnik, który był obecny podczas kontroli, zgłosił
umotywowane zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w raporcie osobie, która go sporządziła.
8. W przypadku, o którym mowa w art. 72 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia
nr 809/2014, raportu nie przesyła się rolnikowi.
Art. 38. 1. Powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce zamieszkania
lub siedzibę rolnika, jako organ kontroli, o którym mowa w art. 67 ust. 1 lit. a rozporządzenia
nr 809/2014, jest właściwy do przeprowadzania kontroli administracyjnych i kontroli na
miejscu przestrzegania wymogów wskazanych w załączniku II do rozporządzenia
nr 1306/2013, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 13.
2. Czynności kontrolne w ramach kontroli na miejscu, o której mowa w ust. 1, zwanej
dalej „kontrolą wymogów”, są wykonywane przez osoby posiadające imienne upoważnienie
wydane przez powiatowego lekarza weterynarii, o którym mowa w ust. 1.
3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2, zawiera wskazanie osoby upoważnionej do
wykonywania czynności kontrolnych, miejsce i zakres tych czynności oraz podstawę prawną
do ich wykonywania.
4. W przypadku konieczności wykonania czynności kontrolnych w ramach kontroli,
o których mowa w ust. 1, poza obszarem działania powiatowego lekarza weterynarii,
o którym mowa w ust. 1, lekarz ten upoważnia do wykonania tych czynności powiatowego
lekarza weterynarii właściwego ze względu na położenie siedziby stada w rozumieniu
przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Do czynności kontrolnych przepisy
ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze
względu na położenie siedziby stada:
1)
wykonuje czynności kontrolne w ramach kontroli wymogów w miejscu, zakresie
i terminie wskazanym w upoważnieniu;
2)
sporządza protokół wykonania czynności kontrolnych;
3)
niezwłocznie przekazuje protokół, o którym mowa w pkt 2, powiatowemu lekarzowi
weterynarii, o którym mowa w ust. 1.
6. Przed przystąpieniem do wykonania czynności kontrolnych w ramach kontroli
wymogów osoba upoważniona do ich wykonania jest obowiązana okazać imienne
upoważnienie do wykonania czynności kontrolnych rolnikowi, jeżeli jest on obecny podczas
kontroli.
– 33 –
7. Czynności kontrolne w ramach kontroli wymogów mogą być wykonywane podczas
nieobecności rolnika także wówczas, gdy rolnik został zawiadomiony o kontroli zgodnie
z art. 25 rozporządzenia nr 809/2014.
8. Osoby upoważnione do wykonywania czynności kontrolnych w ramach kontroli
wymogów mają prawo do:
1)
wstępu na teren gospodarstwa rolnego, w tym do pomieszczeń i miejsc związanych
z utrzymywaniem lub przebywaniem zwierząt;
2)
dostępu do zwierząt;
3)
pobierania próbek do badań;
4)
żądania pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmiotem kontroli;
5)
wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, sporządzania z nich
odpisów, wyciągów lub kopii oraz zabezpieczania tych dokumentów;
6)
żądania okazywania i udostępniania danych informatycznych.
9. Rolnik jest obowiązany zapewnić niezbędną pomoc przy wykonywaniu czynności
kontrolnych.
10. Powiatowy lekarz weterynarii, o którym mowa w ust. 1, sporządza raport zgodnie
z art. 72 ust. 1 i 4 rozporządzenia nr 809/2014, a w przypadku stwierdzenia drobnej
niezgodności, o której mowa w art. 99 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia nr 1306/2013,
w tym raporcie umieszcza również informację, o której mowa w art. 72 ust. 3 akapit drugi
rozporządzenia nr 809/2014, oraz termin usunięcia tej niezgodności, ustalony zgodnie
z art. 39 ust. 3 rozporządzenia nr 640/2014, i przekazuje ten raport kierownikowi biura
powiatowego Agencji, do którego został złożony wniosek o przyznanie jednolitej płatności
obszarowej, płatności za zazielenienie, płatności dla młodego rolnika, płatności dodatkowej,
płatności związanych do powierzchni upraw lub płatności związanych do zwierząt.
11. W przypadku gdy rolnik nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w raporcie, może
zgłosić umotywowane zastrzeżenia, na piśmie, co do ustaleń w nim zawartych powiatowemu
lekarzowi weterynarii, o którym mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia doręczenia
raportu, chyba że bezpośrednio po zakończeniu kontroli rolnik, który był obecny podczas
kontroli, zgłosił umotywowane zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w raporcie osobie, która
wykonywała czynności kontrolne.
12. Powiatowy lekarz weterynarii, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając zgłoszone
zastrzeżenia, uzupełnia ustalenia zawarte w raporcie. W przypadku nieuwzględnienia
zgłoszonych zastrzeżeń powiatowy lekarz weterynarii, o którym mowa w ust. 1, przekazuje
– 34 –
zgłoszone zastrzeżenia, wraz ze swoim stanowiskiem do tych zastrzeżeń i raportem, do
właściwego kierownika biura powiatowego Agencji.
13. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, wymogi
wskazane w załączniku II do rozporządzenia nr 1306/2013, do których kontroli jest właściwy
powiatowy lekarz weterynarii, oraz rodzaj przeprowadzanych kontroli, z uwzględnieniem
kontroli administracyjnych lub kontroli na miejscu, mając na uwadze zapewnienie
prawidłowego przeprowadzenia tej kontroli.
Art. 39. 1. Główny Lekarz Weterynarii, po zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji, ustala
czynniki do analizy ryzyka, na których podstawie jest przeprowadzane typowanie rolników
do kontroli, o których mowa w art. 38 ust. 1, oraz liczbę gospodarstw, które zostaną objęte
tymi kontrolami.
2. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi oraz minister właściwy do spraw rolnictwa
określą, w drodze zarządzenia, warunki, sposób i tryb współpracy Agencji oraz Inspekcji
Weterynaryjnej w zakresie przeprowadzania kontroli, o których mowa w art. 38 ust. 1.
Art. 40. 1. Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw
rozwoju wsi określą, w drodze rozporządzenia:
1)
warunki organizacyjne, kadrowe i techniczne, jakie powinny spełniać jednostki
organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzanie kontroli administracyjnej lub
kontroli na miejscu, o których mowa w art. 36 ust. 1, mając na względzie zapewnienie
wykonywania ich w jednolity sposób na obszarze całego kraju;
2)
wzór imiennego upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych, mając na
względzie ujednolicenie informacji zawartych w upoważnieniu.
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi
mogą określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przeprowadzania
kontroli na miejscu w ramach wzajemnej zgodności wymogów lub norm, mając na względzie
zapewnienie przeprowadzenia tych kontroli w jednolity sposób na obszarze całego kraju.
Art. 41. Przepisy dotyczące kontroli administracyjnej i kontroli na miejscu określonych
w przepisach Unii Europejskiej, o których mowa w art. 1 pkt 1, stosuje się odpowiednio do
kontroli w zakresie spełniania warunków do przyznania płatności niezwiązanej do tytoniu.
Art. 42. 1. Oceny wagi stwierdzonej niezgodności, o której mowa w art. 72 ust. 1 lit. c
rozporządzenia nr 809/2014, dokonuje się w raporcie, przypisując tej niezgodności
odpowiednią liczbę punktów, a w przypadku stwierdzenia celowej niezgodności, o której
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik