Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
regionów.
5. Państwa członkowskie stosujące ust. 1
mogą podjąć decyzję o zaprzestaniu
stosowania
systemu
płatności
podstawowej
na
poziomie
regionalnym, począwszy od dnia
przez nie określonego.
6. Państwa członkowskie stosujące ust. 1
akapit
pierwszy
powiadamiają
Komisję o decyzji, o której mowa w
tym akapicie, oraz o środkach
podjętych w celu zastosowania ust. 2
i 3 do dnia 1 sierpnia 2014 r.
Państwa członkowskie stosujące ust. 1 akapit
drugi powiadamiają Komisję o
każdej decyzji, o której mowa w tym
akapicie, oraz o środkach podjętych
w celu zastosowania ust. 2 i 3 do
dnia 1 sierpnia danego roku.
Państwa członkowskie stosujące ust. 1
powiadamiają Komisję o każdej
decyzji, o której mowa w ust. 5, do
dnia 1 sierpnia roku poprzedzającego
pierwszy rok wykonywania tej
decyzji.
Art. 24 Pierwszy przydział uprawnień do płatności
N
Nie będzie stosowany w
24. 1. Uprawnienia do płatności przydziela
Polsce
się
rolnikom
uprawnionym
do
otrzymania płatności bezpośrednich
zgodnie
z
art.
9
niniejszego
rozporządzenia, pod warunkiem że:
47
a) złożą wniosek o przydział uprawnień do
płatności
w
ramach
systemu
płatności
podstawowej
przed
ostatecznym
terminem
składania
wniosków w 2015 r., który zostanie
ustalony zgodnie z art. 78 akapit
pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE)
nr 1306/2013,
z
wyjątkiem
przypadku działania siły wyższej lub
nadzwyczajnych okoliczności; oraz
b) byli
oni
uprawnieni
do otrzymania
płatności
przed
zastosowaniem
wszelkich zmniejszeń lub wyłączeń
przewidzianych w tytule II rozdział 4
rozporządzenia (WE) nr 73/2009 w
odniesieniu do wniosku o przyznanie
pomocy
dotyczącego
płatności
bezpośrednich,
przejściowego
wsparcia
krajowego
lub
uzupełniających krajowych płatności
bezpośrednich
zgodnie
z
rozporządzeniem (WE) nr 73/2009
na rok 2013.
Akapit pierwszy nie ma zastosowania w
państwach
członkowskich
stosujących art. 21 ust. 3 niniejszego
rozporządzenia.
Państwa członkowskie mogą przydzielić
uprawnienia do płatności rolnikom
uprawnionym
do
otrzymania
płatności bezpośrednich zgodnie z
art. 9 niniejszego rozporządzenia,
48
którzy
spełniają
warunek
przewidziany w akapicie pierwszym
lit. a) i:
a) którzy nie otrzymali płatności na 2013 r. w
odniesieniu do wniosku o przyznanie
pomocy,
o
którym
mowa
w
niniejszym ustępie akapit pierwszy, i
którzy w dniu określonym przez
dane państwo członkowskie zgodnie
z art. 11 ust. 2 rozporządzenia
Komisji (WE) nr 1122/2009 ( 22 ) na
rok składania wniosków 2013:
(i) w państwach członkowskich stosujących
system płatności jednolitych:
— produkowali owoce, warzywa, ziemniaki
jadalne,
sadzeniaki
lub
rośliny
ozdobne, na minimalnym obszarze
wyrażonym w hektarach, jeżeli dane
państwo członkowskie zadecyduje o
przyjęciu takiego wymogu; lub
— uprawiali winnice; lub
(ii) w państwach członkowskich stosujących
system
jednolitej
płatności
obszarowej posiadali jedynie grunty
rolne, które w dniu 30 czerwca 2003
r. nie były utrzymywane w dobrej
kulturze rolnej, jak przewidziano w
art. 124 ust. 1 rozporządzenia (WE)
nr 73/2009; lub
b) którym
w
2014
r.
przydzielono
uprawnienia do płatności z rezerwy
krajowej
w
ramach
systemu
49
płatności jednolitych zgodnie z art.
41 lub 57 rozporządzenia (WE)
nr 73/2009; lub
c) którzy nigdy nie posiadali, na własność lub
w formie dzierżawy, uprawnień do
płatności
ustanowionych
na
podstawie
rozporządzenia
(WE)
nr 73/2009 lub rozporządzenia (WE)
nr 1782/2003 i którzy przedstawią
możliwe do zweryfikowania dowody
na to, że w dniu określonym przez
dane państwo członkowskie zgodnie
z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE)
nr 1122/2009
na
rok
składania
wniosków
2013
zajmowali
się
produkcją, chowem lub uprawą
produktów rolnych, w tym poprzez
zbiory, dojenie, hodowlę zwierząt
oraz utrzymywanie zwierząt do
celów
gospodarskich.
Państwa
członkowskie mogą ustanowić swoje
własne dodatkowe obiektywne i
niedyskryminacyjne
kryteria
kwalifikowalności w odniesieniu do
tej kategorii rolników w zakresie
posiadania
odpowiednich
umiejętności,
doświadczenia
lub
wykształcenia.
2. Z wyjątkiem przypadku działania siły
wyższej
lub
nadzwyczajnych
okoliczności liczba uprawnień do
płatności przydzielona rolnikowi w
50
2015
r.
jest
równa
liczbie
kwalifikujących się hektarów, które
rolnik ten deklaruje w swoim
wniosku
o
przyznanie
pomocy
zgodnie z art. 72 ust. 1 akapit
pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE)
nr 1306/2013 na 2015 r. i które są w
jego dyspozycji w dniu określonym
przez dane państwo członkowskie.
Dzień ten nie może przypadać
później niż ustalona w tym państwie
członkowskim data zmiany wniosku
o przyznanie pomocy.
3. Państwa członkowskie mogą zastosować
jedno lub większą liczbę ograniczeń,
jak określono w ust. 4-7, w
odniesieniu do liczby uprawnień do
płatności,
które
mają
być
przydzielone na mocy ust. 2.
4. Państwa
członkowskie
mogą
zadecydować, że liczba uprawnień
do
płatności,
które
mają
być
przydzielone, jest równa liczbie
kwalifikujących się hektarów, które
rolnik zadeklarował zgodnie z art. 34
ust.
2
rozporządzenia
(WE)
nr 73/2009 w 2013 r., albo liczbie
kwalifikujących się hektarów, o
których mowa w ust. 2 niniejszego
artykułu, zależnie od tego, która z
tych
liczb
jest
najniższa.
W
przypadku
Chorwacji
51
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik