Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
zasady
wzajemnej
stosowany wprost
zgodności, które mają być
- nie wymaga
spełniane
przez
wdrożenia
beneficjentów
środków
wdrażanych na podstawie
rozporządzenia
(WE)
nr
1698/2005,
stosuje
się
przepisy w zakresie systemu
kontroli
i
kar
administracyjnych określone
w niniejszym rozporządzeniu
oraz w rozporządzeniach
wykonawczych
przyjętych
przez Komisję na podstawie
rozporządzenia
(UE)
nr
1306/2013
2.
W
związku
z
niezgodnościami
z
obowiązkami
w
zakresie
zasady
wzajemnej
zgodności, w odniesieniu do
których nie zastosowano kar
administracyjnych, ponieważ
niezgodności te były objęte
zasadą de minimis, o której
mowa odpowiednio w art. 23
ust. 2 rozporządzenia (WE)
nr 73/2009 lub w art. 51 ust.
2 rozporządzenia (WE) nr
1698/2005, stosuje się art. 97
ust.
3
akapit
drugi
rozporządzenia
(UE)
nr
95
1306/2013 w odniesieniu do
obowiązku
organu
kontrolnego,
jakim
jest
podjęcie
działań
koniecznych
do
sprawdzenia, czy beneficjent
usunął
stwierdzone
niezgodności.
96
ODWRÓCONA TABELA ZGODNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU
JEDN. RED.
TREŚĆ PRZEPISU/ÓW PROJEKTU
UZASADNIENIE WPROWADZENIA PRZEPISU
Art. 51
Art. 51. 1. Prezes Agencji, na podstawie danych Projektowany art. 51 został wprowadzony do projektu ustawy
dotyczących powierzchni działek rolnych zadeklarowanych o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
we wnioskach o przyznanie płatności obszarowych, oblicza w związku z ustalaniem kwalifikowalności do wsparcia
średnią powierzchnię gruntów rolnych w gospodarstwie w ramach niektórych działań Programu Rozwoju Obszarów
rolnym w poszczególnych województwach oraz średnią Wiejskich (PROW) 2014 - 2020. Przedmiotowy artykuł
powierzchnię gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w określa obowiązek Prezesa ARiMR w zakresie obliczania
kraju w danym roku.
i ogłaszania
średniej
powierzchni
gruntów
rolnych
2. Informacje o wielkości średniej powierzchni gruntów w gospodarstwie rolnym w poszczególnych województwach
rolnych w gospodarstwie rolnym w poszczególnych oraz średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie
województwach oraz średniej powierzchni gruntów rolnych rolnym w kraju. Dane te będą wykorzystywane przy ustalaniu
w gospodarstwie rolnym w kraju, o których mowa w ust. 1, kwalifikowalności do wsparcia w ramach działania PROW
w danym roku, Prezes Agencji ogłasza corocznie, w „Premie dla młodych rolników” oraz poddziałania PROW
terminie do dnia 30 września danego roku, w dzienniku „Płatności dla rolników kwalifikujących się do wsparcia
urzędowym ministra właściwego do spraw rozwoju wsi w ramach systemu dla małych gospodarstw (Płatności dla
oraz zamieszcza na stronie internetowej Agencji.
rolników przekazujących małe gospodarstwa)”
W działaniu „Premie dla młodych rolników” PROW 2014-
2020 warunkiem przyznania wsparcia będzie odpowiednia
powierzchnia użytków rolnych w gospodarstwie wskazanym
w biznesplanie. Zgodnie z projektem Programu, gospodarstwo
młodego rolnika będzie miało powierzchnię użytków rolnych
równą co najmniej średniej powierzchni gruntów rolnych
w gospodarstwie rolnym w kraju, a w przypadku gospodarstw
położonych w województwie o średniej powierzchni gruntów
rolnych w gospodarstwie rolnym niższej niż średnia
powierzchnia gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym
w kraju – równą co najmniej średniej powierzchni gruntów
rolnych w gospodarstwie rolnym w województwie. Ponadto,
liczba punktów przyznanych za powierzchnię gospodarstwa
w ramach systemu wyboru projektów będzie uzależniona od
1
relacji powierzchni gospodarstwa wnioskodawcy do średniej
krajowej lub wojewódzkiej.
W poddziałaniu „Płatności dla rolników kwalifikujących się
do wsparcia w ramach systemu dla małych gospodarstw
(Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa)”
PROW 2014-2020, warunkiem przyznawania wsparcia jest
osiągniecie przez przejmującego grunty gospodarstwa
powierzchni odpowiadającej co najmniej średniej krajowej lub
wojewódzkiej (w przypadku, gdy średnia dla województwa
przekracza średnią krajową).
Punktem odniesienia dla agencji płatniczej (działanie „Premie
dla młodych rolników”) oraz Biur Powiatowych ARiMR
(poddziałanie „Płatności dla rolników kwalifikujących się do
wsparcia w ramach systemu dla małych gospodarstw
(Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa)”)
w trakcie procesu weryfikacji wniosków/projektów będzie
zatem powierzchnia gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym
w poszczególnych województwach oraz średnia powierzchnia
gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w kraju, w roku
poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy,
ogłoszona
przez
Prezesa
Agencji
Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa na podstawie projektowanego
artykułu.
Art. 52 pkt 1 w art. 3:
Zaproponowano modyfikację definicji producenta, poprzez
lit. a
a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
usunięcie z niej „przetwórcy”, z uwagi na fakt, iż ustawa z
(dot.
„2)
producent
–
producenta
rolnego,
organizację dnia 19 lutego 2004 r. o organizacji rynku przetworów
producenta)
producentów, podmiot prowadzący zakład utylizacyjny owocowych i warzywnych (Dz. U. Nr 62, poz. 572, z późn.
oraz potencjalnego beneficjenta;”,
zm.) została uchylona z dniem 15 marca 2008 r.
Art. 52 pkt 1 w art. 3:
Zaproponowana modyfikacja definicji producenta rolnego,
lit b
b) w pkt 3:
poprzez usunięcie warunku posiadania gospodarstwa rolnego,
- uchyla się lit. a,
ma na celu ujednolicenie przepisów ustawy do nowego
brzmienia definicji gospodarstwa rolnego.
2
Art. 52 pkt 1 w art. 3:
Rozszerzenie
definicji
organizacji
producentów
o
lit. c
c) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
ponadnarodową organizację producentów owoców i warzyw
„4) organizacja producentów – grupę producentów rolnych, oraz ponadnarodowe zrzeszenie organizacji producentów
związek grup producentów rolnych, wstępnie uznaną grupę owoców i warzyw wynika z brzmienia art. 2 ust. 1 ustawy z
producentów owoców i warzyw, uznaną organizację dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i
producentów owoców i warzyw oraz uznane zrzeszenie warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków
organizacji
producentów
owoców
i
warzyw, lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2011 r. Nr 145,
ponadnarodową organizację producentów owoców i poz. 868, z późn. zm.). Rozszerzenie definicji o nowe
warzyw oraz ponadnarodowe zrzeszenie organizacji podmioty umożliwi ARiMR, w przypadku złożenia przez te
producentów owoców i warzyw;”,
podmioty wniosku o wpis do ewidencji producentów,
dokonanie wpisu bez przeszkód formalnych do ewidencji
producentów.
Art. 52 pkt 1 w art. 3:
Uchylenie definicji przetwórcy związane jest z uchyleniem z
lit d
d) uchyla się pkt 5,
dniem 15 marca 2008 r. ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o
organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych (Dz.
U. Nr 62, poz. 572, z późn. zm.).
Art. 52 pkt 1 w art. 3:
Zaproponowano
modyfikację
definicji
potencjalnego
lit. e
e) pkt 6a i 7 otrzymują brzmienie:
beneficjenta, poprzez usunięcie z niej „przetwórcy”, z uwagi
(dot.
„6a) potencjalny beneficjent – osobę fizyczną, osobę na fakt, iż ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o organizacji rynku
potencjalnego prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą przetworów owocowych i warzywnych (Dz. U. Nr 62, poz.
beneficjenta)
osobowości prawnej, która może ubiegać się o przyznanie 572, z późn. zm.) została uchylona z dniem 15 marca 2008 r.
pomocy w ramach działań objętych programem rozwoju
obszarów wiejskich, niebędącą producentem rolnym,
organizacją producentów lub podmiotem prowadzącym
zakład utylizacyjny;”
Art. 52 pkt 1 W art. 3:
Zaproponowano modyfikację definicji płatności poprzez
lit. f
f) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
usunięcie
„przetwórcy”
(uzasadnienie
powyżej)
oraz
„9) płatności – pomoc finansową dla producentów rolnych, uwzględnienie „przejściowego wsparcia krajowego” w
organizacji producentów i potencjalnych beneficjentów, rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów
udzielaną w całości lub w części ze środków Europejskiego wsparcia bezpośredniego.
Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, Europejskiego
Funduszu Rolniczego Gwarancji lub Europejskiego
3
wzajemnej
stosowany wprost
zgodności, które mają być
- nie wymaga
spełniane
przez
wdrożenia
beneficjentów
środków
wdrażanych na podstawie
rozporządzenia
(WE)
nr
1698/2005,
stosuje
się
przepisy w zakresie systemu
kontroli
i
kar
administracyjnych określone
w niniejszym rozporządzeniu
oraz w rozporządzeniach
wykonawczych
przyjętych
przez Komisję na podstawie
rozporządzenia
(UE)
nr
1306/2013
2.
W
związku
z
niezgodnościami
z
obowiązkami
w
zakresie
zasady
wzajemnej
zgodności, w odniesieniu do
których nie zastosowano kar
administracyjnych, ponieważ
niezgodności te były objęte
zasadą de minimis, o której
mowa odpowiednio w art. 23
ust. 2 rozporządzenia (WE)
nr 73/2009 lub w art. 51 ust.
2 rozporządzenia (WE) nr
1698/2005, stosuje się art. 97
ust.
3
akapit
drugi
rozporządzenia
(UE)
nr
95
1306/2013 w odniesieniu do
obowiązku
organu
kontrolnego,
jakim
jest
podjęcie
działań
koniecznych
do
sprawdzenia, czy beneficjent
usunął
stwierdzone
niezgodności.
96
ODWRÓCONA TABELA ZGODNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU
JEDN. RED.
TREŚĆ PRZEPISU/ÓW PROJEKTU
UZASADNIENIE WPROWADZENIA PRZEPISU
Art. 51
Art. 51. 1. Prezes Agencji, na podstawie danych Projektowany art. 51 został wprowadzony do projektu ustawy
dotyczących powierzchni działek rolnych zadeklarowanych o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
we wnioskach o przyznanie płatności obszarowych, oblicza w związku z ustalaniem kwalifikowalności do wsparcia
średnią powierzchnię gruntów rolnych w gospodarstwie w ramach niektórych działań Programu Rozwoju Obszarów
rolnym w poszczególnych województwach oraz średnią Wiejskich (PROW) 2014 - 2020. Przedmiotowy artykuł
powierzchnię gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w określa obowiązek Prezesa ARiMR w zakresie obliczania
kraju w danym roku.
i ogłaszania
średniej
powierzchni
gruntów
rolnych
2. Informacje o wielkości średniej powierzchni gruntów w gospodarstwie rolnym w poszczególnych województwach
rolnych w gospodarstwie rolnym w poszczególnych oraz średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie
województwach oraz średniej powierzchni gruntów rolnych rolnym w kraju. Dane te będą wykorzystywane przy ustalaniu
w gospodarstwie rolnym w kraju, o których mowa w ust. 1, kwalifikowalności do wsparcia w ramach działania PROW
w danym roku, Prezes Agencji ogłasza corocznie, w „Premie dla młodych rolników” oraz poddziałania PROW
terminie do dnia 30 września danego roku, w dzienniku „Płatności dla rolników kwalifikujących się do wsparcia
urzędowym ministra właściwego do spraw rozwoju wsi w ramach systemu dla małych gospodarstw (Płatności dla
oraz zamieszcza na stronie internetowej Agencji.
rolników przekazujących małe gospodarstwa)”
W działaniu „Premie dla młodych rolników” PROW 2014-
2020 warunkiem przyznania wsparcia będzie odpowiednia
powierzchnia użytków rolnych w gospodarstwie wskazanym
w biznesplanie. Zgodnie z projektem Programu, gospodarstwo
młodego rolnika będzie miało powierzchnię użytków rolnych
równą co najmniej średniej powierzchni gruntów rolnych
w gospodarstwie rolnym w kraju, a w przypadku gospodarstw
położonych w województwie o średniej powierzchni gruntów
rolnych w gospodarstwie rolnym niższej niż średnia
powierzchnia gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym
w kraju – równą co najmniej średniej powierzchni gruntów
rolnych w gospodarstwie rolnym w województwie. Ponadto,
liczba punktów przyznanych za powierzchnię gospodarstwa
w ramach systemu wyboru projektów będzie uzależniona od
1
relacji powierzchni gospodarstwa wnioskodawcy do średniej
krajowej lub wojewódzkiej.
W poddziałaniu „Płatności dla rolników kwalifikujących się
do wsparcia w ramach systemu dla małych gospodarstw
(Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa)”
PROW 2014-2020, warunkiem przyznawania wsparcia jest
osiągniecie przez przejmującego grunty gospodarstwa
powierzchni odpowiadającej co najmniej średniej krajowej lub
wojewódzkiej (w przypadku, gdy średnia dla województwa
przekracza średnią krajową).
Punktem odniesienia dla agencji płatniczej (działanie „Premie
dla młodych rolników”) oraz Biur Powiatowych ARiMR
(poddziałanie „Płatności dla rolników kwalifikujących się do
wsparcia w ramach systemu dla małych gospodarstw
(Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa)”)
w trakcie procesu weryfikacji wniosków/projektów będzie
zatem powierzchnia gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym
w poszczególnych województwach oraz średnia powierzchnia
gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w kraju, w roku
poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy,
ogłoszona
przez
Prezesa
Agencji
Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa na podstawie projektowanego
artykułu.
Art. 52 pkt 1 w art. 3:
Zaproponowano modyfikację definicji producenta, poprzez
lit. a
a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
usunięcie z niej „przetwórcy”, z uwagi na fakt, iż ustawa z
(dot.
„2)
producent
–
producenta
rolnego,
organizację dnia 19 lutego 2004 r. o organizacji rynku przetworów
producenta)
producentów, podmiot prowadzący zakład utylizacyjny owocowych i warzywnych (Dz. U. Nr 62, poz. 572, z późn.
oraz potencjalnego beneficjenta;”,
zm.) została uchylona z dniem 15 marca 2008 r.
Art. 52 pkt 1 w art. 3:
Zaproponowana modyfikacja definicji producenta rolnego,
lit b
b) w pkt 3:
poprzez usunięcie warunku posiadania gospodarstwa rolnego,
- uchyla się lit. a,
ma na celu ujednolicenie przepisów ustawy do nowego
brzmienia definicji gospodarstwa rolnego.
2
Art. 52 pkt 1 w art. 3:
Rozszerzenie
definicji
organizacji
producentów
o
lit. c
c) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
ponadnarodową organizację producentów owoców i warzyw
„4) organizacja producentów – grupę producentów rolnych, oraz ponadnarodowe zrzeszenie organizacji producentów
związek grup producentów rolnych, wstępnie uznaną grupę owoców i warzyw wynika z brzmienia art. 2 ust. 1 ustawy z
producentów owoców i warzyw, uznaną organizację dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i
producentów owoców i warzyw oraz uznane zrzeszenie warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków
organizacji
producentów
owoców
i
warzyw, lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2011 r. Nr 145,
ponadnarodową organizację producentów owoców i poz. 868, z późn. zm.). Rozszerzenie definicji o nowe
warzyw oraz ponadnarodowe zrzeszenie organizacji podmioty umożliwi ARiMR, w przypadku złożenia przez te
producentów owoców i warzyw;”,
podmioty wniosku o wpis do ewidencji producentów,
dokonanie wpisu bez przeszkód formalnych do ewidencji
producentów.
Art. 52 pkt 1 w art. 3:
Uchylenie definicji przetwórcy związane jest z uchyleniem z
lit d
d) uchyla się pkt 5,
dniem 15 marca 2008 r. ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o
organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych (Dz.
U. Nr 62, poz. 572, z późn. zm.).
Art. 52 pkt 1 w art. 3:
Zaproponowano
modyfikację
definicji
potencjalnego
lit. e
e) pkt 6a i 7 otrzymują brzmienie:
beneficjenta, poprzez usunięcie z niej „przetwórcy”, z uwagi
(dot.
„6a) potencjalny beneficjent – osobę fizyczną, osobę na fakt, iż ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o organizacji rynku
potencjalnego prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą przetworów owocowych i warzywnych (Dz. U. Nr 62, poz.
beneficjenta)
osobowości prawnej, która może ubiegać się o przyznanie 572, z późn. zm.) została uchylona z dniem 15 marca 2008 r.
pomocy w ramach działań objętych programem rozwoju
obszarów wiejskich, niebędącą producentem rolnym,
organizacją producentów lub podmiotem prowadzącym
zakład utylizacyjny;”
Art. 52 pkt 1 W art. 3:
Zaproponowano modyfikację definicji płatności poprzez
lit. f
f) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
usunięcie
„przetwórcy”
(uzasadnienie
powyżej)
oraz
„9) płatności – pomoc finansową dla producentów rolnych, uwzględnienie „przejściowego wsparcia krajowego” w
organizacji producentów i potencjalnych beneficjentów, rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów
udzielaną w całości lub w części ze środków Europejskiego wsparcia bezpośredniego.
Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, Europejskiego
Funduszu Rolniczego Gwarancji lub Europejskiego
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik