Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych
projekt dotyczy zmian w przepisach ustawy o VAT mających na celu dostosowanie przepisów o podatku od towarów i usług do prawa unijnego wynikającego z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w szczególności metod służących odliczaniu VAT w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3077
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 605
3077
do gier. Wymienione
przepisy art. 198 ust.
3, art. 199 ust. 1 i art.
199a ust. 1a
dyrektywy stanowią
podstawę prawną dla
określenia w prawie
krajowym warunków
stosowania reverse
charge (a więc
określenie kręgu
podmiotów
zobowiązanych do
jego stosowania oraz
limitu kwotowego w
odniesieniu do
wybranych
transakcji).
Wprowadzenie
przepisów w
zaproponowanym
kształcie ma na celu
zapewnienie
większej
skuteczności tego
mechanizmu przy
jednoczesnej
rezygnacji z jego
stosowania w
obszarach, gdzie
takie działanie jest
nieuzasadnione (brak
lub niewielkie
ryzyko wystąpienia
nadużyć).
Wprowadzane
przepisy przejściowe
4
mają ułatwić
podatnikom
rozliczanie dostaw
dokonywanych na
przełomie wejścia w
życie projektowanej
ustawy w związku z
wprowadzeniem
nowego zakresu
mechanizmu
odwróconego
obciążenia
(wyłączenie z
zakresu tych
regulacji podatników
zwolnionych oraz
ustalenie limitu
kwotowego dla
transakcji, których
przedmiotem są
telefony, komputery
przenośne oraz
konsole do gier).
Ww. przepisy
stanowią
uzupełnienie zmian
dokonywanych w art.
17 ust. 1, a
dotyczących
dopuszczonej
przepisami unijnymi
możliwości
określania przez
państwa
członkowskie
warunków
stosowania
mechanizmu reverse
charge.
5
M.in. wyroki
art. 1 pkt 2,
2) w art. 86:
W celu pełniejszego
TSUE w sprawach
T
3, 6 i 7 i
dostosowania
C-511/10, C-
art. 5
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a – 2j w brzmieniu:
przepisów ustawy o
437/06 oraz C-
projektu
„2a. W przypadku nabycia towarów i usług,
podatku od towarów
515/07
wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej
i usług do prawa
przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do
unijnego
celów innych niż działalność gospodarcza, z
wynikającego
wyjątkiem celów osobistych, do których ma
z wyroków TSUE,
zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, gdy
zasadne jest
przypisanie tych towarów i usług w całości do
wprowadzenie
działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, przepisów, na
kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2,
podstawie których w
oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu
przypadku towarów
wykorzystywania nabywanych towarów i usług do
i usług
celów działalności gospodarczej, zwanym dalej
wykorzystywanych
„sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia
zarówno do celów
proporcji powinien odpowiadać najbardziej specyfice
prowadzonej przez
wykonywanej przez podatnika działalności i
podatnika
dokonywanych przez niego nabyć.
działalności
2b. Sposób określenia proporcji odpowiada
podlegającej
najbardziej specyfice wykonywanej przez podatnika
opodatkowaniu, jak i
działalności i dokonywanych przez niego nabyć jeżeli: do celów innych,
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku
których nie da się
należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w
w całości przypisać
odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego
działalności
proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w
podlegającej
ramach działalności gospodarczej czynności
opodatkowaniu,
podlegające opodatkowaniu oraz
podatnik oblicza
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków
kwotę podatku
przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą naliczonego zgodnie
oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z
ze sposobem
wyjątkiem celów osobistych, do których ma
określenia zakresu
zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, gdy
wykorzystywania
przypisanie tych wydatków w całości do działalności
nabywanych
gospodarczej nie jest możliwe.
towarów i usług do
2c. Przy wyborze sposobu określenia proporcji można celów działalności
wykorzystać w szczególności następujące dane:
gospodarczej.
1) średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie Sposób określenia
prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej proporcji powinien
6
średniorocznej liczbie osób wykonujących pracę w
odpowiadać
ramach działalności gospodarczej i poza tą
najbardziej specyfice
działalnością;
wykonywanej przez
2) średnioroczną liczbę roboczogodzin
podatnika
przeznaczonych na prace związane z działalnością
działalności i
gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie
dokonywanych przez
roboczogodzin przeznaczonych na prace związane z
niego nabyć.
działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
Proponuje się
3) roczny obrót z działalności gospodarczej w
wskazanie
rocznym obrocie podatnika z działalności
przykładowych
gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z danych, jakie
innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i
podatnicy mogą
innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych
wykorzystać przy
na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika
określaniu proporcji.
działalności innej niż gospodarcza; w przypadku
Dla jednostek
jednostki samorządu terytorialnego – przez przychody samorządu
rozumie się przychody (dochody), o których mowa w
terytorialnego
ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
wskazuje się jako
publicznych (Dz. U z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.);
spełniającą
4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do
przesłankę, o której
działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej
mowa w art. 86 ust.
powierzchni wykorzystywanej do działalności
2b, metodę
gospodarczej i poza tą działalnością.
przychodową, z tym
2d. W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego, w
że mogą one wybrać
przypadku o którym mowa w ust. 2a, przy sposobie
inną bardziej
określania proporcji przyjmuje się dane z
reprezentatywną ich
poprzedniego roku podatkowego.
zadaniem metodę
2e. W przypadku jednostki samorządu terytorialnego
(metoda
wykorzystującej dane, o których mowa w ust. 2c pkt
przychodowa będzie
3, można przyjąć dane z roku poprzedzającego
mogła być stosowana
poprzedni rok podatkowy.
również przez inne
2f. Podatnik rozpoczynający w danym roku
podmioty niż
podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej jednostki samorządu
i działalności innej niż działalność gospodarcza,
terytorialnego).
przyjmuje do określenia proporcji dane wyliczone
W obowiązującym
szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z
stanie prawnym
naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. kwestia korekty
2g. Przepis ust. 2f stosuje się również gdy podatnik
podatku od towarów
uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego
i usług
7
działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane
wykorzystanych do
z poprzedniego roku podatkowego byłyby
celów mieszanych
niereprezentatywne.
wynika jedynie
2h. Proporcję określa się procentowo w stosunku
pośrednio z ust. 6
rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do
art. 91 ustawy, co
najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5 i
nie jest to
6, ust. 9a oraz ust. 10 stosuje się odpowiednio.
wystarczające.
2i. W przypadku jednostki samorządu terytorialnego
W związku z tym
jako sposób określenia proporcji najbardziej
zasadne jest
odpowiadający specyfice wykonywanej działalności i
kompleksowe
dokonywanych nabyć uznaje się sposób
uregulowanie kwestii
wykorzystujący dane określone w ust. 2c pkt 3.
korekty kwoty
2j. W przypadku gdy jednostka samorządu
podatku odliczonego
terytorialnego uzna, że wskazany zgodnie z ust. 2i
przy uwzględnieniu
sposób określenia proporcji nie będzie odpowiadać
zakresu (proporcji)
najbardziej specyfice wykonywanej przez nią
wykorzystania
działalności i dokonywanych przez nią nabyć może
towarów i usług do
ona zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób działalności
określenia proporcji.”,
opodatkowanej
b) ust. 7b otrzymuje brzmienie:
obliczonego dla
„7b. W przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, zakończonego roku
w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania
podatkowego.
gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości,
stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego
podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów
wykonywanej przez tego podatnika działalności
gospodarczej, jak i do celów osobistych, o których
mowa w art. 8 ust. 2, gdy przypisanie tych nakładów
w całości do działalności gospodarczej podatnika nie
jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się
według udziału procentowego, w jakim dana
nieruchomość wykorzystywana jest do celów
działalności gospodarczej.”;
3) w art. 89 ust. 1k otrzymuje brzmienie:
„1k. W przypadku gdy towary lub usługi, od których
podatnik, o którym mowa w art. 15, ubiega się o zwrot
podatku od wartości dodanej, były wykorzystywane
tylko częściowo do wykonywania czynności dających
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3077
› Pobierz plik