eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych

projekt dotyczy zmian w przepisach ustawy o VAT mających na celu dostosowanie przepisów o podatku od towarów i usług do prawa unijnego wynikającego z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w szczególności metod służących odliczaniu VAT w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3077
  • Data wpłynięcia: 2015-01-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych
  • data uchwalenia: 2015-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 605

3077


Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
22 grudnia 2014 r.
oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych


Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
dyrektywa Rady 2006/112/WE
Ministerstwo Finansów
wyroki TSUE (w sprawie C-511/10, C-437/06)

kontrole podatkowe potwierdzające oszustwa
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
w obszarze m.in. elektroniki, metali szlachetnych,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
paliw
Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Nr w wykazie prac

UD 186
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Tomasz Tratkiewicz Dyrektor Departamentu Podatku od Towarów
i Usług, tel. 22 694-36-21, email: sekretariat.pt@mofnet.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Istnieje konieczność dostosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.
z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), dalej „ustawa o VAT”, do acquis communautaire wynikających z wyroków
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), co do zgodności krajowych przepisów z prawem UE,
w szczególności do wyroku TSUE w sprawie C-511/10 w powiązaniu z wyrokiem w sprawie C-437/06 w zakresie
określenia proporcji (przy odliczaniu VAT) w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych
i określenia systemu korekt w przypadku zmiany zakresu wykorzystywania tych towarów.
Ponadto zaprojektowano zmiany pośrednio realizujące zasady prawa unijnego, w szczególności zasadę proporcjonalności
i neutralności. Zmiany te obejmują doprecyzowanie następujących przepisów:
1) tzw. ulgi na złe długi – zmniejszenie asymetrii w stosowaniu instytucji ulgi na złe długi;
2) odwróconego obciążenia dla niektórych towarów (m.in. zmiany w zakresie „raportowania” oraz rozszerzenia zakresu
stosowania tego mechanizmu);
3) zmiany w zakresie towarów objętych odpowiedzialnością solidarną i obowiązkiem stosowania rozliczeń miesięcznych.
Przy okazji zmian o charakterze unijnym zaproponowano zmiany o charakterze krajowym, które dotyczyłyby kaucji
gwarancyjnej – dostosowanie wysokości kaucji gwarancyjnej do specyfiki obrotów niektórymi towarami oraz zmiany
o charakterze proceduralnym i porządkowym, wynikające z rocznej perspektywy stosowania tych przepisów.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
1. Dostosowanie przepisów ustawy o VAT do wyroków TSUE w zakresie określenia proporcji (przy odliczaniu VAT)
w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych w sposób najbardziej odpowiadający
działalności i zakupom podatnika.
2. Uelastycznienie tzw. „ulgi na złe długi”, co pozwoli na szersze stosowanie tej instytucji i przyczyni się do
zmniejszenia asymetrii w tych rozwiązaniach.
3. Wprowadzenie zmian w przepisach w zakresie „ulgi na złe długi” w celu umożliwienia skorzystania z tej ulgi
w sytuacji, gdy między wierzycielem a dłużnikiem istnieją powiązania.
4. Zmiany w stosowaniu odwróconego obciążenia dla niektórych towarów (m.in. zmiany w zakresie „raportowania”) ze
względu na potrzebę doprecyzowania przepisów w zakresie większej ich proporcjonalności i skuteczności. Raporty
podatników zawierałyby zbiorcze informacje o dokonanych dostawach objętych odwrotnym obciążeniem.
Rozszerzenie zakresu towarów, wobec których będzie miał zastosowanie mechanizm odwróconego obciążenia na
nowe grupy towarów, w przypadku których potwierdzono występowanie nadużyć oraz wprowadzenie limitu, po
przekroczeniu którego dostawa telefonów komórkowych (w tym smartfonów), komputerów przenośnych, takich jak:
tablety, notebooki, laptopy etc. oraz konsole do gier, będzie objęta mechanizmem odwróconego obciążenia.
5. Zmiany w obszarze mechanizmu odwróconego obciążenia wymagają dokonania zmiany przepisu art. 91 ust. 3a ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.). Zmiana ta ma
charakter dostosowawczy i uzupełniający regulacje ustawy – Prawo zamówień publicznych.
6. Zmiany w zakresie towarów objętych odpowiedzialnością solidarną i obowiązkiem stosowania rozliczeń miesięcznych
(wyłączenie niektórych towarów z załącznika nr 13 do ustawy w związku z ich objęciem mechanizmem odwróconego
obciążenia oraz dodanie nowych towarów do tego załącznika).
7. Doprecyzowanie rozwiązań w zakresie kaucji gwarancyjnej, w tym w związku z istotną skalą nadużyć, podwyższenie
minimalnej i maksymalnej wysokości kaucji gwarancyjnej dla podmiotów dostarczających paliwa. Pozostałe zmiany
mają charakter proceduralny i porządkowy i wynikają z rocznej perspektywy stosowania tych przepisów.
52

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Wyroki TSUE mają być jednolicie stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Zgodność krajowych rozwiązań
oceniana ma być przez pryzmat tych orzeczeń.
Pozostałe rozwiązania dotyczą krajowych regulacji, których wprowadzenie jest fakultatywne w UE. Kwestie
dot. np. raportowania przy stosowaniu odwróconego obciążenia w podatku VAT są regulowane indywidualnie
w państwach członkowskich UE (takie jak proponowane rozwiązanie w zakresie informacji podsumowujących czy
tzw. raportów sprzedaży obowiązuje np. na Słowacji i w Wielkiej Brytanii).
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podatnicy podatku od
Regulacja dotyczy
1) Dane za rok 2013.
towarów i usług
Rozszerzenie mechanizmu odwrotnego

kilkudziesięciu tysięcy
Hurtownia danych
obciążenia na nowe grupy towarów będzie
podatników VAT, przy
SPR/VAT wg stanu
czym nie jest możliwe
na dzień 08.07.2014 r. oznaczać, że w przypadku dostaw tych towarów,
dokładne określenie na
Do szacunku przyjęto jeżeli zostaną spełnione przesłanki ustawowe,
ilu podatników będą
zobowiązanym do rozliczenia podatku będzie
podatników, którzy
oddziaływać
nabywca (obecnie podatek rozlicza sprzedawca).
wykazali jako
poszczególne zmiany.
podstawowy rodzaj
Zmiany w zakresie tzw. ulgi na złe długi polegają
Szacuje się, że zmiana
działalności: podklasę na tym, że podatnik (wierzyciel) ma prawo do
w zakresie rozszerzenia
PKD z 2004 r.
skorygowania podstawy opodatkowania oraz
mechanizmu
51.84Z, 51.90Z,
podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub
odwrotnego obciążenia
52.48A, 50.50Z,
świadczenia usług na terytorium kraju
obejmie ok. 35 tys.
51.51Z, 51.52Z,
w przypadku nieuregulowanych wierzytelności,
podatników
51.56Z oraz podklasę
od których terminu płatności upłynęło 150 dni,
dokonujących
PKD z 2007 r.
natomiast podatnik (dłużnik) ma obowiązek
sprzedaży elektroniki.
46.51Z, 46.52Z,
skorygowania całości (lub części) uprzednio
Propozycja
46.90Z, 47.41Z,
odliczonego podatku naliczonego wynikającego
wprowadzenia
47.42Z, 47.30Z,
z faktury jeżeli nie ureguluje całości (lub części)
informacji
46.71Z, 46.72Z,
należności w terminie 150 dni od dnia upływu
podsumowujących dla
46.76Z.
terminu jej płatności określonego w umowie lub
transakcji objętych
2) Dane za rok 2013
na fakturze.
mechanizmem
z sytemu POLTAX
odwrotnego obciążenia
Projektowane
wyższe
wysokości
kaucji
wg stanu na dzień
może objąć ok. 41 tys.
gwarancyjnej w sektorze paliwowym nie będą
02.06.2014 r.
miały negatywnego wpływu na konkurencyjność
podatników podatku od
dot. zawiadomienia
towarów i usług, w tym
pomiędzy mniejszymi i dużymi podmiotami

o skorygowaniu
w tym sektorze. Należy zwrócić uwagę, że
ww. podatników
podstawy
dokonujących
wysokość kaucji gwarancyjnej nadal będzie
opodatkowania oraz
sprzedaży hurtowej
zróżnicowana i zależeć od wysokości obrotów
kwoty podatku
podatnika (duże podmioty zapłacą wyższą
elektroniki1).
należnego (VAT-ZD). kaucję). W krótkim horyzoncie czasowym
Zmiany w zakresie
3) Dane wg stanu na
podniesienie kaucji gwarancyjnej spowoduje
tzw. złych długów
dzień 08.07.2014 r.
dotkną jedynie części
zwiększenie
kosztów
funkcjonowania
Wykaz podmiotów
podmiotów, które uznają, że z punktu widzenia
podatników, których
dokonujących
dotyczą przepisy w tym
biznesowego złożenie kaucji i umieszczenie ich
dostawy towarów,
w wykazie jest dla nich korzystne, jednak
zakresie. (Za rok 2013
o których mowa
złożono ok. 200 tys.
w dłuższej perspektywie podniesienie wysokości
w załączniku nr 13 do
zawiadomień
kaucji gwarancyjnej powinno zapewnić poprawę
ustawy o podatku od
sytuacji finansowej uczciwie działających
o skorygowaniu
towarów i usług,
dostawców paliw i wpłynąć w sposób pozytywny
podstawy
które złożyły kaucję
na rynek paliw.
opodatkowania oraz
gwarancyjną.
kwoty podatku
należnego (VAT-ZD))2).
Odnosząc się do zmian
w zakresie kaucji
gwarancyjnej, wg stanu
na dzień 8 lipca 2014 r.,
liczba podmiotów
będących dostawcami
paliw wyniosła 1953), co
stanowi ok. 79%
wszystkich podmiotów,
które złożyły
przedmiotową kaucję
gwarancyjną (w tym
53

16% podmiotów
złożyło maksymalną
wartość kaucji w
wysokości 3 mln zł).
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Pismem z dnia 12 września 2014 r. projekt ustawy z dnia 10 września 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów
i usług oraz niektórych innych ustaw został poddany konsultacjom publicznym z takimi podmiotami i organizacjami
społecznymi jak m.in.: Business Centre Club, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Izba Wydawców Prasy,
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Krajowa Izba
Gospodarcza, Krajowa Rada Doradców Podatkowych, Krajowa Rada Radców Prawnych, Polska Izba Książki, Naczelna
Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Izba Ubezpieczeń, Konfederacja LEWIATAN, Polska Organizacja Handlu
i Dystrybucji, Polska Rada Biznesu, Rada Krajowa Federacji Konsumentów, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce,
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Stowarzyszenie Kupców i Przedsiębiorców Polskich „Razem”, Związek
Rzemiosła Polskiego, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Naczelna Rada Zrzeszeń Transportu Prywatnego, Krajowa
Rada Spółdzielcza, Krajowa Rada Izb Rolniczych, Polska Izba Handlu, Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych
i Recyklingu, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa, Izba Przemysłowo-Handlowa
Gospodarki Złomem, Polska Izba Paliw Płynnych, Polska Unia Dystrybutorów Stali, Związek Przedsiębiorców
i Pracodawców, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Polska Organizacja Gazu Płynnego, Związek
Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT, Stowarzyszenie Rzeczoznawców
Jubilerskich, Polska Izba Gospodarcza Elektrotechniki, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu, Stowarzyszenie
Niezależnych Operatorów Stacji Paliw, Izba Gospodarki Elektronicznej e-Commerce Polska.
W ramach konsultacji społecznych uwagi zgłosiły następujące podmioty: Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych
i Recyklingu, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem, Polska Izba
Ubezpieczeń, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Stowarzyszenie Niezależnych Operatorów Stacji Paliw, Polska
Organizacja Handlu i Dystrybucji, Konfederacja LEWIATAN, Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego
i Elektronicznego Branży RTV i IT, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Krajowa Rada Doradców Podatkowych,
Krajowa Rada Radców Prawnych.
Uwagi te dotyczyły kwestii merytorycznych. Część uwag uwzględniono, np. doprecyzowano przepisy dotyczące proporcji
odliczania podatku naliczonego w przypadku towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów prowadzonej przez
podatnika działalności podlegającej opodatkowaniu, jak i do celów innych, których przypisanie w całości działalności
podlegającej opodatkowaniu nie było możliwe, w tym wprowadzono do ustawy przykładowe dane, które mogłyby być
wykorzystane przy obliczeniu tej proporcji (w przypadku organów władzy publicznej i innych podmiotów prawa
publicznego zaproponowano, aby odbywało się według kryterium dochodowego, z możliwością wskazania bardziej
reprezentatywnej metody). Odstąpiono również od możliwości uzgadniania tej proporcji z naczelnikiem urzędu
skarbowego w formie decyzji na rzecz prostszej metody – mogłoby to nastąpić w formie protokołu. Ponadto
zrezygnowano z wprowadzania w projekcie ustawy zmian w ustawie – Ordynacja podatkowa, wyłączających możliwość
dokonania interpretacji przepisów, w sprawach dotyczących prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania cen
transakcyjnych, o których mowa w Dziale IIa, oraz w sprawach dotyczących sposobu określenia zakresu wykorzystywania
nabywanych towarów i usług do celów działalności podlegającej opodatkowaniu. Spowodowało to zmianę tytułu ustawy.
Odstąpiono również od wprowadzania zmian przewidujących „wygaszanie” z dniem 1 lipca 2015 r. interpretacji
indywidualnych w zakresie w jakim dotyczyłyby obliczenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów
działalności podlegającej opodatkowaniu, w przypadku towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów
prowadzonej przez podatnika działalności podlegającej opodatkowaniu, jak i do celów innych, których przypisanie
w całości działalności podlegającej opodatkowaniu nie było możliwe. Wprowadzono, przy stosowaniu mechanizmu
odwrotnego obciążenia, limit transakcyjnego (20 tys. zł), który powinien wyeliminować zgłaszane trudności wobec
proponowanych limitów dziennych. Przesunięto termin wejścia w życie ustawy na 1 kwietnia 2015 r.
W pozostałym zakresie uwag nie uwzględniono.
Przesłany do ponownych konsultacji projekt ustawy z dnia 7 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów
i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych został przekazany do opinii tym samym podmiotom i organizacjom,
którym przesłano projekt z dnia 10 września 2014 r.
W ramach konsultacji społecznych uwagi zgłosiły następujące podmioty: Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki
Złomem, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Izba Paliw Płynnych, Polska Izba Ubezpieczeń, Konfederacja
LEWIATAN, Krajowa Rada Doradców Podatkowych, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Związek Importerów
i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT, Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych
i Recyklingu, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponadto do projektu ustawy zgłosił uwagi Skarbnik Miasta Stołecznego Warszawy oraz Unia Metropolii Polskich.
Przesunięto na 1 stycznia 2016 r. wejście w życie zmian związanych ze sposobem określania proporcji przez podatników
prowadzących działalność o charakterze mieszanym (w tym przepisu przejściowego), co zapewni podmiotom odpowiedni
54

czas na dostosowanie się do tych zmian; doprecyzowano „urzędowy” sposób określenia proporcji dla jednostek sektora
finansów publicznych (tj. organów władzy publicznej i innych podmiotów prawa publicznego), uwzględniając specyfikę
tych podmiotów, przy pozostawieniu im możliwości wyboru innej metody, jeżeli okazałaby się bardziej reprezentatywna,
jak również zrezygnowano z wprowadzania przepisów przewidujących możliwość uzgodnienia sposobu określania
proporcji z naczelnikiem urzędu skarbowego. Będzie to mogło nastąpić w drodze interpretacji indywidualnej wydanej
w trybie i na zasadach określonych obecnie obowiązujących przepisach ustawy – Ordynacja podatkowa. W poprawionym
projekcie doprecyzowano również przepisy w zakresie jednolitej gospodarczo transakcji.
W pozostałym zakresie uwag nie uwzględniono.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
Łącznie
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
(0–10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Źródła finansowania



Dodatkowe informacje,
Zmiany zaproponowane w projekcie ustawy nie wpłyną na dochody budżetu państwa oraz budżety
w tym wskazanie
jednostek samorządu terytorialnego; nie spowodują też zmian w wydatkach jednostek sektora
źródeł danych
finansów publicznych, gdyż polegają one przede wszystkim na doprecyzowaniu istniejących
i przyjętych do
przepisów.
obliczeń założeń
Skutki z tytułu wprowadzenia odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dodatkowych towarów są
trudne do oszacowania. Objęcie dodatkowych towarów mechanizmem odwrotnego obciążenia
przyczyni się do redukcji skali nadużyć, a tym samym ograniczy ich negatywny wpływ na dochody
budżetu państwa. Powyższe powinno zniwelować efekt przesunięcia wpływów w danym roku
budżetowym z tytułu wprowadzenia tego rozwiązania. Jednocześnie zmiany proponowane w ustawie
– Prawo zamówień publicznych powinny zagwarantować pewność prawną co do zasad określania
ceny i tym samym pozytywnie wpłynąć również na konkurencyjność podmiotów w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego.
Oszacowanie skutków ograniczenia nadużyć w zakresie rozliczania podatku od towarów i usług jest
bardzo trudne. Według danych z października 2014 r. liczba prowadzonych w skali kraju postępowań
kontrolnych dotyczących obrotu elektroniką wynosiła 463. Wstępne ustalenia w powyższym zakresie
na 2014 r. szacowano na ok. 3 mld zł. Według najnowszych ustaleń liczba prowadzonych postępowań
kontrolnych wynosi 513. Szacuje się, że łączne ustalenia z postępowań w toku wyniosą 3 mld zł.

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
duże







pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,







ceny stałe
małych i średnich
z … r.)
przedsiębiorstw
55

rodzina, obywatele







oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże

niepieniężnym
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,

małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne




Dodatkowe informacje,
Wprowadzenie rozwiązań mających na celu ograniczenie nieprawidłowości w rozliczaniu podatku
w tym wskazanie
VAT w branży paliwowej, obrotu stalą, metalami szlachetnymi i elektroniką jest oczekiwane przez
źródeł danych
uczciwych przedsiębiorców dotkliwie odczuwających skutki nieuczciwej konkurencji ze strony
i przyjętych do
podmiotów zaangażowanych w proceder oszustw podatkowych. Działania te przyczynią się do
obliczeń założeń
poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej przez uczciwych podatników, jak również
powinny przyczynić się do polepszenia sytuacji w branżach dotkniętych nieuczciwym procederem
i w efekcie, co niezwykle istotne, powinny zredukować ewentualne koszty społeczne (przyczynić się
do ochrony pracowników w niej zatrudnionych).
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Wprowadzenie obowiązku raportowania w przypadku dostaw towarów objętych metodą odwróconego obciążenia będzie
wiązało się dla podatników dokonujących tych dostaw ze zwiększeniem liczby dokumentów przekazywanych administracji
podatkowej. Podmioty te będą składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące w obrocie krajowym (obecnie nie
mają takiego obowiązku). Wprowadzenie tego obowiązku ma celu uszczelnienie systemu odwróconego obciążenia i przyczyni
się do efektywniejszego ograniczenia nadużyć. Na podstawie danych z tych informacji będzie możliwe sprawdzenie czy
nabywcy wywiązali się z obowiązku rozliczenia podatku.
Z kolei niektóre grupy podatników (tj. podatnicy zwolnieni z podatku VAT) zostaną wyłączone z obowiązku rozliczania VAT
w systemie odwróconego obciążenia, co stanowić będzie dla nich ograniczenie obowiązków administracyjnych (podatek będzie
rozliczany przez sprzedawcę).
9. Wpływ na rynek pracy
Charakter proponowanych zmian nie powinien wpływać na zmianę układu funkcjonowania rynku pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Omówienie wpływu
Charakter proponowanych zmian nie będzie miał wpływu na pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planuje się, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2015 r., z wyjątkiem zmian związanych ze sposobem określenia
56

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: