eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

projekt nowelizuje niektóre ustaw w celu zapewnienia stabilności finansów publicznych i umożliwienia zahamowania szybkiego wzrostu długu publicznego; - dotyczy m.in. zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, sędziów i prokuratorów oraz podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2011 roku), wykluczenia możliwości omijania tzw. podatku Belki, podwyższenia akcyzy na olej napędowy, biokomponenty i wyroby tytoniowe oraz ograniczenia wysokości dotacji z budżetu państwa dla PFRON do wysokości 30 proc. wydatków Funduszu przeznaczonych na dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych;

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 29
  • Data wpłynięcia: 2011-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej
  • data uchwalenia: 2011-12-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 291, poz. 1707

29

go do uregulowania, w drodze rozporządzenia, m.in. trybu oraz terminów zwrotu kosztów
związanych z dojazdem do miejsca pełnienia służby.
W związku ze wskazanym wyżej sposobem uregulowania w ustawie o Służbie Więziennej
problematyki zwrotu funkcjonariuszom kosztów za dojazd do miejsca pełnienia służby, który
od początku funkcjonowania tych regulacji (tj. od połowy sierpnia 2010 r.) budził liczne
kontrowersje ze strony rodowiska funkcjonariuszy, a także w związku z brakiem
zabezpieczenia w budżecie więziennictwa odpowiedniej ilo ci rodków finansowych
niezbędnych na pokrycie wydatków związanych z realizacją art. 183 ustawy o Służbie
Więziennej (podać można, że na wykup ulgi kolejowej dla funkcjonariuszy Służby
Więziennej w wysoko ci 50 % ceny przejazdu koleją wydano w roku 2011 ok. 6,6 mln zł,
gdy potrzeby w tym zakresie są o wiele wyższe, ponieważ aktualnie spo ród funkcjonariuszy
SW aż 14 970 czyli ponad 54 % ogółu funkcjonariuszy SW mieszka poza miejscem pełnienia
służby) oraz w związku z niekorzystnymi dla służby wyrokami sądów, w których orzeczono
konieczno ć zwrotu funkcjonariuszom rodków pieniężnych za dojazd do miejsca pełnienia
służby, mimo wykupienia przez służbę ulgi na 50 % przejazdów koleją, projektodawca
zdecydował się zmienić wskazane wyżej rozwiązania w taki sposób, aby chociaż w czę ci
zrekompensować wszystkim funkcjonariuszom uprawnionym poniesione przez nich koszty
dojazdu do miejsca pełnienia służby.
Zaproponowana zmiana polega na wprowadzeniu do katalogu przysługujących
funkcjonariuszom Służby Więziennej wiadczeń pieniężnych, okre lonego w art. 193 ustawy
o Służbie Więziennej, nowego wiadczenia, tj. ryczałtu za dojazd do miejsca pełnienia służby.
Ponadto w projekcie niezbędne okazało się dodanie nowego art. 195a ustawy o Służbie
Więziennej, w którym okre la się komu ryczałt przysługuje, zasady ustalenia jego wysoko ci,
oraz wypłaty. Z uwagi na ograniczone możliwo ci finansowe Służby Więziennej
(ok. 6,6 mln zł w 2011 r. na wykup ulgi) projektodawca okre li kwotę ryczałtu, w drodze
rozporządzenia. Wysoko ć ryczałtu co do zasady będzie uzależniona od odległo ci miejsca
zamieszkania od miejsca pełnienia służby, kwoty stanowiącej roczny limit i liczby
funkcjonariuszy uprawnionych do otrzymania ryczałtu. Ryczałt wypłacać się będzie
na wniosek funkcjonariusza, który spełnia ustawowe przesłanki okre lone w ust. 1 art. 195a
czyli tego, który mieszka poza miejscem pełnienia służby (na gruncie obowiązujących
regulacji zwrot kosztów dojazdu przysługuje wyłącznie funkcjonariuszom, którzy mieszkają
w miejscowo ci pobliskiej miejsca pełnienia służby, wyłączając jednocze nie
funkcjonariuszy, którzy mieszkają dalej niż miejscowo ć pobliska). Ponadto w art. 195a
okre lono sytuacje, w których zawiesza się wypłatę ryczałtu oraz sprecyzowano sposób
wypłaty ryczałtu – analogiczny do sposobu wypłaty uposażenia.

19
Mając na uwadze, że w budżecie więziennictwa na rok 2012 zaplanowano rodki na ten cel na
poziomie zbliżonym do roku 2011, w przypadku braku wprowadzenia proponowanych zmian
może się okazać, że zaplanowana kwota będzie zdecydowanie niewystarczająca. Z chwilą
wej cia w życie proponowanej zmiany, automatycznie ustalone zostaną wydatki na ten cel
konieczne do poniesienia w latach następnych.

XI. Blok zmian związany z podwyżkami wynagrodzeń dla nauczycieli
(art. 21 i art. 22)

W art. 21 projektu zaproponowano przepis przej ciowy, który regulowałby zasady
podwyższania wynagrodzenia nauczycieli w 2012 r. począwszy od dnia 1 wrze nia 2012 r.
Zgodnie z postanowieniami art. 70a ust. 3 i 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta
Nauczyciela zarówno w budżetach wojewodów, jak i budżecie ministra wła ciwego do spraw
o wiaty i wychowania wyodrębnia się rodki w wysoko ci 5.000 rednich wynagrodzeń
nauczyciela stażysty z przeznaczeniem na odpowiednioŚ wspieranie na obszarze
województwa doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz realizację ogólnokrajowych zadań
w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
rednie wynagrodzenie nauczyciela stażysty obliczane jest na podstawie kwoty bazowej,
o której mowa w art. 30 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r.,
i stanowi równowarto ć tej kwoty.
W roku 2012 planowane jest podniesienie wynagrodzeń nauczycieli od dnia 1 wrze nia
o 3,8 %. Tym samym w ustawie budżetowej na rok 2012 – zgodnie z ww. art. 30 ust. 3 –
okre lone zostaną kwoty bazowe – od dnia 1 stycznia oraz od dnia 1 wrze nia.
Na podstawie tych kwot wynagrodzenie nauczyciela stażysty wyniesie w okresie
od 1 stycznia do 31 sierpnia 2012 r. 2 618,10 zł, natomiast w okresie od dnia 1 wrze nia do
dnia 31 grudnia – 2 717,59 zł.
Wprowadzenie powyższego przepisu spowoduje, że w roku 2012 rodki na doskonalenie
zawodowe nauczycieli ujmowane zgodnie z art. 70a ust. 3 i 4 ustawy – Karta Nauczyciela
w budżetach wojewodów oraz w budżecie Ministra Edukacji Narodowej obliczane będą
wyłącznie przy uwzględnieniu wynagrodzenia nauczyciela stażysty obliczonego na podstawie
kwoty bazowej obowiązującej od dnia 1 stycznia. Wyeliminuje to wątpliwo ci interpretacyjne
związane z prawidłowo cią naliczania rodków na omawiane zadanie w sytuacji, gdy
w danym roku obowiązują dwie wysoko ci wynagrodzenia nauczyciela stażysty.
Jednocze nie szacuje się, że w wyniku powyższej regulacji wydatki budżetu państwa

20
przeznaczane na omawiane zadanie nie będą musiały być obciążone dodatkową kwotą
w wysoko ci ok. 330 tys. zł (art. 22).

XII. Blok zmian dotyczących planu finansowego Zasobu Własno ci Rolnej Skarbu Państwa
(art. 33)

W art. 33 proponuje się wprowadzenie w roku 2012 obostrzenia w zakresie zmian
w planie finansowym Zasobu Własno ci Rolnej Skarbu Państwa. Biorąc pod uwagę,
iż w planie finansowym Zasobu okre lana jest wysoko ć wpłaty do budżetu państwa każda
zmiana w planie finansowym, w konsekwencji której mogłoby nastąpić zmniejszenie wpłat
przekazywanych do budżetu państwa, wymaga akceptacji ministra wła ciwego do spraw
finansów publicznych. Wpłaty Zasobu Własno ci Rolnej Skarbu Państwa do budżetu
w 2010 r. wyniosły 705,5 mln zł, za w 2011 r. mają wynie ć 2 523,1 mln zł, natomiast
w 2012 r. – 1 556,4 mln zł.
Regulacje zawarte w niniejszym projekcie ustawy stanowią odzwierciedlenie rozstrzygnięć
wynikających z projektu ustawy budżetowej na rok 2012, który został przyjęty przez Rząd we
wrze niu 2011 r. Nie wprowadzają zmian systemowych w zakresie ustalania wydatków
jednostek sektora finansów publicznych, ustalając je, co do zasady, na poziomie roku 2011.
Nie powodują zatem zmiany poziomu wydatków w okresie dłuższym niż rok. W zakresie
dotyczącym wydatków na wynagrodzenia i wynagrodzenia bezosobowe dyspozycja
wynikająca z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych została
wypełniona przez okre lenie kwoty limitu wydatków na wynagrodzenia w roku 2012
w sposób opisowy, tj. kwota ta nie może być wyższa w stosunku do kwoty z roku 2011.
Wyrażony kwotowo limit wydatków znajduje odzwierciedlenie w projekcie ustawy
budżetowej na rok 2012.
W stosunku do przewidzianej w art. 18 projektu ustawy zmiany w ustawie o Służbie
Więziennej, skutkującej zmianą poziomu wydatków po roku 2012, dyspozycja art. 50 ustawy
o finansach publicznych została zrealizowana przez okre lenie maksymalnego 10-letniego
limitu wydatków, mechanizmu korygującego oraz organu wła ciwego do monitorowania
wykorzystania limitu wydatków.
21
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja

Projektowane regulacje oddziaływać będą na osoby zatrudnione w jednostkach sektora
finansów publicznychŚ
1) urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach
wymienionych w art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych;
2) agencjach wykonawczych;
3) instytucjach gospodarki budżetowejś
4) państwowych funduszach celowychś
5) Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
i funduszach zarządzanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznegoś
6) Narodowym Funduszu Zdrowia;
7) samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnejś
8) uczelniach publicznych;
9) Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostkach organizacyjnychś
10) państwowych instytucjach kultury oraz państwowych instytucjach filmowych;
11) innych państwowych osobach prawnych należących do sektora finansów publicznych,
o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Projektowana ustawa będzie oddziaływać także na osobyŚ
1) sędziów i sędziów w stanie spoczynku Sądu Najwyższego, sędziów i sędziów w stanie
spoczynku Trybunału Konstytucyjnego, sędziów i sędziów w stanie spoczynku sądów
powszechnych, sędziów i sędziów w stanie spoczynku Naczelnego Sądu
Administracyjnego i sądów administracyjnych, prokuratorów i prokuratorów w stanie
spoczynku Prokuratury Generalnej, prokuratorów, prokuratorów w stanie spoczynku,
asesorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, prokuratorów
i prokuratorów w stanie spoczynku Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji cigania
Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu, referendarzy sądowych, na inne osoby, których
wynagrodzenia są powiązane z podstawą ustalenia wynagrodzenia sędziów i
prokuratorów;

22

2) funkcjonariuszy Służby Więziennej;
3) objęte przepisami ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących
niektórymi podmiotami prawnymi.
Projektowana w Ordynacji zmiana wpłynie przede wszystkim na klientów instytucji
finansowych (głównie banków) oszczędzających w formie lokat i rachunków
oszczędno ciowych. Skorzysta ta czę ć klientów, która posiada rachunki oszczędno ciowe, na
których zdeponowane są niewielkie kwoty. Przykładowo osoba, która posiada rachunek
oszczędno ciowy, na którym rednie miesięczne saldo oszczędno ci wynosi 1 000 zł, przy
oprocentowaniu na poziomie 3 % w skali roku i miesięcznej kapitalizacji odsetek, uzyskuje
miesięcznie 2,5 zł odsetek. Po zaokrągleniu tej kwoty do 3 zł potrącany jest podatek
w wysoko ci 1 zł, co daje rzeczywiste opodatkowanie na poziomie 40 %. Przy nowych
zasadach zaokrąglania podstawy opodatkowania i kwoty podatku, podatek ten wyniesie
48 gr., co oznacza, że rzeczywiste opodatkowanie równe będzie nominalnemu, tj. 19 %.
Proponowana zmiana pozwoli wyeliminować zbyt wysokie opodatkowanie dla niektórych
kwot odsetek.
Dotychczasowi posiadacze lokat z dzienną kapitalizacją odsetek osiągać będą mniejsze stopy
zwrotu netto dla swoich oszczędno ci lokowanych w tej formie. Proponowana zmiana nie
wpłynie na stopy zwrotu osiągane przez wła cicieli tradycyjnych depozytów (bez dziennej
kapitalizacji).
Proponowana zmiana wpłynie na podmioty sektora finansowego, które będą zobowiązane
jako płatnicy podatku do dostosowania swoich systemów księgowych do poboru podatku
według nowych zasad.
W zakresie podatku akcyzowego, projekt oddziałuje bezpo rednio na producentów
i przedsiębiorców uczestniczących w obrocie przedmiotowymi wyrobami akcyzowymi.
Ponadto, ze względu na cenotwórczy charakter podatku akcyzowego, należy liczyć się ze
zwiększonymi wydatkami ponoszonymi przez konsumentów tych wyrobów.
Ceny detaliczne zarówno wyrobów tytoniowych, jak i oleju napędowego, należą do kategorii
cen umownych, tj. ustalanych w oparciu o mechanizmy rynkowe. Jakkolwiek wpływ podatku
akcyzowego na poziom cen jest bezsporny, to nie jest on jedynym elementem
determinującym ich zmianę. Mnogo ć i złożono ć czynników warunkujących wysoko ć cen
oleju napędowego i wyrobów tytoniowych, zwłaszcza tych pozostających po stronie
producentów i podmiotów biorących udział w ich obrocie handlowym, utrudniają precyzyjne
okre lenie ich poziomu. Przewiduje się, iż wej cie w życie ustawy spowoduje niewielki

23
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: