eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

projekt nowelizuje niektóre ustaw w celu zapewnienia stabilności finansów publicznych i umożliwienia zahamowania szybkiego wzrostu długu publicznego; - dotyczy m.in. zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, sędziów i prokuratorów oraz podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2011 roku), wykluczenia możliwości omijania tzw. podatku Belki, podwyższenia akcyzy na olej napędowy, biokomponenty i wyroby tytoniowe oraz ograniczenia wysokości dotacji z budżetu państwa dla PFRON do wysokości 30 proc. wydatków Funduszu przeznaczonych na dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych;

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 29
  • Data wpłynięcia: 2011-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej
  • data uchwalenia: 2011-12-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 291, poz. 1707

29

lokat z dzienną kapitalizacją. Zmiana parametrów w już funkcjonującym systemie nie niesie
za sobą znaczących kosztów i będzie miała znaczenie marginalne.
Kolejna kwestia dotyczy funkcjonowania lokat z dzienną kapitalizacją, od których de facto
nie był płacony podatek dochodowy. Jednostki sektora finansowego uzyskały z tego tytułu
znaczne zyski niewspółmierne do obecnych ewentualnych kosztów dostosowań systemów
informatycznych. Zatem z punktu widzenia utraconych przez budżet państwa dochodów
zestawienie kosztów zmian dostosowujących w systemach informatycznych instytucji
finansowych będzie z pewno cią niewielkie lub w ogóle niezauważalne.
art. 15
Przewiduje się, że zaproponowane w projekcie rozwiązania mogą mieć wpływ na
przedsiębiorczo ć, ze względu na oddziaływanie regulacji na koszty transportu. W wyniku
zmiany stawek podatku akcyzowego przewidywany jest wzrost cen na wprowadzane do
obrotu paliwa silnikowe (olej napędowy i biokomponenty stanowiące samoistne paliwa),
co z kolei może mieć wpływ na konkurencyjno ć gospodarki.
Na kształtowanie się cen paliw silnikowych mają wpływ przede wszystkim czynniki
zewnętrzne, czyli ceny podstawowego surowca – ropy naftowej – na rynkach wiatowych
oraz kurs złotówki do dolara, bowiem w tej walucie rozliczane są transakcje na tych rynkach.
Ceny detaliczne paliw silnikowych należą do kategorii cen umownych, tj. ustalanych przez
producentów w oparciu o mechanizmy rynkowe.
Wysoko ć cen detalicznych paliw silnikowych, oprócz kosztów surowców (cen ropy naftowej
i gotowych produktów na wiatowych giełdach oraz kursu dolara), produkcji, marż
nakładanych przez producentów i podmioty dokonujące obrotu tymi paliwami, kształtują
takżeŚ podatek VAT, kwotowa opłata paliwowa oraz podatek akcyzowy, według stawki
okre lonej dla danego rodzaju paliwa.
Wpływ podatku akcyzowego na cenę detaliczną 1 litra oleju napędowego przedstawia się
następującoŚ

cena detaliczna
5,42 zł *
100 %
podatek akcyzowy
1,048 zł
19,34 %
* rednia krajowa cena detaliczna ON wg notowań www.e-petrol.pl z dnia 10.11.2011 r.
Należy również podkre lić, iż wysoko ć stawki akcyzy na olej napędowy w Polsce należy
do najniższych w Unii Europejskiej i kształtuje się na poziomie zbliżonym do minimów
unijnych.

34
Ponadto ceny oleju napędowego w Polsce (5,42 zł/l) w porównaniu z cenami w krajach
o ciennych są niższe w przeliczeniu na walutę polską i wynoszą odpowiednioŚ w Niemczech
ok. 6,35 zł/l, w Czechach 6,02 zł/l, na Słowacji 5,97 zł/l, a w Szwecji 7,03 zł/l.
Proponowana podwyżka akcyzy spowoduje wzrost cen olejów napędowych
i biokomponentów stanowiących samoistne paliwa z 1048,00 zł/1000 l na 1196,00 zł/1000 l,
tj. o 148,00 zł/1000 l. Oznacza to wzrost ceny detalicznej 1 litra tych paliw silnikowych
(łącznie z podatkiem VAT) o ok. 18 groszy.
Szacuje się, że w przypadku przedsiębiorstw zużywających olej napędowy (np. firm
przewozowych) koszty zakupu tego paliwa z tytułu wyższej stawki akcyzy wzrosną
o ok. 3,36 %.
Biorąc pod uwagę udział wydatków gospodarstw domowych na paliwa we wskaźniku cen
konsumpcyjnych można szacować, iż wzrost ceny detalicznej oleju napędowego o 1 %
spowoduje wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (inflacji) o 0,01 pkt. proc.
Przy założeniu, że proponowana zmiana stawki akcyzy na olej napędowy spowoduje wzrost
ceny detalicznej tego produktu o ok. 3,36 %, bezpo redni wpływ na wskaźnik cen
konsumpcyjnych wyniesie ok. 0,034 pkt. proc.
d) sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

4. Wskazanie źródeł finansowania
Rozwiązania zaproponowane w projektowanej ustawie nie będą powodowały konieczno ci
wydatkowania rodków finansowych.

5. Opinia o zgodno ci projektu z prawem Unii Europejskiej
Niniejszy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


11/33rch

35







projekt
R O Z P O R Z D Z E N I E
MINISTRA SPRAWIEDLIWO CI
z dnia……………………grudnia 2011r.
w sprawie wysoko ci ryczałtu za dojazd do miejsca pełnienia służby dla
funkcjonariuszy Służby Więziennej

Na podstawie art. 195a ust. 6 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej
(Dz. U. Nr 79, poz. 523, Nr 182, poz. 1228 i Nr 238, poz. 1578 oraz z 2011 r. Nr 112,
poz. 654 i Nr…, poz….) zarządza się, co następujeŚ
§ 1.
Ryczałt za dojazd do miejsca pełnienia służby dla funkcjonariuszy Służby Więziennej w
roku 2012 wynosi:
1) 34 zł miesięcznie dla funkcjonariuszy, których miejsce zamieszkania znajduje
się w odległo ci od miejsca pełnienia służby nie przekraczającej 30
kilometrówś
2) 40 zł miesięcznie dla funkcjonariuszy, których miejsce zamieszkania znajduje
się w odległo ci od miejsca pełnienia służby przekraczającej 30 kilometrów.
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
MINISTER SPRAWIEDLIWO CI



1

UZASADNIENIE

Niniejsze rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 195a ust. 6 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r.o Służbie Więziennej (Dz.
U. Nr 79, poz. 523, z późn. zm.).
Zgodnie z § 1 rozporządzenia, kwotę ryczałtu za dojazd do miejsca pełnienia
służby dla funkcjonariuszy Służby Więziennej w 2012 roku, oblicza się mając na
uwadze wysoko ć rocznego limitu wydatków, który okre lony został w art. 195b ust. 1
pkt 1 oraz liczbę funkcjonariuszy uprawnionych do ryczałtu, a także odległo ć miejsca
zamieszkania od miejsca pełnienia służby. Wzorem regulacji odnoszących się do innych
służb mundurowych (np. Straży Granicznej) w rozporządzeniu przyjęto kryterium
odległo ci miejsca zamieszkania od miejsca pełnienia służby do 30 kilometrów oraz
powyżej 30 kilometrów. W zależno ci od wskazanych wyżej odległo ci, kwota ryczałtu
wynosi odpowiednio 34 i 40 zł.

Wej cie w życie rozporządzenia okre lono na dzień 1 stycznia 2012r., ze
względu na konieczno ć zagwarantowania uprawnienia funkcjonariuszy Służby
Więziennej do ryczałtu, w czasie trwania roku budżetowego.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt został
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Sprawiedliwo ci.

2

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie.
Projekt rozporządzenia dotyczy funkcjonariuszy Służby Więziennej.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Projekt zostanie przesłany do konsultacjiŚ Niezależnemu Samorządnemu Związkowi
Zawodowemu Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa. Wyniki konsultacji
zostaną omówione po otrzymaniu uwag.
3. Zgodno ć regulacji z prawem Europejskim.
Projektowane rozporządzenie nie jest objęte prawem Unii Europejskiej. Projektowane
rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego. Wskazanie źródeł finansowania.

Koszty związane z wej ciem w życie projektowanego rozporządzenia pokrywane będą
w ramach budżetu więziennictwa, zgodnie z regułą wydatkową zawartą w art. 195b
ustawy o Służbie Więziennej.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Przedstawione w projekcie rozporządzenia rozwiązania prawne nie będą miały wpływu
na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć, w tym także na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
7. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny.
Wej cie w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.


3
strony : 1 ... 11 . [ 12 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: