eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

projekt nowelizuje niektóre ustaw w celu zapewnienia stabilności finansów publicznych i umożliwienia zahamowania szybkiego wzrostu długu publicznego; - dotyczy m.in. zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, sędziów i prokuratorów oraz podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2011 roku), wykluczenia możliwości omijania tzw. podatku Belki, podwyższenia akcyzy na olej napędowy, biokomponenty i wyroby tytoniowe oraz ograniczenia wysokości dotacji z budżetu państwa dla PFRON do wysokości 30 proc. wydatków Funduszu przeznaczonych na dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych;

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 29
  • Data wpłynięcia: 2011-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej
  • data uchwalenia: 2011-12-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 291, poz. 1707

29

wzrost cen detalicznych papierosów. Ostateczna weryfikacja przyjętego poziomu cen
wyrobów odbywa się na poziomie konsumenta, zatem producenci i podmioty uczestniczące
w obrocie tymi wyrobami muszą brać pod uwagę również element akceptacji tych cen przez
konsumentów.

2. Konsultacje
Informacja o możliwo ci zaopiniowania projektu została przekazana do Krajowej Rady
Sądownictwa, Krajowej Rady Prokuratury, Prokuratorowi Generalnemu, Prezesowi
Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, Prezesowi
Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli.
W zakresie zmian zasad ustalania wysoko ci wynagrodzeń sędziów i prokuratorów Prezes
Trybunału Konstytucyjnego stwierdził, iż o ile zrozumiałe jest i może zasługiwać na aprobatę
– w wietle głównych przesłanek proponowanej regulacji (sytuacja finansów publicznych
w 2012 roku ) – zmodyfikowanie („zamrożenie”) zasad wynagradzania sędziów w 2012 roku
(brak waloryzacji), o tyle trudno zaakceptować propozycję systemowej zmiany (od
2013 roku) ustawowego mechanizmu waloryzacji wynagrodzeń sędziowskich. W związku
z powyższym Prezes Trybunału Konstytucyjnego poddał pod rozwagę sformułowanie
przepisu szczególnego (lex specialis) ustanawiającego „zamrożenie”, tj. zawieszającego
systemową waloryzację wynagrodzeń w 2012 roku.
Krajowa Rada Prokuratury, Prokurator Generalny, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego,
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrazili stanowisko negatywne do
proponowanych zmian.
W wyniku zgłoszonych uwag dokonano zmian projektu, w następstwie których w roku 2012
podstawa ustalenia wynagrodzeń sędziów i prokuratorów pozostanie na poziomie
obowiązującym w roku 2011. Działanie przepisu mrożącego wynagrodzenia ograniczono
zatem wyłącznie do roku 2012.
Ponadto:
– Prezes Trybunału Konstytucyjnego zwrócił uwagę na trudno ci związane z utrzymaniem
wielko ci wynagrodzeń osobowych w Biurze Trybunału Konstytucyjnego na poziomie roku
2011 oraz postulował rozszerzenie wyłączenia, o którym mowa w przepisie regulującym
zamrożenie wynagrodzeń bezosobowych o postępowania w Trybunale Konstytucyjnym
(postulat uwzględniony),
– Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego wnioskował o wyłączenie 10 etatów
sędziowskich i 20 pracowniczych spod przepisów mrożących wynagrodzenia (wniosek

24
uwzględniono) oraz przedstawił wątpliwo ci w zakresie mrożenia na poziomie 2008 r.
wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe,
– Prezes Najwyższej Izby Kontroli zgłosił uwagi do przepisów dotyczącychŚ ustawy
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu niepełnosprawnych, bloku spraw
związanych z Żunduszem Pracy, ustawy o finansach publicznych w zakresie wyłączenia
niektórych rodków z budżetu rodków europejskich, Ordynacji podatkowej (uwagi
czę ciowo uwzględniono).
W toku konsultacji społecznych projekt regulacji został zamieszczony w Biuletynie
Informacji Publicznej (BIP)Ś Rządowego Centrum Legislacji ="http://www.rcl.gov.pl/"
oraz Ministerstwa Żinansów="http://www.mf.gov.pl/"– zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.).
Zainteresowanie w tym trybie zgłosiły następujące podmiotyŚ Imperial Tobacco Polska S.A.
z dnia 8 listopada 2011 r., Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego z dnia 9 listopada
2011 r., British American Tobacco Polska Trading Sp. z o.o. z dnia 10 listopada 2011 r., JTI
Polska Sp. z o.o. z dnia 10 listopada 2011 r., Polska Organizacja Przemysłu Handlu
Naftowego z dnia 9 listopada 2011 r., Centralne Muzeum Morskie z siedzibą w Gdańsku
z dnia 17 listopada 2011 r., Muzeum II Wojny wiatowej w Gdańsku z dnia 17 listopada
2011 r.
Ponadto informacja o zamieszczeniu projektu ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Żinansów została przekazana następującym podmiotomŚ Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych „ Lewiatan”, Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej, Związkowi
Rzemiosła Polskiego, Business Centre Club, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarno ć”,
Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Żorum Związków Zawodowych,
Polskiej Organizacji Przemysłu Handlu Naftowego, Polskiej Izbie Paliw Płynnych, Krajowej
Izbie Biopaliw, Polskiej Radzie Biznesu, Krajowej Izbie Gospodarczej, Krajowej Radzie
Doradców Podatkowych, Krajowej Radzie Sądownictwa, Krajowej Radzie Prokuratury,
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Krajowemu Stowarzyszeniu
Przemysłu Tytoniowego, Polskiemu Stowarzyszeniu Przemysłu Tytoniowego.
Organizacja Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej oraz Związek Rzemiosła Polskiego
zakwestionowały propozycję finansowania ze
rodków Żunduszu Pracy staży
podyplomowych oraz specjalizacji lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych, przy
czym Związek Rzemiosła Polskiego uznał za akceptowalną regulację przej ciową,
jednoroczną, odniesioną do roku 2012, wskazując zarazem i uzasadniając swoje stanowisko

25
trudną sytuacją budżetu państwa – uwaga ta została uwzględniona w postaci ograniczenia
funkcjonowania przepisu tylko do roku 2012.
Ponadto Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej:
wyrazili sprzeciw wobec propozycji ograniczenia wysoko ci dotacji z budżetu państwa
dla PFRON, przeznaczonej na dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych
do wysoko ci 30 % wydatków Żunduszu, wskazując, że „obecnie Państwowy Żundusz
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację tego zadania otrzymywał dotację
w wysoko ci 55 % zaplanowanych rodków”. W rzeczywisto ci przytoczona norma
miałaby zastosowanie (w obowiązującym stanie prawnym) dopiero począwszy od roku
2012.
Uwaga ta nie została uwzględniona, bowiem w latach 2010 – 2011 dotacja z budżetu
państwa dla PŻRON na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych
wynosiła do 30 % rodków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok,
w 2009 r. – wynosiła nie mniej niż 30% wydatków planowanych, a w latach 2007 – 2008
– do 25 % rodków zapewniających realizację tego zadania.
Jednocze nie wprowadzenie propozycji „do 30 %” uzasadnia polepszająca się sytuacja
finansowa Żunduszu, na którą wpływ miały głównie zmiany wprowadzone do ustawy
z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych nowelizacją z dnia 29 października 2010 r. Zasadniczym celem tych
zmian było zapewnienie stabilno ci finansowej PŻRON poprzez wprowadzenie przepisów
powodujących zwiększenie przychodów PŻRON z tytułu wpłat pracodawców
i racjonalizację wydatków Żunduszu, w tym na dofinansowanie do wynagrodzeń
pracowników niepełnosprawnych;
zgłosili propozycję przywrócenia opodatkowania podatkiem od osób fizycznych wiadczeń
pieniężnych wypłacanych z zakładowego funduszu wiadczeń socjalnych oraz zwolnienia
z opodatkowania bonów towarowychś uwaga nie została rozpatrzona z uwagi na fakt,
że postulat ten nie jest związany z realizacją ustawy budżetowejś
wskazali na zbędno ć zamrożenia indywidualnych wynagrodzeń kadry zarządzającej
przedsiębiorstw z większo ciowym udziałem Skarbu Państwa, bowiem są one kosztem
firm i nie stanowią obciążenia finansów publicznychś przepis został zmieniony poprzez
usunięcie ust. 2 „mrożącego” indywidualne wynagrodzenia.



26
Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarno ć” w odniesieniu do projektu
ustawy zaproponował odstąpienie od propozycjiŚ „mrożenia” wynagrodzeń w państwowej
sferze budżetowej, zmniejszenia wielko ci dotacji z budżetu państwa dla Państwowego
Żunduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zamrożenia podstawy naliczania
zakładowego funduszu wiadczeń socjalnych na poziomie 2010 r., podwyższenia podatku
akcyzowego od paliwś postulaty te nie zostały uwzględnione z uwagi na fakt, iż propozycje
zapisów zawarte w opracowywanym projekcie tzw. ustawy „okołobudżetowej” mają na celu
wprowadzenie do porządku prawnego rozwiązań, które mają cisłe powiązanie z rządowym
projektem ustawy budżetowej na rok 2012, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu
27 wrze nia 2011 r. i przekazanym do Sejmu w dniu 29 wrze nia 2011 r.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” poddała w wątpliwo ć
zakre lenie trzymiesięcznego terminu od dnia ogłoszenia ustawy zmian wprowadzanych
w ustawie – Ordynacja podatkowa w zakresie zaokrągleń – jako zmian dokonywanych
w trakcie roku podatkowego.
Uwaga nie została uwzględniona. Zmiana zasad zaokrągleń nie prowadzi co do zasady do
wzrostu obciążeń, a tylko uszczegóławia metodę zaokrąglenia. Podatek od dochodów
kapitałowych nie jest podatkiem rozliczanym rocznie przez podatników. Dochody z tego
tytułu nie podlegają kumulacji z innymi dochodami w zeznaniu rocznym. Posługiwanie się
więc pojęciem „roku podatkowego” w odniesieniu do opodatkowania dochodów ze źródeł
kapitałowych nie jest wła ciwe. W tym zakresie nie występują prawa nabyte do stosowania
okre lonej metody zaokrąglenia, które wymagałyby prawnej ochrony.
W wyniku konsultacji do projektodawców ustawy wpłynęły opinie Imperial Tobacco Polska
S.A., Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego, Krajowej Izby Gospodarczej, JTI
Polska Sp. z o.o. oraz Fundacji Republikańskiej sprzeciwiające się proponowanej podwyżce
podatku akcyzowego dla papierosów, cygar i cygaretek i na tytoń do palenia. Uwag tych nie
uwzględniono, bowiem w projekcie ustawy przyjęto 4-procentowy wzrost akcyzy ogółem na
papierosy, przy założeniu nieuwzględniania podwyżek cen detalicznych papierosów.
Wymagało to podwyższenia stawki kwotowej na papierosy do poziomu 170,97 zł/1000 szt.,
przy niezmienionej stawce procentowej 31,41 %, liczonej od ceny detalicznej, za na cygara
i cygaretki zaproponowano wzrost akcyzy w tej samej skali co na papierosy, tj. o 4 %.
Natomiast zaproponowane stawki akcyzy na tytoń do palenia i wynikające z ich zastosowania
niższe opodatkowanie akcyzą ogółem tytoniu do palenia, w porównaniu do papierosów,
pozwala na uwzględnienie różnic w kosztach wytwarzania pomiędzy wyrobem w połowie
gotowym a wyrobem gotowym, jakim są papierosy produkowane fabrycznie.

27
Ponadto Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego zwróciła uwagę na konieczno ć
wspólnego rozpatrywania projektu ustawy „okołobudżetowej” i przygotowanego przez resort
infrastruktury projektu zmiany ustawy o autostradach płatnych, który przewiduje osiągnięcie
podatkowego minimum unijnego na olej napędowy i biokomponenty stanowiące samoistne
paliwa wyłącznie przez podniesienie od dnia 1 stycznia 2012 r. opłaty paliwowej. Uwaga nie
została przyjęta, gdyż sposób doj cia do minimalnego poziomu opodatkowania podatkiem
akcyzowym oleju napędowego, wynikającego z dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia
27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych
dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, wynoszącego
od 1 stycznia 2012 r. 330 euro od 1000 litrów, podlega kompetencji Ministra Żinansów,
natomiast wzrost opłaty paliwowej nastąpi wyłącznie w zakresie obecnego mechanizmu,
tj. w drodze obwieszczenia ministra wła ciwego do spraw transportu.

3. Wpływ regulacji naŚ
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
art. 1, art. 6, art. 11, art. 12
Projektowane zmiany spowodują w roku 2012 oszczędno ci w wydatkach budżetu państwa
z tytułu zamrożenia wynagrodzeń sędziów, prokuratorów, asesorów i referendarzy sądowych
oraz sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku w czę ciach 04, 05, 06, 13, 15, 37 i 88
w wysoko ci ok. 140 mln zł.
art. 2, art. 3, art. 4
Projektowane zmiany w zakresie „zamrożenia” na poziomie roku 2011 podstawy naliczenia
odpisu na zakładowy fundusz wiadczeń socjalnych spowoduje oszczędno ci w tej grupie
wydatków w roku 2012. Kwota łącznych oszczędno ci z tego tytułu nie jest możliwa do
oszacowaniaś w wydatkach budżetu państwa wyniesie ok. 30 mln zł.
art. 7
W latach 2010 – 2011 – zgodnie z postanowieniami art. 68f i 68fa ustawy o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, PŻRON otrzymuje
dotację celową z budżetu państwa z przeznaczeniem na dofinansowanie pracodawcom do
wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w wysoko ci do 30 % rodków
zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok.
Proponuje się wprowadzenie tego rozwiązania na stałe, począwszy od 2012 r.

28
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 . 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: