eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

projekt nowelizuje niektóre ustaw w celu zapewnienia stabilności finansów publicznych i umożliwienia zahamowania szybkiego wzrostu długu publicznego; - dotyczy m.in. zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, sędziów i prokuratorów oraz podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2011 roku), wykluczenia możliwości omijania tzw. podatku Belki, podwyższenia akcyzy na olej napędowy, biokomponenty i wyroby tytoniowe oraz ograniczenia wysokości dotacji z budżetu państwa dla PFRON do wysokości 30 proc. wydatków Funduszu przeznaczonych na dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych;

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 29
  • Data wpłynięcia: 2011-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej
  • data uchwalenia: 2011-12-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 291, poz. 1707

29

Zmiana art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji (...) oznacza okre lenie dotacji celowej
z budżetu państwa dla PŻRON, począwszy od 2012 r., w wysoko ci do 30 % wydatków
PŻRON na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych
zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok.
W projekcie planu finansowego PFRON na 2012 r. wydatki na dofinansowanie do
wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych wynoszą 2 886 512 tys. zł. Łączna dotacja
celowa z budżetu państwa dla PŻRON na 2012 r. wynosi 747 686 tys. zł (poziom dotacji
z 2011 r.), w tym na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych 722
686 tys. zł, tj. o 2,44 % więcej niż w ustawie budżetowej na 2011 r.
art. 8
Wprowadzenie projektowanych w Ordynacji podatkowej zmian nie pociągnie za sobą
zwiększenia wydatków z budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
W cało ciowym rozrachunku proponowane rozwiązanie będzie korzystne dla budżetu
państwa – wpływy z podatku dochodowego od rodków pieniężnych zgromadzonych na
rachunkach podatników powinny zwiększyć się, począwszy od 2012 r., o około 380 mln zł
rocznie. Warto ć tę ustalono przy założeniu redniego oprocentowania lokat na poziomie 5 %
rocznie. Przy założeniu wzrostu stóp procentowych oraz poszerzenia oferty lokat
„antypodatkowych” banków skutki dla budżetu państwa mogą być znacznie wyższe.
W kalkulacji nie uwzględniono spółdzielczych kas oszczędno ciowo-kredytowych (brak
danych). W kalkulacji nie uwzględniono również elementu behawioralnego, tj. zmiany
zachowań inwestycyjnych dotychczasowych posiadaczy lokat „antypodatkowych”, co przy
założeniu zmiany formy inwestowania przez dotychczasowych beneficjentów lokat
„antypodatkowych” może obniżać skutek budżetowy proponowanej zmiany. W takiej sytuacji
odpowiednio powinny wzrosnąć wpływy z opodatkowania dochodów z akcji lub funduszy
kapitałowych.
Wpływy z podatku od dochodów z tytułu odsetek od pożyczek, odsetek i dyskonta od
papierów warto ciowych oraz odsetek lub innych przychodów od rodków pieniężnych
zgromadzonych na rachunku podatnika (innych formach oszczędzania, przechowywania lub
inwestowania) od 2004 r. przedstawiają się w sposób następującyŚ
29
Wyszczególnienie
2004 r. 2005 r. 2006 r. 2007 r. 2008 r. 2009 r. 2010 r.
ODSETKI OD
PO YCZEK, (Z
WYJ TKIEM, GDY
UDZIELANIE
PO YCZEK JEST
PRZEDMIOTEM
DZIAŁALNO CI
ł


GOSPODARCZEJ),
l
n z
ODSETKI I DYSKONTO
m
OD PAPIERÓW
203
227
274
170
165
132
203
WARTO CIOWYCH
a
w
(ART. 30A UST. 1 PKT 1 i
ot
2 USTAWY o PIT)
kw
Wyszczególnienie
2004 r. 2005 r. 2006 r. 2007 r. 2008 r. 2009 r. 2010 r.
ODSETKI LUB INNE
PRZYCHODY OD
RODKÓW
PIENI NYCH
ł


ZGROMADZONYCH
l
n z
NA RACHUNKU
m
PODATNIKA LUB W
852
1.127
921
1.036
1.517
2.015
2.293
INNYCH FORMACH
a
w
OSZCZ DZANIA,
ot
PRZECHOWYWANIA
kw
LUB INWESTOWANIA
(ART. 30A UST. 1 PKT 3
USTAWY o PIT)

W przypadku kont osobistych zmiana zasad zaokrąglania będzie co do zasady neutralna dla
budżetu. W zależno ci od poziomu oprocentowania rachunku oraz wysoko ci miesięcznego
salda podatek będzie większy lub mniejszy. W przypadku mniejszych sald (niskich
miesięcznych odsetek) wystąpi podatek, podczas gdy obecne zasady zaokrąglania nie
skutkowały obowiązkiem jego zapłaty. Przy założeniu, że w Rzeczypospolitej Polskiej
funkcjonuje 33 mln rachunków bankowych, rednie miesięczne saldo wynosi 1000 zł,
a rednie oprocentowanie w skali roku kształtuje się na poziomie 1 %, wpływy z podatku
powinny zwiększyć się o ok. 60 mln zł. W odniesieniu do pewnych zakresów sald wpływy
mogą okazać się niższe niż obecne (co wiąże się ze zmniejszeniem rzeczywistego
opodatkowania – zrównaniem go z opodatkowaniem nominalnym).
W zakresie opodatkowania przychodów z odsetek od pożyczek (z wyjątkiem, gdy udzielenie
pożyczki jest przedmiotem działalno ci gospodarczej) oraz odsetek i dyskont od papierów
warto ciowych wielko ci zmian nie będą tak znaczne, jak w przypadku opodatkowania

30
odsetek od rodków zdeponowanych na różnego rodzaju rachunkach i lokatach. Należy
jednak założyć (brak jest danych wskazujących, w ilu przypadkach następowało zaokrąglenie
podstawy opodatkowania i podatku na korzy ć podatnika, a w ilu przypadkach na jego
niekorzy ć), iż zmiana zasad zaokrąglania podstawy będzie w tym zakresie neutralna dla
budżetu państwa.
Prawdopodobne wydaje się, iż proponowane rozwiązanie może wpłynąć na zmniejszenie
dochodów budżetowych z tytułu podatku CIT z uwagi na konieczno ć poniesienia przez
instytucje finansowe kosztów związanych ze zmianą systemów informatycznych (które
zostaną zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów w CIT), jednakże będzie to
uszczuplenie jednorazowe o stosunkowo niewielkiej warto ci, której na chwilę obecną nie
można oszacować.
art. 15
Paliwa silnikowe
Z uwagi na fakt, iż projekt wprowadza zmiany stawek podatku akcyzowego, jego wej cie
w życie powinno również pociągać za sobą zwiększenie wpływów budżetu państwa, nie
przewiduje się natomiast wpływu regulacji na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Przewiduje się, że zmiana stawek akcyzy dla paliw silnikowych spowoduje dodatkowy
wpływ do budżetu państwa szacowany na ok. 2,2 mld zł w skali roku (2 128 mln zł z tytułu
akcyzy od oleju napędowego i 44 mln zł od biokomponentów stanowiących samoistne
paliwa). Nie przewiduje się natomiast dodatkowych wpływów z tytułu akcyzy od paliw do
silników odrzutowych, gdyż korzystają one ze zwolnień podatkowych.
Założenie takie przyjęto, opierając się na szacunkowych danych dotyczących wielko ci
sprzedaży olejów napędowych z zawarto cią biokomponentów na poziomie sprzedaży w roku
2010.
Olej napędowyŚ
sprzedaż – 14 577 mln litrów
wzrost stawki – 146,00 zł/1000 l
wzrost wpływów z tytułu podatku akcyzowego – 2,128 mld zł
W przypadku biokomponentów stanowiących samoistne paliwo przeznaczonych do napędu
silników spalinowych do oszacowania dodatkowych wpływów budżetowych z tytułu akcyzy
przyjęto założenie, iż wielko ć sprzedaży tych paliw silnikowych w 2012 r. będzie większa
w stosunku do sprzedaży z 2010 r. o wzrost wysoko ci Narodowego Celu Wskaźnikowego od
5,75 % w roku 2010 do 6,65 % w roku 2012, tj. o 15,65 %.


31
Biokomponenty stanowiące samoistne paliwa silnikowe:
sprzedaż w 2010 r. – 262 802 tys. litrów
wzrost wysoko ci NCW 2010Ś2012 – 15,65 %
wzrost stawki – 146,00 zł/1000 l
wzrost wpływów z tytułu podatku akcyzowego – ok. 44 mln zł.
Razem dodatkowe wpływy z akcyzy do budżetu państwa od paliw silnikowych wyniosą
ok. 2,2 mld zł w skali roku.
Wyroby tytoniowe
Podwyżki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe powodować będą okre lone skutki
budżetowe.
Podwyżka akcyzy na papierosy na 2012 r. o 4 %, przy założeniu nieuwzględniania podwyżek
cen detalicznych papierosów, wymagałaby podwyższenia stawki kwotowej na papierosy
z poziomu 158,36 zł/1000 szt. do wysoko ci 170,97 zł/1000 szt., przy niezmienionej stawce
procentowej 31,41 %. Na 2012 r. przyjęto rednią ważoną detaliczną cenę sprzedaży
papierosów, na przewidywanym poziomie za 10 miesięcy 2011 r. Szacuje się, iż cena ta
wyniesie 499,50 zł/1000 szt., tj. 9,99 zł/20 szt., i będzie wyższa od redniej ważonej
detalicznej ceny sprzedaży papierosów z 2011 r. (przyjętej na poziomie roku 2010,
wynoszącej 456,84, tj. 9, 14 zł/20 szt.) o 85 gr na paczkę 20 sztuk.
Podwyżka akcyzy o 4 % spowoduje skutki budżetowe szacowane na ok. 245 mln zł
dodatkowych wpływów w skali roku, przy założeniu spadku sprzedaży o 2,5 % i braku
podwyżek cen detalicznych ze strony producentów.
Dla tytoniu do palenia podwyżka akcyzy na 2012 r. o 6,6 % spowoduje skutki budżetowe
szacowane na ok. 24,8 mln zł dodatkowych wpływów budżetowych w skali roku, przy
założeniu spadku sprzedaży o 3 % i braku podwyżek cen detalicznych ze strony producentów.
Dla cygar i cygaretek podwyżka akcyzy na 2012 r. o 4 %, ze względu na znikomy udział
w rynku tych wyrobów, nie będzie miała znaczącego wpływu na ogólny wzrost wpływów
budżetowych z podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych.
Podwyższenie cen detalicznych przez producentów może przynie ć dodatkowe wpływy
budżetowe wynikające z czę ci procentowej stawki podatku akcyzowego – wyrażonej
w procencie od maksymalnej ceny detalicznej sprzedaży. Skutków tych nie można jednak
dokładnie oszacować z uwagi na fakt, iż decyzja w zakresie wielko ci podwyżki leży
wyłącznie w gestii producentów.


32
art. 17
Proponowane rozwiązania w zakresie zmiany 3 i 4 spowodują zmniejszenie dochodów
budżetu rodków europejskich o kwotę ok. 50 mln zł rocznie, z jednoczesnym zwiększeniem
o tę kwotę dochodów budżetu krajowego.
(pkt 1) Przepływ rodków EŻRG dla państw trzecich, wynikających z decyzji KE i umów
międzynarodowych podpisanych w oparciu o te decyzje – odbędzie się w walutach
wynikających z ww. decyzji i umów, a zatem pozostanie bez wpływu na poziom dochodów
i wydatków budżetu państwa w latach, w których nastąpi transfer tych rodków.
(pkt 2 i 6) Agencje płatnicze dokonują rocznie bardzo dużo przelewów w zakresie płatno ci
WPR zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i nominalnym. Ze względu jednak na to,
że w tym zakresie są podmiotami typu „przelewowego”, nie dysponują istotnymi rodkami,
które mogłyby lokować w formie depozytu u Ministra Żinansów (np. Agencja Rynku
Rolnego na koniec czerwca 2011 r. posiadała rodki o warto ci 5,9 mln zł). Przeniesienie
rachunków agencji płatniczych z NBP do BGK nie przyczyniłoby się więc do obniżenia
potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, a spowodowałoby koszty przeniesienia i obsługi
nowego systemu rozliczeń agencji. Dla agencji płatniczych przyjęcie rozwiązań
zaproponowanych w ustawie okołobudżetowej oznacza, że sposób funkcjonowania
w zakresie zarządzania powierzonymi rodkami i ich dalszym przekazywaniem pozostanie
w praktyce taki sam, jak w chwili obecnej.
b) rynek pracy
Nie przewiduje się, aby rozwiązania zaproponowane w projekcie ustawy miały wpływ na
rynek pracy.
c) konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
art. 8
Odno nie do kosztów funkcjonowania systemów informatycznych w jednostkach sektora
finansowego nie były dotychczas prowadzone żadne analizy i brak jest danych z tego zakresu
umożliwiających przeprowadzenie szacunków co do zmian potrzebnych do poboru podatku
dochodowego od rodków pieniężnych według nowych, projektowanych zasad. W ramach
konsultacji założeń do zmian ww. ustawy miedzy innymi przez partnerów sektora instytucji
finansowych nie przedstawiono również żadnych kosztów ani danych umożliwiających
przeprowadzenie ewentualnych szacunków w przedmiotowej sprawie.
Niemniej jednak, banki dysponują wielorakimi możliwo ciami systemów informatycznych.
Naliczają one zarówno podatek od odsetek, jak i unikają naliczania tego podatku w przypadku

33
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: