Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2853
- Data wpłynięcia: 2014-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
- data uchwalenia: 2014-11-28
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1873
2853
5. Dofinansowanie może być udzielone na okres 12. miesięcy, nie dłużej jednak
niż do końca roku kalendarzowego, w którym złożono wniosek.
6. Dofinansowania nie udziela się do oprocentowania kredytów:
1) przeznaczonych na:
a) zakup nieruchomości, z wyjątkiem nieruchomości przeznaczonych na
prowadzenie tego zakładu,
b) finansowanie inwestycji pod wynajem,
c) zakup samochodów osobowych,
d) wydatki lub przedsięwzięcia w części sfinansowanej ze środków publicznych;
2) których zabezpieczeniem jest lokata na rachunku bankowym pracodawcy;
3) spłaconych przed dniem złożenia wniosku.
7. Jeżeli kwota kredytu przekracza kwotę ustaloną zgodnie z ust. 1 pkt 1,
dofinansowanie może być przyznane pracodawcy w kwocie nieprzekraczającej 50%
kwoty oprocentowania kredytu w wysokości ustalonej zgodnie z ust. 1 pkt 1.
8. W przypadku gdy stopa oprocentowania kredytu jest wyższa od stopy ustalonej
zgodnie z ust. 1 pkt 2, dofinansowanie ustala się w wysokości do 50% oprocentowania
ustalonego na poziomie nieprzekraczającym stopy ustalonej zgodnie z ust. 1 pkt 2.
§ 3. Dofinansowanie jest udzielane jako pomoc de minimis spełniająca warunki
określone w:
1) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie
stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy
de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1) albo
2) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie
stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy
de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014,
str. 45).
§ 4. 1. Refundacja może być udzielona wyłącznie w odniesieniu do dodatkowych
kosztów pracodawcy bezpośrednio wynikających z zatrudnienia osób niepełnosprawnych,
pod warunkiem udokumentowania osiągania wskaźnika zatrudnienia osób
niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 50%, obliczonego zgodnie z art. 2 pkt 6
ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, i złożenia wniosku.
– 4 –
2. Refundacją mogą być objęte koszty, o których mowa w ust. 1, poniesione przez
pracodawcę w okresie od dnia 1 stycznia roku, którego dotyczy wniosek, nie wcześniej
jednak niż po dniu złożenia tego wniosku.
§ 5. 1. W przypadku kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją
obiektów i pomieszczeń zakładu, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze,
kosztami kwalifikującymi się do objęcia refundacją są udokumentowane koszty zakupu
materiałów oraz koszty robót budowlanych, w rozumieniu przepisów Prawa
budowlanego, w zakresie dotyczącym potrzeb osób niepełnosprawnych.
2. Wartość zakupu materiałów oraz koszty robót budowlanych, o których mowa
w ust. 1, pomniejsza się o wartość takich samych materiałów lub robót budowlanych,
które zostałyby zakupione, wykonane lub sfinansowane w związku z dostosowaniem
pomieszczeń do potrzeb osób niebędących osobami niepełnosprawnymi oraz budową
i przebudową związaną z modernizacją pomieszczeń zakładu.
§ 6. 1. W przypadku kosztów transportowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b
tiret drugie, kosztami kwalifikującymi się do objęcia refundacją są udokumentowane
koszty:
1) zakupu, obowiązkowego ubezpieczenia oraz eksploatacji środka transportu
przeznaczonego
i
wykorzystywanego
do
przewozu
pracowników
niepełnosprawnych, skonstruowanego lub trwale przystosowanego do przewozu co
najmniej dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w szczególności przystosowanego do
transportu osób niepełnosprawnych;
2) zakupu usług transportowych w zakresie dowożenia do pracy i z pracy osób
niepełnosprawnych.
2. W celu udokumentowania poniesionych kosztów transportowych pracodawca
przedstawia:
1) kartę eksploatacji środków transportu oraz ewidencję zużycia paliwa w odniesieniu
do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
2) imienną listę pracowników korzystających ze środka transportu, o którym mowa
w ust. 1 pkt 1, lub z usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
§ 7. 1. W przypadku kosztów administracyjnych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b
tiret trzecie, kosztami kwalifikującymi się do objęcia refundacją są udokumentowane
dodatkowe koszty zatrudnienia pracowników obsługujących realizację uprawnień
– 5 –
pracowników niepełnosprawnych oraz pracodawców, wynikających z ustawy z dnia
27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych, a także wykonanie obowiązków sprawozdawczych pracodawcy
bezpośrednio związanych z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych.
2. Kwota refundacji kosztów administracyjnych nie może przekroczyć kwoty
kosztów płacy pracowników, o których mowa w ust. 1, należnej za czas faktycznego
wykonywania dodatkowych czynności, które nie zostałyby poniesione w przypadku,
gdyby pracodawca zatrudniał wyłącznie pracowników niebędących osobami
niepełnosprawnymi.
§ 8. Refundacja jest udzielana, jako pomoc publiczna, na rekompensatę
dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych,
spełniająca warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia
17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem
wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187
z 26.06.2014 r., str. 1).
§ 9. 1. Pracodawca składa do Funduszu wniosek o:
1) dofinansowanie na dany rok kalendarzowy – w terminie do dnia 15. listopada tego
roku;
2) refundację – w terminie do dnia 30. listopada roku poprzedzającego rok, którego
dotyczy refundacja.
2. W przypadku pracodawców, którzy uzyskali status zakładu pracy chronionej
w danym roku kalendarzowym, wniosek o refundację na ten rok składa się w terminie
do dnia 30 listopada tego roku.
3. W przypadku pracodawców, którzy uzyskali status zakładu pracy chronionej po
dniu 1 listopada danego roku kalendarzowego, termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 2
lit. b, przedłuża się do dnia 31 stycznia roku następnego.
4. Wniosek zawiera:
1) nazwę pracodawcy;
2) adres siedziby lub miejsca zamieszkania pracodawcy;
3) adres do korespondencji pracodawcy, jeżeli jest inny niż adres określony w pkt 2;
4) imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania pracodawcy w sprawie;
5) numer telefonu i faksu pracodawcy;
– 6 –
6) adres poczty elektronicznej pracodawcy;
7) numery NIP i PKD pracodawcy;
8) nazwę banku i numer rachunku bankowego pracodawcy;
9) dane dotyczące wnioskowanej pomocy:
a) podstawę prawną udzielenia pomocy,
b) wnioskowaną kwotę pomocy ogółem,
c) formę zabezpieczenia zwrotu pomocy.
5. Do wniosku dołącza się:
1) kserokopie:
a) dokumentów potwierdzających dane, o których mowa w ust. 4 pkt 1, 2 i 7,
b) aktualnej decyzji o nadaniu statusu zakładu pracy chronionej;
2) oświadczenie pracodawcy o:
a) posiadaniu lub nieposiadaniu w dniu złożenia wniosku:
– zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu,
– nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych,
b) zaleganiu lub niezaleganiu w dniu złożenia wniosku z:
– wypłacaniem w terminie wynagrodzeń pracownikom lub
– opłacaniem w terminie składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie
zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych
wiadczeń
Pracowniczych lub innych danin publicznych,
c) ogłoszeniu lub nieogłoszeniu w stosunku do niego upadłości lub rozpoczęcia jego
likwidacji,
d) karalności lub niekaralności w okresie 2. lat przed dniem złożenia wniosku za
przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z dnia
6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.3));
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64,
poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r.
Nr 98, poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199,
poz. 1935 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243,
poz. 2426, z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178,
poz. 1479 i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648,
z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 123, poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90,
poz. 560, Nr 122, poz. 782, Nr 171, poz. 1056, Nr 173, poz. 1080 i Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 62,
poz. 504, Nr 63, poz. 533, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 190, poz. 1474, Nr 201,
poz. 1540 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 7, poz. 46, Nr 40, poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i 626,
Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1018 i 1021, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474
i Nr 240, poz. 1602, z 2011 r. Nr 17, poz. 78, Nr 24, poz. 130, Nr 39, poz. 202, Nr 48, poz. 245,
Nr 72, poz. 381, Nr 94, poz. 549, Nr 117, poz. 678, Nr 133, poz. 767, Nr 160, poz. 964, Nr 191,
– 7 –
3) informację o przeciętnych miesięcznych stanach zatrudnienia:
a) ogółem,
b) osób niepełnosprawnych ogółem oraz w podziale na stopnie i rodzaje
niepełnosprawności ustalonych odrębnie dla każdego z 3. miesięcy
poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz o średnim kwartalnym stanie
zatrudnienia osób niepełnosprawnych obliczonym na podstawie tych stanów
zatrudnienia.
6. Do wniosku o dofinansowanie dołącza się:
1) potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie zawartych umów kredytowych;
2) informację z banku, z którym zostały zawarte umowy kredytowe, o wysokości
odsetek, jakie pracodawca zapłaci z tytułu zaciągniętych kredytów za okres
wskazany we wniosku, za który zostanie naliczone oprocentowanie kredytów do
dofinansowania, wraz z informacją o wysokości stopy procentowej przyjętej do
wyliczenia odsetek;
3) informację pracodawcy o przeznaczeniu kredytów i o wysokości kredytów, które
mogą zostać objęte dofinansowaniem stosownie do § 2, oraz o okresie, za który
zostanie naliczone oprocentowanie kredytów do dofinansowania;
4) zaświadczenia o pomocy de minimis lub oświadczenie o wysokości tej pomocy,
otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa
poprzedzające go lata kalendarzowe, albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy
de minimis w tym okresie.
7. Do wniosku o refundację dołącza się informację o wysokości:
1) kosztów ze wskazaniem rodzajów i kwot kosztów, o których mowa w § 5–7;
2) otrzymanej pomocy publicznej i pomocy de minimis albo informację
o nieotrzymaniu pomocy – w zakresie wynikającym z art. 37 ust. 5 ustawy z dnia
30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.4)) – w odniesieniu do tych samych
kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
8. Fundusz może żądać od pracodawcy przedstawienia dodatkowych dokumentów
potwierdzających informacje zawarte we wniosku.
poz. 1135, Nr 217, poz. 1280, Nr 233, poz. 1381 i Nr 240, poz. 1431, z 2012 r. poz. 611, z 2013 r.
poz. 849, 1036 i 1247 oraz z 2014 r. poz. 538.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2008 r. Nr 93, poz. 585,
z 2010 r. Nr 18, poz. 99 oraz z 2011 r. Nr 233, poz. 1381.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2853
› Pobierz plik