eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

projekt dotyczy umożliwienia reklamy cydru i perry na zasadach przewidzianych dla piwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2814
  • Data wpłynięcia: 2014-08-29
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2814


Druk nr 2814


Warszawa, 27 sierpnia 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja






Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o wychowaniu w
trzeźwości
i
przeciwdziałaniu
alkoholizmowi.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Mirosława Maliszewskiego.



(-) Bartłomiej Bodio; (-) Krzysztof Borkowski; (-) Artur Bramora; (-) Jan
Bury;
(-) Jarosław
Górczyński;
(-) Eugeniusz Tomasz
Grzeszczak; (-) Stanisław Kalemba; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Eugeniusz
Kłopotek; (-) Jan Łopata; (-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Mirosław
Maliszewski; (-) Krystyna Ozga; (-) Mirosław Pawlak; (-) Waldemar
Pawlak;
(-) Janusz
Piechociński;
(-) Józef Racki; (-) Marek
Sawicki; (-) Henryk Smolarz; (-) Zbigniew Sosnowski; (-) Franciszek Jerzy
Stefaniuk; (-) Genowefa Tokarska; (-) Zbigniew Włodkowski.
PROJEKT

Ustawa
z dnia ……………. 2014 r.
o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi


Art. 1. W ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, 405 i 1563 oraz z 2014 r. poz.
145) w art. 131 w:
1) ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych,
z wyjątkiem piwa oraz cydru i perry, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. q i r ustawy z dnia
12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i
organizacji rynku wina, których reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem że:”;
2) ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Reklama i promocja piwa oraz cydru i perry, o której mowa w ust. 1, nie może być
prowadzona:”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.














UZASADNIENIE

Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, 405 i 1563 oraz z 2014 r. poz.
145) mają na celu umożliwienie reklamy cydru i perry na zasadach przewidzianych dla piwa.
Dzięki wcześniejszym zmianom w tej ustawie oraz obniżeniu stawki podatku akcyzowego
na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją
ustawy budżetowej (Dz. U. z 2012 r., poz. 1456) zwiększył się potencjał krajowej produkcji
cydru. Od połowy 2013 r. krajowi producenci wprowadzili na rynek kilka odmian tego
niskoalkoholowego napoju. Wzrost produkcji cydru i perry pozostaje w ścisłym związku z
popytem na krajowe jabłka oraz produkty ich przetwórstwa, takie jak sok i koncentrat.
Na mocy art. 131 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
możliwa jest reklama piwa o cechach zbliżonych do cydrów i perry - piwa smakowego. Cydr
i perry są napojami o niskiej zawartości alkoholu, od 1,2% do 8,5%, otrzymanymi w wyniku
fermentacji alkoholowej nastawu, bez dodatku alkoholu, następnie wysycane dwutlenkiem
węgla, podobnie jak piwo. Ponadto, niska zawartość alkoholu, owocowy smak i podobna,
charakterystyczna pojemność butelek lub puszek sprawiają, że napoje te posiadają cechy
zbliżone do piwa.
Jednym z argumentów, na podstawie których dopuszczono reklamę piwa był fakt, iż z
punktu widzenia zdrowia społeczeństwa spożywanie piwa jest zdecydowanie korzystniejsze
niż spożywanie mocniejszych alkoholi oraz istotne jest wpływanie na zmianę struktury
spożycia alkoholi. Badania zachowań konsumentów wskazują, że zwiększenie udziału cydru i
perry w rynku napojów alkoholowych nie będzie miało wpływu na zmiany w modelu
spożycia alkoholi. Cydr i perry, będące w tej samej grupie produktowej co piwa smakowe,
spożywane są w zbliżonych okolicznościach i przez podobnych konsumentów. W związku z
powyższym, spożycie cydru i perry powinno dołączyć do spożycia piwa, którego spożycie w
ciągu ostatnich 20 lat wzrosło o ok. 56% przy jednoczesnym spadku konsumpcji napojów
spirytusowych do ok. 35%.
Ze względu na trudną obecnie sytuację gospodarczą i polityczną wynikającą z
wprowadzonego przez Federację Rosyjską embarga, należy szybko podjąć działania
minimalizujące straty dla polskiego sektora owoców. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 5
lat rynek cydru może stanowić 2,5 % rynku piwa. Oznacza to, że jest możliwe
wyprodukowanie około 90 milionów litrów cydru. Przyjmując, że z 1 kilograma jabłek
uzyska się około 0,9 litra cydru, możliwe będzie zagospodarowanie około 100 tys. ton jabłek.
Z kolei uprawa gruszek zajmuje około 2,91 % powierzchni upraw drzew owocowych.
Obecnie gruszki w przeważającej części sprzedawane są jak owoce świeże. Ich
zagospodarowanie w przetwórstwie poprzez popularyzację perry wśród wymagających
konsumentów złagodzi skutki wahań popytu i podaży. Wzmocnienie krajowego przetwórstwa
oraz zapewnienie rynku zbytu dla producentów jabłek i gruszek stanowiłoby najlepszą formę
wsparcia dla polskiego sadownictwa.
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało korzystny wpływ na budżet państwa.
Wpływy z tytułu podatku akcyzowego od sprzedaży napojów alkoholowych w 2011 r.
wyniosły 10,296 mld złotych i stanowiły 17,8% całości wpływów państwa w tym roku, z
czego podatek akcyzowy od sprzedaży piwa stanowił 33,2%. Według prognoz sprzedaż
wódki w Polsce będzie systematycznie maleć, a z punktu widzenia polityki fiskalnej państwa
jest to zjawisko niekorzystne. Dlatego wydaje się, że wsparcie wzrostu spożycia cydrów i
perry, tworzących wspólny rynek właściwy z piwami smakowymi, których konsumpcja
zgodnie z przewidywaniami będzie rosnąć, będzie korzystne dla zapewnienia stabilizacji
wpływów budżetowych państwa w zakresie akcyzy. Ponadto, rynek napojów
niskoalkoholowych z punktu widzenia interesu fiskalnego państwa jest rynkiem o dużej
wydajności podatkowej, ze względu na niskie zagrożenie dla zdrowia publicznego i brak
rozwiniętej szarej strefy.
Przedmiot niniejszej ustawy nie pociąga za sobą negatywnych skutków finansowych dla
budżetu państwa, ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższy projekt
wpłynie na zwiększenie wpływów do budżetu państwa.
Przedmiot niniejszej ustawy nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
Przedmiot niniejszej ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: