Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uzasadnienie
− dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, zrekompensowanie
gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnień przysługujących prowadzącemu
zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej z podatków
od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz z podatku od czynności cywilnoprawnych,
refundację części składek na ubezpieczenia społeczne osobom niepełnosprawnym
prowadzącym działalność gospodarczą, a także niepełnosprawnym rolnikom lub
rolnikom zobowiązanym do opłacania składek za niepełnosprawnych domowników,
zadania zlecane fundacjom i organizacjom pozarządowym, przelewy redystrybucyjne
(środki na zadania realizowane przez samorządy wojewódzkie i powiatowe oraz
koszty obsługi tych zadań),
− wydatki bieżące własne Biura i Oddziałów Funduszu oraz wydatki inwestycyjne własne
i zakupy inwestycyjne własne.
Przewiduje się, że stan Funduszu na koniec 2015 roku wyniesie 133.165 tys. zł, w tym:
środki pieniężne – 172.001 tys. zł, należności – 808.710 tys. zł, zobowiązania – (minus)
68.813 tys. zł.
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych działa na podstawie ustawy
z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 272, z późn. zm.).
Podstawowym celem Funduszu jest:
− ochrona roszczeń pracowniczych w razie niemożności ich zaspokojenia przez
pracodawcę z powodu jego niewypłacalności,
− dochodzenie zwrotu wypłaconych przez Fundusz świadczeń, w drodze windykacji
należności.
Ze środków Funduszu zaspokojeniu podlegają następujące należności główne z tytułu:
− wynagrodzenia za pracę, wynagrodzenia za czas niezawinionego przez pracownika
przestoju, za czas niewykonywania pracy i za czas innej usprawiedliwionej
nieobecności w pracy, wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek
choroby, o którym mowa w art. 92 Kodeksu pracy, wynagrodzenia za czas urlopu
wypoczynkowego, odprawy pieniężnej przysługującej na podstawie przepisów
o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy
z przyczyn niedotyczących pracowników, ekwiwalentu pieniężnego za urlop
wypoczynkowy, o którym mowa w art. 171 § 1 Kodeksu pracy, należnego za rok
kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy, odszkodowania za skrócony okres
wypowiedzenia, o którym mowa w art. 361 § 1 Kodeksu pracy, dodatku
130
wyrównawczego, o którym mowa w art. 230 i 231 Kodeksu pracy, składki na
ubezpieczenie społeczne należne od pracodawców na podstawie przepisów
o systemie ubezpieczeń społecznych, wypłaty świadczeń dokonanych na podstawie
ustawy z dnia 6 maja 2010 r. o przywróceniu terminu do wypłaty świadczeń
pracowniczych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Wypłacane świadczenia (pożyczki) powiększają należności Funduszu i podlegają zwrotowi
z majątku niewypłacalnego pracodawcy, są zatem planowane jako transfery na rzecz
ludności mieszczące się w należnościach.
Fundusz może odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu wypłaconych
świadczeń, jeżeli ich zwrot jest w całości lub w znacznej części niemożliwy, jak też określić
indywidualne terminy i warunki zwrotu wypłaconych świadczeń.
W projekcie planu finansowego Funduszu na rok 2015 zaplanowano:
− stan funduszu na początek roku - 5.024.286 tys. zł,
− przychody - 554.133 tys. zł,
− koszty realizacji zadań - 186.429 tys. zł,
− stan funduszu na koniec roku - 5.391.990 tys. zł.
3. Fundusze związane z prywatyzacją
Ich wydatki przeznaczane są na: pomoc dla przedsiębiorców (restrukturyzacja),
zaspokajanie roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa,
rekompensaty
z
tytułu
pozostawienia
nieruchomości
poza
obecnymi
granicami
Rzeczypospolitej Polskiej.
Fundusz Reprywatyzacji
Państwowy fundusz celowy Fundusz Reprywatyzacji utworzony został na podstawie
art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2013 r poz. 216). Dysponentem Funduszu jest minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa.
Na rachunku Funduszu gromadzone są środki pochodzące ze sprzedaży 5% akcji
należących do Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji oraz
odsetki od tych środków, z przeznaczeniem na cele związane z zaspakajaniem roszczeń
byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa, poprzez:
− wypłatę odszkodowań wynikających z prawomocnych wyroków i ugód sądowych oraz
ostatecznych decyzji administracyjnych, wydanych w związku z nacjonalizacją mienia,
131
− wypłatę odszkodowań przyznanych na podstawie art. 10 ustawy z dnia 23 lutego
1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych
za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego (Dz. U. Nr 34,
poz. 149, z późn. zm.),
− pokrycie kosztów postępowania sądowego i egzekucyjnego, w tym wynagrodzeń
biegłych sądowych za sporządzanie ekspertyz, których koszty w wyroku ponosi
pozwany - Skarb Państwa,
− pokrycie kosztów zastępstwa procesowego w sprawach prowadzonych poza
granicami kraju,
− pokrycie kosztów wynagrodzeń wypłacanych na podstawie umów cywilnoprawnych
w zakresie specjalistycznych opinii i analiz, w ramach realizacji celów.
Na rok 2015 przychody Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 171.711 tys. zł,
w tym pochodzące ze sprzedaży 5% akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa
w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji w wysokości 77.711 tys. zł oraz
odsetki od środków zgromadzonych na wydzielonym rachunku bankowym Funduszu
w wysokości 94.000 tys. zł.
Koszty realizacji zadań Funduszu zaplanowane zostały na kwotę 920.700 tys. zł,
w szczególności na cele związane z zaspokojeniem roszczeń byłych właścicieli mienia
przejętego przez Skarb Państwa przeznaczone ma być 714.500 tys. zł Ponadto, na
udzielenie miastu stołecznemu Warszawa dotacji celowej z przeznaczeniem na
dofinansowanie wypłaty odszkodowań, o których mowa w art. 215 ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w związku z wejściem w życie przepisu art. 69f
ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, zaplanowano kwotę w wysokości 200.000 tys. zł.
Stan środków pieniężnych na koniec roku zaplanowany został w wysokości
3.931.676 tys. zł.
Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców
Państwowy fundusz celowy Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców utworzony został
na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji (Dz. U. z 2013 r., poz. 216). Dysponentem Funduszu jest minister właściwy
do spraw Skarbu Państwa.
Na rachunku Funduszu gromadzi się 15% przychodów uzyskanych z prywatyzacji
w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków z przeznaczeniem na pomoc
w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców, w tym przedsiębiorców publicznych,
o których mowa w ustawie z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków
finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz
132
o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411 i Nr 245,
poz. 1775), oraz na udzielanie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Na rok 2015 przychody Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 228.600 tys. zł,
z czego 180.000 tys. zł stanowią odpisy z przychodów z prywatyzacji, a 20.000 tys. zł odsetki
od zgromadzonych środków, a 28.600 tys. zł przychody ze spłat pożyczek
i kredytów.
Koszty realizacji zadań Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 755.377 tys. zł.
Na powyższą kwotę składają się wydatki z następujących tytułów:
− wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego
w kwocie 703.377 tys. zł, w tym podwyższenie kapitału zakładowego Agencji Rozwoju
Przemysłu S.A., zgodnie z zapisami art. 56 ust. 5 ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji, tj. w 1/3 przychodów Funduszu w roku 2015 w kwocie 66.667 tys. zł,
− dotacje na realizację zadań bieżących dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów
publicznych (pomoc publiczna dla przedsiębiorców) w wysokości 23.400 tys. zł,
− wsparcie oraz pomoc publiczna dla przedsiębiorców w formie pożyczek w kwocie
28.600 tys. zł.
Stan środków pieniężnych Funduszu na koniec 2015 r. zaplanowany został w wysokości
1.177.091 tys. zł.
Fundusz Skarbu Państwa
Państwowy fundusz celowy Fundusz Skarbu Państwa utworzony został na podstawie
art. 56 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2013 r., poz. 216). Dysponentem Funduszu jest minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa.
Na rachunku Funduszu gromadzi się:
− 2% przychodów uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym oraz odsetki
od tych środków,
− opłaty z tytułu egzaminów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu
Państwa oraz odsetki od tych środków,
− środki uzyskane przez wojewodę z tytułu wykonywania zadań, o których mowa
w art. 7b ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 2012 r., poz. 1224).
Z przeznaczeniem na pokrycie kosztów prywatyzacji, gospodarowania mieniem Skarbu
Państwa, uzupełnienie środków brakujących na pokrycie kosztów procesów likwidacyjnych
133
i postępowania upadłościowego, podwyższenie kapitału zakładowego spółek z udziałem
Skarbu Państwa, kosztów przeprowadzania egzaminów na członków rad nadzorczych
spółek z udziałem Skarbu Państwa, kosztów realizacji wykonywanych przez wojewodów
zadań, o których mowa w art. 7b ust. 1 ustawy o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa, oraz na wykonywanie przez ministra właściwego
do spraw Skarbu Państwa innych ustawowo określonych zadań, w szczególności
wynikających z ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi
Państwa.
Ponadto zgodnie z art. 49 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 25 września 1981 r.
o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1384) przychodami Funduszu są
środki finansowe pozostałe po wykreślonych z rejestru przedsiębiorców przedsiębiorstwach
państwowych, przejętych przez wojewodów, a także środki finansowe uzyskane ze zbycia
mienia pozostałego po tych przedsiębiorstwach. Środki te przeznaczone są na uzupełnienie
środków finansowych brakujących na pokrycie kosztów procesów likwidacyjnych,
postępowań upadłościowych oraz kosztów zarządu mieniem pozostałym po zlikwidowanych
przedsiębiorstwach państwowych.
Na rok 2015 przychody Funduszu zostały zaplanowane na kwotę 41.270 tys. zł,
z czego 24.000 tys. zł stanowią 2%-we odpisy od przychodów z prywatyzacji, 12.824 tys. zł –
środki finansowe pozostałe po wykreślonych z rejestru przedsiębiorców przedsiębiorstwach
państwowych, przejętych przez wojewodów, a także środki finansowe uzyskane ze zbycia
mienia pozostałego po tych przedsiębiorstwach oraz środki uzyskane z windykacji
należności przejętych po tych przedsiębiorstwach, które przypadają Skarbowi Państwa.
Pozostałe przychody w wysokości 4.446 tys. zł stanowić mają odsetki oraz wpływy
z różnych opłat.
Koszty realizacji zadań Funduszu zaplanowane zostały w wysokości 78.544 tys. zł,
z przeznaczeniem na:
− wydatki na pokrycie kosztów prywatyzacji w wysokości 55.124 tys. zł,
− wydatki związane z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa w wysokości
5.466 tys. zł,
− dofinansowanie
procesów
likwidacyjnych
i
postępowań
upadłościowych
przedsiębiorstw państwowych oraz spółek, w których Skarb Państwa jest udziałowcem
lub akcjonariuszem w wysokości 3.540 tys. zł,
− wydatki na zakupy inwestycyjne w wysokości 4.520 tys. zł,
− wydatki na realizację innych ustawowo określonych zadań w wysokości 9.894 tys. zł.
134
gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnień przysługujących prowadzącemu
zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej z podatków
od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz z podatku od czynności cywilnoprawnych,
refundację części składek na ubezpieczenia społeczne osobom niepełnosprawnym
prowadzącym działalność gospodarczą, a także niepełnosprawnym rolnikom lub
rolnikom zobowiązanym do opłacania składek za niepełnosprawnych domowników,
zadania zlecane fundacjom i organizacjom pozarządowym, przelewy redystrybucyjne
(środki na zadania realizowane przez samorządy wojewódzkie i powiatowe oraz
koszty obsługi tych zadań),
− wydatki bieżące własne Biura i Oddziałów Funduszu oraz wydatki inwestycyjne własne
i zakupy inwestycyjne własne.
Przewiduje się, że stan Funduszu na koniec 2015 roku wyniesie 133.165 tys. zł, w tym:
środki pieniężne – 172.001 tys. zł, należności – 808.710 tys. zł, zobowiązania – (minus)
68.813 tys. zł.
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych działa na podstawie ustawy
z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 272, z późn. zm.).
Podstawowym celem Funduszu jest:
− ochrona roszczeń pracowniczych w razie niemożności ich zaspokojenia przez
pracodawcę z powodu jego niewypłacalności,
− dochodzenie zwrotu wypłaconych przez Fundusz świadczeń, w drodze windykacji
należności.
Ze środków Funduszu zaspokojeniu podlegają następujące należności główne z tytułu:
− wynagrodzenia za pracę, wynagrodzenia za czas niezawinionego przez pracownika
przestoju, za czas niewykonywania pracy i za czas innej usprawiedliwionej
nieobecności w pracy, wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek
choroby, o którym mowa w art. 92 Kodeksu pracy, wynagrodzenia za czas urlopu
wypoczynkowego, odprawy pieniężnej przysługującej na podstawie przepisów
o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy
z przyczyn niedotyczących pracowników, ekwiwalentu pieniężnego za urlop
wypoczynkowy, o którym mowa w art. 171 § 1 Kodeksu pracy, należnego za rok
kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy, odszkodowania za skrócony okres
wypowiedzenia, o którym mowa w art. 361 § 1 Kodeksu pracy, dodatku
130
wyrównawczego, o którym mowa w art. 230 i 231 Kodeksu pracy, składki na
ubezpieczenie społeczne należne od pracodawców na podstawie przepisów
o systemie ubezpieczeń społecznych, wypłaty świadczeń dokonanych na podstawie
ustawy z dnia 6 maja 2010 r. o przywróceniu terminu do wypłaty świadczeń
pracowniczych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Wypłacane świadczenia (pożyczki) powiększają należności Funduszu i podlegają zwrotowi
z majątku niewypłacalnego pracodawcy, są zatem planowane jako transfery na rzecz
ludności mieszczące się w należnościach.
Fundusz może odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu wypłaconych
świadczeń, jeżeli ich zwrot jest w całości lub w znacznej części niemożliwy, jak też określić
indywidualne terminy i warunki zwrotu wypłaconych świadczeń.
W projekcie planu finansowego Funduszu na rok 2015 zaplanowano:
− stan funduszu na początek roku - 5.024.286 tys. zł,
− przychody - 554.133 tys. zł,
− koszty realizacji zadań - 186.429 tys. zł,
− stan funduszu na koniec roku - 5.391.990 tys. zł.
3. Fundusze związane z prywatyzacją
Ich wydatki przeznaczane są na: pomoc dla przedsiębiorców (restrukturyzacja),
zaspokajanie roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa,
rekompensaty
z
tytułu
pozostawienia
nieruchomości
poza
obecnymi
granicami
Rzeczypospolitej Polskiej.
Fundusz Reprywatyzacji
Państwowy fundusz celowy Fundusz Reprywatyzacji utworzony został na podstawie
art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2013 r poz. 216). Dysponentem Funduszu jest minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa.
Na rachunku Funduszu gromadzone są środki pochodzące ze sprzedaży 5% akcji
należących do Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji oraz
odsetki od tych środków, z przeznaczeniem na cele związane z zaspakajaniem roszczeń
byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa, poprzez:
− wypłatę odszkodowań wynikających z prawomocnych wyroków i ugód sądowych oraz
ostatecznych decyzji administracyjnych, wydanych w związku z nacjonalizacją mienia,
131
− wypłatę odszkodowań przyznanych na podstawie art. 10 ustawy z dnia 23 lutego
1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych
za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego (Dz. U. Nr 34,
poz. 149, z późn. zm.),
− pokrycie kosztów postępowania sądowego i egzekucyjnego, w tym wynagrodzeń
biegłych sądowych za sporządzanie ekspertyz, których koszty w wyroku ponosi
pozwany - Skarb Państwa,
− pokrycie kosztów zastępstwa procesowego w sprawach prowadzonych poza
granicami kraju,
− pokrycie kosztów wynagrodzeń wypłacanych na podstawie umów cywilnoprawnych
w zakresie specjalistycznych opinii i analiz, w ramach realizacji celów.
Na rok 2015 przychody Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 171.711 tys. zł,
w tym pochodzące ze sprzedaży 5% akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa
w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji w wysokości 77.711 tys. zł oraz
odsetki od środków zgromadzonych na wydzielonym rachunku bankowym Funduszu
w wysokości 94.000 tys. zł.
Koszty realizacji zadań Funduszu zaplanowane zostały na kwotę 920.700 tys. zł,
w szczególności na cele związane z zaspokojeniem roszczeń byłych właścicieli mienia
przejętego przez Skarb Państwa przeznaczone ma być 714.500 tys. zł Ponadto, na
udzielenie miastu stołecznemu Warszawa dotacji celowej z przeznaczeniem na
dofinansowanie wypłaty odszkodowań, o których mowa w art. 215 ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w związku z wejściem w życie przepisu art. 69f
ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, zaplanowano kwotę w wysokości 200.000 tys. zł.
Stan środków pieniężnych na koniec roku zaplanowany został w wysokości
3.931.676 tys. zł.
Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców
Państwowy fundusz celowy Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców utworzony został
na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji (Dz. U. z 2013 r., poz. 216). Dysponentem Funduszu jest minister właściwy
do spraw Skarbu Państwa.
Na rachunku Funduszu gromadzi się 15% przychodów uzyskanych z prywatyzacji
w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków z przeznaczeniem na pomoc
w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców, w tym przedsiębiorców publicznych,
o których mowa w ustawie z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków
finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz
132
o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411 i Nr 245,
poz. 1775), oraz na udzielanie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Na rok 2015 przychody Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 228.600 tys. zł,
z czego 180.000 tys. zł stanowią odpisy z przychodów z prywatyzacji, a 20.000 tys. zł odsetki
od zgromadzonych środków, a 28.600 tys. zł przychody ze spłat pożyczek
i kredytów.
Koszty realizacji zadań Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 755.377 tys. zł.
Na powyższą kwotę składają się wydatki z następujących tytułów:
− wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego
w kwocie 703.377 tys. zł, w tym podwyższenie kapitału zakładowego Agencji Rozwoju
Przemysłu S.A., zgodnie z zapisami art. 56 ust. 5 ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji, tj. w 1/3 przychodów Funduszu w roku 2015 w kwocie 66.667 tys. zł,
− dotacje na realizację zadań bieżących dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów
publicznych (pomoc publiczna dla przedsiębiorców) w wysokości 23.400 tys. zł,
− wsparcie oraz pomoc publiczna dla przedsiębiorców w formie pożyczek w kwocie
28.600 tys. zł.
Stan środków pieniężnych Funduszu na koniec 2015 r. zaplanowany został w wysokości
1.177.091 tys. zł.
Fundusz Skarbu Państwa
Państwowy fundusz celowy Fundusz Skarbu Państwa utworzony został na podstawie
art. 56 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2013 r., poz. 216). Dysponentem Funduszu jest minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa.
Na rachunku Funduszu gromadzi się:
− 2% przychodów uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym oraz odsetki
od tych środków,
− opłaty z tytułu egzaminów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu
Państwa oraz odsetki od tych środków,
− środki uzyskane przez wojewodę z tytułu wykonywania zadań, o których mowa
w art. 7b ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 2012 r., poz. 1224).
Z przeznaczeniem na pokrycie kosztów prywatyzacji, gospodarowania mieniem Skarbu
Państwa, uzupełnienie środków brakujących na pokrycie kosztów procesów likwidacyjnych
133
i postępowania upadłościowego, podwyższenie kapitału zakładowego spółek z udziałem
Skarbu Państwa, kosztów przeprowadzania egzaminów na członków rad nadzorczych
spółek z udziałem Skarbu Państwa, kosztów realizacji wykonywanych przez wojewodów
zadań, o których mowa w art. 7b ust. 1 ustawy o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa, oraz na wykonywanie przez ministra właściwego
do spraw Skarbu Państwa innych ustawowo określonych zadań, w szczególności
wynikających z ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi
Państwa.
Ponadto zgodnie z art. 49 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 25 września 1981 r.
o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1384) przychodami Funduszu są
środki finansowe pozostałe po wykreślonych z rejestru przedsiębiorców przedsiębiorstwach
państwowych, przejętych przez wojewodów, a także środki finansowe uzyskane ze zbycia
mienia pozostałego po tych przedsiębiorstwach. Środki te przeznaczone są na uzupełnienie
środków finansowych brakujących na pokrycie kosztów procesów likwidacyjnych,
postępowań upadłościowych oraz kosztów zarządu mieniem pozostałym po zlikwidowanych
przedsiębiorstwach państwowych.
Na rok 2015 przychody Funduszu zostały zaplanowane na kwotę 41.270 tys. zł,
z czego 24.000 tys. zł stanowią 2%-we odpisy od przychodów z prywatyzacji, 12.824 tys. zł –
środki finansowe pozostałe po wykreślonych z rejestru przedsiębiorców przedsiębiorstwach
państwowych, przejętych przez wojewodów, a także środki finansowe uzyskane ze zbycia
mienia pozostałego po tych przedsiębiorstwach oraz środki uzyskane z windykacji
należności przejętych po tych przedsiębiorstwach, które przypadają Skarbowi Państwa.
Pozostałe przychody w wysokości 4.446 tys. zł stanowić mają odsetki oraz wpływy
z różnych opłat.
Koszty realizacji zadań Funduszu zaplanowane zostały w wysokości 78.544 tys. zł,
z przeznaczeniem na:
− wydatki na pokrycie kosztów prywatyzacji w wysokości 55.124 tys. zł,
− wydatki związane z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa w wysokości
5.466 tys. zł,
− dofinansowanie
procesów
likwidacyjnych
i
postępowań
upadłościowych
przedsiębiorstw państwowych oraz spółek, w których Skarb Państwa jest udziałowcem
lub akcjonariuszem w wysokości 3.540 tys. zł,
− wydatki na zakupy inwestycyjne w wysokości 4.520 tys. zł,
− wydatki na realizację innych ustawowo określonych zadań w wysokości 9.894 tys. zł.
134
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik

-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2772-strategia
› Pobierz plik

-
2772-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei