Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uzasadnienie
Ponadto w planie finansowym FUS przyjęto, że w celu zapewnienia płynności wypłat
świadczeń fundusz otrzyma w 2015 r. nieoprocentowaną pożyczkę z budżetu państwa
w wysokości 5.524.145 tys. zł.
W planie Funduszu na 2015 r. przyjęto, że na koniec roku stan funduszu wyniesie
(minus) 45.339.705 tys. zł, środki pieniężne w kwocie 250.000 tys. zł, należności w
wysokości 6.935.641 tys. zł, a zobowiązania (minus) 52.525.346 tys. zł, w tym zobowiązania
wobec budżetu państwa z tytułu otrzymanych pożyczek w latach 2009-2015 w wysokości
(minus) 45.326.031 tys. zł.
Fundusz Emerytalno-Rentowy
Fundusz emerytalno-rentowy (FER) funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia
20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2013 r., poz.1403,
z późn. zm.). Ubezpieczenia społeczne dla rolników prowadzi Kasa Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego, która prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
Głównym zadaniem funduszu emerytalno-rentowego jest finansowanie gwarantowanych
przez
państwo
świadczeń
wypłacanych
rolnikom
z
zakresu
ubezpieczenia
emerytalno-rentowego, a ponadto finansowanie emerytur i rent z innego ubezpieczenia
społecznego wypłacanych łącznie ze świadczeniami z ubezpieczenia emerytalno-rentowego
wraz z dodatkami, ubezpieczeń zdrowotnych rolników i ich domowników oraz refundacji
określonych kosztów Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli przepisy emerytalne
przewidują taką refundację.
Fundusz finansowany jest przede wszystkim z dotacji budżetowej, bowiem składka płacona
przez rolników pokrywa tylko część wydatków.
Ponadto po stronie przychodów i kosztów ujęto transfer środków na świadczenia zbiegowe
(1.902.548 tys. zł), który przeznaczony jest na sfinansowanie emerytur i rent z innego
ubezpieczenia społecznego, wypłacanych łącznie ze świadczeniami z ubezpieczenia
emerytalno-rentowego, wraz z dodatkami oraz refundację określonych kosztów FUS.
W roku 2015 do Funduszu Emerytalno-Rentowego zaplanowano dotację w wysokości
17.041.057 tys. zł.
Na plan przychodów i kosztów Funduszu Emerytalno-Rentowego na rok 2015 oraz
planowany niedobór, który zostanie sfinansowany dotacją z budżetu, mają wpływ
następujące założenia:
1. przeciętna emerytura rolnicza wyniesie 1.054 zł, a renta rolnicza 990 zł,
2. wskaźnik ściągalności składek od rolników ukształtuje się na poziomie 99%,
3. odpis na Fundusz Administracyjny wyniesie 456.600 tys. zł.
125
Fundusz Prewencji i Rehabilitacji
Fundusz prewencji i rehabilitacji działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r.
o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2013 r. poz. 1403, z późn. zm.).
Przeznaczony jest na finansowanie kosztów rzeczowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego związanych z zapobieganiem wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym
rolników oraz działań na rzecz pomocy ubezpieczonym osobom uprawnionym do świadczeń
z ubezpieczenia, wykazującym całkowitą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym, ale
rokującym jej odzyskanie w wyniku leczenia i rehabilitacji.
W roku 2015 do Funduszu Prewencji i Rehabilitacji zaplanowano dotację z budżetu
państwa w wysokości 287 tys. zł.
Podstawowym przychodem Funduszu Prewencji i Rehabilitacji jest odpis z funduszu
składkowego, który w 2015 r. wyniesie 33.270 tys. zł.
Koszty funduszu zaplanowano w wysokości 34.790 tys. zł, z tego na:
− koszty własne 32.565 tys. zł obejmujące wydatki na sfinansowanie rehabilitacji leczniczej
rolników oraz dzieci rolników,
− koszty inwestycyjne 2.225 tys. zł.
Fundusz Administracyjny
Fundusz administracyjny działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r.
o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2013 r., poz. 1403, z późn. zm.).
Przeznaczony jest na finansowanie kosztów obsługi ubezpieczenia społecznego rolników
i kosztów obsługi zadań w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego.
Podstawowym przychodem Funduszu Administracyjnego w 2015 r. będzie odpis
z Funduszu Emerytalno-Rentowego w wysokości 456.600 tys. zł, który stanowi de facto
dotację z budżetu państwa. Łącznie z odpisem z Funduszu Składkowego (59.886 tys. zł)
oraz z uwzględnieniem pozostałych przychodów (70.486 tys. zł) przychody funduszu
administracyjnego wyniosą 586.972 tys. zł.
Biorąc pod uwagę katalog zadań finansowanych ze środków funduszu, koszty
zaplanowano w wysokości 610.204 tys. zł. Podstawową pozycję kosztów w 2015 r. będą
stanowić koszty własne 590.391 tys. zł, przeznaczone w szczególności na:
-
koszty przekazywania świadczeń (opłaty pocztowe, wydatki na usługi bankowe),
-
wypłaty wynagrodzeń (z pochodnymi) dla pracowników Kasy,
-
zakup materiałów i wyposażenia, zakup energii, zakup usług remontowych,
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz różne opłaty i składki.
Planowane koszty inwestycyjne funduszu w 2015 r. wynoszą 19.813 tys. zł.
126
Fundusz Emerytur Pomostowych
Z dniem 1 stycznia 2010 r. na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r.
o emeryturach pomostowych został utworzony Fundusz Emerytur Pomostowych, który jako
państwowy fundusz celowy powołany został w celu finansowania emerytur pomostowych.
W początkowych latach istnienia Funduszu przychody przewyższały ponoszone wydatki,
a nadwyżki były lokowane m.in. w obligacjach skarbu państwa. Planuje się, że od 2015 r.
konieczne będzie uzyskanie dodatkowych środków w formie dotacji z budżetu państwa na
pokrycie wypłat emerytur pomostowych, co wynika ze stale rosnącej liczby osób
pobierających emerytury pomostowe, przy utrzymującej się na w miarę stałym poziomie
liczbie osób, za które są odprowadzane składki.
Przychody Funduszu Emerytur Pomostowych (FEP) pochodzą głównie ze składek,
finansowanych przez płatników w wysokości 1,5% podstawy wymiaru oraz dotacji
z budżetu państwa.
Przychody FEP na rok 2015 zaplanowano w wysokości 243.049 tys. zł, z tego:
-
dotacja z budżetu państwa – 6.538 tys. zł,
-
składki – 232.801 tys. zł,
-
pozostałe przychody – 2.893 tys. zł,
-
pozostałe zwiększenia – 817 tys. zł.
Ze środków zgromadzonych w FEP finansowane są głównie emerytury pomostowe oraz
odpis stanowiący przychód Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Koszty Funduszu zaplanowano w wysokości 457.390 tys. zł, z tego: emerytury
pomostowe – 452.215 tys. zł, pozostałe świadczenia – 92 tys. zł, odpis na działalność ZUS –
2.266 tys. zł oraz pozostałe zmniejszenia – 2.817 tys. zł.
Przewiduje się, iż przeciętna liczba osób pobierających emerytury pomostowe
ukształtuje się na poziomie 15,7 tys. osób.
Na koniec 2015 r. stan FEP wyniesie (minus) 1.140 tys. zł, z tego: środki pieniężne
4.333 tys. zł, należności 7.686 tys. zł oraz zobowiązania (minus) 13.159 tys. zł.
2. Fundusze związane z zadaniami socjalnymi państwa
Zadania realizowane przez te fundusze to m. in.: finansowanie zasiłków dla
bezrobotnych łącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne, zasiłków i świadczeń
przedemerytalnych, realizacja szkoleń dla bezrobotnych, dofinansowanie do wynagrodzeń
pracowników niepełnosprawnych oraz zrekompensowanie gminom utraconych dochodów
z tytułu zwolnień przysługujących prowadzącemu zakład pracy chronionej lub zakład
127
aktywności zawodowej z podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego i od czynności
cywilnoprawnych, refundacja części składek na ubezpieczenia społeczne osobom
niepełnosprawnym
prowadzącym
działalność
gospodarczą,
ochrona
roszczeń
pracowniczych w razie niemożności ich zaspokojenia przez pracodawcę z powodu jego
niewypłacalności.
Łączne przychody dla tej grupy funduszy wyniosą 16.351.827 tys. zł, co stanowi 6,9%
przychodów ogółem. Koszty realizacji zadań natomiast przewiduje się na poziomie
17.083.441 tys. zł.
Fundusz Pracy
Fundusz Pracy działa na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 674, z późn. zm.).
Plan Funduszu Pracy na 2015 r. został ustalony przy założeniu, że wysokość
obowiązkowych składek na Fundusz Pracy wynosić będzie 2,45% podstawy ich wymiaru.
Stan funduszu na początek 2015 roku wyniesie 5.067.464 tys. zł, z tego:
− środki pieniężne – 4.987.464 tys. zł,
− należności – 180.000 tys. zł,
− zobowiązania - (minus) 100.000 tys. zł.
Przychody Funduszu Pracy zaplanowano w wysokości 11.212.975 tys. zł. Na przychody
Funduszu Pracy składają się głównie: składki wnoszone przez pracodawców za
zatrudnionych pracowników oraz składki wnoszone przez osoby prowadzące pozarolniczą
działalność, płatności w ramach budżetu środków europejskich oraz odsetki od środków
Funduszu Pracy znajdujących się na rachunkach bankowych.
Koszty realizacji zadań Funduszu Pracy zaplanowano w wysokości 12.088.065 tys. zł.
Z Funduszu Pracy finansowane będą, m. in.:
− zasiłki dla bezrobotnych i składki na ubezpieczenia społeczne od zasiłków (przyjęto,
że wypłaconych zostanie średniomiesięcznie ok. 277,7 tys. zasiłków, a przeciętna
wysokość zasiłku wyniesie 739,20 zł), zasiłki i świadczenia przedemerytalne, dodatki
aktywizacyjne, świadczenia integracyjne, refundacja składek na ubezpieczenie dla
zwalnianych rolników,
− aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, głównie na: szkolenia bezrobotnych oraz
innych uprawnionych osób, studia podyplomowe, prace interwencyjne, roboty
publiczne, staże zawodowe bezrobotnych oraz przygotowanie zawodowe dorosłych,
jak również refundację kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy oraz
jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotnych,
128
wynagrodzenia i składki za młodocianych pracowników oraz dofinansowanie
pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników, koszty związane ze
specjalizacją oraz realizacją staży podyplomowych lekarzy, lekarzy dentystów,
pielęgniarek i położnych, bony (szkoleniowe, stażowe, zatrudnieniowe, na zasiedlenie),
Krajowy Fundusz Szkoleniowy w kwocie odpowiadającej wysokości 2% przychodów
Funduszu Pracy uzyskanych z obowiązkowych składek na Fundusz Pracy
w roku 2013,
− wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne pracowników wojewódzkich i
powiatowych urzędów pracy,
− pozostałe zadania, w tym: koszty kwalifikowalne środków Europejskiego Funduszu
Społecznego,
− koszty inwestycyjne i koszty zakupów inwestycyjnych dla publicznych służb
zatrudnienia oraz ochotniczych hufców pracy.
Na koniec 2015 r. stan funduszu wyniesie 4.192.374 tys. zł, z tego:
− środki pieniężne – 4.112.374 tys. zł,
− należności – 180.000 tys. zł,
− zobowiązania (minus) – 100.000 tys. zł.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych działa na podstawie ustawy
z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych.
Przewiduje się, że stan Funduszu na początek 2015 roku wyniesie 294.760 tys. zł,
w tym: środki pieniężne – 301.954 tys. zł, należności – 837.612 tys. zł, zobowiązania –
(minus) 62.772 tys. zł.
Przychody Funduszu zaplanowano w wysokości 4.584.719 tys. zł. Na przychody
składają się głównie: dotacje z budżetu państwa – z przeznaczeniem na dofinansowanie
do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (715.360 tys. zł) oraz zrekompensowanie
gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnień przysługujących prowadzącemu zakład pracy
chronionej lub zakład aktywności zawodowej z podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego i
od czynności cywilnoprawnych (30.000 tys. zł), środki otrzymane z Unii Europejskiej, wpłaty
zakładów pracy.
Koszty realizacji zadań Funduszu zaplanowane w wysokości 4.808.947 tys. zł mają być
przeznaczone głównie na:
129
świadczeń fundusz otrzyma w 2015 r. nieoprocentowaną pożyczkę z budżetu państwa
w wysokości 5.524.145 tys. zł.
W planie Funduszu na 2015 r. przyjęto, że na koniec roku stan funduszu wyniesie
(minus) 45.339.705 tys. zł, środki pieniężne w kwocie 250.000 tys. zł, należności w
wysokości 6.935.641 tys. zł, a zobowiązania (minus) 52.525.346 tys. zł, w tym zobowiązania
wobec budżetu państwa z tytułu otrzymanych pożyczek w latach 2009-2015 w wysokości
(minus) 45.326.031 tys. zł.
Fundusz Emerytalno-Rentowy
Fundusz emerytalno-rentowy (FER) funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia
20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2013 r., poz.1403,
z późn. zm.). Ubezpieczenia społeczne dla rolników prowadzi Kasa Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego, która prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
Głównym zadaniem funduszu emerytalno-rentowego jest finansowanie gwarantowanych
przez
państwo
świadczeń
wypłacanych
rolnikom
z
zakresu
ubezpieczenia
emerytalno-rentowego, a ponadto finansowanie emerytur i rent z innego ubezpieczenia
społecznego wypłacanych łącznie ze świadczeniami z ubezpieczenia emerytalno-rentowego
wraz z dodatkami, ubezpieczeń zdrowotnych rolników i ich domowników oraz refundacji
określonych kosztów Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli przepisy emerytalne
przewidują taką refundację.
Fundusz finansowany jest przede wszystkim z dotacji budżetowej, bowiem składka płacona
przez rolników pokrywa tylko część wydatków.
Ponadto po stronie przychodów i kosztów ujęto transfer środków na świadczenia zbiegowe
(1.902.548 tys. zł), który przeznaczony jest na sfinansowanie emerytur i rent z innego
ubezpieczenia społecznego, wypłacanych łącznie ze świadczeniami z ubezpieczenia
emerytalno-rentowego, wraz z dodatkami oraz refundację określonych kosztów FUS.
W roku 2015 do Funduszu Emerytalno-Rentowego zaplanowano dotację w wysokości
17.041.057 tys. zł.
Na plan przychodów i kosztów Funduszu Emerytalno-Rentowego na rok 2015 oraz
planowany niedobór, który zostanie sfinansowany dotacją z budżetu, mają wpływ
następujące założenia:
1. przeciętna emerytura rolnicza wyniesie 1.054 zł, a renta rolnicza 990 zł,
2. wskaźnik ściągalności składek od rolników ukształtuje się na poziomie 99%,
3. odpis na Fundusz Administracyjny wyniesie 456.600 tys. zł.
125
Fundusz Prewencji i Rehabilitacji
Fundusz prewencji i rehabilitacji działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r.
o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2013 r. poz. 1403, z późn. zm.).
Przeznaczony jest na finansowanie kosztów rzeczowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego związanych z zapobieganiem wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym
rolników oraz działań na rzecz pomocy ubezpieczonym osobom uprawnionym do świadczeń
z ubezpieczenia, wykazującym całkowitą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym, ale
rokującym jej odzyskanie w wyniku leczenia i rehabilitacji.
W roku 2015 do Funduszu Prewencji i Rehabilitacji zaplanowano dotację z budżetu
państwa w wysokości 287 tys. zł.
Podstawowym przychodem Funduszu Prewencji i Rehabilitacji jest odpis z funduszu
składkowego, który w 2015 r. wyniesie 33.270 tys. zł.
Koszty funduszu zaplanowano w wysokości 34.790 tys. zł, z tego na:
− koszty własne 32.565 tys. zł obejmujące wydatki na sfinansowanie rehabilitacji leczniczej
rolników oraz dzieci rolników,
− koszty inwestycyjne 2.225 tys. zł.
Fundusz Administracyjny
Fundusz administracyjny działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r.
o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2013 r., poz. 1403, z późn. zm.).
Przeznaczony jest na finansowanie kosztów obsługi ubezpieczenia społecznego rolników
i kosztów obsługi zadań w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego.
Podstawowym przychodem Funduszu Administracyjnego w 2015 r. będzie odpis
z Funduszu Emerytalno-Rentowego w wysokości 456.600 tys. zł, który stanowi de facto
dotację z budżetu państwa. Łącznie z odpisem z Funduszu Składkowego (59.886 tys. zł)
oraz z uwzględnieniem pozostałych przychodów (70.486 tys. zł) przychody funduszu
administracyjnego wyniosą 586.972 tys. zł.
Biorąc pod uwagę katalog zadań finansowanych ze środków funduszu, koszty
zaplanowano w wysokości 610.204 tys. zł. Podstawową pozycję kosztów w 2015 r. będą
stanowić koszty własne 590.391 tys. zł, przeznaczone w szczególności na:
-
koszty przekazywania świadczeń (opłaty pocztowe, wydatki na usługi bankowe),
-
wypłaty wynagrodzeń (z pochodnymi) dla pracowników Kasy,
-
zakup materiałów i wyposażenia, zakup energii, zakup usług remontowych,
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz różne opłaty i składki.
Planowane koszty inwestycyjne funduszu w 2015 r. wynoszą 19.813 tys. zł.
126
Fundusz Emerytur Pomostowych
Z dniem 1 stycznia 2010 r. na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r.
o emeryturach pomostowych został utworzony Fundusz Emerytur Pomostowych, który jako
państwowy fundusz celowy powołany został w celu finansowania emerytur pomostowych.
W początkowych latach istnienia Funduszu przychody przewyższały ponoszone wydatki,
a nadwyżki były lokowane m.in. w obligacjach skarbu państwa. Planuje się, że od 2015 r.
konieczne będzie uzyskanie dodatkowych środków w formie dotacji z budżetu państwa na
pokrycie wypłat emerytur pomostowych, co wynika ze stale rosnącej liczby osób
pobierających emerytury pomostowe, przy utrzymującej się na w miarę stałym poziomie
liczbie osób, za które są odprowadzane składki.
Przychody Funduszu Emerytur Pomostowych (FEP) pochodzą głównie ze składek,
finansowanych przez płatników w wysokości 1,5% podstawy wymiaru oraz dotacji
z budżetu państwa.
Przychody FEP na rok 2015 zaplanowano w wysokości 243.049 tys. zł, z tego:
-
dotacja z budżetu państwa – 6.538 tys. zł,
-
składki – 232.801 tys. zł,
-
pozostałe przychody – 2.893 tys. zł,
-
pozostałe zwiększenia – 817 tys. zł.
Ze środków zgromadzonych w FEP finansowane są głównie emerytury pomostowe oraz
odpis stanowiący przychód Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Koszty Funduszu zaplanowano w wysokości 457.390 tys. zł, z tego: emerytury
pomostowe – 452.215 tys. zł, pozostałe świadczenia – 92 tys. zł, odpis na działalność ZUS –
2.266 tys. zł oraz pozostałe zmniejszenia – 2.817 tys. zł.
Przewiduje się, iż przeciętna liczba osób pobierających emerytury pomostowe
ukształtuje się na poziomie 15,7 tys. osób.
Na koniec 2015 r. stan FEP wyniesie (minus) 1.140 tys. zł, z tego: środki pieniężne
4.333 tys. zł, należności 7.686 tys. zł oraz zobowiązania (minus) 13.159 tys. zł.
2. Fundusze związane z zadaniami socjalnymi państwa
Zadania realizowane przez te fundusze to m. in.: finansowanie zasiłków dla
bezrobotnych łącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne, zasiłków i świadczeń
przedemerytalnych, realizacja szkoleń dla bezrobotnych, dofinansowanie do wynagrodzeń
pracowników niepełnosprawnych oraz zrekompensowanie gminom utraconych dochodów
z tytułu zwolnień przysługujących prowadzącemu zakład pracy chronionej lub zakład
127
aktywności zawodowej z podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego i od czynności
cywilnoprawnych, refundacja części składek na ubezpieczenia społeczne osobom
niepełnosprawnym
prowadzącym
działalność
gospodarczą,
ochrona
roszczeń
pracowniczych w razie niemożności ich zaspokojenia przez pracodawcę z powodu jego
niewypłacalności.
Łączne przychody dla tej grupy funduszy wyniosą 16.351.827 tys. zł, co stanowi 6,9%
przychodów ogółem. Koszty realizacji zadań natomiast przewiduje się na poziomie
17.083.441 tys. zł.
Fundusz Pracy
Fundusz Pracy działa na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 674, z późn. zm.).
Plan Funduszu Pracy na 2015 r. został ustalony przy założeniu, że wysokość
obowiązkowych składek na Fundusz Pracy wynosić będzie 2,45% podstawy ich wymiaru.
Stan funduszu na początek 2015 roku wyniesie 5.067.464 tys. zł, z tego:
− środki pieniężne – 4.987.464 tys. zł,
− należności – 180.000 tys. zł,
− zobowiązania - (minus) 100.000 tys. zł.
Przychody Funduszu Pracy zaplanowano w wysokości 11.212.975 tys. zł. Na przychody
Funduszu Pracy składają się głównie: składki wnoszone przez pracodawców za
zatrudnionych pracowników oraz składki wnoszone przez osoby prowadzące pozarolniczą
działalność, płatności w ramach budżetu środków europejskich oraz odsetki od środków
Funduszu Pracy znajdujących się na rachunkach bankowych.
Koszty realizacji zadań Funduszu Pracy zaplanowano w wysokości 12.088.065 tys. zł.
Z Funduszu Pracy finansowane będą, m. in.:
− zasiłki dla bezrobotnych i składki na ubezpieczenia społeczne od zasiłków (przyjęto,
że wypłaconych zostanie średniomiesięcznie ok. 277,7 tys. zasiłków, a przeciętna
wysokość zasiłku wyniesie 739,20 zł), zasiłki i świadczenia przedemerytalne, dodatki
aktywizacyjne, świadczenia integracyjne, refundacja składek na ubezpieczenie dla
zwalnianych rolników,
− aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, głównie na: szkolenia bezrobotnych oraz
innych uprawnionych osób, studia podyplomowe, prace interwencyjne, roboty
publiczne, staże zawodowe bezrobotnych oraz przygotowanie zawodowe dorosłych,
jak również refundację kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy oraz
jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotnych,
128
wynagrodzenia i składki za młodocianych pracowników oraz dofinansowanie
pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników, koszty związane ze
specjalizacją oraz realizacją staży podyplomowych lekarzy, lekarzy dentystów,
pielęgniarek i położnych, bony (szkoleniowe, stażowe, zatrudnieniowe, na zasiedlenie),
Krajowy Fundusz Szkoleniowy w kwocie odpowiadającej wysokości 2% przychodów
Funduszu Pracy uzyskanych z obowiązkowych składek na Fundusz Pracy
w roku 2013,
− wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne pracowników wojewódzkich i
powiatowych urzędów pracy,
− pozostałe zadania, w tym: koszty kwalifikowalne środków Europejskiego Funduszu
Społecznego,
− koszty inwestycyjne i koszty zakupów inwestycyjnych dla publicznych służb
zatrudnienia oraz ochotniczych hufców pracy.
Na koniec 2015 r. stan funduszu wyniesie 4.192.374 tys. zł, z tego:
− środki pieniężne – 4.112.374 tys. zł,
− należności – 180.000 tys. zł,
− zobowiązania (minus) – 100.000 tys. zł.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych działa na podstawie ustawy
z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych.
Przewiduje się, że stan Funduszu na początek 2015 roku wyniesie 294.760 tys. zł,
w tym: środki pieniężne – 301.954 tys. zł, należności – 837.612 tys. zł, zobowiązania –
(minus) 62.772 tys. zł.
Przychody Funduszu zaplanowano w wysokości 4.584.719 tys. zł. Na przychody
składają się głównie: dotacje z budżetu państwa – z przeznaczeniem na dofinansowanie
do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (715.360 tys. zł) oraz zrekompensowanie
gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnień przysługujących prowadzącemu zakład pracy
chronionej lub zakład aktywności zawodowej z podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego i
od czynności cywilnoprawnych (30.000 tys. zł), środki otrzymane z Unii Europejskiej, wpłaty
zakładów pracy.
Koszty realizacji zadań Funduszu zaplanowane w wysokości 4.808.947 tys. zł mają być
przeznaczone głównie na:
129
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik

-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2772-strategia
› Pobierz plik

-
2772-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei