eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Miernik 7: Liczba osób, które podniosły kwalifikacje lub uzupełniły kompetencje w wyniku udziału
w szkoleniach i innych formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez KSSiP (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
obrazuje
liczbę
pracowników
wymiaru
sprawiedliwości i prokuratury, którzy korzystali ze szkoleń
Bazowa
PW
Planowane
i innych form doskonalenia zawodowego organizowanych
przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury (KSSiP)
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i w konsekwencji podnieśli swoje kwalifikacje lub uzupełnili
kompetencje zawodowe.
23.582
17.303
17.794
18.301
18.823
Ryzyka i informacje dodatkowe:
W ujęciu skonsolidowanym miernik wykorzystywany jest przez KSSiP. Wykonanie planowanej wartości miernika
uzależnione jest od zidentyfikowanych potrzeb szkoleniowych w strukturach wymiaru sprawiedliwości i prokuratury,
a także jakości oferty szkoleniowej i kadrowej KSSiP, które determinują zainteresowanie potencjalnych uczestników
szkoleń. Ryzyko to jest minimalizowane przez bieżące analizy, ukierunkowane na podnoszenie użyteczności oferty
KSSiP.

Miernik 8: Odsetek absolwentów szkół leśnych w danym roczniku w relacji do wszystkich uczniów szkół
leśnych rozpoczynających naukę w danym roczniku (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę terminowości przechodzenia
Bazowa
PW
Planowane
cyklu edukacyjnego przez uczniów szkół leśnych, pozwalając
tym samym na ocenę jakości oraz efektywności procesów
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
kształcenia kadr na potrzeby gospodarki leśnej.
83,45
79,6
85,93
92,22
95,76
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wpływ na wykonanie wartości mogą mieć m.in. indywidualne uwarunkowania życiowe uczniów skutkujące rezygnacją
z nauki lub brakiem uzyskania promocji do następnej klasy, jak również ewentualny spadek liczby chętnych kandydatów do
nauki w szkolnictwie leśnym lub też trudności w pozyskaniu odpowiednio wykształconej kadry pedagogicznej
przygotowującej do wykonywania zawodu leśnika. W celu ograniczenia ryzyka prowadzone są działania zmierzające do
dostosowywania oferty edukacyjnej szkół leśnych, a w konsekwencji zwiększania szans absolwentów na rynku pracy.

Miernik 9: Liczba uczniów kształcenia artystycznego, którzy otrzymali promocję do następnej klasy
w stosunku do liczby uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie (w %)

Opis miernika:
Miernik obrazuje ogólne efekty kształcenia i wychowania
Wartości miernika
w ramach szkolnictwa artystycznego I i II stopnia, nad
którym pieczę sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa
Narodowego. Pomiar realizacji zadania w tym obszarze
Bazowa
PW
Planowane
odzwierciedla zarówno jakość procesu edukacyjnego
(poziom dydaktyczny oraz chęć uczniów do nauki
i rozwijania osobistych talentów i uzdolnień artystycznych),
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
jak i rezultaty działań zmierzających do podnoszenia
atrakcyjności oferty dydaktyczno-artystycznej (w tym
również w wymiarze substancji materialnej szkolnictwa
94,48
95,32
95,35
95,37
95,40
artystycznego).
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania miernika jest niskie – wynika z ewentualnej rezygnacji uczniów z nauki w trakcie roku szkolnego
z przyczyn indywidualnych. Jednocześnie, mając na uwadze ograniczenie ewentualnego spadku liczby kandydatów oraz
uczniów szkół artystycznych, prowadzone są działania w zakresie doskonalenia systemu kształcenia artystycznego, których
wyrazem jest wprowadzana od 2014 r. nowa podstawa programowa.


27
Miernik 10: Liczba osób kadr medycznych, które zdały egzamin specjalizacyjny do liczby osób, które
przystąpiły do egzaminu (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do egzaminów specjalizacyjnych
w zawodach
medycznych,
które
stanowią
warunek
uzyskania wyższego stopnia zawodowego przez lekarzy.
Bazowa
PW
Planowane
Egzaminy specjalizacyjne monitorowane są przez Centrum
Egzaminów Medycznych – monitorowanie poziomu ich
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zdawalności pozwala na ocenę efektywności procesu
kształcenia kadr medycznych, a także doskonalenie systemu
weryfikacji
wiedzy
i
umiejętności
osób
do
nich
80
80
80
80
80
przystępujących.
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania prognozowanej wartości jest ono uzależnione przede wszystkim od poziomu indywidualnego
przygotowania osób przystępujących do egzaminów specjalizacyjnych, świadczącego o efektywności systemu kształcenia.

Miernik 11: Średnia ocena szkoleń służących usprawnianiu i podnoszeniu jakości tworzenia i publikacji
prawa (ocena w skali 1-6)

Opis miernika:
Miernik umożliwia monitorowanie jakości działalności
Wartości miernika
szkoleniowej Rządowego Centrum Legislacji (RCL),
ukierunkowanej na podnoszenie kompetencji zawodowych
pracowników obsługujących organy władzy publicznej,
Bazowa
PW
Planowane
w tym aplikacji legislacyjnej. Obserwacja wartości miernika
pozwala na bieżący monitoring jakości organizowanych
szkoleń

w
tym:
obszaru
merytorycznego,
metodologicznego i organizacyjnego – ukierunkowanych na
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
podnoszenie
kompetencji
zawodowych.
Realizowane
szkolenia, w perspektywie wieloletniej, przyczyniają się do
podnoszenia jakości tworzenia i publikacji prawa oraz
4,5
≥4,5
≥4,5
≥4,5
≥4,5
sprawności procesu legislacyjnego.
Ryzyka i informacje dodatkowe:

Realizacja zadania uwarunkowania jest głównie poprzez możliwość pozyskania specjalistów w określonych dziedzinach.
Ryzyko związane z powyższym uwarunkowaniem ograniczane jest dzięki wcześnie podejmowanym działaniom
analitycznym i organizacyjnym, ukierunkowanym na zapewnienie odpowiednich specjalistów z danej tematyki.

Miernik 12: Stosunek łącznej liczby kontroli i ewaluacji wykonanych w danym roku w zakresie nadzoru
pedagogicznego do liczby wszystkich szkół i placówek nadzorowanych (w szt.)

Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla zakres priorytetowej działalności
Bazowa
PW
Planowane
Kuratoriów Oświaty w zakresie nadzoru nad szkołami
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i placówkami – wskazuje on liczbę kontroli i ewaluacji
przypadających na liczbę nadzorowanych szkół i placówek.
20.635/
21.515/
19.745/
19.818/
19.880/
55.685
53.971
53.126
53.296
53.426
Ryzyka:
Niewykonanie zaplanowanej wartości miernika wynikać
Informacje dodatkowe:
Miernik dotyczy kluczowych form sprawowania nadzoru
może z następujących potencjalnych ryzyk:

pedagogicznego przez Kuratorium Oświaty, tj. ewaluacji,

fluktuacji
kadr
posiadających
uprawnienia
do
kontroli planowych i doraźnych. Działania te przyczyniają
przeprowadzania ewaluacji i kontroli,

się do podnoszenia jakości pracy szkół i placówek

zmian przepisów dotyczących nadzoru pedagogicznego
oświatowych. Wartość miernika odzwierciedla łączną
skutkujących koniecznością dostosowania się jednostek
wartość
wyniku
działań
Kuratorów
Oświaty
do ewentualnych nowych wymogów/zadań,

w poszczególnych województwach i uwzględnia odmienne

zmiany w sieci szkół i placówek na terenie
uwarunkowania w poszczególnych województwach.
województwa – zmiana liczby szkół i placówek

Zadanie 3.1. realizowane będzie również przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków
Funduszu Promocji Kultury, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Średnia wartość dofinansowania
w danym roku (w tys. zł).” Planowana wartość docelowa miernika kształtować się będzie na poziomie 119 tys.
zł w latach 2015-2016 oraz 110 tys. zł w 2017 r.
28
Zadanie 3.2. Szkolnictwo wyższe
Celem zadania jest zapewnienie dostępu do edukacji na poziomie wyższym. Cel ten realizowany jest przez
Z
a

działania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, kształceniem uczestników stacjonarnych
d
a

studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz przekazywaniem dotacji dla uczelni i jednostek naukowych na
n
ie

pomoc materialną dla studentów i doktorantów, a także poprzez działanie na rzecz poprawy jakości kształcenia.
pr
Zadanie obejmuje także działania zapewniające odpowiedni standard bazy dydaktycznej i socjalnej (m.in.
ior
inwestycje w infrastrukturę szkolnictwa wyższego) wraz z narzędziami wspomagającymi procesy dydaktyczne
y
te

i rozwijającymi potencjał dydaktyczny szkolnictwa wyższego (np. w zakresie wykorzystania technologii
tow
informacyjnych i komunikacyjnych). Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Szkolnictwo wyższe.
e
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
15,18 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Udział osób z wyższym wykształceniem w społeczeństwie polskim w grupie wiekowej 23+
(w %)

Opis miernika:
Miernik w sposób reprezentatywny przedstawia ogólne
rezultaty polityki edukacyjnej w zakresie zapewnienia
dostępności oraz odpowiednich warunków i standardów
kształcenia na poziomie wyższym. Rosnący udział osób
z wyższym wykształceniem w społeczeństwie, przy
25
jednoczesnym zapewnieniu jego wysokiego poziomu,
24,14
pozytywnie oddziałuje na jakość kapitału ludzkiego
(wiedzy, a także kompetencji zawodowych), a w rezultacie
24
zabezpieczenie
adekwatnych
zasobów
kadrowych
23,3
potrzebnych dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.
Poprawa
kwalifikacji
zawodowych
młodych
ludzi,
23
22,44
wchodzących na rynek pracy, zwiększa ich szanse na
zatrudnienie, a w przypadku osób już zatrudnionych,
22
studiujących w trybie niestacjonarnym, stwarza możliwości
21,56
rozwoju zawodowego.
Ryzyka:
21
20,68
Do głównych czynników ryzyka należy zaliczyć spadek
liczby studentów związany z niżem demograficznym,
trendy i wybory absolwentów szkół średnich dotyczące
20
ścieżki rozwoju zawodowego, determinujące poziom
zainteresowania studiami wyższymi, a także indywidualne
decyzje studentów dotyczące kontynuacji lub zakończenia
19
toku studiów.
Informacje dodatkowe:
1.
W porównaniu do lat ubiegłych miernik został
18
zmodyfikowany poprzez zmianę dolnej granicy grupy
2013
2014
2015
2016
2017
wiekowej z 25 na 23 lata, co umożliwia uwzględnienie

absolwentów I stopnia studiów wyższych.
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
poziomie zadania wpisują się również wydatki
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.


29
Miernik 2: Udział liczby studentów kształconych zgodnie z Konwencją STCW w ogólnej liczbie
studentów, których kształcenie finansowane jest z budżetu państwa (w os./os. i w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla jakość kształcenia w szkolnictwie

morskim, której wyznacznikiem jest m.in. udział studentów
Bazowa
PW
Planowane
kształconych
zgodnie
z
Międzynarodową
konwencją
o wymaganiach
w
zakresie
wyszkolenia
marynarzy,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (tzw. Konwencją
3.095/
3.134/
3.215/
3.281/
3.288/
STCW). Wyszkolenie zgodnie z wymogami określonymi
os./os.
6.786
6.723
6.808
6.835
6.865
w w/w Konwencji pozwala na zwiększenie szans studentów
uczelni morskich na rynku pracy.
%
46
47
47
48
48
Ryzyka:
Wpływ na ewentualne odchylenia od zakładanych wartości
docelowych mogą mieć uwarunkowania gospodarcze
Informacje dodatkowe:
i społeczne,
determinujące
perspektywy
zatrudnienia
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują
i atrakcyjność kształcenia w szkolnictwie morskim, a także
się Akademie Morskie w Gdyni i w Szczecinie.
indywidualne decyzje studentów dotyczące kontynuacji toku
studiów.

Miernik 3: Średnioroczna liczba studentów studiów wyższych, podyplomowych, uczestników szkoleń
zawodowych i kursów w stosunku do ogólnej (średniorocznej) liczby pracowników naukowo-
dydaktycznych (funkcjonariuszy i pracowników cywilnych), (w os.).

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na monitorowanie jakości i efektywności

Bazowa
PW
Planowane
nauczania w Wyższej Szkoły Policji (WSP) w Szczytnie oraz
Szkole Głównej Służby Pożarniczej (SGSP) w Warszawie,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
które zdeterminowane są m.in. relacją liczby studentów
WSP
21,5
21
21
21
21
i słuchaczy
oraz
liczby
członków
kadry
naukowo-
dydaktycznej.
SGSP
22
24
29
29
29
Informacje dodatkowe:
WSP zajmuje się kształceniem kadr na potrzeby Policji i innych służb podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych
w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz podnoszeniem kwalifikacji zawodowych funkcjonariuszy
i pracowników w zakresie ochrony życia i zdrowia ludzi oraz bezpieczeństwa wewnętrznego. Natomiast zadaniem SGSP
jest kształcenie kadry oficerskiej oraz specjalistów w zakresie bezpieczeństwa pożarowego i cywilnego.

Miernik 4: Liczba absolwentów studiów do ogólnej liczby rozpoczynających kształcenie w charakterze
kandydata na żołnierza zawodowego mierzona na koniec roku kalendarzowego (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność i efektywność systemu
kształcenia na uczelniach wojskowych, którego celem jest
Bazowa
PW
Planowane
zabezpieczenie potrzeb kadrowych Sił Zbrojnych RP
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
(w zakresie uzupełniania w jednostkach wojskowych
pierwszych stanowisk oficerskich – podporuczników).
83
85
85
85
85
Ryzyka:
Wartość miernika uwarunkowana jest również motywacją oraz predyspozycjami indywidualnymi studentów – kandydatów
na żołnierzy zawodowych, które przy wysokich rygorach dydaktycznych i szkoleniowych mogą skutkować rezygnacją ze
studiów lub brakiem uzyskania zaliczeń wymaganych programem studiów.

Miernik 5: Poziom dostępności kształcenia personelu lotniczego sfinansowanego ze środków dotacji
budżetu państwa danego roku w stosunku do roku poprzedniego (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do wydatkowania środków publicznych
przeznaczonych na kształcenie kadr lotnictwa cywilnego
Bazowa
PW
Planowane
w Polsce – pokazuje on dynamikę dostępności i możliwości
kształcenia w ośrodkach kształcenia lotniczego na uczelniach
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
publicznych w zakresie, w jakim jest ono finansowane ze
środków budżetu państwa.
99
110
113
99
100
Informacje dodatkowe:
Miernik obrazuje stosunek liczby studentów objętych kształceniem lotniczym finansowanym ze środków budżetu państwa
w relacji do analogicznej liczby z roku poprzedzającego dany rok budżetowy. Dotacje przeznaczane są m.in. na utrzymanie
specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr powietrznych oraz powietrznych statków szkolnych. Miernik nie odnosi
się do bezpośrednich rezultatów wydatkowania środków publicznych, jednakże jest wykorzystywany przez Ministra
Infrastruktury i Rozwoju do monitorowania poziomu dostępności kształcenia personelu dla lotnictwa cywilnego.

30
Miernik 6: Stosunek liczby absolwentów kierunku lekarskiego w danym roku do liczby studentów, którzy
rozpoczęli studia na kierunku lekarskim w danym roczniku (w %)

Opis miernika:
Miernik określa efektywność, skuteczność i jakość procesu
Wartości miernika
dydaktycznego na uczelniach medycznych na kierunku
lekarskim. Umożliwia on określenie w jakim stopniu
nakłady ponoszone z budżetu państwa w cyklu kształcenia
Bazowa
PW
Planowane
przyczyniają się do nabywania wiedzy i kwalifikacji
niezbędnych do wykonywania zawodu lekarza. Analiza
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
miernika w perspektywie wieloletniej pozwala również na
ocenę możliwości zaspokojenia potrzeb społecznych
w zakresie zabezpieczenia optymalnej liczebności kadr
90
90
90
90
90
lekarskich.
Ryzyka:

Wpływ na kształtowanie się wartości miernika mają również czynniki zewnętrzne, w tym przede wszystkim predyspozycje
i sytuacja życiowa studentów, które warunkują indywidualne decyzje o kontynuacji toku studiów.

Miernik 7: Liczba (suma) studentów i doktorantów w danym roku akademickim w stosunku do liczby
(sumy) studentów i doktorantów w roku poprzednim (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do podstawowej działalności uczelni
artystycznych, jaką jest kształcenie studentów. Pozwala on
Bazowa
PW
Planowane
jednocześnie na ocenę jakości oferty dydaktycznej i poziomu
zainteresowania kształceniem artystycznym na poziomie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wyższym, które stanowią pośredni rezultat działań na rzecz
dostosowywania sposobu i kierunków kształcenia do potrzeb
103,80
103,91
104,00
101,74
100,47
i trendów występujących na rynku pracy.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko wykonania wartości miernika na poziomie niższym od planowanego uwarunkowane jest przede wszystkim
indywidualnymi decyzjami studentów i doktorantów o kontynuacji kształcenia, na które wpływ ma ich sytuacja osobista,
a także decyzjami potencjalnych kandydatów o podjęciu studiów artystycznych. W drugim obszarze wykonaniu wartości
miernika na założonym poziomie sprzyjają działania zmierzające do podnoszenia atrakcyjności wyższego szkolnictwa
artystycznego (nowe kierunki i modyfikacje programów kształcenia), jak również kierowanie tej oferty do studentów
zagranicznych.

Zadanie 3.2. realizowane będzie również przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za środków
Funduszu Promocji Kultury, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Liczba dofinansowanych
przedsięwzięć w danym roku (w szt.)”. Planowana wartość docelowa miernika w latach 2015-2016 kształtować
się będzie na poziomie 15 przedsięwzięć, natomiast w 2017 r. wyniesie 18 przedsięwzięć.

31
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: