Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
Miernik 2: Ilość zrealizowanych przez podmioty publiczne zadań związanych z usuwaniem lub
przeciwdziałaniem skutkom klęsk żywiołowych oraz ilość dofinansowanych podmiotów prywatnych
poszkodowanych w wyniku działania żywiołu (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować skalę i rezultaty pomocy
Bazowa
PW
Planowane
w procesie
odbudowy
zniszczeń
spowodowanych
działalnością żywiołów oraz postęp w pracach związanych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
z tworzeniem infrastruktury zapobiegającej występowaniu
powodzi.
3.345
2.800
2.820
2.850
2.870
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Na odchylenia planowanej wartości miernika może mieć wpływ wystąpienie szczególnie dotkliwych klęsk żywiołowych,
przewyższających przeciętne roczne straty spowodowane działaniem żywiołów.
Miernik 3: Ocena współdziałania podmiotów zarządzania kryzysowego w skali od 1 – bardzo zła do 5 –
bardzo dobra
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność i współdziałanie służb
Bazowa
PW
Planowane
Wojewodów
(„podmiotów
zarządzania
kryzysowego”)
w sytuacjach kryzysowych oraz ukazuje ich efektywność,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
stan przygotowania oraz szybkość reakcji
4,14
4,22
4,25
4,26
4,26
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia
Potencjalnymi ryzykami niewykonania zadania mogłyby być:
odmienne
uwarunkowania
w
poszczególnych
− awaria systemów kierowania i łączności,
województwach.
W perspektywie
do
2016
roku
− jednoczesne wystąpienie zagrożeń przekraczających maksymalna planowana wartość wynosić powinna 4,19, co
możliwości dysponowanych sił i środków.
oznacza bardzo dobry poziom organizacji i współdziałania
podmiotów zarządzania kryzysowego.
Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
-
Procent realizacji przedsięwzięć szkoleniowych w zakresie zarządzania kryzysowego określonych w Planie
szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej oświata i wychowanie na dany rok kalendarzowy,
-
Liczba osób przeszkolonych z zakresu zarządzania kryzysowego / Ogólna liczba osób objętych szkoleniem
z zakresu zarządzania kryzysowego (w %).
Mierniki te przedstawiają stopień realizacji zadań planowanych w danym roku kalendarzowym w zakresie
zarządzania kryzysowego. Ich wykonanie stwarza warunki do właściwego przygotowania urzędów do
skutecznego przeciwdziałania zagrożeniom i usuwania skutków sytuacji kryzysowych. Wartości docelowe
mierników zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym. W kolejnych latach mają one charakter stabilny.
Zadanie 2.5.W Bezpieczeństwo granicy zewnętrznej UE i terytorium RP
Celami zadania są zwiększenie efektywności zapewnienia bezpieczeństwa granicy zewnętrznej UE
i terytorium RP oraz zapewnienie optymalnych warunków organizacyjno-technicznych dla sprawnego
e
w
przekraczania granic. Za zapewnienie bezpieczeństwa granicy państwowej, będącej jednocześnie zewnętrzną
teto
granicą Unii Europejskiej oraz sprawne i skuteczne dokonywanie kontroli ruchu granicznego, obsługę
ry
cudzoziemców odpowiadają m.in.: Straż Graniczna, Urząd do Spraw Cudzoziemców oraz Wojewodowie.
rio
Zadanie obejmuje rozbudowę systemu ochrony granicy państwowej, stosującego stacjonarne i mobilne
ie p
urządzenia nadzoru, jak również utrzymanie sprawności sprzętu wykorzystywanego do kontroli granic,
n
a
utrzymanie, modernizację i rozbudowę przejść granicznych, zwalczanie przestępstw i wykroczeń pozostających
d
a
we właściwości Straży Granicznej a także obsługę i kontrolę przebywających na terytorium RP cudzoziemców.
Z
W ramach zadania podejmowane są również działania związane z polityką migracyjną państwa, czynności
22
weryfikacyjne wobec cudzoziemców ubiegających się o prawo pobytu na terytorium RP lub uzyskanie statusu
uchodźcy – azylu. Zadanie zawiera się w zakresie działu administracji rządowej Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,54 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Wskaźnik sprawności funkcjonowania systemu zintegrowanego zarządzania granicą
i migracjami (w %)
Opis miernika:
Miernik umożliwia ogólną ocenę efektywności działania
Wartości miernika
Straży
Granicznej
oraz
sprawności
funkcjonowania
czteropoziomowego zintegrowanego systemu zarządzania
bezpieczeństwem granicy państwowej (zewnętrznej granicy
Bazowa
PW
Planowane
UE/Schengen), na który składa się ochrona granicy
państwowej i kontrola ruchu granicznego, kontrole
migracyjne, przeciwdziałanie nielegalnej migracji oraz
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
obsługa cudzoziemców. Miernik wykorzystywany jest
również na potrzeby monitorowania strategii Sprawne
Państwo 2020 w zakresie kierunku interwencji 6.3.
92
85
86
87
88
Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Informacje dodatkowe:
1.
System zarządzania granicą zewnętrzną UE został określony w Komunikacie KE w sprawie zintegrowanego
zarządzania granicami zewnętrznymi Państw Członkowskich UE oraz w Planie zarządzania granicami zewnętrznymi
Państw Członkowskich UE.
2.
Wartość miernika stanowi sumę wartości mierników poszczególnych podzadań i działań realizowanych w ramach
systemu, którym przypisano wagi istotności oddziaływania na cały system, umożliwiając tym samym zapewnienie
odpowiedniej wrażliwości na realizację działań o charakterze priorytetowym.
3.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na poziomie zadania wpisują się również wydatki finansowane ze
środków Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego i Funduszu Wsparcia Straży Granicznej.
Miernik 2: Odsetek zaskarżanych skutecznie decyzji Rady ds. Uchodźców na tle całego orzecznictwa
sądów w sprawach Rady (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pokazuje liczbę skutecznie zaskarżonych decyzji
administracyjnych Rady do Spraw Uchodźców przed sądami
Bazowa
PW
Planowane
administracyjnymi w sprawach o nadanie lub pozbawienie
statusu uchodźcy lub udzielenie ochrony uzupełniającej.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Pomiar pozwala na monitorowanie stabilności oraz jakości
orzecznictwa Rady.
13
≤20
≤20
≤20
≤20
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Realizacja zadania związana jest m.in. z wykonywaniem przez Polskę zobowiązań międzynarodowych, wynikających np.
z Konwencji Genewskiej. Ryzyko wynika więc m.in. z możliwych zmian linii orzeczniczej sądów administracyjnych
w określonych typach spraw, które mogą być związane np. z uwzględnieniem w praktyce orzeczniczej wyroków sądów
międzynarodowych. Ryzyko związane jest również z wzrostem liczby spraw kierowanych do sądów administracyjnych.
Miernik 3: Łączna przepustowość na przejściach granicznych (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę możliwości zapewnienia
prawidłowej,
płynnej
obsługi
ruchu
na
przejściach
Bazowa
PW
Planowane
granicznych, jak również efektów inwestycji w zakresie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
budowy, rozbudowy i modernizacji infrastruktury przejść
granicznych.
34.321.256
46.935.283
53.127.822
59.474.460
65.689.299
Ryzyka:
Do najważniejszych czynników mogących potencjalnie wpływać na stopień realizacji zakładanej wartości miernika należą
przede wszystkim czynniki obiektywnie niezależne od wykonawców, które mogą spowodować sezonowe lub przejściowe
trudności w funkcjonowaniu przejść granicznych, np.:
− okresowe zmniejszenie natężenia ruchu granicznego,
− złe warunki atmosferyczne,
− zagrożenie terrorystyczne.
Ponadto na wyniki zadania wpływ mogą mieć ryzyka charakterystyczne dla procesu inwestycyjnego (np. prawne –
dotyczące procedur przetargowych; organizacyjne; techniczne; pogodowe, itp.).
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika dotyczy tych województw, które realizują przedmiotowe zadanie. Zakłada się, iż roczne wyniki osiągane
w perspektywie planowania powinny się poprawiać.
23
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
Funkcja obejmuje zadania związane z edukacją na wszystkich poziomach, wychowaniem i opieką, które
umożliwiają zapewnienie powszechnego dostępu do nauki, podwyższenie jakości wykształcenia i kwalifikacji
zawodowych społeczeństwa. Jednocześnie wspierana jest funkcja wychowawcza, opiekuńcza i profilaktyczna
realizowana przez szkoły i inne placówki oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.
Zasadniczy cel realizowanych w ramach funkcji 3. zadań i podzadań stanowi podniesienie poziomu jakości
kształcenia. Stopień realizacji tego celu monitorowany jest m.in. za pomocą miernika „Liczba aktywnych
zawodowo pracujących z wyższym wykształceniem w liczbie aktywnych zawodowo pracujących ogółem”.
Relacja powyższa powinna się zmienić z 30,98% w 2015 r. do 31,82% w 2017 r.
Zadanie 3.1.W Oświata i wychowanie
Celami zadania są podnoszenie jakości oraz efektywności kształcenia i wychowania, zwiększenie
powszechności edukacji przedszkolnej oraz zapewnienie skutecznego i efektywnego nadzoru nad jakością
kształcenia i wychowania. Zadanie obejmuje swoim zakresem przygotowanie absolwentów szkół i placówek
do funkcjonowania na rynku pracy. W ramach zadania zapewnia się obudowę programową kształcenia,
e
instytucjonalne wsparcie jakości kształcenia, przygotowanie podręczników, programów nauczania i środków
w
dydaktycznych. Realizowane działania ukierunkowane są na rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów,
teto
a także zapewnienie uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, stosownych form wsparcia. W ramach
ry
zadania dąży się również do podnoszenia jakości pracy nauczycieli, modernizacji systemu nadzoru
rio
pedagogicznego, wsparcia oświaty polskiej za granicą oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu
ie p
n
egzaminów zewnętrznych. Zadanie obejmuje także rekrutację młodzieży do jednostek Ochotniczych Hufców
a
d
Pracy i organizację działalności edukacyjno-szkoleniowej. Ponadto, w ramach zadania realizowane są działania
a
Z
mające na celu przygotowanie wykwalifikowanej kadry sędziowskiej i prokuratorskiej oraz doskonalenie
zawodowe pracowników sądów i prokuratury, a także przygotowanie do pracy w służbie zagranicznej
aplikantów w ramach aplikacji dyplomatyczno-konsularnej oraz dokształcanie pracowników administracji
publicznej wykonujących zadania w zakresie współpracy międzynarodowej i polityki zagranicznej RP. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Oświata i wychowanie.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
42,49 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
24
Miernik 1: Odsetek uczniów, którzy ukończyli szkołę ponadgimnazjalną w relacji do wszystkich uczniów,
którzy ją rozpoczęli (w %)
Opis miernika:
Miernik obrazuje jeden z najważniejszych wyznaczników
efektywności i skuteczności systemu edukacji powszechnej
90
jakim jest terminowość przechodzenia cyklu edukacyjnego
89
przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Pozwala on
również na ocenę skuteczności mechanizmów wspierających
88
uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych, których
87
celem jest zapobieganie wypadaniu z systemu.
86
85,1
Ryzyka:
84,6
85
Wartość miernika uzależniona jest od liczby absolwentów
84,1
83,9
83,6
szkół ponadgimnazjalnych, na co wpływ mają, oprócz
84
polityki edukacyjnej, również czynniki zewnętrzne (np.
83
sytuacje losowe lub indywidualne decyzje kształcących się
82
osób).
Informacje dodatkowe:
81
Pożądanym kierunkiem kształtowania się wartości miernika
80
jest jej systematyczny wzrost, odzwierciedlający skuteczność
2013
2014
2015
2016
2017
działań na rzecz podnoszenia jakości kształcenia, a także
świadomości
znaczenia
nabywanych
w
jego
toku
i umiejętności, niezbędnych z punktu widzenia kolejnych
etapów ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Miernik 2: Liczba pracowników wymiaru sprawiedliwości i prokuratury przeszkolonych w ramach
projektów systemowych PO KL (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie rezultatów szkoleń
kierowanych do pracowników wymiaru sprawiedliwości
Bazowa
PW
Planowane
i prokuratury, oferowanych w ramach projektu systemowego
pn. „Edukacja w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
postępowań sądowych – case management”, który
realizowany jest przez Krajową Szkołę Sądownictwa
4.945
6.500
6.500
nd
nd
i Prokuratury.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika podawana jest narastająco od początku realizacji projektu do jego zakończenia. Wartości dotyczące
zakończonego projektu są uwzględniane przy ustalaniu wartości miernika jedynie do końca roku, w którym dany projekt
się skończył, co oznacza że w 2015 r. uwzględniane będą wartości dotyczące tylko projektu systemowego „Edukacja
w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań sądowych – case management”. Na wykonanie planowanej
wartości miernika wpływ ma głównie poziom zainteresowania potencjalnych uczestników projektu szkoleniami, jak
również fakt, iż każdy z uczestników szkoleń uwzględniany jest w wartości miernika jednokrotnie (niezależnie od liczby
szkoleń, w których uczestniczył). Aby ograniczyć zagrożenie stąd wynikające dla wykonania wartości miernika na
zakładanym poziomie, wprowadzono zasadę pierwszeństwa dla osób, które nie brały jeszcze udziału w projekcie.
Miernik 3: Ocena jakości otwartych szkoleń z zakresu protokołu dyplomatycznego i polityki zagranicznej
Opis miernika:
Miernik pozwala ocenić jakość oferowanych usług, jak
Wartości miernika
również sposób prowadzenia szkoleń/kursów oferowanych
przez
Akademię
Polskiego
Instytutu
Spraw
Bazowa
PW
Planowane
Międzynarodowych z zakresu protokołu dyplomatycznego
i polityki zagranicznej. Badanie satysfakcji uczestników
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
szkoleń pozwala na bieżące monitorowanie jakości
prowadzonych kursów, co umożliwia wprowadzanie
-
3
3
3
3
niezbędnych modyfikacji/działań zaradczych.
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
Ocena szkolenia jest w skali od 1 do 4, gdzie: 1 –
związane jest ze specyfiką realizowanych szkoleń, które
niedostateczna, 2 – dostateczna, 3 – dobra, 4 – bardzo
mają charakter otwarty – możliwy jest więc brak chętnych
dobra.
do uczestnictwa w oferowanych szkoleniach.
25
Miernik 4: Liczba beneficjentów objętych edukacją, wychowaniem i opieką w strukturach Ochotniczych
Hufców Pracy (w os.)
Opis miernika:
Miernik
odzwierciedla
sprawność
oraz
efektywność
Wartości miernika
działalności Ochotniczych Hufców Pracy (OHP) w zakresie
realizacji zadań związanych z edukacją młodzieży
o utrudnionym starcie życiowym, ułatwianiem łączenia
realizacji obowiązku szkolnego lub nauki oraz pracy
zarobkowej, a także udzielania profesjonalnej pomocy
Bazowa
PW
Planowane
w wyborze zawodu i uzyskiwaniu kwalifikacji zawodowych.
O sprawności działalności OHP świadczy przede wszystkim
poziom corocznej rekrutacji, która oddaje jakość pracy kadry
OHP
oraz
stopień
dostępności
usług
publicznych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
oferowanych przez instytucje. Liczba beneficjentów usług
edukacyjnych
oraz
opiekuńczo-wychowawczych
świadczonych przez OHP pozwala również wnioskować
o efektywności wykorzystania posiadanych przez OHP
123.664
118.000
121.600
121.700
121.800
zasobów (kadrowych, lokalowych, organizacyjnych) oraz
nakładów związanych z ich utrzymaniem.
Ryzyka:
Na niewykonanie prognozowanych wartości miernika
wpływać mogą czynniki demograficzne (niż demograficzny,
skutkujący spadkiem liczebności młodzieży, a co za tym
Informacje dodatkowe:
idzie
możliwości
naboru),
poziom
komparatywnej
Wartość miernika stanowi sumę liczby beneficjentów
konkurencyjności usług oferowanych przez OHP w stosunku
objętych kształceniem, przygotowaniem zawodowym
do ofert edukacyjnych i zatrudnieniowych od innych
i szkoleniami kursowymi, liczby osób biorących udział
pracodawców, w tym zagranicznych, a także specyfika
w międzynarodowych projektach dwu- i wielostronnych,
grupy docelowej objętej wsparciem (młodzież problemowa).
a także liczby osób objętych opieką i wychowaniem
Wpływ na ich ograniczenie mają przede wszystkim
w strukturach OHP.
realizowane działania promocyjno-informacyjne, współpraca
z lokalnymi partnerami, a także programowe oddziaływania
wychowawcze.
Miernik 5: Odsetek uczniów, którzy zdali egzaminy zawodowe potwierdzające kwalifikacje zawodowe
w szkołach rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w stosunku do liczby
uczniów przystępujących do egzaminu w tych szkołach w danym roku szkolnym (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik przedstawia efektywność, jakość kształcenia
i rozwoju uczniów szkół rolniczych, zarówno w systemie
Bazowa
PW
Planowane
stacjonarnym jak i zaocznym, umożliwiającym poszerzanie
kwalifikacji zawodowych. W sposób syntetyczny pozwala
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
on
uchwycić
całokształt
zróżnicowanej
działalności
szkolnictwa rolniczego, która odzwierciedla różnorodność
bd.
bd.
100
100
100
zawodów, w których prowadzone jest kształcenie.
Ryzyka:
Potencjalnym ryzykiem niewykonania miernika mogłaby być mniejsza liczba osób zainteresowanych kształceniem
i zdobywaniem wiedzy związanej z rolnictwem a co za tym idzie zmniejszona liczba osób przystępujących do egzaminów
potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
Miernik 6: Liczba nauczycieli szkół rolniczych – odbiorców usług edukacyjnych w zakresie
zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, w stosunku do liczby odbiorców takich usług w roku
poprzednim (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę postępów w zaspokojeniu potrzeb
szkoleniowych nauczycieli szkół rolniczych w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju obszarów
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wiejskich, które przekładają się na poprawę jakości
kształcenia kadr dla wsi i rolnictwa w Polsce.
100
110
85
75
70
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyka mogące w sposób znaczący wpłynąć na realizację miernika wiążą się m.in. z poziomem nasycenia szkoleniami
w latach ubiegłych, który przekłada się na poziom zainteresowania nauczycieli szkół rolniczych tematyką
zrównoważonego rozwoju, a także trudności z ustaleniem optymalnych terminów szkoleń, uwzględniających specyfikę
realizacji ustawowych zadań szkół rolniczych oraz Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, którego działania
wpisują się w ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na poziomie zadania.
26
przeciwdziałaniem skutkom klęsk żywiołowych oraz ilość dofinansowanych podmiotów prywatnych
poszkodowanych w wyniku działania żywiołu (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować skalę i rezultaty pomocy
Bazowa
PW
Planowane
w procesie
odbudowy
zniszczeń
spowodowanych
działalnością żywiołów oraz postęp w pracach związanych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
z tworzeniem infrastruktury zapobiegającej występowaniu
powodzi.
3.345
2.800
2.820
2.850
2.870
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Na odchylenia planowanej wartości miernika może mieć wpływ wystąpienie szczególnie dotkliwych klęsk żywiołowych,
przewyższających przeciętne roczne straty spowodowane działaniem żywiołów.
Miernik 3: Ocena współdziałania podmiotów zarządzania kryzysowego w skali od 1 – bardzo zła do 5 –
bardzo dobra
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność i współdziałanie służb
Bazowa
PW
Planowane
Wojewodów
(„podmiotów
zarządzania
kryzysowego”)
w sytuacjach kryzysowych oraz ukazuje ich efektywność,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
stan przygotowania oraz szybkość reakcji
4,14
4,22
4,25
4,26
4,26
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia
Potencjalnymi ryzykami niewykonania zadania mogłyby być:
odmienne
uwarunkowania
w
poszczególnych
− awaria systemów kierowania i łączności,
województwach.
W perspektywie
do
2016
roku
− jednoczesne wystąpienie zagrożeń przekraczających maksymalna planowana wartość wynosić powinna 4,19, co
możliwości dysponowanych sił i środków.
oznacza bardzo dobry poziom organizacji i współdziałania
podmiotów zarządzania kryzysowego.
Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
-
Procent realizacji przedsięwzięć szkoleniowych w zakresie zarządzania kryzysowego określonych w Planie
szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej oświata i wychowanie na dany rok kalendarzowy,
-
Liczba osób przeszkolonych z zakresu zarządzania kryzysowego / Ogólna liczba osób objętych szkoleniem
z zakresu zarządzania kryzysowego (w %).
Mierniki te przedstawiają stopień realizacji zadań planowanych w danym roku kalendarzowym w zakresie
zarządzania kryzysowego. Ich wykonanie stwarza warunki do właściwego przygotowania urzędów do
skutecznego przeciwdziałania zagrożeniom i usuwania skutków sytuacji kryzysowych. Wartości docelowe
mierników zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym. W kolejnych latach mają one charakter stabilny.
Zadanie 2.5.W Bezpieczeństwo granicy zewnętrznej UE i terytorium RP
Celami zadania są zwiększenie efektywności zapewnienia bezpieczeństwa granicy zewnętrznej UE
i terytorium RP oraz zapewnienie optymalnych warunków organizacyjno-technicznych dla sprawnego
e
w
przekraczania granic. Za zapewnienie bezpieczeństwa granicy państwowej, będącej jednocześnie zewnętrzną
teto
granicą Unii Europejskiej oraz sprawne i skuteczne dokonywanie kontroli ruchu granicznego, obsługę
ry
cudzoziemców odpowiadają m.in.: Straż Graniczna, Urząd do Spraw Cudzoziemców oraz Wojewodowie.
rio
Zadanie obejmuje rozbudowę systemu ochrony granicy państwowej, stosującego stacjonarne i mobilne
ie p
urządzenia nadzoru, jak również utrzymanie sprawności sprzętu wykorzystywanego do kontroli granic,
n
a
utrzymanie, modernizację i rozbudowę przejść granicznych, zwalczanie przestępstw i wykroczeń pozostających
d
a
we właściwości Straży Granicznej a także obsługę i kontrolę przebywających na terytorium RP cudzoziemców.
Z
W ramach zadania podejmowane są również działania związane z polityką migracyjną państwa, czynności
22
weryfikacyjne wobec cudzoziemców ubiegających się o prawo pobytu na terytorium RP lub uzyskanie statusu
uchodźcy – azylu. Zadanie zawiera się w zakresie działu administracji rządowej Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,54 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Wskaźnik sprawności funkcjonowania systemu zintegrowanego zarządzania granicą
i migracjami (w %)
Opis miernika:
Miernik umożliwia ogólną ocenę efektywności działania
Wartości miernika
Straży
Granicznej
oraz
sprawności
funkcjonowania
czteropoziomowego zintegrowanego systemu zarządzania
bezpieczeństwem granicy państwowej (zewnętrznej granicy
Bazowa
PW
Planowane
UE/Schengen), na który składa się ochrona granicy
państwowej i kontrola ruchu granicznego, kontrole
migracyjne, przeciwdziałanie nielegalnej migracji oraz
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
obsługa cudzoziemców. Miernik wykorzystywany jest
również na potrzeby monitorowania strategii Sprawne
Państwo 2020 w zakresie kierunku interwencji 6.3.
92
85
86
87
88
Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Informacje dodatkowe:
1.
System zarządzania granicą zewnętrzną UE został określony w Komunikacie KE w sprawie zintegrowanego
zarządzania granicami zewnętrznymi Państw Członkowskich UE oraz w Planie zarządzania granicami zewnętrznymi
Państw Członkowskich UE.
2.
Wartość miernika stanowi sumę wartości mierników poszczególnych podzadań i działań realizowanych w ramach
systemu, którym przypisano wagi istotności oddziaływania na cały system, umożliwiając tym samym zapewnienie
odpowiedniej wrażliwości na realizację działań o charakterze priorytetowym.
3.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na poziomie zadania wpisują się również wydatki finansowane ze
środków Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego i Funduszu Wsparcia Straży Granicznej.
Miernik 2: Odsetek zaskarżanych skutecznie decyzji Rady ds. Uchodźców na tle całego orzecznictwa
sądów w sprawach Rady (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pokazuje liczbę skutecznie zaskarżonych decyzji
administracyjnych Rady do Spraw Uchodźców przed sądami
Bazowa
PW
Planowane
administracyjnymi w sprawach o nadanie lub pozbawienie
statusu uchodźcy lub udzielenie ochrony uzupełniającej.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Pomiar pozwala na monitorowanie stabilności oraz jakości
orzecznictwa Rady.
13
≤20
≤20
≤20
≤20
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Realizacja zadania związana jest m.in. z wykonywaniem przez Polskę zobowiązań międzynarodowych, wynikających np.
z Konwencji Genewskiej. Ryzyko wynika więc m.in. z możliwych zmian linii orzeczniczej sądów administracyjnych
w określonych typach spraw, które mogą być związane np. z uwzględnieniem w praktyce orzeczniczej wyroków sądów
międzynarodowych. Ryzyko związane jest również z wzrostem liczby spraw kierowanych do sądów administracyjnych.
Miernik 3: Łączna przepustowość na przejściach granicznych (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę możliwości zapewnienia
prawidłowej,
płynnej
obsługi
ruchu
na
przejściach
Bazowa
PW
Planowane
granicznych, jak również efektów inwestycji w zakresie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
budowy, rozbudowy i modernizacji infrastruktury przejść
granicznych.
34.321.256
46.935.283
53.127.822
59.474.460
65.689.299
Ryzyka:
Do najważniejszych czynników mogących potencjalnie wpływać na stopień realizacji zakładanej wartości miernika należą
przede wszystkim czynniki obiektywnie niezależne od wykonawców, które mogą spowodować sezonowe lub przejściowe
trudności w funkcjonowaniu przejść granicznych, np.:
− okresowe zmniejszenie natężenia ruchu granicznego,
− złe warunki atmosferyczne,
− zagrożenie terrorystyczne.
Ponadto na wyniki zadania wpływ mogą mieć ryzyka charakterystyczne dla procesu inwestycyjnego (np. prawne –
dotyczące procedur przetargowych; organizacyjne; techniczne; pogodowe, itp.).
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika dotyczy tych województw, które realizują przedmiotowe zadanie. Zakłada się, iż roczne wyniki osiągane
w perspektywie planowania powinny się poprawiać.
23
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
Funkcja obejmuje zadania związane z edukacją na wszystkich poziomach, wychowaniem i opieką, które
umożliwiają zapewnienie powszechnego dostępu do nauki, podwyższenie jakości wykształcenia i kwalifikacji
zawodowych społeczeństwa. Jednocześnie wspierana jest funkcja wychowawcza, opiekuńcza i profilaktyczna
realizowana przez szkoły i inne placówki oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.
Zasadniczy cel realizowanych w ramach funkcji 3. zadań i podzadań stanowi podniesienie poziomu jakości
kształcenia. Stopień realizacji tego celu monitorowany jest m.in. za pomocą miernika „Liczba aktywnych
zawodowo pracujących z wyższym wykształceniem w liczbie aktywnych zawodowo pracujących ogółem”.
Relacja powyższa powinna się zmienić z 30,98% w 2015 r. do 31,82% w 2017 r.
Zadanie 3.1.W Oświata i wychowanie
Celami zadania są podnoszenie jakości oraz efektywności kształcenia i wychowania, zwiększenie
powszechności edukacji przedszkolnej oraz zapewnienie skutecznego i efektywnego nadzoru nad jakością
kształcenia i wychowania. Zadanie obejmuje swoim zakresem przygotowanie absolwentów szkół i placówek
do funkcjonowania na rynku pracy. W ramach zadania zapewnia się obudowę programową kształcenia,
e
instytucjonalne wsparcie jakości kształcenia, przygotowanie podręczników, programów nauczania i środków
w
dydaktycznych. Realizowane działania ukierunkowane są na rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów,
teto
a także zapewnienie uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, stosownych form wsparcia. W ramach
ry
zadania dąży się również do podnoszenia jakości pracy nauczycieli, modernizacji systemu nadzoru
rio
pedagogicznego, wsparcia oświaty polskiej za granicą oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu
ie p
n
egzaminów zewnętrznych. Zadanie obejmuje także rekrutację młodzieży do jednostek Ochotniczych Hufców
a
d
Pracy i organizację działalności edukacyjno-szkoleniowej. Ponadto, w ramach zadania realizowane są działania
a
Z
mające na celu przygotowanie wykwalifikowanej kadry sędziowskiej i prokuratorskiej oraz doskonalenie
zawodowe pracowników sądów i prokuratury, a także przygotowanie do pracy w służbie zagranicznej
aplikantów w ramach aplikacji dyplomatyczno-konsularnej oraz dokształcanie pracowników administracji
publicznej wykonujących zadania w zakresie współpracy międzynarodowej i polityki zagranicznej RP. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Oświata i wychowanie.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
42,49 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
24
Miernik 1: Odsetek uczniów, którzy ukończyli szkołę ponadgimnazjalną w relacji do wszystkich uczniów,
którzy ją rozpoczęli (w %)
Opis miernika:
Miernik obrazuje jeden z najważniejszych wyznaczników
efektywności i skuteczności systemu edukacji powszechnej
90
jakim jest terminowość przechodzenia cyklu edukacyjnego
89
przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Pozwala on
również na ocenę skuteczności mechanizmów wspierających
88
uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych, których
87
celem jest zapobieganie wypadaniu z systemu.
86
85,1
Ryzyka:
84,6
85
Wartość miernika uzależniona jest od liczby absolwentów
84,1
83,9
83,6
szkół ponadgimnazjalnych, na co wpływ mają, oprócz
84
polityki edukacyjnej, również czynniki zewnętrzne (np.
83
sytuacje losowe lub indywidualne decyzje kształcących się
82
osób).
Informacje dodatkowe:
81
Pożądanym kierunkiem kształtowania się wartości miernika
80
jest jej systematyczny wzrost, odzwierciedlający skuteczność
2013
2014
2015
2016
2017
działań na rzecz podnoszenia jakości kształcenia, a także
świadomości
znaczenia
nabywanych
w
jego
toku
i umiejętności, niezbędnych z punktu widzenia kolejnych
etapów ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Miernik 2: Liczba pracowników wymiaru sprawiedliwości i prokuratury przeszkolonych w ramach
projektów systemowych PO KL (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie rezultatów szkoleń
kierowanych do pracowników wymiaru sprawiedliwości
Bazowa
PW
Planowane
i prokuratury, oferowanych w ramach projektu systemowego
pn. „Edukacja w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
postępowań sądowych – case management”, który
realizowany jest przez Krajową Szkołę Sądownictwa
4.945
6.500
6.500
nd
nd
i Prokuratury.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika podawana jest narastająco od początku realizacji projektu do jego zakończenia. Wartości dotyczące
zakończonego projektu są uwzględniane przy ustalaniu wartości miernika jedynie do końca roku, w którym dany projekt
się skończył, co oznacza że w 2015 r. uwzględniane będą wartości dotyczące tylko projektu systemowego „Edukacja
w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań sądowych – case management”. Na wykonanie planowanej
wartości miernika wpływ ma głównie poziom zainteresowania potencjalnych uczestników projektu szkoleniami, jak
również fakt, iż każdy z uczestników szkoleń uwzględniany jest w wartości miernika jednokrotnie (niezależnie od liczby
szkoleń, w których uczestniczył). Aby ograniczyć zagrożenie stąd wynikające dla wykonania wartości miernika na
zakładanym poziomie, wprowadzono zasadę pierwszeństwa dla osób, które nie brały jeszcze udziału w projekcie.
Miernik 3: Ocena jakości otwartych szkoleń z zakresu protokołu dyplomatycznego i polityki zagranicznej
Opis miernika:
Miernik pozwala ocenić jakość oferowanych usług, jak
Wartości miernika
również sposób prowadzenia szkoleń/kursów oferowanych
przez
Akademię
Polskiego
Instytutu
Spraw
Bazowa
PW
Planowane
Międzynarodowych z zakresu protokołu dyplomatycznego
i polityki zagranicznej. Badanie satysfakcji uczestników
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
szkoleń pozwala na bieżące monitorowanie jakości
prowadzonych kursów, co umożliwia wprowadzanie
-
3
3
3
3
niezbędnych modyfikacji/działań zaradczych.
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
Ocena szkolenia jest w skali od 1 do 4, gdzie: 1 –
związane jest ze specyfiką realizowanych szkoleń, które
niedostateczna, 2 – dostateczna, 3 – dobra, 4 – bardzo
mają charakter otwarty – możliwy jest więc brak chętnych
dobra.
do uczestnictwa w oferowanych szkoleniach.
25
Miernik 4: Liczba beneficjentów objętych edukacją, wychowaniem i opieką w strukturach Ochotniczych
Hufców Pracy (w os.)
Opis miernika:
Miernik
odzwierciedla
sprawność
oraz
efektywność
Wartości miernika
działalności Ochotniczych Hufców Pracy (OHP) w zakresie
realizacji zadań związanych z edukacją młodzieży
o utrudnionym starcie życiowym, ułatwianiem łączenia
realizacji obowiązku szkolnego lub nauki oraz pracy
zarobkowej, a także udzielania profesjonalnej pomocy
Bazowa
PW
Planowane
w wyborze zawodu i uzyskiwaniu kwalifikacji zawodowych.
O sprawności działalności OHP świadczy przede wszystkim
poziom corocznej rekrutacji, która oddaje jakość pracy kadry
OHP
oraz
stopień
dostępności
usług
publicznych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
oferowanych przez instytucje. Liczba beneficjentów usług
edukacyjnych
oraz
opiekuńczo-wychowawczych
świadczonych przez OHP pozwala również wnioskować
o efektywności wykorzystania posiadanych przez OHP
123.664
118.000
121.600
121.700
121.800
zasobów (kadrowych, lokalowych, organizacyjnych) oraz
nakładów związanych z ich utrzymaniem.
Ryzyka:
Na niewykonanie prognozowanych wartości miernika
wpływać mogą czynniki demograficzne (niż demograficzny,
skutkujący spadkiem liczebności młodzieży, a co za tym
Informacje dodatkowe:
idzie
możliwości
naboru),
poziom
komparatywnej
Wartość miernika stanowi sumę liczby beneficjentów
konkurencyjności usług oferowanych przez OHP w stosunku
objętych kształceniem, przygotowaniem zawodowym
do ofert edukacyjnych i zatrudnieniowych od innych
i szkoleniami kursowymi, liczby osób biorących udział
pracodawców, w tym zagranicznych, a także specyfika
w międzynarodowych projektach dwu- i wielostronnych,
grupy docelowej objętej wsparciem (młodzież problemowa).
a także liczby osób objętych opieką i wychowaniem
Wpływ na ich ograniczenie mają przede wszystkim
w strukturach OHP.
realizowane działania promocyjno-informacyjne, współpraca
z lokalnymi partnerami, a także programowe oddziaływania
wychowawcze.
Miernik 5: Odsetek uczniów, którzy zdali egzaminy zawodowe potwierdzające kwalifikacje zawodowe
w szkołach rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w stosunku do liczby
uczniów przystępujących do egzaminu w tych szkołach w danym roku szkolnym (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik przedstawia efektywność, jakość kształcenia
i rozwoju uczniów szkół rolniczych, zarówno w systemie
Bazowa
PW
Planowane
stacjonarnym jak i zaocznym, umożliwiającym poszerzanie
kwalifikacji zawodowych. W sposób syntetyczny pozwala
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
on
uchwycić
całokształt
zróżnicowanej
działalności
szkolnictwa rolniczego, która odzwierciedla różnorodność
bd.
bd.
100
100
100
zawodów, w których prowadzone jest kształcenie.
Ryzyka:
Potencjalnym ryzykiem niewykonania miernika mogłaby być mniejsza liczba osób zainteresowanych kształceniem
i zdobywaniem wiedzy związanej z rolnictwem a co za tym idzie zmniejszona liczba osób przystępujących do egzaminów
potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
Miernik 6: Liczba nauczycieli szkół rolniczych – odbiorców usług edukacyjnych w zakresie
zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, w stosunku do liczby odbiorców takich usług w roku
poprzednim (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę postępów w zaspokojeniu potrzeb
szkoleniowych nauczycieli szkół rolniczych w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju obszarów
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wiejskich, które przekładają się na poprawę jakości
kształcenia kadr dla wsi i rolnictwa w Polsce.
100
110
85
75
70
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyka mogące w sposób znaczący wpłynąć na realizację miernika wiążą się m.in. z poziomem nasycenia szkoleniami
w latach ubiegłych, który przekłada się na poziom zainteresowania nauczycieli szkół rolniczych tematyką
zrównoważonego rozwoju, a także trudności z ustaleniem optymalnych terminów szkoleń, uwzględniających specyfikę
realizacji ustawowych zadań szkół rolniczych oraz Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, którego działania
wpisują się w ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na poziomie zadania.
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik

-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2772-strategia
› Pobierz plik

-
2772-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei