Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
Miernik 1: Powierzchnia uzyskana w ramach inwestycji służąca poprawie efektywności i jakości
świadczeń zdrowotnych (w m2)
Opis miernika:
Miernik pozwala na syntetyczną ocenę rezultatów
Wartości miernika
przedsięwzięć inwestycyjnych finansowanych z budżetu
państwa, których celem jest zwiększenie dostępności
i jakości usług świadczonych przez jednostki ochrony
zdrowia, m.in. dzięki budowie nowych, modernizacji
istniejących lub ich wyposażeniu w niezbędny sprzęt
Bazowa
PW
Planowane
i aparaturę. Osiągnięcie planowanych wartości miernika
przyczynia
się
do
podniesienia
efektywności
funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia (m.in. dzięki
obniżeniu
kosztów
ich
funkcjonowania
w
wyniku
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zastosowania technologii energooszczędnych, uzyskaniu lub
kolaudacji akredytacji, poprawy standardów, itp.), a także
poprawy
standardów
sanitarno-epidemiologicznych,
technicznych, eksploatacyjnych oraz BHP. Miernik jest
również
wykorzystywany
w
ramach
nadzoru
nad
56
145
192
149
67
prawidłowością
przebiegu
realizowanych
procesów
inwestycyjnych.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika obejmuje zarówno rezultaty inwestycji realizowanych w formie programów wieloletnich, jak i innych
inwestycji realizowanych w szpitalach ogólnych, szpitalach klinicznych i instytutach badawczych. Ryzyka związane z jego
realizacją są charakterystyczne dla budowlanych procesów inwestycyjnych – wynikają one m.in. z możliwości
przedłużenia się procedur przetargowych i administracyjnych, opóźnień w realizacji zadań wynikających z przyczyn
leżących po stronie wykonawców, czy czynników pogodowych, itp. Specyficzne ryzyko wynika z faktu, iż niektóre
inwestycje prowadzone są w obiektach czynnych, tj. na bieżąco świadczących usługi medyczne.
Miernik 2: Liczba podmiotów leczniczych MON spełniających wymagania określone przez Ministra
Zdrowia w stosunku do liczby wszystkich podmiotów leczniczych MON (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie efektów osiąganych przez
placówki ochrony zdrowia podległe MON, związanych
z dostosowaniem
do
wymogów
określonych
Bazowa
PW
Planowane
w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012
r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
odpowiadać
pomieszczenia
i
urządzenia
podmiotu
wykonującego działalność leczniczą, a tym samym poprawy
44
47
38
79
100
jakości i efektywności funkcjonowania tych placówek.
Miernik 3: Poziom dostosowania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej MSW do
przepisów obowiązujących w sektorze ochrony zdrowia (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia bieżący monitoring oraz ewaluację
w zakresie poprawy jakości i efektywności funkcjonowania
jednostek ochrony zdrowia podległych MSW w kontekście
Bazowa
PW
Planowane
konieczności ich dostosowania do wymogów określonych
w przepisach o ochronie zdrowia. Miernik umożliwia
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
również monitorowanie realizacji zadań inwestycyjnych
realizowanych przez jednostki ochrony zdrowia podległe
MSW.
57
60
65
75
80
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
Miernik opracowywany jest na podstawie kwestionariusza
Czynnikami mogącymi wpływać na niewykonanie wartości
pn.
„Ocena
stopnia
dostosowania
samodzielnych
docelowej
miernika
na
zakładanym
poziomie
są
publicznych zakładów opieki zdrowotnej MSW do
w szczególności ewentualne zmiany prawne skutkujące
przepisów prawa obowiązujących w ochronie zdrowia” –
koniecznością
wprowadzenia
zmian
w
przyjętych
jego wartość ustalana jest na podstawie oceny punktowej
koncepcjach
(założeniach),
na
podstawie
których
poszczególnych zagadnień (pytań) w ramach określonych
opracowywana
była
dokumentacja
projektowa
bloków
tematycznych,
którym
przypisano
wagi
przedsięwzięć dostosowujących.
(wewnętrzne w przypadku pytań oraz zewnętrzne
w przypadku obszarów).
137
Miernik 4: Liczba nowych łóżek na 10 tys. mieszkańców województwa (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik służy pokazaniu efektów rozbudowy placówek
zdrowia. Zwiększenie liczby łóżek w szpitalu/ach ma miejsce
w przypadku m.in. realizacji inwestycji – jest to zatem
Bazowa
PW
Planowane
najprostszy
z
mierników
obrazujących
zwiększenie
dostępności usług medycznych, co ma szczególne znaczenie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w
przypadku
dostępności
medycznych
świadczeń
specjalistycznych świadczonych w placówkach szpitalnych
0,0047
0,0800
0,0206
0,1826
0,2488
(np w zakresie onkologii).
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika może wynikać ze specyfiki procesu inwestycyjnego (np. warunki
pogodowe, procedury przetargowe, współpraca z wykonawcą, itp.). Wartość miernika odzwierciedla efekty inwestycji
dofinansowanych przez Wojewodów realizujących zadanie.
Zadanie 20.5.W Nadzór sanitarno-epidemiologiczny, profilaktyka i promocja zdrowia
W ramach zadania realizowane są działania, których celami są zapewnienie skutecznej ochrony terytorium
Polski przed napływem środków spożywczych o niewłaściwej jakości zdrowotnej oraz przeciwdziałanie
szerzeniu się chorób zakaźnych. Zadanie to obejmuje działania na rzecz zapewnienia odpowiednich
standardów sanitarno-higienicznych oraz działania przeciwepidemiczne prowadzone przez stacje sanitarno-
epidemiologiczne, czuwanie nad bezpieczeństwem żywności i żywienia oraz zdrowotnym wody, jak również
działania oświatowo-zdrowotne i promowanie zdrowego stylu życia. W ramach zadania finansowany jest także
zakup szczepionek, utrzymywanie stałej rezerwy państwowej i dystrybucja środków medycznych
i antyseptycznych oraz szczepionek. Ponadto, realizowana jest także promocja zdrowego trybu życia oraz
profilaktyka zdrowotna, w tym profilaktyka w zakresie problemów alkoholowych, zwalczania narkomanii,
uzależnień od hazardu oraz innych uzależnień. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Zdrowie.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,20 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba zużytych szczepionek w stosunku do zapotrzebowania (w %)
Opis miernika:
Miernik
pozwala
na
zobiektywizowaną,
wyrażoną
Wartości miernika
procentowo
ocenę
skuteczności
i
efektywności
funkcjonowania
systemu
zapobiegania
występowaniu
Bazowa
PW
Planowane
chorób zakaźnych w zakresie zadań nałożonych na
Państwową Inspekcję Sanitarną, która odpowiedzialna jest
za przygotowanie i tworzenie zapotrzebowania na
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
szczepionki niezbędne do realizacji Programu Szczepień
Ochronnych,
a
także
zapewnienie
racjonalnego
70
70
70
70
70
i efektywnego kosztowo ich wykorzystania.
Ryzyka i informacje ogólne:
Czynniki o charakterze ogólnym, które mogą mieć wpływ na poziom wykonania ostatecznej wartości miernika, dotyczą
w szczególności uwarunkowań demograficznych (zmiennej liczby urodzeń), aktywności ruchów antyszczepionkowych
i związanego z nimi oporu przez szczepieniami, a także sytuacji zdrowotnej na świecie, determinującej zakres szczepień
obowiązkowych.
138
Miernik 2: Liczba kontroli stwierdzających uchybienia w przestrzeganiu standardów sanitarno-
epidemiologicznych w stosunku do wszystkich przeprowadzonych kontroli (w %)
Opis miernika:
Miernik w sposób bezpośredni umożliwia monitorowanie
Wartości miernika
skuteczności
działalności
kontrolnej
i
nadzorczej
wykonywanej przez Państwową Inspekcję Sanitarną MSW.
Bazowa
PW
Planowane
Pośrednio odzwierciedla on również poziom zapewnienia
właściwych standardów sanitarno-epidemiologicznych, oraz
adekwatnego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego przed
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
niekorzystnym
wpływem
czynników
szkodliwych
i uciążliwych w środowisku pracy, itp. w jednostkach
50
bd
50
50
50
organizacyjnych podległych MSW.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Odchylenia od prognozowanej wartości miernika wynikać mogą z instrukcyjnego oddziaływania PIS, jak również
faktycznych możliwości wdrożenia zalecanych przez PIS działań i usunięcia stwierdzonych uchybień przez kontrolowane
jednostki w krótkim okresie. Ewentualne niższe wykonanie wartości miernika stanowić będzie rezultat pozytywny,
świadczący o wzroście przestrzegania standardów sanitarno-epidemiologicznych w jednostkach organizacyjnych
podległych MSW, a co za tym idzie poprawy warunków pracy funkcjonariuszy i pracowników cywilnych resortu.
Miernik 3: Stosunek liczby podjętych przedsięwzięć zapewniających bezpieczeństwo sanitarno-
epidemiologiczne do liczby mieszkańców (w szt.)
Opis miernika:
Miernik
obejmuje
wszelkie
przedsięwzięcia/działania
Wartości miernika
wynikające z ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
(m.in. przeprowadzanie kontroli, wizytacji, sporządzanie
opinii, wydawanie decyzji, postanowień, prowadzenie
Bazowa
PW
Planowane
dochodzeń epidemicznych, pobór prób, badań, działania
o charakterze profilaktycznym i promocyjnym, zgłoszenia
podejrzeń/zachorowań na choroby zakaźne). Umożliwia on
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
dokonywanie pomiaru i porównanie skali działalności PIS
w perspektywie wieloletniej. Miernik obrazuje liczbę
podjętych przedsięwzięć w przeliczeniu na jednego
0,458
0,467
0,457
0,455
0,455
mieszkańca województwa.
Ryzyka:
Czynnikami ryzyka są m.in. brak zainteresowania społeczeństwa prowadzonymi działaniami profilaktycznymi
i promocyjnymi oraz zmiany przepisów prawa dotyczące zakresu działalności PIS.
Zadanie 20.5. realizowane będzie również przez:
− Ministra Zdrowia ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, dla którego
działalności przyjęto miernik pn. „Liczba działań zrealizowanych w zakresie ograniczania negatywnych
skutków uzależnienia od hazardu lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia od substancji
psychoaktywnych”. Planowane wartości tego miernika w latach 2015-2017 kształtować się będą na
poziomie 100% w każdym roku,
− Profilaktyczny Dom Zdrowia w Juracie, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Koszt 1 osobodnia
(wyżywienie, pobyt, rehabilitacja, wynagrodzenie pracowników, eksploatacja budynku) (w zł).” Planowana
wartość tego miernika na lata 2015-2017 wynosi w każdym roku 100 zł.
139
Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka
W ramach funkcji 21. realizowane są zadania związane z rolnictwem, regulacją rynków rolnych, rozwojem
obszarów wiejskich oraz rybołówstwem. W szczególności obejmują one zagadnienia dotyczące produkcji
roślinnej i ochrony roślin uprawnych, nasiennictwa, produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt, ochrony zdrowia
zwierząt, weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego oraz nadzoru nad zdrowotną jakością środków
spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Państwo odpowiada także za regulację rynków rolnych, sprawy
przetwórstwa i przechowalnictwa rolno-spożywczego oraz zapewnienie jakości handlowej artykułów rolno-
spożywczych. Ponadto, w ramach funkcji realizowane są także mechanizmy Wspólnej Polityki Rolnej, do
których zalicza się m. in. dopłaty bezpośrednie dla rolników oraz płatności w ramach programów rozwoju
obszarów wiejskich. Państwo dąży także do podniesienia konkurencyjności polskiego rybołówstwa
i przetwórstwa rybnego. Jednym z realizowanych celów dla funkcji 21. jest wspieranie konkurencyjności
gospodarstw rolnych poprzez wspieranie dochodów gospodarstw wiejskich.
Zadanie 21.1.W Rozwój produkcji roślinnej i ochrona roślin uprawnych
Celem zadania jest zapewnienie warunków do prowadzenia produkcji rolnej zgodnej z zasadami dobrej
kultury rolnej. Zadanie realizowane jest przez prowadzenie badań na rzecz postępu biologicznego w produkcji
roślinnej, rejestrację, informowanie o jakości roślin uprawnych, rekomendacje i ochronę prawną odmian roślin
uprawnych, wykonywanie nadzoru nad zdrowiem roślin, obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin, jak
również nad wytwarzaniem, oceną i obrotem materiałem siewnym. W ramach zadania realizowany jest program
wieloletni wspierający ochronę roślin uprawnych oraz monitorujący jakość artykułów żywnościowych. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Rolnictwo.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,23 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Przekroczenia NDP (najwyższe dopuszczalne pozostałości) środków ochrony roślin w płodach
rolnych (w %)
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla skuteczność działań na rzecz
zrównoważonego stosowania pestycydów (w tym w ramach
Wartości miernika
kontroli ukierunkowanych prowadzonych przez Państwową
Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa), które zapewniają
ochronę płodów rolnych przed szkodliwym wpływem
organizmów i czynników chorobotwórczych, jednakże ich
nadmiar może prowadzić do trwałych, nieodwracalnych
Bazowa
PW
Planowane
zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt. Monitoring
ma na celu zapewnienie, iż poziom najwyższych
dopuszczalnych pozostałości środków ochrony roślin
w płodach rolnych nie będzie przekraczać maksymalnej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wartości 2,5%, która uznawana jest za bezpieczną
i świadczącą o dostosowaniu produkcji rolnej do wymogów
konsumenta, utrzymaniu dobrej pozycji produktów rolno-
spożywczych na rynku unijnym i światowym oraz
wypełnieniu
wymogów
określonych
w
dyrektywie
<2,5
<2,5
<2,5
<2,5
<2,5
2009/128/WE,
ustanawiającej
ramy
wspólnotowego
działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów.
Ryzyka:
Ryzyko negatywnego odchylenia od pożądanej wartości miernika związane jest z możliwością stosowania przez rolników
niedopuszczonych do obrotu lub podrobionych środków ochrony roślin lub też stosowania takich środków niezgodnie
z zaleceniami. Ryzyko to jest ograniczane m.in. przez zapewnienie ochrony terytorium kraju przed introdukcją nowych
organizmów szkodliwych dla roślin, nadzór nad stosowaniem i obrotem środków ochrony roślin, wdrażanie integrowanej
ochrony roślin, optymalizację efektywnych i bezpiecznych dla środowiska i konsumentów metod ochrony roślin oraz
zapewnienie wysokiej jakości materiału siewnego.
140
Miernik 2: Stosunek liczby kontroli i badań laboratoryjnych do liczby podmiotów podlegających kontroli
(w szt.)
Opis miernika:
Miernik we właściwy sposób oddaje skalę nadzoru
Wartości miernika
sprawowanego w ramach zadań statutowych przez jednostki
Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
w Województwach.
Miernik
pokazuje
liczbę
Bazowa
PW
Planowane
zaplanowanych/wykonanych w danym roku kontroli i analiz
laboratoryjnych
przypadających
na
każdy
podmiot
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
podlegający
kontroli
(tj.
gospodarstwa
rolne,
przedsiębiorców wpisanych do rejestrów prowadzonych
przez
Wojewódzkie
Inspektoraty
Ochrony
Roślin
0,515
0,477
0,492
0,493
0,4
i Nasiennictwa).
Ryzyka:
Czynnikami ryzyka są m.in.:
− trudna do przewidzenia liczba wniosków wpływających Informacje dodatkowe:
do Inspekcji,
Kontrole są prowadzone pod kątem zapewnienia
− warunki (np. klimatyczne) wpływające na produkcję prawidłowego i bezpiecznego obrotu produktami
roślinną,
roślinnymi oraz wysokiej jakości materiału siewnego
− zmiana przepisów prawa mająca wpływ na zakres będącego w produkcji i obrocie, zapobiegania zagrożeniom
kontroli,
dla zdrowia człowieka, zwierząt i środowiska, które mogą
− sytuacja ekonomiczna w rolnictwie (dotycząca rolników powstać w wyniku obrotu i stosowania środków ochrony
i przedsiębiorców),
roślin.
− koniunktura w handlu międzynarodowym roślinami
i produktami roślinnymi.
Zadanie 21.1.W realizowane będzie również przez Centralny Ośrodek Badań Odmian Roślin Uprawnych,
dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Liczba odmian i prób przebadanych (w szt.)”. Planowane wartości
miernika kształtować się będą w latach 2015-2017 na poziomie 14.500 szt. w każdym roku.
Zadanie 21.2. Rozwój produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt
Zadanie służy osiągnięciu celu, którym jest zapewnienie stabilnych warunków do realizacji programów
hodowlanych i działań wspomagających postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej. Ze środków
publicznych dofinansowywane są przedsięwzięcia dotyczące zrównoważonego użytkowania i ochrony
bioróżnorodności zwierząt gospodarskich. Interwencja państwa stwarza hodowcom możliwości wykorzystania
najnowszych osiągnięć hodowli i nauki, przy równoczesnej poprawie warunków zewnętrznych bytowania
zwierząt, w tym m. in. w zakresie środowiska, żywienia i infrastruktury. Zadanie obejmuje także czynności
związane z oceną wartości hodowlanej i użytkowej bydła, świń i owiec, ochroną zasobów genetycznych
zwierząt gospodarskich, kontrolą w zakresie organizacji hodowli oraz nadzorem nad organizacją prób dzielności
koni. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Rolnictwo.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,13 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
141
świadczeń zdrowotnych (w m2)
Opis miernika:
Miernik pozwala na syntetyczną ocenę rezultatów
Wartości miernika
przedsięwzięć inwestycyjnych finansowanych z budżetu
państwa, których celem jest zwiększenie dostępności
i jakości usług świadczonych przez jednostki ochrony
zdrowia, m.in. dzięki budowie nowych, modernizacji
istniejących lub ich wyposażeniu w niezbędny sprzęt
Bazowa
PW
Planowane
i aparaturę. Osiągnięcie planowanych wartości miernika
przyczynia
się
do
podniesienia
efektywności
funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia (m.in. dzięki
obniżeniu
kosztów
ich
funkcjonowania
w
wyniku
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zastosowania technologii energooszczędnych, uzyskaniu lub
kolaudacji akredytacji, poprawy standardów, itp.), a także
poprawy
standardów
sanitarno-epidemiologicznych,
technicznych, eksploatacyjnych oraz BHP. Miernik jest
również
wykorzystywany
w
ramach
nadzoru
nad
56
145
192
149
67
prawidłowością
przebiegu
realizowanych
procesów
inwestycyjnych.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika obejmuje zarówno rezultaty inwestycji realizowanych w formie programów wieloletnich, jak i innych
inwestycji realizowanych w szpitalach ogólnych, szpitalach klinicznych i instytutach badawczych. Ryzyka związane z jego
realizacją są charakterystyczne dla budowlanych procesów inwestycyjnych – wynikają one m.in. z możliwości
przedłużenia się procedur przetargowych i administracyjnych, opóźnień w realizacji zadań wynikających z przyczyn
leżących po stronie wykonawców, czy czynników pogodowych, itp. Specyficzne ryzyko wynika z faktu, iż niektóre
inwestycje prowadzone są w obiektach czynnych, tj. na bieżąco świadczących usługi medyczne.
Miernik 2: Liczba podmiotów leczniczych MON spełniających wymagania określone przez Ministra
Zdrowia w stosunku do liczby wszystkich podmiotów leczniczych MON (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie efektów osiąganych przez
placówki ochrony zdrowia podległe MON, związanych
z dostosowaniem
do
wymogów
określonych
Bazowa
PW
Planowane
w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012
r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
odpowiadać
pomieszczenia
i
urządzenia
podmiotu
wykonującego działalność leczniczą, a tym samym poprawy
44
47
38
79
100
jakości i efektywności funkcjonowania tych placówek.
Miernik 3: Poziom dostosowania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej MSW do
przepisów obowiązujących w sektorze ochrony zdrowia (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia bieżący monitoring oraz ewaluację
w zakresie poprawy jakości i efektywności funkcjonowania
jednostek ochrony zdrowia podległych MSW w kontekście
Bazowa
PW
Planowane
konieczności ich dostosowania do wymogów określonych
w przepisach o ochronie zdrowia. Miernik umożliwia
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
również monitorowanie realizacji zadań inwestycyjnych
realizowanych przez jednostki ochrony zdrowia podległe
MSW.
57
60
65
75
80
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
Miernik opracowywany jest na podstawie kwestionariusza
Czynnikami mogącymi wpływać na niewykonanie wartości
pn.
„Ocena
stopnia
dostosowania
samodzielnych
docelowej
miernika
na
zakładanym
poziomie
są
publicznych zakładów opieki zdrowotnej MSW do
w szczególności ewentualne zmiany prawne skutkujące
przepisów prawa obowiązujących w ochronie zdrowia” –
koniecznością
wprowadzenia
zmian
w
przyjętych
jego wartość ustalana jest na podstawie oceny punktowej
koncepcjach
(założeniach),
na
podstawie
których
poszczególnych zagadnień (pytań) w ramach określonych
opracowywana
była
dokumentacja
projektowa
bloków
tematycznych,
którym
przypisano
wagi
przedsięwzięć dostosowujących.
(wewnętrzne w przypadku pytań oraz zewnętrzne
w przypadku obszarów).
137
Miernik 4: Liczba nowych łóżek na 10 tys. mieszkańców województwa (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik służy pokazaniu efektów rozbudowy placówek
zdrowia. Zwiększenie liczby łóżek w szpitalu/ach ma miejsce
w przypadku m.in. realizacji inwestycji – jest to zatem
Bazowa
PW
Planowane
najprostszy
z
mierników
obrazujących
zwiększenie
dostępności usług medycznych, co ma szczególne znaczenie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w
przypadku
dostępności
medycznych
świadczeń
specjalistycznych świadczonych w placówkach szpitalnych
0,0047
0,0800
0,0206
0,1826
0,2488
(np w zakresie onkologii).
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika może wynikać ze specyfiki procesu inwestycyjnego (np. warunki
pogodowe, procedury przetargowe, współpraca z wykonawcą, itp.). Wartość miernika odzwierciedla efekty inwestycji
dofinansowanych przez Wojewodów realizujących zadanie.
Zadanie 20.5.W Nadzór sanitarno-epidemiologiczny, profilaktyka i promocja zdrowia
W ramach zadania realizowane są działania, których celami są zapewnienie skutecznej ochrony terytorium
Polski przed napływem środków spożywczych o niewłaściwej jakości zdrowotnej oraz przeciwdziałanie
szerzeniu się chorób zakaźnych. Zadanie to obejmuje działania na rzecz zapewnienia odpowiednich
standardów sanitarno-higienicznych oraz działania przeciwepidemiczne prowadzone przez stacje sanitarno-
epidemiologiczne, czuwanie nad bezpieczeństwem żywności i żywienia oraz zdrowotnym wody, jak również
działania oświatowo-zdrowotne i promowanie zdrowego stylu życia. W ramach zadania finansowany jest także
zakup szczepionek, utrzymywanie stałej rezerwy państwowej i dystrybucja środków medycznych
i antyseptycznych oraz szczepionek. Ponadto, realizowana jest także promocja zdrowego trybu życia oraz
profilaktyka zdrowotna, w tym profilaktyka w zakresie problemów alkoholowych, zwalczania narkomanii,
uzależnień od hazardu oraz innych uzależnień. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Zdrowie.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,20 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba zużytych szczepionek w stosunku do zapotrzebowania (w %)
Opis miernika:
Miernik
pozwala
na
zobiektywizowaną,
wyrażoną
Wartości miernika
procentowo
ocenę
skuteczności
i
efektywności
funkcjonowania
systemu
zapobiegania
występowaniu
Bazowa
PW
Planowane
chorób zakaźnych w zakresie zadań nałożonych na
Państwową Inspekcję Sanitarną, która odpowiedzialna jest
za przygotowanie i tworzenie zapotrzebowania na
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
szczepionki niezbędne do realizacji Programu Szczepień
Ochronnych,
a
także
zapewnienie
racjonalnego
70
70
70
70
70
i efektywnego kosztowo ich wykorzystania.
Ryzyka i informacje ogólne:
Czynniki o charakterze ogólnym, które mogą mieć wpływ na poziom wykonania ostatecznej wartości miernika, dotyczą
w szczególności uwarunkowań demograficznych (zmiennej liczby urodzeń), aktywności ruchów antyszczepionkowych
i związanego z nimi oporu przez szczepieniami, a także sytuacji zdrowotnej na świecie, determinującej zakres szczepień
obowiązkowych.
138
Miernik 2: Liczba kontroli stwierdzających uchybienia w przestrzeganiu standardów sanitarno-
epidemiologicznych w stosunku do wszystkich przeprowadzonych kontroli (w %)
Opis miernika:
Miernik w sposób bezpośredni umożliwia monitorowanie
Wartości miernika
skuteczności
działalności
kontrolnej
i
nadzorczej
wykonywanej przez Państwową Inspekcję Sanitarną MSW.
Bazowa
PW
Planowane
Pośrednio odzwierciedla on również poziom zapewnienia
właściwych standardów sanitarno-epidemiologicznych, oraz
adekwatnego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego przed
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
niekorzystnym
wpływem
czynników
szkodliwych
i uciążliwych w środowisku pracy, itp. w jednostkach
50
bd
50
50
50
organizacyjnych podległych MSW.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Odchylenia od prognozowanej wartości miernika wynikać mogą z instrukcyjnego oddziaływania PIS, jak również
faktycznych możliwości wdrożenia zalecanych przez PIS działań i usunięcia stwierdzonych uchybień przez kontrolowane
jednostki w krótkim okresie. Ewentualne niższe wykonanie wartości miernika stanowić będzie rezultat pozytywny,
świadczący o wzroście przestrzegania standardów sanitarno-epidemiologicznych w jednostkach organizacyjnych
podległych MSW, a co za tym idzie poprawy warunków pracy funkcjonariuszy i pracowników cywilnych resortu.
Miernik 3: Stosunek liczby podjętych przedsięwzięć zapewniających bezpieczeństwo sanitarno-
epidemiologiczne do liczby mieszkańców (w szt.)
Opis miernika:
Miernik
obejmuje
wszelkie
przedsięwzięcia/działania
Wartości miernika
wynikające z ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
(m.in. przeprowadzanie kontroli, wizytacji, sporządzanie
opinii, wydawanie decyzji, postanowień, prowadzenie
Bazowa
PW
Planowane
dochodzeń epidemicznych, pobór prób, badań, działania
o charakterze profilaktycznym i promocyjnym, zgłoszenia
podejrzeń/zachorowań na choroby zakaźne). Umożliwia on
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
dokonywanie pomiaru i porównanie skali działalności PIS
w perspektywie wieloletniej. Miernik obrazuje liczbę
podjętych przedsięwzięć w przeliczeniu na jednego
0,458
0,467
0,457
0,455
0,455
mieszkańca województwa.
Ryzyka:
Czynnikami ryzyka są m.in. brak zainteresowania społeczeństwa prowadzonymi działaniami profilaktycznymi
i promocyjnymi oraz zmiany przepisów prawa dotyczące zakresu działalności PIS.
Zadanie 20.5. realizowane będzie również przez:
− Ministra Zdrowia ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, dla którego
działalności przyjęto miernik pn. „Liczba działań zrealizowanych w zakresie ograniczania negatywnych
skutków uzależnienia od hazardu lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia od substancji
psychoaktywnych”. Planowane wartości tego miernika w latach 2015-2017 kształtować się będą na
poziomie 100% w każdym roku,
− Profilaktyczny Dom Zdrowia w Juracie, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Koszt 1 osobodnia
(wyżywienie, pobyt, rehabilitacja, wynagrodzenie pracowników, eksploatacja budynku) (w zł).” Planowana
wartość tego miernika na lata 2015-2017 wynosi w każdym roku 100 zł.
139
Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka
W ramach funkcji 21. realizowane są zadania związane z rolnictwem, regulacją rynków rolnych, rozwojem
obszarów wiejskich oraz rybołówstwem. W szczególności obejmują one zagadnienia dotyczące produkcji
roślinnej i ochrony roślin uprawnych, nasiennictwa, produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt, ochrony zdrowia
zwierząt, weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego oraz nadzoru nad zdrowotną jakością środków
spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Państwo odpowiada także za regulację rynków rolnych, sprawy
przetwórstwa i przechowalnictwa rolno-spożywczego oraz zapewnienie jakości handlowej artykułów rolno-
spożywczych. Ponadto, w ramach funkcji realizowane są także mechanizmy Wspólnej Polityki Rolnej, do
których zalicza się m. in. dopłaty bezpośrednie dla rolników oraz płatności w ramach programów rozwoju
obszarów wiejskich. Państwo dąży także do podniesienia konkurencyjności polskiego rybołówstwa
i przetwórstwa rybnego. Jednym z realizowanych celów dla funkcji 21. jest wspieranie konkurencyjności
gospodarstw rolnych poprzez wspieranie dochodów gospodarstw wiejskich.
Zadanie 21.1.W Rozwój produkcji roślinnej i ochrona roślin uprawnych
Celem zadania jest zapewnienie warunków do prowadzenia produkcji rolnej zgodnej z zasadami dobrej
kultury rolnej. Zadanie realizowane jest przez prowadzenie badań na rzecz postępu biologicznego w produkcji
roślinnej, rejestrację, informowanie o jakości roślin uprawnych, rekomendacje i ochronę prawną odmian roślin
uprawnych, wykonywanie nadzoru nad zdrowiem roślin, obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin, jak
również nad wytwarzaniem, oceną i obrotem materiałem siewnym. W ramach zadania realizowany jest program
wieloletni wspierający ochronę roślin uprawnych oraz monitorujący jakość artykułów żywnościowych. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Rolnictwo.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,23 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Przekroczenia NDP (najwyższe dopuszczalne pozostałości) środków ochrony roślin w płodach
rolnych (w %)
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla skuteczność działań na rzecz
zrównoważonego stosowania pestycydów (w tym w ramach
Wartości miernika
kontroli ukierunkowanych prowadzonych przez Państwową
Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa), które zapewniają
ochronę płodów rolnych przed szkodliwym wpływem
organizmów i czynników chorobotwórczych, jednakże ich
nadmiar może prowadzić do trwałych, nieodwracalnych
Bazowa
PW
Planowane
zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt. Monitoring
ma na celu zapewnienie, iż poziom najwyższych
dopuszczalnych pozostałości środków ochrony roślin
w płodach rolnych nie będzie przekraczać maksymalnej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wartości 2,5%, która uznawana jest za bezpieczną
i świadczącą o dostosowaniu produkcji rolnej do wymogów
konsumenta, utrzymaniu dobrej pozycji produktów rolno-
spożywczych na rynku unijnym i światowym oraz
wypełnieniu
wymogów
określonych
w
dyrektywie
<2,5
<2,5
<2,5
<2,5
<2,5
2009/128/WE,
ustanawiającej
ramy
wspólnotowego
działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów.
Ryzyka:
Ryzyko negatywnego odchylenia od pożądanej wartości miernika związane jest z możliwością stosowania przez rolników
niedopuszczonych do obrotu lub podrobionych środków ochrony roślin lub też stosowania takich środków niezgodnie
z zaleceniami. Ryzyko to jest ograniczane m.in. przez zapewnienie ochrony terytorium kraju przed introdukcją nowych
organizmów szkodliwych dla roślin, nadzór nad stosowaniem i obrotem środków ochrony roślin, wdrażanie integrowanej
ochrony roślin, optymalizację efektywnych i bezpiecznych dla środowiska i konsumentów metod ochrony roślin oraz
zapewnienie wysokiej jakości materiału siewnego.
140
Miernik 2: Stosunek liczby kontroli i badań laboratoryjnych do liczby podmiotów podlegających kontroli
(w szt.)
Opis miernika:
Miernik we właściwy sposób oddaje skalę nadzoru
Wartości miernika
sprawowanego w ramach zadań statutowych przez jednostki
Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
w Województwach.
Miernik
pokazuje
liczbę
Bazowa
PW
Planowane
zaplanowanych/wykonanych w danym roku kontroli i analiz
laboratoryjnych
przypadających
na
każdy
podmiot
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
podlegający
kontroli
(tj.
gospodarstwa
rolne,
przedsiębiorców wpisanych do rejestrów prowadzonych
przez
Wojewódzkie
Inspektoraty
Ochrony
Roślin
0,515
0,477
0,492
0,493
0,4
i Nasiennictwa).
Ryzyka:
Czynnikami ryzyka są m.in.:
− trudna do przewidzenia liczba wniosków wpływających Informacje dodatkowe:
do Inspekcji,
Kontrole są prowadzone pod kątem zapewnienia
− warunki (np. klimatyczne) wpływające na produkcję prawidłowego i bezpiecznego obrotu produktami
roślinną,
roślinnymi oraz wysokiej jakości materiału siewnego
− zmiana przepisów prawa mająca wpływ na zakres będącego w produkcji i obrocie, zapobiegania zagrożeniom
kontroli,
dla zdrowia człowieka, zwierząt i środowiska, które mogą
− sytuacja ekonomiczna w rolnictwie (dotycząca rolników powstać w wyniku obrotu i stosowania środków ochrony
i przedsiębiorców),
roślin.
− koniunktura w handlu międzynarodowym roślinami
i produktami roślinnymi.
Zadanie 21.1.W realizowane będzie również przez Centralny Ośrodek Badań Odmian Roślin Uprawnych,
dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Liczba odmian i prób przebadanych (w szt.)”. Planowane wartości
miernika kształtować się będą w latach 2015-2017 na poziomie 14.500 szt. w każdym roku.
Zadanie 21.2. Rozwój produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt
Zadanie służy osiągnięciu celu, którym jest zapewnienie stabilnych warunków do realizacji programów
hodowlanych i działań wspomagających postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej. Ze środków
publicznych dofinansowywane są przedsięwzięcia dotyczące zrównoważonego użytkowania i ochrony
bioróżnorodności zwierząt gospodarskich. Interwencja państwa stwarza hodowcom możliwości wykorzystania
najnowszych osiągnięć hodowli i nauki, przy równoczesnej poprawie warunków zewnętrznych bytowania
zwierząt, w tym m. in. w zakresie środowiska, żywienia i infrastruktury. Zadanie obejmuje także czynności
związane z oceną wartości hodowlanej i użytkowej bydła, świń i owiec, ochroną zasobów genetycznych
zwierząt gospodarskich, kontrolą w zakresie organizacji hodowli oraz nadzorem nad organizacją prób dzielności
koni. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Rolnictwo.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,13 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
141
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik