Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2748
- Data wpłynięcia: 2014-09-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1554
2748
załączniku II do dyrektywy Rady 1999/32/WE z dnia
26 kwietnia 1999 r. odnoszącej się do redukcji
zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz
zmieniającej dyrektywę 93/12/EWG (Dz. Urz. WE L
121 z 11.05.1999, str. 13, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 24, str. 17).
4. Na statkach, na których stosuje się metodę redukcji
emisji, należ y uzyskiwać w sposób ciągły redukcję
emisji dwutlenku siarki co najmniej równoważ ną
wartości emisji dwutlenku siarki, którą uzyskiwano by
stosując paliwo ż eglugowe spełniające wymagania i
dodatkowe
kryteria
jakościowe
określone
w
przepisach wydanych na podstawie art. 13f ust. 3 i 4.
Równoważ ne wartości emisji dwutlenku siarki określa
załącznik I do dyrektywy Rady 1999/32/WE z dnia 26
kwietnia 1999 r. odnoszącej się do redukcji zawartości
siarki
w
niektórych
paliwach
ciekłych
oraz
zmieniającej dyrektywę 93/12/EWG.
5. Na statkach cumujących w portach dopuszcza się,
jako alternatywę dla stosowania metod redukcji emisji,
stosowanie rozwiązania polegającego na korzystaniu z
lądowych systemów zasilania, o ile są one dostępne w
danym porcie.
Art. 13d. 1. Przeprowadzenie na statkach o polskiej
przynależ ności
oraz
na
statkach
o
obcej
przynależ ności przebywających w polskich obszarach
morskich testów nowych metod redukcji emisji
wymaga uzyskania pozwolenia.
2. Pozwolenia na przeprowadzenie testów metod
redukcji emisji udziela, na wniosek armatora, w
drodze decyzji, dyrektor urzędu morskiego właściwy
4
dla
obszaru,
w
którym
jest
planowane
przeprowadzenie testów metod redukcji emisji.
3. W przypadku gdy wniosek o wydanie pozwolenia
na przeprowadzenie testów metod redukcji emisji
dotyczy
obszaru
wykraczającego
poza
obszar
właściwości dyrektora urzędu morskiego, do którego
został złoż ony wniosek, wydanie pozwolenia wymaga
uzgodnienia
z
dyrektorem
urzędu
morskiego
właściwym dla obszaru, w którym również jest
planowane przeprowadzenie testów metod redukcji
emisji.
4. W przypadku gdy wniosek o wydanie pozwolenia
na przeprowadzenie testów metod redukcji emisji
dotyczy obszarów znajdujących się poza polskimi
obszarami morskimi, dyrektor urzędu morskiego, do
którego został złoż ony wniosek, informuje armatora o
konieczności
uzyskania
pozwolenia
na
przeprowadzenie tych testów takż e od właściwych
organów państw członkowskich Unii Europejskiej, na
których obszarach morskich armator również planuje
przeprowadzenie testów. Dyrektor urzędu morskiego
informuje właściwe organy tych państw o otrzymaniu
takiego wniosku.
5. Pozwolenie na przeprowadzenie testów metod
redukcji emisji wydaje się na okres nie dłuż szy niż 18
miesięcy, z tym ż e okres waż ności pozwolenia nie
obejmuje okresu, o którym mowa w ust. 11.
6. Warunkiem
udzielenia
pozwolenia
na
przeprowadzenie testów metod redukcji emisji jest:
1) złoż enie przez armatora oświadczenia, ż e przez cały
okres przeprowadzania testów:
5
a) wszystkie statki, na których będą
przeprowadzane testy, będą miały zainstalowane
urządzenia
zapewniające
nieprzerwane
monitorowanie
emisji
gazów
wylotowych,
zabezpieczone przed otwarciem, zakłóceniem ich
pracy i zmianą zapisanych na nich danych, oraz
ż e urządzenia te będą stosowane przez cały okres
przeprowadzania testów,
b) odpady, które powstaną podczas
przeprowadzania testów, będą zagospodarowane
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 września
2002 r. o portowych urządzeniach do odbioru
odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze
statków (Dz. U. Nr 166, poz. 1361, z późn. zm.),
c)
będzie
dokonywana
ocena
wpływu testów na środowisko morskie, w tym na
ekosystemy w portach, przystaniach i ujściach
rzek;
2) przedstawienie przez armatora dokumentacji
potwierdzającej,
ż e
moż liwe
jest
osiągnięcie
równoważ nej wartości emisji dwutlenku siarki, o
której mowa w art. 13c ust. 4.
7. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 6 pkt 1,
składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za
składanie
fałszywych
zeznań.
Składający
oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim
klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy
odpowiedzialności karnej za złoż enie fałszywego
oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie
organu o odpowiedzialności karnej za składanie
fałszywych zeznań.
8. Wniosek o wydanie pozwolenia na przeprowadzenie
6
testów metod redukcji emisji powinien zawierać:
1) dane armatora:
a) w przypadku osoby fizycznej – imię i
nazwisko, adres zamieszkania, nr telefonu, e-
mail,
b) w przypadku osoby prawnej lub
jednostki
organizacyjnej
nieposiadającej
osobowości prawnej – nazwę i adres siedziby
głównej, nr telefonu, e-mail;
2) dane statku, na którym będą przeprowadzane
testy metod redukcji emisji, w tym:
a) nazwa,
b) nr IMO,
c) port macierzysty,
d) bandera;
3) opis metody redukcji emisji, która będzie
poddana testom;
4) termin i miejsce przeprowadzania testów
metod redukcji emisji.
9.
Do
wniosku
o
wydanie
pozwolenia
na
przeprowadzenie testów metod redukcji emisji dołącza
się oświadczenia i dokumentację, o których mowa w
ust. 6.
10. Pozwolenie na przeprowadzenie testów metod
redukcji emisji określa:
1) nazwę i adres siedziby armatora albo jego imię
i nazwisko oraz adres zamieszkania, a takż e
numer telefonu i e-mail;
2) dane statku, na którym będą przeprowadzane
7
testy metod redukcji emisji, w tym:
a) nazwa,
b) nr IMO,
c) port macierzysty,
d) bandera;
3) metodę redukcji emisji, która będzie poddana
testom;
4) termin i miejsce przeprowadzania testów
metod redukcji emisji.
11. Określając w pozwoleniu na przeprowadzenie
testów
metod
redukcji
emisji
termin
ich
przeprowadzania uwzględnia się termin wskazany we
wniosku o wydanie pozwolenia, z tym ż e termin
rozpoczęcia testów nie moż e przypadać wcześniej niż
po upływie 7 miesięcy od dnia udzielenia pozwolenia.
12. Dyrektor urzędu morskiego odmawia, w drodze
decyzji, udzielenia pozwolenia na przeprowadzenie
testów metod redukcji emisji w przypadku, gdy
armator nie spełnił warunków do jego udzielenia.
13. Dyrektor urzędu morskiego cofa, w drodze decyzji,
pozwolenie na przeprowadzenie testów metod redukcji
emisji w przypadku, gdy:
1) na statku, na którym przeprowadzane są testy,
nie są zainstalowane lub nie są stosowane
urządzenia, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lit. a,
lub
2)
odpady,
które
powstają
podczas
przeprowadzania
testów,
nie
są
zagospodarowywane
zgodnie
z
przepisami
ustawy z dnia 12 września 2002 r. o portowych
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2748
› Pobierz plik