eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2748
  • Data wpłynięcia: 2014-09-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1554

2748

urządzeniach
do
odbioru
odpadów
oraz
pozostałości ładunkowych ze statków lub
3)
nie
jest
dokonywana
ocena
wpływu
przeprowadzanych
testów
na
środowisko
morskie, w tym na ekosystemy w portach,
przystaniach i ujściach rzek.

14. Podczas przeprowadzania testów metod redukcji
emisji moż e być stosowane paliwo ż eglugowe
niespełniające wymagań określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 13f ust 3 i ust. 4.

15. Armator, nie później niż po upływie 5 miesięcy od
zakończenia testów metod redukcji emisji, przekazuje
ich wyniki dyrektorowi urzędu morskiego, który
udzielił pozwolenia na ich przeprowadzenie.

16. Dyrektor urzędu morskiego udostępnia wyniki
testów metod redukcji emisji w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go
urzędu.

17. Zatwierdzenia metod redukcji emisji objętych
przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o
wyposaż eniu morskim (Dz. U. Nr 93, poz. 899 oraz z
2011 r. Nr 228, poz. 1368) dokonują notyfikowane
jednostki certyfikujące, o których mowa w przepisach
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny
zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935, z późn.
zm.).

18. Metody redukcji emisji nieobjęte przepisami
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyposaż eniu
morskim, mogą być stosowane pod warunkiem, ż e
zostały zatwierdzone zgodnie z przepisami Unii
Europejskiej dotyczącymi metod redukcji emisji oraz
9

z uwzględnieniem:
1) wytycznych
opracowanych
przez
Międzynarodową Organizację Morską (IMO)
dotyczących metod redukcji emisji;
2) wyników
przeprowadzonych
testów
metod redukcji emisji;
3) wpływu
na
środowisko,
w
tym
moż liwych
do
uzyskania
redukcji
emisji
dwutlenku siarki, a takż e wpływu na ekosystemy
w portach, przystaniach i ujściach rzek;
4) moż liwości
monitorowania
i
weryfikacji metod redukcji emisji.

19. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
ogłasza, w drodze obwieszczenia, informacje o
wytycznych opracowanych przez IMO dotyczących
metod
redukcji
emisji,
mając
na
uwadze
upowszechnianie
zasad
dotyczących
ochrony
środowiska przed zanieczyszczeniami ze statków.”



3) w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
T

Art. 3 ust. 1 i 2 dyrektywy będzie wdroż ony w
projekcie rozporządzenia MG w sprawie wymagań
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
jakościowych dotyczących zawartości siarki dla
„1. Państwa członkowskie zapewniają, aby w obrębie
olejów oraz rodzajów instalacji i warunków, w którym
ich
terytorium
nie
stosowano
cięż kich
olejów
będą stosowane cięż kie oleje opałowe, wydanym na
opałowych, w których zawartość siarki przekracza 1 %
podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia
na jednostkę masy.
2006r. o systemie monitorowania i kontrolowania
2. Do dnia 31 grudnia 2015 r., z zastrzeż eniem
jakości paliw (Dz. U. z 2006 r. Nr 169 poz. 1200 z
odpowiedniego monitorowania emisji przez właściwe
późn. zm.)
organy, ust. 1 nie ma zastosowania do cięż kich olejów
opałowych stosowanych:
a) w obiektach energetycznego spalania objętych
zakresem
dyrektywy
2001/80/WE
Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w
sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń
10

do powietrza z duż ych obiektów energetycznego
spalania (*), które podlegają art. 4 ust. 1 lub 2 lub art. 4
ust. 3 lit. a) tej dyrektywy i które odpowiadają
wartościom dopuszczalnym emisji dwutlenku siarki dla
takich obiektów, określonym w tej dyrektywie;

b) w obiektach energetycznego spalania objętych
zakresem dyrektywy 2001/80/WE, które podlegają art. 4
ust. 3 lit. b) i art. 4 ust. 6 tej dyrektywy i których średnia
miesięczna emisja dwutlenku siarki nie przekracza 1
700 mg/Nm 3 przy zawartości tlenu w gazach
spalinowych wynoszącej 3 % na jednostkę objętości w
stanie suchym;
c) w obiektach energetycznego spalania, które nie są
objęte zakresem lit. a) lub b) i których średnia
miesięczna emisja dwutlenku siarki nie przekracza 1
700 mg/Nm 3 przy zawartości tlenu w gazach
spalinowych wynoszącej 3 % na jednostkę objętości w
stanie suchym;
d) w obiektach spalania w rafineriach, jeż eli średnia
miesięczna emisja dwutlenku siarki – uśredniona dla
wszystkich obiektów energetycznego spalania danej
rafinerii, niezależ nie od rodzaju wykorzystanego paliwa
lub mieszanki paliw, lecz z wyłączeniem obiektów
objętych zakresem lit. a) i b), turbin gazowych i
silników gazowych – nie przekracza 1 700 mg/Nm 3
przy zawartości tlenu w gazach spalinowych wynoszącej
3 % na jednostkę objętości w stanie suchym.
3. Od dnia 1 stycznia 2016 r., z zastrzeż eniem
odpowiedniego monitorowania emisji przez właściwe
organy, ust. 1 nie ma zastosowania do cięż kich olejów
opałowych stosowanych:
a) w obiektach energetycznego spalania objętych
zakresem
rozdziału
III
dyrektywy
2010/75/UE
Parlamentu
Europejskiego
i
Rady
(**),
które
11

odpowiadają
wartościom
dopuszczalnym
emisji
dwutlenku siarki dla takich obiektów spalania,
określonym w załączniku V do tej dyrektywy lub, jeż eli
wartości dopuszczalne emisji nie mają zastosowania
zgodnie z tą dyrektywą, których średnia miesięczna
emisja dwutlenku siarki nie przekracza 1 700 mg/Nm 3
przy zawartości tlenu w gazach spalinowych wynoszącej
3 % na jednostkę objętości w stanie suchym;
b) w obiektach energetycznego spalania, które nie są
objęte zakresem lit. a) i których średnia miesięczna
emisja dwutlenku siarki nie przekracza 1 700 mg/Nm 3
przy zawartości tlenu w gazach spalinowych wynoszącej
3 % na jednostkę objętości w stanie suchym;
c) w obiektach spalania w rafineriach, jeż eli średnia
miesięczna emisja dwutlenku siarki – uśredniona dla
wszystkich obiektów energetycznego spalania danej
rafinerii, niezależ nie od rodzaju wykorzystanego paliwa
lub mieszanki paliw, lecz z wyłączeniem obiektów
objętych zakresem lit. a), turbin gazowych i silników
gazowych – nie przekracza 1 700 mg/Nm 3 przy
zawartości tlenu w gazach spalinowych wynoszącej 3 %
na jednostkę objętości w stanie suchym.
Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki w
celu zapewnienia, aby ż aden obiekt energetycznego
spalania, w którym stosuje się cięż kie oleje opałowe o
zawartości siarki większej niż określona w ust. 1, nie był
eksploatowany
bez
zezwolenia
wydanego
przez
właściwy organ, który ustala wartości dopuszczalne
emisji.

b) skreśla się ust. 3;

4) dodaje się artykuł w brzmieniu:
T

Zawartość siarki określona w art. 3a dyrektywy w
paliwach
ż eglugowych
będzie
określona
w
„Artykuł 3a
projekcie rozporządzenia MIR w sprawie wymagań
Maksymalna zawartość siarki w paliwie ż eglugowym
dotyczących
zawartości
siarki
w
paliwie
Państwa członkowskie zapewniają, aby w obrębie ich
ż eglugowym (na podstawie art. 13f ust. 3 ustawy z
12

terytorium nie stosowano paliw ż eglugowych, w których
dnia
16
marca
1995
r.
o
zapobieganiu
zawartość siarki przekracza 3,50 % na jednostkę masy, z
zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2012 r.
wyjątkiem
paliw
przeznaczonych
do
statków
poz. 1244)
stosujących metody redukcji emisji, zgodnie z art. 4c,

działające w systemach zamkniętych.”;

5) w art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
T

Zawartość siarki w paliwach ż eglugowych będzie
określona w projekcie rozporządzenia MIR w
„1. Państwa członkowskie zapewniają, aby w obrębie
sprawie wymagań dotyczących zawartości siarki w
ich terytorium nie stosowano olejów napędowych, w
paliwie ż eglugowym (na podstawie art. 13f ust. 3
których zawartość siarki przekracza 0,10 % na jednostkę
ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu
masy.”;
zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1244)


6) w art. 4a wprowadza się następujące zmiany:
T

Zawartość siarki w paliwach ż eglugowych będzie
określona w projekcie rozporządzenia MIR w
a) tytuł otrzymuje brzmienie:
sprawie wymagań dotyczących zawartości siarki w
„Maksymalna zawartość siarki w paliwach ż eglugowych
paliwie ż eglugowym (na podstawie art. 13f ust. 3
stosowanych na morzach terytorialnych, w wyłącznych
ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu
strefach
ekonomicznych
i
w
strefach
kontroli
zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2012 r.
zanieczyszczeń państw członkowskich, w tym w
poz. 1244)
Obszarach Kontroli Emisji SOx oraz na statkach

pasaż erskich wykonujących regularne usługi do lub z

portów Unii”;

b) ust. 1 otrzymuje brzmienie:


„1.
Państwa
członkowskie
podejmują
wszelkie

niezbędne kroki w celu zapewnienia, aby na ich

morzach
terytorialnych,
w
wyłącznych
strefach

ekonomicznych i w strefach kontroli zanieczyszczeń,

będących częścią Obszarów Kontroli Emisji SOx, nie

stosowano paliw ż eglugowych, jeż eli zawartość siarki w

tych paliwach przekracza:

a) 1,00 % na jednostkę masy do dnia 31 grudnia 2014 r.;


b) 0,10 % na jednostkę masy od dnia 1 stycznia 2015 r.

Niniejszy ustęp ma zastosowanie do wszystkich statków

pływających pod wszystkimi banderami, w tym statków,


13

strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: