Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2748
- Data wpłynięcia: 2014-09-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1554
2748
(*) Dz. U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.”;
13) dodaje się artykuł w brzmieniu:
N
„Artykuł 9a
Wykonywanie przekazanych uprawnień
1. Powierzenie Komisji uprawnień do przyjęcia aktów
delegowanych podlega warunkom określonym w
niniejszym artykule.
2. Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych, o
których mowa w art. 4c ust. 4 i art. 7 ust. 4, powierza się
Komisji na okres pięciu lat od dnia 17 grudnia 2012 r.
Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania
uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed
końcem pięcioletniego okresu. Przekazanie uprawnień
zostaje automatycznie przedłuż one na takie same
okresy, chyba ż e Parlament Europejski lub Rada
sprzeciwią się takiemu przedłuż eniu nie później niż trzy
miesiące przed końcem każ dego okresu.
3. Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 4c ust.
4 i art. 7 ust. 4, moż e zostać w dowolnym momencie
odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę.
Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w
niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna
następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej
decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na
waż ność jakichkolwiek już obowiązujących aktów
delegowanych.
4. Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego
Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie.
5. Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 4c ust. 4 i
art. 7 ust. 4 wchodzi w ż ycie, tylko jeśli Parlament
Europejski albo Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie
39
trzech miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie lub jeśli przed upływem tego
terminu zarówno Parlament Europejski, jak i Rada
poinformowały Komisję, ż e nie wniosą sprzeciwu.
Termin ten przedłuż a się o trzy miesiące z inicjatywy
Parlamentu Europejskiego lub Rady.”;
14) art. 11 otrzymuje brzmienie:
T
Art. 1. W ustawie z dnia 16 marca 1995 r.
o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
„Artykuł 11
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1244) wprowadza się
Kary
następujące zmiany:
1. Państwa członkowskie ustalają kary, które stosuje się
w
przypadku
naruszenia
krajowych
przepisów
11) W art. 38 dotychczasową treść oznacza się jako
przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą.
ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:
2. Ustalone kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i
„2. Wysokość kar pienięż nych, o których mowa w art.
odstraszające i mogą obejmować grzywny obliczone w
36–37a, ustala się z uwzględnieniem zakresu
taki sposób, aby pozbawiały one osoby odpowiedzialne
naruszenia, korzyści finansowych uzyskanych z tytułu
przynajmniej korzyści gospodarczych płynących z
naruszenia i powtarzalności naruszeń.
popełnionego przez nie naruszenia oraz aby wysokość
tych grzywien stopniowo wzrastała w przypadku
3. Kary pienięż nej, o której mowa w art. 36a pkt 10,
powtarzania się naruszeń.”;
nie nakłada się w przypadku, gdy przedstawione
wykazy i okazane dowody, o których mowa w art. 13g
ust. 2a, wykazały ż e nie było moż liwe nabycie paliwa
ż eglugowego zawierającego dopuszczalną zawartości
siarki.”.
Załącznik dyrektywy stosowany będzie wprost, o czym
15) załącznik do dyrektywy 1999/32/WE zastępuje się
mowa w art. 13 c ust. 4 i ust. 5 projektu ustawy o zmianie
załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
Art.2
Transpozycja
N
1. Państwa członkowskie wprowadzają w ż ycie przepisy
ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do
wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 18 czerwca
2014 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych
przepisów.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają
40
odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie
takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody
dokonywania takiego odniesienia określane są przez
państwa członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty
podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych
w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.PL L 327/10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 27.11.2012
Art.3
Wejście w ż ycie
N
Niniejsza dyrektywa wchodzi w ż ycie dwudziestego
dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej.
Art.4
Adresaci
N
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw
członkowskich
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 1
Art. 1. W ustawie z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu
Zmiana art. 1 pkt 1 ustawy polega na dodaniu lit. d, w treści którego wymienia
zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2012 r. poz.
się Międzynarodową Konwencję w sprawie kontroli szkodliwych systemów
1244) wprowadza się następujące zmiany:
przeciwporostowych na statkach z 5 października 2001 r.
2) w art. 1 w pkt 1 w lit. c średnik zastępuje się
Zmiana ta nie jest związana z wdraż aniem dyrektywy 2012/33/UE, lecz jest
przecinkiem i dodaje się lit. d w brzmieniu:
konieczna, z uwagi na konieczność dostosowania polskiego prawa do aktualnego
„d) Międzynarodowej konwencji w sprawie kontroli
stanu przepisów międzynarodowych.
szkodliwych systemów przeciwporostowych na statkach,
Do zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki, oprócz przepisów
podpisanej w Londynie dnia 5 października 2001 r. (Dz.
międzynarodowych wymienionych w art. 1 ustawy, należ y stosować przepisy
U. z 2008 r. Nr 134, poz. 851), zwanej dalej „Konwencją
Międzynarodowej Konwencji w sprawie kontroli szkodliwych systemów
AFS”;
przeciwporostowych na statkach, z 5 października 2001 r. (Dz. U. Nr 134 poz.
851 z 2008 r.) zwanej dalej Konwencją AFS, której Polska jest Stroną.
Konwencja AFS nie została dotychczas wymieniona w ustawie. Konwencja
weszła w ż ycie z dniem 17 września 2008 r.
41
3) art. 5 otrzymuje brzmienie:
Zmiana art. 5 i w art. 6 polega na dodaniu do stosowanych już konwencji,
„Art. 5 Do zapobiegania zanieczyszczaniu morza
Międzynarodowej Konwencji w sprawie kontroli szkodliwych systemów
związanego z uprawianiem ż eglugi lub prowadzeniem
przeciwporostowych na statkach z 5 października 2001 r.
innej działalności morskiej przez statki stosuje się
postanowienia Konwencji MARPOL, Konwencji o
Do zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki, oprócz przepisów
zatapianiu, Konwencji AFS, a na Morzu Bałtyckim -
międzynarodowych wymienionych w art. 1 ustawy, należ y stosować przepisy
również postanowienia Konwencji Helsińskiej 1992.”.
Międzynarodowej Konwencji w sprawie kontroli szkodliwych systemów
przeciwporostowych na statkach, z 5 października 2001 r. (Dz. U. Nr 134 poz.
4) w art. 6 w pkt 4 kropkę zastępuje się przecinkiem i
851 z 2008 r.) zwanej dalej Konwencją AFS, której Polska jest Stroną (.
dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
Konwencja AFS nie została dotychczas wymieniona w ustawie. Konwencja
„5) dla statków objętych Konwencją AFS – w
postanowieniach tej Konwencji;”.
weszła w ż ycie z dniem 17 września 2008 r.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w
trybie prejudycjalnym czy skargowym) należ y podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczności dodania
uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należ y dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał
Trybunał Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność
ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć
charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeż eli do wdroż enia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, takż e wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np.
przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie
zastosowania takiej normy
42
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia
w sprawie wymagań dotyczących zawartości siarki w paliwie żeglugowym, w tym
sposobu jej oznaczania2)
Na podstawie art. 13f ust. 3 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu
morza przez statki (Dz. U. z 2012 r. poz. 1244) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Na statku o polskiej przynależności, zawartość siarki w paliwie żeglugowym,
używanym poza granicami obszarów kontroli emisji tlenków siarki (SOx) określonych
w Załączniku VI do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza
przez statki, 1973 r., sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., zmienionej
Protokołem uzupełniającym sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U.
z 1987 r. Nr 17, poz. 101) oraz Protokołem uzupełniającym sporządzonym w Londynie dnia
26 września 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 202, poz. 1679), zwanej dalej „Konwencją
MARPOL”, z zastrzeżeniem wyjątków w nim określonych, nie może przekraczać:
1) 3,50% m/m;
2) 0,50% m/m od dnia 1 stycznia 2020 r.
2. Na statku o polskiej przynależności, zawartość siarki w paliwie żeglugowym, używanym
w granicach obszarów kontroli emisji tlenków siarki (SOx) określonych w Załączniku VI do
Konwencji MARPOL, nie może przekraczać:
1) 1,00% m/m do dnia 31 grudnia 2014 r.;
2) 0,10% m/m od dnia 1 stycznia 2015 r.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do paliw żeglugowych używanych na statkach
stosujących zatwierdzone metody redukcji emisji dwutlenku siarki.
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. zmieniającej dyrektywę Rady
1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych (Dz. Urz. UE L 327 z 27.11.2012, str. 1).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2748
› Pobierz plik