eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2680
  • Data wpłynięcia: 2014-08-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2680

Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie

Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi

http://legislacja.rcl.gov.pI/lista/2/projekt/1949
00/katalog/194909).
Odnosząc się bezpośrednio do zgłoszonej
uwagi należy zauważyć, że żIODO
formułując
zarzut
ustalenia
zakresu
informacji gromadzonych w Centralnej Bazie
w rozporządzeniu, a nie w ustawie, wydaje
się, że w sposób nieuprawniony dopatruje
się
w
przepisach
rozporządzenia
alternatywnej, samoistnej podstawy do
takiego
gromadzenia
informacji
przez
Służbę Więzienną. A przecież - jak już wyżej
wyjaśniono - przepisy rozporządzenia
dotyczą jedynie kwesti o charakterze
wykonawczym
(technicznym)
wobec
przyznanego w przepisie rangi ustawowej
upoważnienia do przetwarzania takich
informacji (także „wrażliwych"), w tym
również w systemach informatycznych (art.
24 ust. 2 ustawy).
Stosowne wyjaśnienia dotyczące tej kwesti
zawarto także w wyjaśnieniach do uwagi nr
59,
zgłoszonej
przez
Prokuratorię
żeneralną.
Podsumowując należy podkreślić, że
przedstawiony projekt nowelizacji zawiera
zmiany, które wynikają z konieczności
uregulowania zasad korzystania z informacji
zgromadzonych w Centralnej Bazie, to jest
udostępniania lub przekazywania tych
informacji uprawnionym podmiotom, za
pośrednictwem
systemu
teleinformatycznego, w tym określenia kręgu
podmiotów, którym informacje te są lub
mogą być udostępniane lub przekazywane
w formie elektronicznej.
Obecnie już informacje z Centralnej Bazy,
poza tym, że są przekazywane do KRK, są
udostępniane:

41
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie

Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi

- jednostkom organizacyjnym Policji - na
mocy
porozumienia
zawartego
przez
Dyrektora Generalnego z Komendantem
żłównym Policji w dniu 18 marca 2011 r.
(uprzednio porozumienia zawartego 17 lipca
2008 r.). W przypadku Policji sposób
wykorzystania udostępnianych informacji
został określony w szczególności w § 20
ust. 2 pkt 1 zarządzenia Nr 360
Komendanta żłównego Policji z dnia 26
marca 2009 r. w sprawie metod i form
wykonywania przez policjantów konwojów i
doprowadzeń (Dz. Urz. KżP Nr 6, poz. 29 z
późn. zm.) oraz w decyzji Nr 596
Komendanta żłównego Policji z dnia 19
września 2008 r. w sprawie trybu obiegu
informacji,
przekazywanych
Policji
ze
zbiorów informacyjnych Służby Więziennej,
zgromadzonych w Centralnej Bazie Danych
Osób Pozbawionych Wolności -Noe.NET,
oraz sposobu postępowania policjantów z
informacjami
dotyczącymi
osób
pozbawionych wolności, które czasowo
przebywają na wolności (Dz. Urz. KżP Nr
16, poz. 100),
-
Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu -
na mocy umowy zawartej przez Dyrektora
Generalnego z Szefem CBA w dniu 9 lutego
2011 r. (uprzednio porozumienia zawartego
12 grudnia 2008 r.),
-
jednostkom organizacyjnym prokuratury
- na mocy porozumienia zawartego przez
Dyrektora Generalnego z Prokuratorem
Generalnym w dniu 14 grudnia 2010 r.
(uprzednio
porozumienia
zawartego
z
Prokuraturą Krajową 25 czerwca 2009 r.),
-
sądom powszechnym - na mocy
zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia
7 listopada 2012 r. w sprawie udostępniania

42
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie

Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi

sądom powszechnym danych z Centralnej
Bazy
Danych
Osób
Pozbawionych
Wolności, oraz porozumienia w sprawie
określenia
zasad
współpracy
przy
udostępnianiu sądom powszechnym tych
informacji, zawartego w dniu 7 grudnia 2012
r.,
-
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- na mocy porozumienia zawartego przez
Dyrektora Generalnego z Szefem ABW w
dniu 10 lipca 2013 r.
W związku z powyższym szczególnie istotne
i pilne stało się wprowadzenie jednolitych,
spójnych zasad udostępniania informacji za
pośrednictwem
systemu
teleinformatycznego,
jednocześnie
zapewniających
sprawność
i
bezpieczeństwo
udostępniania
tych
informacji.
Przypomnieć można, że żIODO już w 1999
r. podnosił, że „Uregulowania przepisami
prawa wymaga zagadnienie udostępniania
dla potrzeb prowadzonych postępowań
niektórym organom i instytucjom danych
osobowych z urzędowych zbiorów danych
za pomocą systemów teletransmisji. Nie
ulega wątpliwości, iż niektóre organy (np.
prokuratura, Policja, Straż żraniczna) dla
zapewnienia sprawności działania winny
posiadać
możliwość
uzyskiwania
bezpośrednio, np. za pomocą systemów
teletransmisji, dane osobowe niezbędne dla
prowadzenia postępowania." (Sprawozdanie
GIODO za 1999 r., str. 215).
Uzupełniając powyższe wyjaśnienia należy
dodać, że w fazie planowania znajduje się
projekt ustawy zmieniającej ustawę o
Służbie Więziennej, który ma rozszerzyć
przepisy rozdziału 4a, poświęconego

43
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie

Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi

Centralnej Bazie, o niezbędne regulacje
dotyczące
archiwizacji
informacji
gromadzonych w Centralnej Bazie. W
pierwszej kolejności uznano za niezbędne
uregulowanie
kwesti
udostępniania
informacji za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego (rozszerza się zakres
podmiotów
zainteresowanych
takim
udostępnianiem). Nie bez znaczenia jest
fakt, iż kwestia archiwizacji informacji
gromadzonych w Centralnej Bazie wymaga
dodatkowych uzgodnień, przede wszystkim
z
Naczelną
Dyrekcją
Archiwów
Państwowych, a ponadto przygotowania
odpowiednich modyfikacji Centralnej Bazy.
Założenia projektowe części z tych
modyfikacji zostały już przygotowane.
Zagadnienie to ściśle powiązane jest
również z udostępnianiem informacji z
Centralnej Bazy, za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego (co też wymagać
będzie odpowiednich modyfikacji systemu).
Przygotowując powyższe poczyniono już
niezbędne uzgodnienia z Archiwum Akt
Nowych, z których m.in. wynika, że w opini
Archiwum Akt Nowych Centralna Baza
stanowi materiał archiwalny w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o
narodowym
zasobie
archiwalnym
i
archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz.
698, z późn. zm.).
Dlatego też nie jest możliwe uregulowanie w
opiniowanym
projekcie
nowelizacji
zagadnienia usuwania informacji o osobach
z Centralnej Bazy.
Jednakże w art. 25h ustawy przewidziano
upoważnienie do wydania rozporządzenia,
w którym Minister Sprawiedliwości miałby
określić m.in. „warunki udostępniania, za

44
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie

Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi

pośrednictwem
systemu
teleinformatycznego, informacji których
przetwarzania
w
Centralnej
Bazie
zaniechano ze względu na niewielką
przydatność, lub jej brak, do realizacji przez
Służbę Więzienną zadań, o których mowa w
art. 2, w szczególności wynikającą z upływu
czasu." (art. 25h ust. 1 pkt 2 ustawy), mając
na względzie „konieczność zróżnicowania
dostępu do informacji w Centralnej Bazie w
zależności od kategori danych ..." (art. 25h
ust. 2 pkt 2 ustawy).
Niezależnie od tego, należy zwrócić uwagę,
że w projektowanym art. 25a ust. 2 ustawy
określono, iż w Centralnej Bazie przetwarza
się (gromadzi się) informacje niezbędne do
realizacji
ustawowych
zadań Służby
Więziennej. Tak więc, jeżeli informacje będą
już „zbędne" do realizacji obowiązków
wynikających z art. 25a ust. 2 ustawy, w
zakresie niezbędnym do realizacji zadań
Służby Więziennej wynikających z art. 2
ustawy, będą mogły być przetwarzane tylko
w oparciu o przepisy o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach.
Użyty w tym przepisie zwrot nieostry, jakim
jest określenie „informacje i dane osobowe
(...) niezbędne do realizacji zadań, o których
mowa w art. 2 i art. 25g pkt 1.", może być
wypełniony
treścią
na
podstawie
obowiązujących reguł wykładni prawa.
Należy zauważyć, że zbliżone do
projektowanego uregulowanie, zawarte w
art. 20 ust. 17 ustawy o Policji, w którym
m.in. użyto wyrazów „Dane osobowe
zebrane w celu wykrycia przestępstwa
przechowuje się przez okres, w którym są
one niezbędne dla realizacji ustawowych
zadań wykonywanych przez Policję.", było

45
strony : 1 ... 30 ... 43 . [ 44 ] . 45 ... 50 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: