Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2680
- Data wpłynięcia: 2014-08-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2680
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi
informacji dotyczących osoby skazanego
przekazywanych przez sąd dyrektorowi
aresztu śledczego lub zakładu karnego.
Informacje te mają pomóc w zebraniu
danych osobopoznawczych niezbędnych do
dokonania
prawidłowej
klasyfikacji
skazanego dla indywidualnego z nim
postępowania zmierzającego do realizacji
celów, jakim ma służyć wykonanie kary
pozbawienia wolności. Informacje te
konkretyzują
przepisy
rozporządzenia
Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 sierpnia
2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
informacji dotyczących osoby skazanego,
przesyłanych przez sąd dyrektorowi zakładu
karnego lub aresztu śledczego (Dz. U. Nr
181, poz. 1333),
-
art. 82 k.k.w. (ale też szereg innych
przepisów k.k.w.) określa informacje, które
są niezbędne i powinny być gromadzone na
potrzeby klasyfikacji skazanych (zwłaszcza
badania osobopoznawcze),
-
art. 99, art. 110 § 4, art. 212, czy też art.
212c k.k.w. określają informacje, które są
niezbędne i powinny być gromadzone dla
prawidłowego rozmieszczania osadzonych
w celach mieszkalnych,
-
art. 88, art. 88a, art. 88d, art. 212a, czy
też art. 212ba k.k.w. określają informacje
niezbędne dla utrzymania porządku i
bezpieczeństwa (w tym osadzonych) oraz
ochrony
społeczeństwa
przed
przestępczością, które w związku z tym
także powinny być gromadzone,
-
art. 11 § 1a, art. 166 § 2, czy też art.
168a k.k.w. - określają informacje niezbędne
dla
zapewnienia
bezpieczeństwa
pokrzywdzonych oraz m.in. zapobieżenia
popełnieniu przestępstwa, które również
36
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi
powinny być gromadzone,
-
art. 11 § 1 i 5, art. 79b § 3, art. 80,
art.168, czy też art. 211_k.k.w. - określają
informacje niezbędne dla wykonywania
pozbawienia wolności w jednostkach
penitencjarnych. Informacje te pokrywają się
z
informacjami, o których mowa w
przepisach art. 12 ust. 2 pkt 2-3a ustawy o
Krajowym
Rejestrze
Karnym,
doprecyzowanych
w
rozporządzeniu
Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 lipca
2013 r. w sprawie szczegółowości informacji
umieszczanych w karcie rejestracyjnej i w
zawiadomieniu.
Przepisy k.k.w. określają informacje
niezbędne do realizacji ustawowych zadań
przez
Służbę
Więzienną,
które
doprecyzowują
(konkretyzują)
rozporządzenia wydane w celu wykonania
k.k.w. Skoro przepisy rangi ustawowej
zawierają ogólne upoważnienie do ustalania
stosownych informacji, dopuszczalne jest
określanie
w
rozporządzeniach
szczegółowych zasad ich wykorzystania.
Według
Naczelnego
Sądu
Administracyjnego „żeby udostępniać dane
zawarte w dokumentacji medycznej trzeba
tą
dokumentację
przechowywać."
(przetwarzać) - wyrok z dnia 29 czerwca
2007
r.,
I
OSK
1098/2006
(http://orzeczenia.nsa.gov.pl). Nie powinno
więc budzić wątpliwości, że dla realizacji
ustawowych zadań, wskazanych chociażby
w wyżej wymienionych przepisach k.k.w.,
niezbędne jest gromadzenie informacji
zapewniających
Służbie
Więziennej
realizację tych zadań.
Wskazane wyżej informacje, wynikające z
przepisów k.k.w., już są albo dopiero będą
37
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi
gromadzone w Centralnej Bazie, co wiąże
się z trwającym, właściwie od momentu
wdrożenia tej bazy, nieustannym procesem
jej
rozbudowy
oraz
usprawniania
jej
funkcjonalności.
Jednocześnie należy zauważyć, że w
Centralnej Bazie gromadzi się przede
wszystkim informacje uzyskiwane w trakcie
realizacji zadań leżących w zakresie
obowiązków Służby Więziennej. Najczęściej
są to informacje wynikające z dokumentów
otrzymanych z sądów (np. art. 11 § 1-2
k.k.w.), prokuratur, Policji i innych organów,
służb, instytucji i podmiotów związanych z
wykonywaniem pozbawienia wolności w
jednostkach penitencjarnych, ale także
informacje
wynikające z dokumentów
wytworzonych przez Służbę Więzienną (np.
„Opinia o skazanym", druk „Obliczenie
kary"). Ponadto mogą to być również
informacje
przekazane
przez
osobę
pozbawioną wolności (np. art. 79a § 1, czy
też art. 108 § 2 k.k.w.). Poważne źródło
informacji stanowią jednak faktycznie
wykonywane czynności (np. wyjazd konwoju
z osadzonym z jednostki penitencjarnej),
czy też zaistniałe zdarzenia (np. ucieczka
osadzonego), o których realizacji lub
zaistnieniu stosowne informacje odnotowuje
się w Centralnej Bazie.
Wydaje się, że zaproponowany w projekcie
nowelizacji sposób określenia zakresu
informacji gromadzonych w Centralnej Bazie
(poprzez odesłanie do ustawowych zadań
Służby Więziennej) nie narusza zasady
jednoznaczności, gdyż umożliwia dokonanie
poprawnej logicznie i funkcjonalnie oraz
spójnej interpretacji. Możliwość ustalenia
treści przepisu przez zastosowanie wykładni
38
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi
dowodzi także, że przepis jest zrozumiały i
zgodny z zasadą określoności.
Natomiast dodanie art. 25a ust. 5 ustawy,
zawierającego upoważnienie do wydania
rozporządzenia, w którym miałby być
określony zakres informacji gromadzonych
w Centralnej Bazie, uznano za potrzebne,
przede wszystkim ze względu na
uregulowania
dotyczące
zasad
udostępniania tych informacji uprawnionym
organom
władzy
publicznej,
za
pośrednictwem
systemu
teleinformatycznego. Wydaje się, że takie
ogólne ujęcie informacji gromadzonych w
Centralnej
Bazie
zapewni
(ułatwi)
podmiotom
ubiegającym
się
lub
zamierzającym się ubiegać o udostępnianie
tych informacji, za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego, właściwe odczytanie
zakresu informacji w Centralnej Bazie oraz
sprecyzowanie o udostępnianie jakich
informacji podmioty te powinny wystąpić do
Dyrektora Generalnego (mając na względzie
realizowane zadania i wynikające z
przepisów uprawnienia do przetwarzania
takich
informacji).
Jak
wskazano
w
uzasadnieniu projektu nowelizacji wydanie
tego rozporządzenia powinno odbyć się „z
uwzględnieniem szczególnych okoliczności
przemawiających za ogólnym ujęciem w
akcie
wykonawczym
zakresu
tych
informacji, nie tylko ze względu na zakres
(liczbę) i różnorodność danych (bardzo duża
liczba
różnych
kategori
danych)
gromadzonych w Centralnej Bazie, ale
przede wszystkim trwające nadal prace
zmierzające do dalszego rozszerzenia
zakresu tych informacji, co wynika przede
wszystkim z nowych potrzeb Służby
39
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi
Więziennej (związanych w szczególności z
nowymi sposobami realizacji ustawowych
zadań).".
Projektując treść przepisu upoważniającego
uznano
za
konieczne
wprowadzenie
rozwiązań
zapewniających
wymaganą
elastyczność
gromadzenia
informacji,
niezbędną ze względu na zmieniające się
obowiązki Służby Więziennej lub sposoby
ich realizacji, ale także - próbujące nadążyć
za tymi zmianami - ciągłe modyfikacje
systemu.
Jako
przykład
nowych
obowiązków, które „wymusiły" gromadzenie
informacji,
można
podać
chociażby
informacje dotyczące instytucji szczególnej
ochrony (osadzonych objętych tą ochroną),
o której mowa w art. 88d oraz w art. 212ba
k.k.w., wprowadzoną do polskiego porządku
prawnego z dniem 26 marca 2011 r. na
mocy przepisów ustawy z dnia 5 stycznia
2011 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny
wykonawczy (Dz. U. Nr 39, poz. 201). W
ostatnim zaś okresie przykład taki mogą
stanowić
informacje
dotyczące
postępowania wobec osób stwarzających
zagrożenie, w rozumieniu ustawy z dnia 22
listopada 2013 r. o postępowaniu wobec
osób
z
zaburzeniami
psychicznymi
stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub
wolności seksualnej (Dz. U. z 2014 r. poz.
24), która weszła w życie z dniem 22
stycznia 2014 r.
Należy także zwrócić uwagę na trwające
prace legislacyjne nad projektem ustawy o
zmianie ustawy - Kodeks karny oraz
niektórych innych ustaw, który zawiera
istotne
zmiany
w
przepisach
k.k.w.
odnoszące się do zasad wykonywania
pozbawienia
wolności
(BIP
RCL-
40
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2680
› Pobierz plik