eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2680
  • Data wpłynięcia: 2014-08-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2680

Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie

Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi

projektowanym art. 25g pkt 1 ustawy Służba
Więzienna zobowiązana jest gromadzić
określone informacje w celu ich przekazania
do KRK. Jednakże prawie zawsze będą to
informacje już gromadzone przez areszty
śledcze i zakłady karne na potrzeby
realizacji swoich zadań, jak chociażby dane
identyfikujące osobę i informacje o
orzeczeniach (o rozpoczęciu, zakończeniu i
miejscu
wykonywania
kar
lub
tymczasowego aresztowania).
Odnosząc się do zgłoszonej uwagi należy
podkreślić, że KRK gromadzi te informacje
na potrzeby realizacji zupełnie innych
zadań, co wynika z ustawy z dnia 24 maja
2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym.
Wskazane informacje, pomimo iż występują
zarówno w Centralnej Bazie, jak i w bazie
KRK (czyli dublują się - jak wskazano w
uwadze), są niezbędne zarówno KRK, jak i
Służbie Więziennej (mimo ich przekazania).
Nie jest możliwe więc uznanie, że skoro te
informacje występują w Centralnej Bazie, to
nie muszą występować w bazie KRK. W
przypadku KRK są one niezbędne dla
dokonania zatarcia skazania (a to właśnie
KRK jest instytucją powołaną ustawowo do
realizacji tych zadań), zaś te same
informacje przetwarzane w Centralnej Bazie
są niezbędne do realizacji ustawowych
zadań przez jednostki organizacyjne Służby
Więziennej.
Ponadto KRK, jak wynika z ustawy o
Krajowym Rejestrze Karnym, ma nie tylko
inną funkcję, ale też inny zakres podmiotów,
którym udziela informacji, a nawet sposób
udzielania informacji. Centralna Baza jest
wyspecjalizowanym
zbiorem
danych
służącym przede wszystkim realizacji

26
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie

Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi

ustawowych zadań Służby Więziennej, a
proponowana regulacja ma umożliwić
uprawnionym podmiotom korzystanie z tych
informacji, w niezbędnym zakresie, w
sposób
nieobciążający
zarówno
dla
organów Służby Więziennej,
jaki i podmiotów, którym informacje te są
niezbędne.
Dodatkowe wyjaśnienia, które odnoszą się
do sposobu określenia zakresu informacji
gromadzonych
w
Centralnej
Bazie,
przedstawiono w stanowisku do uwagi
zgłoszonej przez żIODO (uwaga nr 63).
42. Prokuratoria
Art. 12 pkt
W dodawanym art. 25b ust. 1 ustawy o Służbie Uwaga zasadna.
Uwaga uwzględniona.
Generalna
2 (art. 25b
Więziennej proponuje się dodać Prokuratorię Na wstępie należy zauważyć, że to KRK jest
ust. 1
żeneralną Skarbu Państwa, z uwagi na mnogość w pierwszej kolejności powołany ustawowo
ustawy o
prowadzonych przez nią spraw dotyczących do udzielania informacji o osobach
Służbie
skazanych osadzonych w zakładach karnych i pozbawionych
wolności,
zgodnie
z
Więziennej wynikającą z zadań ustawowych PżSP procesową przepisami ustawy o Krajowym Rejestrze
)
konieczność posiadania wiarygodnych danych o Karnym. Ponadto posiada on równie
powodach występujących w tego rodzaju sprawach „wiarygodne" (poprawne merytorycznie)
cywilnych.
informacje o powodach, którzy są osadzeni
w jednostkach penitencjarnych, jak te, które
są gromadzone w Centralnej Bazie.
Jednakże za uwzględnieniem tej uwagi
przemawia
możliwość
zapewnienia
Prokuratorii Generalnej:
1) szybkiego i sprawnego dostępu do
niezbędnych informacji za pośrednictwem
systemu
teleinformatycznego
(bez
konieczności każdorazowego składania
wniosku). Nie bez znaczenia jest też fakt, że
informacje
o
osobach
pozbawionych
wolności
w
KRK

gromadzone
(aktualizowane) na podstawie informacji
przekazanych przez Służbę Więzienną
(właśnie z Centralnej Bazy), dlatego też
wszelkie zmiany informacji o tych osobach,
o ich osadzeniu lub zwolnieniu (w zakresie

27
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie

Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi

przekazywanym do KRK), w pierwszej
kolejności następują w Centralnej Bazie, a
następnie dopiero w KRK;
2) dostępu do informacji także o tych
osobach pozbawionych wolności, o których
informacji nie można uzyskać z KRK, gdyż
nie są one gromadzone w KRK albo też
zostały już z tego rejestru usunięte (np.
dane
tymczasowo
aresztowanych
po
zakończeniu stosowania tymczasowego
aresztowania).
W
Centralnej
Bazie
gromadzone są m.in. informacje o: osobach
odbywających
zastępcze
kary
za
wykroczenia, w tym wykroczenia skarbowe
(zgodnie z art. 186 § 3 k.k.s. - nawet do 3
miesięcy pozbawienia wolności), osobach,
wobec których wykonywane są środki
przymusu skutkujące pozbawienie wolności
(zgodnie z art. 1053 § 1 k.p.c. areszt nawet
do 6 miesięcy), karach porządkowych
(zgodnie z art. 916 § 1 k.p.c. lub art. 287 § 2
k.p.k. - odpowiednio nawet do miesiąca lub
30 dni aresztowania). Nie powinno zaś
budzić wątpliwości, że właściwie każdy
okres pozbawienia wolności w jednostce
penitencjarnej może skutkować zgłoszeniem
roszczeń odszkodowawczych przeciwko
Skarbowi Państwa.
Przypomnieć
także
należy,
że
w
uzasadnieniu
projektu
nowelizacji
wskazano, że wprowadzane rozwiązania
„nie tylko przyniosą wymierne korzyści
Żinansowe, ale w sposób znaczący wpłyną
na szybkość uzyskiwanych przez właściwe
podmioty informacji, co ma niebagatelne
znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa
państwa i obywateli oraz w sprawnym
wykonywaniu władzy przez organy władzy
publicznej." (str. 54 i 55).

28
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie

Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi

W związku z powyższym proponuje się
uwzględnić zgłoszoną uwagę, stwarzając
Prokuratorii
żeneralnej
możliwość
ubiegania się o udostępnianie informacji z
Centralnej Bazy w sposób i trybie
przewidzianym w przepisach ustawy. Mając
na uwadze treść art. 25b ust. 1 i 2 ustawy o
zgodę na udostępnianie niezbędnych
informacji Prokuratorii Generalnej (w tym
oddziałom
tej
prokuratorii)
powinien
występować Prezes Prokuratorii
Generalnej.
43. Prokuratoria
Art. 12 pkt
Wydaje się, iż zamiast dodawanego art. 25f ustawy o Uwaga niezasadna.
Uwaga
Generalna
2 (art. 25f
Służbie
Więziennej
należałoby
adekwatnie Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 nieuwzględniona

ustawy o
znowelizować ustawę o wymianie informacji z września 2011 r. o wymianie informacji z odstąpiono
od
Służbie
organami ścigania państw członkowskich Uni organami ścigania państw członkowskich wprowadzenia zmian.
Więziennej Europejskiej, przede wszystkim z uwagi na Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 230, poz. 1371,
)
międzynarodowy wymiar projektowanej regulacji, z późn. zm.) punkt kontaktowy do wymiany
która nie powinna stanowić lex specialis polskiego tych informacji wyznaczony został w ramach
prawa wewnętrznego, lecz być dostępna w jednym struktury Komendy żłównej Policji. Na mocy
akcie normatywnym występującym w stosunkach art. 6 ust. 1 tej ustawy punkt kontaktowy
międzynarodowych.
otrzymał
bezpośredni
dostęp
do
niezbędnych rejestrów, ewidencji i baz
danych,
w
tym
Centralnej
Bazy.
Z
uzasadnienia projektu ustawy o wymianie
informacji z organami ścigania państw
członkowskich Uni źuropejskiej wynika, że
„wymogu bezpośredniego dostępu nie
spełnia dostęp do bazy danych Krajowego
Rejestru Karnego oraz Ogólnokrajowej
źwidencji Wydanych i Unieważnionych
Dokumentów Paszportowych, o których
mowa w art. 6 ust. 1 pkt 6 i 9 projektu
ustawy.". Natomiast dostęp do Centralnej
Bazy punkt kontaktowy miał już zapewniony
i wynikał on z porozumienia, które w dniu 18
marca 2011 r. zostało zawarte przez
Komendanta żłównego Policji z Dyrektorem
żeneralnym, dotyczącego udostępniania

29
Zał. 2
L
Zgłaszający
Rozstrzygnięcie

Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
p
uwagi

informacji z Centralnej Bazy jednostkom
organizacyjnym
Policji
(jeszcze
przed
uchwaleniem tej ustawy). Uznano więc, że
dostęp do informacji zgromadzonych w
poszczególnych rejestrach, ewidencjach i
bazach
jakim
dysponuje
Policja
jest
równoznaczny z dostępem jaki powinien
mieć punkt kontaktowy.
Potwierdza to chociażby wprowadzona na
mocy art. 33 pkt 1 ustawy o wymianie
informacji z organami ścigania państw
członkowskich Uni źuropejskiej zmiana w
art. 52 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o
dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2006
r. Nr 143, z późn. zm.) umożliwiająca
bezpośredni dostęp do zbiorów centralnej
ewidencji
w
celu
realizacji
zadań
Komendantowi żłównemu Policji a nie
punktowi kontaktowemu. Zmiana ta przecież
miała na celu zapewnić dostęp do bazy
wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o
wymianie informacji z organami ścigania
państw członkowskich Uni źuropejskiej.
W związku z powyższym konieczne stało się
uregulowanie
w
projekcie
nowelizacji
dostępu do Centralnej Bazy, jaki przysługuje
punktowi kontaktowemu:
1) który przecież nie może odbywać się na
wniosek Komendanta żłównego Policji (art.
25b ust. 1), ponieważ wynika bezpośrednio
z ustawy o wymianie informacji z organami
ścigania
państw
członkowskich
Uni
Europejskiej,
2) który jest realizowany w oparciu o
ustawę o wymianie informacji z organami
ścigania
państw
członkowskich
Uni
Europejskiej
(art.
25d),
zgodnie
z
obowiązkiem nałożonym na Dyrektora
Generalnego na podstawie art. 34 ust. 1 tej

30
strony : 1 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 50 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: