eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2680
  • Data wpłynięcia: 2014-08-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2680

Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi

ostatniego elementu jego pracy - czyli treści ugody lub jej braku. Brak ugody nie
zawsze odzwierciedla profesjonalizm mediatora, a częściej emocjonalny stan stron.
Przerzucając kamyczek do innego ogródka, możemy napisać, że brak ugody
odzwierciedla brak profesjonalizmu w kwalifikowaniu spraw do mediacji. Dlatego
nieodzowne wydaje się wspólne wypracowanie podstawowych wymogów kształcenia
mediatorów a następnie pozostawienie zawodu mediatora jako wolnego zawodu
weryfikowanego przez rynek.
Rekomendujemy przygotowanie projektu rozporządzeń wymienionych w art. 1832 § 9
i § 10 kpc wraz ze zmianami w kpc.
Rekomendujemy pozostawienie list mediatorów prowadzonych przez organizacje
pozarządowe w dotychczasowym brzmieniu.
Rekomendujemy dodatkowo wprowadzenie standardów dla organizacji, osób
prowadzących szkolenia z zakresu mediacji tak, aby szkolenia prowadzone były w
oparciu o polską praktykę wypracowywaną od ponad 17 lat.
Rekomendujemy obowiązek odbycia specjalistycznego szkolenia z mediacji
kierowanych przez sądy, prokuraturę czy policję.
Proponowany kierunek zmian budzi niepokój w środowisku mediatorów, gdyż w dużej
mierze może prowadzić do zaprzepaszczenia kilkunastu lat ich wysiłku w
promowaniu mediacji. Niepokój ten wzmacnia fakt, iż do zespołu rozwoju arbitrażu i
mediacji gospodarczej w Ministerstwie żospodarki nie wszedł ani jeden na stałe
praktykujący mediator. A jednocześnie z uwag członków zespołu dowiadujemy się,
że pracują w nim także nad mediacjami rodzinnymi, karnymi i z nieletnim sprawcą
czynu karalnego.
246. Prezes SO
Art. 5
Co do projektu zmiany ustawy o prokuratorze (art. 5 pkt 1 projektu) to także Uwaga pozostaje poza zakresem
Zamość
proponuję odstąpienie od rozszerzania instytucji oświadczeń majątkowych właściwości
Departamentu.
prokuratorów - z przyczyn jak omówiłem w pkt a.
Wydaje się jednak, że nie jest ona
zasadna. Po pierwsze projekt nie
wprowadza
odpowiedzialności
karnej za pomyłki i błędy przy
wypełnianiu
oświadczeń
majątkowych
(albowiem
przestępstwo z art. 233 k.k. można
popełnić jedynie umyślnie). Od
prokuratora
można
wymagać
rzetelnego
wypełnienia
oświadczenia majątkowego. Taki
wymóg sprzyja transparentności
zawodu i przyczynia się do
wzmacniania
zaufania
do
92

Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi

prokuratury. Projekt nie ogranicza
immunitetu prokuratorskiego, który
zabezpiecza prokuratora przed
próbami nacisku przy pomocy
prawa karnego.
247. PA Kraków
Art. 5
Przewidziany możliwy okres delegowania prokuratora przez Prokuratora Uwaga
nie
jest
zasadna.
żeneralnego do Ministerstwa Sprawiedliwości nie powinien przekraczać 3 lat z Proponowany pięcioletni okres
możliwością przedłużenia tylko 1 raz na analogiczny okres tj. nie dłużej niż na lat 6, delegowania
prokuratora
do
co zbieżne jest z czasem kadencji Prokuratora żeneralnego.
Ministerstwa
Sprawiedliwości,
uwzględniając uprawnienie do jej
wydłużenia
przez
Ministra
Sprawiedliwości,
jest
czasem
optymalnym
na
wdrożenie,
nabycie doświadczenia i realizację
zadań wykonywanych podczas
delegowania. Zbyt krótkie okresy
delegowania
skutkowałyby
brakiem
ciągłości
prac
Ministerstwa.
248. PA Kraków
Art. 5
W art. 50 ust. 10 należałoby wprowadzić zapis nakładający na Ministra Uwaga
nie
jest
zasadna.
(art. 50
Sprawiedliwości obowiązek wydania rozporządzenia określającego tryb i Obowiązkiem
Ministra
ust. 10
szczegółowe warunki delegowania prokuratorów do pełnienia obowiązków w Sprawiedliwości
jest
wydanie
u.o.p.)
Ministerstwie Sprawiedliwości w ciągu 6 miesięcy od wejścia opiniowanej ustawy w aktów
wykonawczych
jak
życie, co powinno zapobiec długotrwałym oczekiwaniom na jego wydanie.
najszybciej
(vide
§
127
rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 20 czerwca 2002
roku w sprawie „Zasad techniki
prawodawczej” (Dz. U. Nr 100,
poz. 908).
249. PA Poznań
Art. 5
Przewidziane w art. 5 pkt 3 projektu wprowadzenie do ustawy o prokuraturze Uwaga jest zasadna, w związku z
pkt 3
przepisu art. 52 ust. 6 zgodnie z którym prokuratorowi przechodzącemu w stan tym że zmiana jest zbędna
(art. 52
spoczynku wypłaca się gratyfikację jubileuszową, jeżeli w dniu przejścia w stan odstąpiono od niej.
ust. 6
spoczynku brakuje mu do okresu pracy, od którego zależy nabycie prawa do
u.o.p.)
gratyfikacji jubileuszowej nie więcej niż 12 miesięcy czyni zbędnym utrzymywanie
w mocy art. 52 ust. 5 ustawy. Przepis ten bowiem poprzez przywołanie
odpowiedniego stosowania regulacji dotyczących pracowników urzędów
państwowych umożliwiał już funkcjonowanie takiego rozwiązania, aczkolwiek w nieco
innym kształcie. Zgodnie z § 11 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego
2010r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami
93

Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi

korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej
i pracowników innych jednostek (Dz. U. z 2010 nr 27 poz. 134 z późniejszymi
zmianami) wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 23 ust. 2 ustawy z dnia
16 września 1982r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U, z 2013 poz. 269)
w razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności
do pracy lub emeryturę, pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody
jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia ustania stosunku pracy,
nagrodę tę wypłaca się w dniu ustania stosunku pracy. Pozostawienie obu tych
regulacji w obiegu prawnym byłoby niezasadne zważywszy również na fakt, iż różnią
się one od siebie w sposobie określenia brakującego okresu uprawniającego do
nabycia prawa do gratyfikacji jubileuszowej;
250. Solidarność
Art. 7
W art. 156 § 1 K.p.k. proponuje się dodać zdanie trzecie w brzmieniu: Uwaga nie jest zasadna – obecna
„Informacje o aktach sprawy mogą być udostępniane także za pomocą systemu redakcja projektu jest jasna.
teleinformatycznego". W uzasadnieniu do projektu podaje się, że chodzi o
umożliwienie zapoznania się z aktami za pomocą systemu teleinformatycznego (s.
53). Akceptując powyższą propozycję, zgłaszamy uwagę o charakterze tylko
redakcyjnym, ale przesądzającym jasno kwestię, czy w powyższym przepisie chodzi
o „elektroniczną" informację o aktach sądowych i ich treści, czy też chodzi o
możliwość zapoznania się ze zdigitalizowaną treścią tychże akt przez upoważnione
osoby za pomocą systemu teleinformatycznego. Wydaje się, że w Uzasadnieniu
właśnie chodzi o możliwość zapoznania się ze zdigitalizowaną treścią tychże akt
przez upoważnione osoby za pomocą systemu teleinformatycznego a nie tylko o
powzięcie informacji o aktach sprawy, co wynika z kolei z treści proponowanego
zdania trzeciego art. 156 § 1 k.p.k. Wnosimy o wprowadzenie poprawki do
omawianego przepisu, który naszym zdaniem powinien brzmieć „Akta sprawy mogą
być udostępniane także za pomocą systemu teleinformatycznego".
251. ADR

W art. 7 projektu proponuje się zmiany w kodeksie postępowania karnego, celowym Uwaga nie jest zasadna ze
jest włączenie do niego również zmiany w przepisie kodeksu postępowania karnego, względów
organizacyjno-
wprowadzającej wymóg szkolenia mediatorów w sprawach karnych.
finansowych. Należy podkreślić, że
Wymóg szkolenia mediatorów był ujęty w projekcie Ministerstwa Sprawiedliwości rozwiązanie to wiązałoby się z
ustawy o zmianie kodeksu postępowania karnego i niektórych innych ustaw. Na daleko
idącymi
trudnościami
Konferencji Prawniczej wykreślono z proponowanej w przedłożeniu rządowym organizacyjno-finansowymi, które
treści art. 23 a k.p.k. sformułowanie dotyczące szkolenia z przyczyn formalnych. W w obecnej sytuacji wydają się
trakcie obróbki legislacyjnej dopatrzono się, że ujęcie szkolenia w delegacji nie miało stanowić zbyt istotną przeszkodę.
wymaganego obecnie umocowania w treści ustawy. Wystarczyło w art. 23a §1 k.p.k. Stąd też w przygotowanym w
dodać słowa ”i odpowiednio przeszkolonej” po słowach „instytucji lub osoby do tego Ministerstwie
Sprawiedliwości
uprawnionej” oraz w art.23 a §8 słów "szkolenia mediatorów”.
projekcie ustawy o zmianie ustawy
W związku z tym proponujemy następujący zapis:
– Kodeks postępowania karnego
Art.7. (w punkcie 2) Artykuł 23 a §1 otrzymuje brzmienie: § 1. Sąd lub referendarz oraz niektórych innych ustaw
94

Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi

sądowy, a w postępowaniu przygotowawczym prokurator lub inny organ odstąpiono
od
takiego
prowadzący to postępowanie, może z inicjatywy lub za zgodą oskarżonego i rozwiązania.
pokrzywdzonego skierować sprawę do instytucji lub osoby do tego uprawnionej i
odpowiednio przeszkolonej w celu przeprowadzenia postępowania
mediacyjnego między pokrzywdzonym i oskarżonym, o czym się ich poucza,
informując o celach i zasadach postępowania mediacyjnego, w tym o treści art.
178a.
§ 8 otrzymuje brzmienie: „. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowy tryb przeprowadzania postępowania mediacyjnego,
warunki, jakim powinny odpowiadać instytucje i osoby uprawnione do jego
przeprowadzenia, sposób ich powoływania i odwoływania, szkolenia mediatorów,
zakres i warunki udostępniania im akt sprawy oraz formę i zakres sprawozdania z
wyników postępowania mediacyjnego, mając na uwadze potrzebę skutecznego
przeprowadzenia tego postępowania.”
Potrzeba szkolenia mediatorów wynika z art. 25 Dyrektywy dotyczącej ofiar
przestępstw: •pkt 4 ” Poprzez swoje służby publiczne lub finansowanie organizacji
wsparcia dla ofiar państwa członkowskie popierają inicjatywy, które umożliwiają
osobom zapewniającym ofiarom wsparcie oraz usługi sprawiedliwości naprawczej
odpowiednie szkolenie na poziomie odpowiadającym ich kontaktom z ofiarami oraz
przestrzeganie norm zawodowych w celu zagwarantowania świadczenia tych usług z
szacunkiem oraz w sposób bezstronny i profesjonalny”.
i pkt 5 „Stosownie do odpowiednich obowiązków oraz rodzaju i poziomu kontaktów
danego specjalisty z ofiarami, szkolenie służy temu, by specjalista był w stanie
rozpoznać ofiary oraz traktować je z szacunkiem i w sposób profesjonalny i
niedyskryminacyjny.”
Potrzeba wprowadzenia wymogu szkolenia mediatorów nie budzi zastrzeżeń, była
wielokrotnie przez Rade proponowana i została zaakceptowana przez Ministerstwo
Sprawiedliwości (czego dowodem jest jej zamieszczenie w przedłożeniu rządowym
przy ostatniej nowelizacji k.p.k.).
252. SA Kraków
Art. 9
Zbyt długi okres delegacji kuratora do MS
Uwaga nie jest zasadna. Okres
delegowania kuratora określono co
do
zasady
analogicznie
jak
przedstawicieli
innych
grup
zawodowych, którzy mogą być
delegowani
do
Ministerstwa
Sprawiedliwości.
253. Sąd Okręgowy Art. 10
Zdecydowanie koniecznym jest wobec zmiany zasad nadzoru nadanie takich Uwaga nie jest zasadna. Nie jest
w Warszawie
uprawnień nie Ministrowi Sprawiedliwości ale prezesom sądów apelacyjnych (może konieczne nadmierne poszerzanie
też okręgowych). Wydaje się iż regulacja art. 22 § 1 pkt 1 ust 2 u.s.p. nie jest katalogu podmiotów, które mogą
95

Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi

wystarczająca na co wskazuje przypadek Sądu Okręgowego w Warszawie wnosić do Sądu Najwyższego o
i poczynione wystąpienie, a w szczególności treść odpowiedzi z Sądu Najwyższego. rozstrzygnięcie
zagadnienia
prawnego. Uwaga w dalszej części
jest niezrozumiała.
254. PA Poznań
Art. 12
Podmiotem uprawnionym do korzystania z Centralnej Bazy Danych Osób Uwaga
bezprzedmiotowa

pkt 2
Pozbawionych Wolności (nowelizacja ustawy o Służbie Więziennej przedstawiona odstąpiono
od
wprowadzania
w art. 12 pkt 2 projektu) winien być prokurator, a nie organy prokuratury. Ustawa proponowanych zmian.
o prokuraturze oprócz Prokuratora żeneralnego nie określa i nie definiuje żadnego
innego organu prokuratury. Zgodnie z zasadą jednolitości wszystkie czynności
i działania dokonywane przez poszczególnych prokuratorów uważane są za
czynności i działania całej prokuratury. Każdy więc prokurator winien mieć prawo
wielokrotnego i nieograniczonego dostępu do informacji z Centralnej Bazy.
255. Sąd Okręgowy Art. 16
Przepis wymaga analizy pod kątem konieczności ponownego wydawania Uwaga częściowo zasadna –
w Warszawie
zarządzeń i rozporządzeń w zakresie struktury organizacyjnej, Tytuł rozdziału przepisy
przejściowe
zostały
5 - rozmywa się zakres nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów.
zmodyfikowane, a uzasadnienie
Na koniec należy wskazać, iż stosownie do Uchwały Nr 4.9 Rady Ministrów z dnia projektu zostało rozbudowane.
19 marca 2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów - M.P. Nr 13 poz. 221 ze zm.
(§ 10) uzasadnienie ustawy zmieniającej powinno zawierać m.in. przedstawienie
istniejącego stanu rzeczy oraz wyjaśnienie potrzeby i celu jego zmiany (vide też w
konsekwencji wymogi z art. 34 ust. 2 pkt 2 Regulaminu Sejmu) czego w wielu
momentach nie czyni.
256. SO Warszawa
Uzasad
Z uzasadnienia projektu nie wynika, z jakich przyczyn liczba przedstawicieli sądów Uwaga zasadna, uzasadnienie
Praga
nienie
rejonowych w zgromadzeniu, ogólnym, sędziów okręgu została zmieniona na liczbę projektu zostało rozbudowane.
2/3 liczby sędziów sądu okręgowego, być może w celu bardziej sprawnego
odbywania zgromadzeń ogólnych,
257. SA żdańsk
Uzasad
W uzasadnieniu projektu ustawy nie przedstawiono uzasadnienia wprowadzenia kary Uwaga jest zasadna, uzasadnienie
nienie
dyscyplinarnej zmniejszenia wynagrodzenia, która jest w istocie dotkliwą karą zostało rozbudowane.
pieniężną i nie wskazano na okoliczności wskazujące na potrzebę wprowadzenia
takiej kary. Zagadnienie wprowadzenia kar finansowych wymaga zdecydowanie
szerszej analizy i dyskusji, i nie jest zasadne ich wprowadzanie „przy okazji"
porządkowania zapisów ustawy

96

strony : 1 ... 30 ... 34 . [ 35 ] . 36 ... 50 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: