Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2680
- Data wpłynięcia: 2014-08-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2680
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
elektronicznych ani portalu e-puap). Jednocześnie w przypadku, gdy skarżący nie instytucji. Wskazać należy na
podadzą w treści wiadomości adresu do doręczeń lub adresu zamieszkania ( a nie analogiczne
przepisy
tylko adresu e-mail) nie ma jakiejkolwiek możliwości weryfikacji tożsamości funkcjonujące w k.p.a. od 1960
skarżącego. Przy udzielaniu odpowiedzi na takie wiadomości zachodzi wysokie roku. Na gruncie
obecnie
ryzyko udostępnienia danych osobowych osobom nieuprawnionym podszywającym obowiązujących
przepisów
się pod strony postępowania. W praktyce Sądu Okręgowego w żdańsku stwierdzono możliwe jest udzielenie odpowiedzi
już co najmniej jeden przypadek próby podszycia się skarżącego pod stronę na
skargę
z
zachowaniem
postępowania. Dlatego też konieczne wydaje się doprecyzowanie wymogów wymogów
ochrony
danych
dotyczących skarg i wniosków składanych za pośrednictwem środków komunikacji osobowych. Proponowana zmiana
elektronicznej. Obecnie w Sądzie Okręgowym w żdańsku stosowana jest praktyka, wykracza ponadto poza zakres
że na adresy e-mail udzielane są odpowiedzi nie zawierające danych osobowych. projektu.
Odpowiedzi zawierające takie dane wysyłane są na adresy do doręczeń lub adresy
zamieszkania za pośrednictwem operatora pocztowego (jeżeli adres taki wskazał
skarżący lub jest on sądowi znany). Nadmieniam, że wskazanie przez skarżącego
adresu zamieszkania lub adresu do doręczeń pozwala na częściową choćby
identyfikację skarżącego poprzez konfrontację z danymi zawartymi w aktach sprawy
sądowej.
15. Prezes SO
Uwaga
Zasadne wydaje się również uregulowanie kwesti trybu doręczania odpowiedzi na Uwaga nie jest zasadna. Istotą
żdańsk
ogólna
skargi i wnioski ( za pośrednictwem operatora pocztowego drogą elektroniczną, lub postępowania skargowego jest
poprzez odbiór osobisty przez skarżącego) celem zapewnienia maksymalnej ochrony jego
odformalizowanie,
danych osobowych. Zasadne jest wprowadzenie możliwości zastrzeżenia odbioru wprowadzanie
kolejnych
osobistego przez skarżących. W praktyce zdarzają się przypadki gdy skarżący elementów trybu doręczeń jest
proszą o niewysyłanie odpowiedzi pocztą a chcą ją odebrać wyłącznie osobiście.
sprzeczne z celami tej instytucji.
Wskazać należy na analogiczne
przepisy funkcjonujące w k.p.a. od
1960 roku. Proponowana zmiana
wykracza ponadto poza zakres
projektu.
16. SA Wrocław
Uwaga
Ocena kandydatów na stanowisko sędziego sądu apelacyjnego powinna należeć do Uwaga nie jest zasadna. Trudno
ogólna
zebrania sędziów danego sądu apelacyjnego. Niezrozumiałym jest pozostawienie tej uzasadnić dlaczego sędziowie
kompetencji zgromadzeniu ogólnemu sędziów apelacji (art 34 ust. 1) skoro 1/3 sądów apelacyjnych mogą brać
stanowią w nim sędziowie sądów rejonowych, w tym również z innych okręgów, a udział w opiniowaniu kandydatów
więc w dużym stopniu niezorientowani w temacie. Skoro zaś kandydatów do Sądu na stanowiska sędziów sądów
Najwyższego oceniają wyłącznie sędziowie tego Sądu to merytorycznie rejonowych i okręgowych, a
niezrozumiała jest regulacja przyjęta w omawianej ustawie, Pozostawienie jej wydaje sędziowie tych ostatnich sądów nie
się być wyrazem źle pojmowanej demokracji, a wręcz nieuzasadnionym ukłonem dla mieliby mieć prawa do opiniowania
sędziów tej grupy, która w procesie nominacyjnym do sądu apelacyjnego nie powinna kandydatów
na
stanowiska
brać udziału.
sędziów sądu apelacyjnego.
Niezbędne wydaje się być również przyjęcie miesięcznego terminu do przydzielenia Odnośnie do kwesti skrócenia
7
Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
stanowiska sędziowskiego w miejsce 3 miesięcznego, o jakim mowa w art, 56 § 2 terminu z art. 56 § 2 u.s.p. –
ustawy. Mimo odmiennych deklaracji długotrwałość procedury nominacyjnej jest w uwaga jest zasadna. Wskazać
dużym stopniu konsekwencją czynności podejmowanych w oparciu o dyspozycję art. należy, że ustawa z dnia 24
56 ustawy.
stycznia 2014 roku o zmianie
ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych, ustawy o Krajowej
Radzie
Sądownictwa
oraz
niektórych innych ustaw, w art. 1
pkt 5 wprowadza zmianę u.s.p.
poprzez określenie terminu dla
podjęcia decyzji o zwolnionym
stanowisku na 1 miesiąc.
17. SA żdańsk
Uwaga
Zakwestionowano zwiększenie zakresu nadzoru Ministra Sprawiedliwości nad Uwaga nie jest zasadna. Zasada
ogólna
funkcjonowaniem sądów. Tworzy to narzędzia nieuzasadnionej kontroli organu trójpodziału władzy nie oznacza
władzy wykonawczej nad sądami sprawującymi wymiar sprawiedliwości. całkowitej
separacji
Podniesiono, że rozwiązania takie są niezgodne z art. 10 Konstytucji, który wskazuje, poszczególnych władz od siebie
że ustrój RP opiera się na zasadzie trójpodziału i równowagi władz. Wprowadzone (poza sferą orzeczniczą sądów).
rozwiązania mogą zdaniem sędziów stwarzać pole do prób wpływania na
niezależność sądów i nacisków na sędziów.
18. SA Białystok
Uwaga
Należałoby, biorąc pod uwagę możliwe sprawniejsze zarządzanie jednostką, Uwaga
nie
jest
zasadna.
ogólna
zmodyfikować art. 32 § 10, którego zmiana nie jest przewidziana w przedstawionym Konieczność uzyskania zgody
projekcie. źlastyczne działanie dyrektora sądu poprzez wskazanie bez zbędnej Ministra
Sprawiedliwości
na
zwłoki innej osoby upoważnionej do wykonywania zadań dyrektora sądu, bez wyznaczenie danej osoby jako
konieczności zgłaszania wniosku do Ministra Sprawiedliwości z pewnością upoważnionej do wykonywania
przyczyniłoby się do zminimalizowania ryzyka w bieżącym zarządzaniu. obowiązków
dyrektora
sądu
Z praktycznego punktu widzenia ubieganie się o zgodę Ministra Sprawiedliwości zapewnia odpowiednio wysoki
wydłuża procedurę i w sytuacjach wymagających pilnego działania pogarsza poziom kandydatów i pozwala
sprawność organizacyjną sądu.
Ministrowi Sprawiedliwości, który
Ponadto mając na uwadze specjalizowanie się pracowników w poszczególnych ponosi
odpowiedzialność
za
obszarach, warto wprowadzić przepis, który umożliwiałby wyznaczenie nic osoby lecz prawidłowe
funkcjonowanie
osób np. w zakresie zarządzania obszarem finansowym, a odrębnie zarządzania sądów, na kontrolę poziomu
zasobami ludzkimi.
wykształcenia i umiejętności osób,
Brzmienie art. 32 § 10 mogłoby przybrać następującą formę: „Jeżeli nie powołano które
uprawnione
są
do
zastępcy dyrektora sądu, dyrektor sądu wyznacza spośród pracowników sądu osoby zarządzania i reprezentacji sądów.
upoważnione do wykonywania zadań dyrektora sądu w określonym czasie i
zakresie.".
19. Prezes SO
Uwaga
Proponuje się aby art. 34 pkt 1 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych Uwaga
nie
jest
zasadna.
Olsztyn
ogólna
otrzymał brzmienie: „ocenia kandydatów na stanowiska sędziów sądu apelacyjnego". Proponowane brzmienie przepisu
nie koresponduje z art. 57a § 9
8
Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
u.s.p.
20. Prezes SO
Uwaga
Proponuje się, aby w art. 36 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych dodać §2 Uwaga
nie
jest
zasadna.
Olsztyn
ogólna
„Zgromadzenie sędziów okręgu ocenia kandydatów na stanowiska sędziów sądu Proponowane brzmienie przepisu
okręgowego i sądów rejonowych".
nie koresponduje z art. 57a § 9
u.s.p.
21. Prezes SO
Uwaga
Proponuje się, aby art. 92 § 4 otrzymaj brzmienie: „Do okresu pracy uprawniającego Uwaga nie jest zasadna. Brak
Olsztyn
ogólna
do gratyfikacji jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie okresy zatrudnienia, podstaw do ingerencji w treść art.
w tym okras wykonywania zawodu adwokata, radcy prawnego lub notariusza, oraz 92 § 4 u.s.p., który nie był
inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu nowelizowany w 2011 roku, kiedy
pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze ",
to dokonano zmiany, której skutki
Takie brzmienie ma art. 44 § 2 ustawy o Sądzie Najwyższym. Proponowane odwracane
są
niniejszym
rozwiązaniu byłoby zrównaniem uprawnień sędziów, którzy przychodzą do pracy projektem.
w sądzie z innych zawodów prawniczych z sędziami, którzy od początku pracują
w sądzie.
22. SA Poznań
Uwaga
Propozycja nowelizacji art. 32g § 5 u.s.p.
Uwaga nie jest zasadna. Złożone
ogólna
Propozycja, aby zastrzeżenia prezesa do uwagi udzielonej mu przez Ministra przez prezesa sądu zastrzeżenia
Sprawiedliwości rozpoznawał Minister Sprawiedliwości czyni środek odwoławczy mogą być wzięte pod uwagę w
iluzorycznym. Taki tryb odwołania jest wprawdzie przewidziany w k.p.a., ale w toku postępowania dotyczącego
przypadku niesatysfakcjonującej decyzji zainteresowanemu przysługuje skarga do tego prezesa (np. o odwołanie z
sądu administracyjnego, Dlatego właściwe byłoby, aby zastrzeżenia rozpoznawała funkcji, powołanie na kolejną
Krajowa Rada Sądownictwa.
kadencję).
23. SA Poznań
Uwaga
Propozycja nowelizacji art. 37h § 2 u.s.p.
Uwaga nie jest zasadna. Złożone
ogólna
Propozycja, aby zastrzeżenia prezesa sądu apelacyjnego do odmowy przyjęcia przez prezesa sądu zastrzeżenia
informacji rocznej przez Ministra Sprawiedliwości rozpoznawał Minister mogą być wzięte pod uwagę w
Sprawiedliwości czyni środek odwoławczy iluzorycznym. Taki tryb odwołania jest toku postępowania dotyczącego
wprawdzie przewidziany w k.p.a., ale w przypadku niesatysfakcjonującej decyzji tego prezesa (np. o odwołanie z
zainteresowanemu przysługuje skarga do sądu administracyjnego, Dlatego właściwe funkcji).
byłoby, aby zastrzeżenia rozpoznawała Krajowa Rada Sądownictwa.
24. SA Poznań
Uwaga
Zapis, ze podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym, Uwaga nie jest zasadna. Nie
ogólna
powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 k.k., winien być zawarty kwestionując
jej
słuszności
również w ustawie o komornikach sądowych i egzekucji.
wskazać należy, że oceniany
projekt dotyczy zmiany u.s.p. oraz
zmiany niektórych powiązanych z
u.s.p. ustaw.
25. Polskie Stow.
Uwaga
W ocenie Stowarzyszenia obecnie obowiązujące przepisy wymagają zbyt długiego Uwaga nie jest zasadna. Okres
Referendarzy
ogól a
okresu czasu, aby referendarz sądowy mógł ubiegać się o stanowisko starszego wymagany do awansu jest
Sądowych
referendarza sądowego.
właściwy, pozwalając z jednej
Tym samym wydaje się, że aby ubiegać się o wyższe szczeble w ramach tego strony na weryfikację referendarza
samego zawodu, można odstąpić od tak długiego okresu oczekiwania i przyjąć np. sądowego, z drugiej strony nie
9
Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
okres siedmiu lat po których referendarz sądowy mógłby ubiegać się o stanowisko czyniąc
możliwości
awansu
starszego referendarza sądowego.
iluzoryczną.
26. PA Kraków
Uwaga
W art. 50 ust. u.s.p. powinno znaleźć się analogiczne rozwiązanie jak w art. 78 § 5 W związku z przygotowywaniem
ogól a
u.s.p., obligujące w przypadku tworzenia rozporządzenia regulującego tryb i warunki nowego Prawa o prokuraturze
delegowania prokuratorów, uzyskanie stanowiska Krajowej Rady Prokuratury.
wprowadzanie tak licznych i
szczegółowych zmian do obecnej
ustawy o prokuraturze nie jest
konieczne.
27. PA Kraków
Uwaga
Zarówno w przypadku sędziów jak i prokuratorów delegowanych do Krajowej Szkoły Uwaga nie jest zasadna,
ogól a
Sądownictwa i Prokuratury do prowadzenia zajęć szkoleniowych, stosownie do art. opiniowanie kandydatów na
10 ustawy o KSSiP, powinno zostać wprowadzone uzależnienie delegowania od wykładowców nie jest
opini Rady Programowej Szkoły.
równoznaczne z opiniowaniem
delegowania sędziów i
prokuratorów do Krajowej Szkoły
Sądownictwa i Prokuratury.
28. PA Kraków
Uwaga
Należy zwrócić uwagę na konieczność powrotu do dyskusji dotyczącej zakresu Uwaga
nie
jest
zasadna.
ogól a
uprawnień referendarzy sądowych, którym poświęcony został art. 1 projektu. Wydaje Poszerzanie
uprawnień
się, że dalsze rozbudowanie zakresu ich władztwa powinno zostać ograniczone. W referendarzy sądowych o kolejne
ich miejsce należałoby wprowadzić instytucję „sędziego audytora", przydzielonego do zadania z zakresu ochrony
sądu przez otrzymaniem pierwszego mianowania na sędziego. Ich służba miałaby na prawnej winno przyczynić się do
celu wszechstronne przygotowanie do zawodu. Byłby to swoisty praktykant uczący przyspieszenia
postępowań
się zawodu. Na początku powinien dostawać prostsze sprawy, zasiadać w sądowych. Niezależnie od tego
wieloosobowych składach razem z doświadczonymi sędziami, rozstrzygać sprawy w Prezydent RP ogłosił zamiar
których nie ma zagrożenia karą pozbawienia wolności, nie decydować o stosowaniu skierowania do Sejmu inicjatywy
środków zapobiegawczych. Z czasem powinien otrzymywać coraz więcej ustawodawczej
w
sprawie
samodzielności, aż w ocenie kolegów, przełożonych i wizytatorów będzie w stanie przywrócenia instytucji asesora
stawić czoła najtrudniejszym sprawom.
sądowego.
Obecnie można, stwierdzić, że asystenci i referendarze stanowią rezerwę kadrową
zasilającą szeregi sędziów, ale nawet jeśli przygotowują materiały dla sędziego, czy
projekt wyroku w sensie prawym, to jednak nie mierzą się oni z dylematem czy wyrok
będzie sprawiedliwy, czy nie będzie dla kogoś krzywdzący, czy w dostatecznym
stopniu uwzględnia wszystkie czynniki przemawiające za skazaniem, czy
uniewinnieniem.
W przypadku podjęcia przez Ministerstwo Sprawiedliwości prac legislacyjnych w tym
zakresie wypada zauważyć, że również w ustawie Prawo o prokuraturze w miejsce
dotychczasowego asesora można byłoby wprowadzić określenie „prokurator
audytor".
29. PA Kraków
Uwaga
Nie wykluczając w szczególnych wypadkach konieczności przeprowadzania badań Uwaga
nie
jest
zasadna.
aktowych, należałoby rozważyć możliwość powołania instytucji tzw. „sędziów Proponowana zmiana skutkować
10
Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi
ogól a
inspekcyjnych" przy Sądzie Najwyższym, którzy dokonywaliby kontroli musi
powstaniem
kolejnych
wnioskowanych przez Ministra
Sprawiedliwości postępowań sądowych stanowisk
funkcyjnych,
co
przedstawiając z nich właściwemu prezesowi sądu oraz Ministrowi Sprawiedliwości niewątpliwie nie przyczyni się do
stosowny raport.
poprawy sytuacji w sądach.
Proponowana zmiana wykracza
ponadto poza zakres projektu.
30. SR Bytom
Uwaga
Ogólny nadzór administracyjny nad sądami sprawowany Ministra Sprawiedliwości Uwaga nie jest zasadna. Z zasady
ogólna
i stale poszerzane kompetencje ministra w tym zakresie, zamiast przekazanie tych podziału
władz
nie
wynika
kompetencji w całości przedstawicielowi władzy sądowniczej, na przykład całkowite odseparowanie od siebie
Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego należy ocenić negatywnie.
poszczególnych władz (poza sferą
orzeczniczą sądów).
31. SR Katowice
Uwaga
Kuriozalnym przepisem jest także projektowane wprowadzenie możliwości zażądania Uwaga nie jest zasadna. Do
Wschód
ogólna
przez Ministra Sprawiedliwości przedstawienia mu akt każdej w zasadzie sprawy pod realizacji ustawowych obowiązków
Wydział
pozorem sprawdzania sprawności postępowania.
Minister Sprawiedliwości winien
Cywilny
Przewidywaną regulacje ocenić należy jako rażący przykład rozszerzania mieć możliwość wglądu w akta
kompetencji władzy wykonawczej kosztem władzy sadowniczej, która tu regulacja spraw.
Nie
ma
możliwości
stanowić maże zagrożenie dla bezpieczeństwa obywateli albowiem akta te często sprawowania
przez
Ministra
zawierają dane wrażliwe i istnieje zagrożenie, że mogą one zostać udostępnione Sprawiedliwości
sprawnego
osobom do tego nieuprawnionym.
zewnętrznego
nadzoru
Ponadto podkreślić należy, iż akta spraw sądowych nie powinny opuszczać administracyjnego bez wglądu w
budynków sadów poza wyjątkowymi sytuacjami - trudno uznać, że taką wyjątkową akta.
sytuację stanowi sprawowanie nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów.
32. SR Sosnowiec
Uwaga
Sędziowie tut. Sądu negatywnie oceniają też kwestie kar pieniężnych dla sędziów, Uwaga nie jest zasadna i nie
ogólna
uznając, że jest to rozwiązanie niekonstytucyjne i niezgodne z prawem.
została uzasadniona. Możliwość
wymierzenia kary finansowej przez
niezawisły
sąd
obwinionemu
sędziemu nie budzi wątpliwości
konstytucyjnych.
33. SR Katowice
Uwaga
W pierwszej kolejności konieczne jest podniesienie, że ustawa ta powinna, Uwaga
nie
jest
zasadna.
Wschód
ogólna
zakończyć' swój byt, zaś sprawy ustrojowe sadownictwa powinny zostać Konieczność wprowadzenia zmian,
Wydział
unormowane całościowo w jednej ustawie obejmującej wszystkie sądy i trybunały w tym w zakresie informatyzacji
Cywilny
w Polsce - czyli przez tzw. Konstytucję sądową, której uchwalenie powinni zostać oraz wskutek wyroku Trybunału
poprzedzone szeroką dyskusją nad rola wymiaru sprawiedliwości, jego pozycja, Konstytucyjnego
uzasadnia
ustrojową, organizacją i zasadami funkcjonowania.
nowelizację usp.
Potwierdzeniem zasadności prezentowanego twierdzenia zdaje się być także
działalność każdego kolejnego polityka pełniącego funkcje ministra sprawiedliwości,
który koncentruje się na pozyskaniu kapitału politycznego, usiłujcie zapisać się
w pamięci jako „Wielki reformator' . Poczynaniom tym nie tylko nie zawsze
towarzyszy wiedza na temat wymiaru sprawiedliwości, ale brak jest także wsłuchania
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2680
› Pobierz plik