eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2680
  • Data wpłynięcia: 2014-08-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2680

Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi

powiadomienia o odmowie prowadzenia mediacji, które to projektodawca odnosi mediatorów prowadzona jest w
jedynie do stałego mediatora z listy stałych mediatorów prowadzonej przez prezesa systemie
teleinformatycznym
sądu okręgowego. Ta sama uwaga dotyczy obowiązku niezwłocznego zgłoszenia administrowanym i udostępnianym
prezesowi sądu okręgowego zmiany danych zamieszczonych na liście, obowiązku przez Ministra Sprawiedliwości.
takiego nie ma mediator znajdujący się na liście prowadzonej przez organizacje Prezes
Sądu
Okręgowego
pozarządowe i uczelnie.
prowadzi na centralnej liście
Projektowane przepisy nie określają, jakiego rodzaju informacje dotyczące osoby mediatorów
listę
osób
mediatora znajdują się na liście mediatorów prowadzonej przez te podmioty, bowiem prowadzących mediację, o których
projektowany przepis odnosi się wyłącznie do mediatora z listy prowadzonej przez mowa w art. 3a ustawy z dnia 26
prezesa.
października
1982
r.
o
postępowaniu
w
sprawach
nieletnich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33,
poz. 178, z późn. zm.) oraz w art.
23a ustawy z dnia 5 czerwca 1997
r. - Kodeks postępowania karnego
(Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn.
zm.) dla obszaru właściwości
danego okręgu sądowego.
3.
SR Białystok
Uwaga
W ocenie sędziów Sądu Rejonowego w Białymstoku orzekających w XlI Wydziale Uwaga nie jest zasadna. Trybunał
ogólna
żospodarczym KRS delegowanie sędziego do pełnienia czynności administracyjnych Konstytucyjny w wyroku z dnia 15
w Ministerstwie Sprawiedliwości należy uznać za niedopuszczalne z uwagi na fakt, iż stycznia 2009 roku K 45/07 nie
przedmiotowa instytucja, pozostaje sprzeczna z konstytucyjną zasadą trójpodziału zakwestionował samej możliwości
władzy oraz dezorganizuje i destabilizuje pracę sędziów, z których wyłaniani są delegowania
sędziów
do
delegowani sędziowie.
Ministerstwa
Sprawiedliwości,
wskazując jednak w uzasadnieniu
na potrzebę korzystania z tego
uprawnienia
z umiarkowaniem.
Wskazać należy nadto, że z u.s.p.
wynika konieczność delegowania
sędziów do pełnienia czynności
administracyjnych w Ministerstwie
Sprawiedliwości,
jako
że
z
niektórych
uprawnień
wobec
sądów Minister może korzystać
jedynie przy ich udziale.
4.
SA Wrocław
Uwaga
Skoro zgodnie z nowym brzmieniem art. 32c § 3 Minister Sprawiedliwości określa w Uwaga
nie
jest
zasadna.
ogólna
drodze rozporządzenia maksymalną wysokość dodatku specjalnego to nic nie stoi na Uprawnienie
do
przyznania
przeszkodzie aby prezes sądu, który może przyznać nagrodę dyrektorowi sądu za dodatku specjalnego powinien
szczególne osiągnięcia w pracy, mógł również przyznać dodatek specjalny z tytułu przyznawać
tylko
Minister
2

Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi

okresowego zwiększenia obowiązków. Skoro prezes sądu jest zwierzchnikiem Sprawiedliwości.
służbowym dyrektora sądu i w związku z tym może określać jego zadania to powinien
mieć możliwość przyznania dodatku specjalnego. Wysokość przyznanego dodatku
specjalnego musiałaby być w takiej wysokości aby suma dodatków specjalnych
przyznanych przez Ministra Sprawiedliwości i prezesa sądu nie przekraczała
maksymalnej wysokości tego dodatku określonej w rozporządzeniu.
5.
SR Opole
Uwaga
Niezrozumiałym jest za to projekt odebrania kolegiom właściwych sądów prawa do Przyczyny odebrania kolegiom
ogólna
wydawania wiążących opini w przedmiocie kandydatów na stanowiska sędziów właściwych sądów prawa do
wizytatorów, Wydaje się, że nie tylko prezes ale i inni przedstawiciele środowiska wydawania wiążących opini w
sędziowskiego powinni mieć rzeczywisty wpływ na obsadę tak ważnego stanowiska przedmiocie
kandydatów
na
nadzorczego.
wizytatorów wskazane zostały w
Zbędnym i konstytucyjnie wątpliwym wydaje się rozszerzenie katalogu kar uzasadnieniu projektu.
dyscyplinarnych wobec sędziów o możliwość zmniejszenia wynagrodzenia. Uwaga dotycząca katalogu kar
Obowiązujący dotąd katalog przewidujący kary upomnienia, nagany, zwolnienia z dyscyplinarnych jest niezasadna.
funkcji, przeniesienia na inne miejsce służbowe, aż do wydalenia z zawodu włącznie, Możliwość
nałożenia
kary
przy jednoczesnym pozbawieniu możliwości awansowania przez długi okres czasu finansowej przez niezawisły sąd na
nawet w przypadku najłagodniejszej kary upomnienia, wydaje się wystarczający, obwinionego sędziego nie budzi
zwłaszcza w obliczu konstytucyjnie chronionej, wartości prawa do „godziwego" wątpliwości konstytucyjnych.
wynagrodzenia.
Dostęp
do
systemów
Nie wiedzieć też czemu zewnętrzny nadzór Ministra Sprawiedliwości nad informatycznych
sądów
jest
sądownictwem powszechnym, który minister sprawuje m.in. przez prezesów i limitowany
zakresem
zadań
wizytatorów ma zostać rozszerzony o centralny dostęp do systemów informatycznych nakładanych
na
Ministra
wszystkich sądów. Zważywszy na coraz szczegółowsze dane systemów Sprawiedliwości przez ustawę.
informatycznych powyższe zmiany mogą być odebrane jako wyraz inwigilacji władzy
sądowniczej przez wykonawczą. Powstaje też pytanie, czy dane gromadzone w
sądach, często poufne, pozostaną bezpieczne. Jedyną korzyścią powyższego
rozwiązania jest cicha nadzieja nieangażowania sądów, w tym zwłaszcza prezesów,
dyrektorów, przewodniczących wydziałów i kierowników sekretariatów w nieustanne
zbieranie różnego rodzaju danych statystycznych dla ministerstwa na ogół „na
wczoraj" lub „do godziny...". Z tych samych względów krytycznie odnieść się należy
do przewidzianego projektem uprawnienia Ministra Sprawiedliwości do żądania
dostarczenia akt każdej sprawy sądowej, choćby w toku."
6.
SO Opole
Uwaga
Postuluję zmianę art. 41d u,s.p., który zakłada obligatoryjne przekazanie skargi do Proponowana zmiana wykracza
ogólna
zastępcy rzecznika dyscyplinarnego, gdy tylko zawiera ona żądanie pociągnięcia poza zakres projektu i jako taka
sędziego do odpowiedzialności dyscyplinarnej. Praktyka wskazuje, że strony bardzo nie może być uznana za zasadną.
często wnosząc skargi w trybie administracyjnym dopisują w nich jedno zdanie o
„konieczności ukarania dyscyplinarnego sędziego" i to, wobec kategorycznej treści
art. 41d u.s.p. wymusza działania rzecznika dyscyplinarnego.
7.
SA Wrocław
Uwaga
Dotychczasowe doświadczenia pokazują wyraźnie, że możliwość kwestionowania Uwaga nie jest zasadna. Nie ma
3

Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi

ogólna
ustalonych w przewidzianym trybie zakresów czynności sędziów nie spełnia funkcji przeszkód aby w odwołaniu sędzia
przypisywanej tej instytucji w zamiarach normodawcy. Stale wzrastająca liczba wyraził ocenę sposobu kierowania
odwołań od zmiany podziału czynności pokazuje, iż środek ten jest wykorzystywany sądem, jeżeli pozostaje to w
głównie przez sędziów w sądach mniej obciążonych a okoliczności towarzyszące związku z zarzutami odwołania.
odwołaniom sugerują, iż jest to sposób wyrażania osobistych poglądów co do Zasady etyki sędziów winny
sposobu kierowania sądem, a bywa że osobistych emocji. Coraz częściej wyrażane zapewniać, aby forma i treść
są poglądy, że instytucja ta sprzyja konfliktowaniu środowisk lokalnych.
odwołania nie wykraczały poza
Krytycznie oceniana jest procedura nominacyjna sędziów, Oczywiście na plan jego cel.
pierwszy wysuwa się jej długotrwałość. Krytykowane jest również poddawanie ocenie Uwaga
dotycząca
procedury
zgromadzenia ogólnego sędziów apelacji kandydatów na stanowisko sędziego sądu nominacyjnej
nie
została
okręgowego. Za przekazaniem tej kompetencji zgromadzeniom ogólnym sędziów uzasadniona. Zgodzić się należy,
okręgu przemawia wiele argumentów, zarówno odnoszących się do merytorycznych że
za
przekazaniem
tej
kryteriów wyboru, jak i organizacyjnych i ekonomicznych. Na potrzeby niniejszej kompetencji
zgromadzeniom
opini szersza prezentacja uzasadnienia tego poglądu nie wydaje się konieczna.
ogólnym
sędziów
okręgu
przemawiają pewne argumenty, w
szczególności niewątpliwie lepsza
znajomość kandydatów przez
członków zgromadzenia. Istnieją
także
argumenty
za
pozostawieniem
opiniowania
kandydatów
na
stanowiska
sędziego
sądu
okręgowego
zgromadzeniu ogólnemu sędziów
apelacji, w szczególności większy
dystans
i
obiektywizm
w
opiniowaniu.
8.
Prezes SO
Uwaga
W art. 239 Kodeksu postępowania administracyjnego zawarte jest uprawnienie Proponowana zmiana wykracza
żdańsk
ogólna
organu do podtrzymania stanowiska z adnotacją w aktach bez informowania poza zakres projektu i jako taka
skarżącego w przypadku, gdy uprzednio wykazano niezasadność skargi a skarżący nie może być uznana za zasadną.
ponowił ją bez podawania nowej argumentacji. W praktyce postępowania skargowo -
wnioskowego prowadzonego jeszcze na podstawie przepisów Kpa ( przed 2012r. )
często zachodziła konieczność korzystania z tego uprawnienia. Przy wprowadzaniu
szczegółowej regulacji rozpoznawania skarg i wniosków do u.s.p. w 2012 r.
pominięto tę wyjątkowo potrzebną instytucję prawną. W praktyce Sądu Okręgowego
w żdańsku występuje wielu skarżących, którzy nie przyjmują do wiadomości
jakiejkolwiek argumentacji i kierują do Prezesa Sadu Okręgowego od kilku do
kilkunastu pism miesięcznie dotyczących tych samych kwesti . Nawet konieczność
każdorazowego informowania w/w o podtrzymaniu stanowiska naraża wymiar
sprawiedliwości na koszty związane z wysyłaniem korespondencji i czasem
4

Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi

niezbędnym na przygotowanie odpowiedzi. Należy również podkreślić, że pisemne
podtrzymanie stanowiska „prowokuje" w/w osoby do składania kolejnych pism.
Proponuje się zatem wprowadzenie do u.s.p. instytucji zaczerpniętej z art. 239 Kpa.
9.
Ogólnopolskie
Uwaga
Proponuje się dodanie w art. 1 pkt 34a w brzmieniu:
Uwaga nie jest zasadna. Samo
Stow.
ogólna
Art. 151 b. § 1. Wynagrodzenie zasadnicze referendami sądowego wynosi 75% rozszerzenie
ustawowych
Referendarzy
wynagrodzenia zasadniczego w stawce pierwszej sędziego sądu rejonowego, kompetencji
referendarzy
Sądów
powiększonego o należną składkę z tytułu ubezpieczenia społecznego. Po pięciu sądowych
nie
uzasadnia
latach pracy na stanowisku referendarza sądowego wynagrodzenie zasadnicze zwiększenia ich wynagrodzeń. Ich
podwyższa się do wysokości 75% wynagrodzenia zasadniczego sędziego sądu ewentualne podwyższenie winno
rejonowego w stawce drugiej, powiększonego o należną składkę z tytułu być związane nie tyle ze zmianą
ubezpieczenia społecznego, a po dalszych pięciu latach pracy - do wysokości 75% kategorii rozpoznawanych spraw
wynagrodzenia
zasadniczego
sędziego
sądni
rejonowego co
ze
zwiększeniem
ich
w stawce trzeciej, powiększonego o należną składkę z tytułu ubezpieczenia indywidualnego obciążenia pracą
społecznego.
(np.
poprzez
wprowadzenie
§ 2. Wynagrodzenie zasadnicze starszego referendarza sądowego wynosi 85% analogicznego
do
sędziów
wynagrodzenia zasadniczego sędziego sądu, rejonowego w stawce drugiej, zadaniowego
czasu
pracy).
powiększonego o należną składkę z tytułu ubezpieczenia społecznego. Po siedmiu Deklarowanej chęci ujednolicenia
latach pracy na stanowisku starszego referendarza sądowego wynagrodzenie systemu stawek wynagrodzenia
zasadnicze podwyższa się do wysokości 85% wynagrodzenia zasadniczego zasadniczego
referendarzy
sędziego sadu rejonowego w stawce trzeciej, powiększonego o należną składkę z poprzez
skrócenie
okresów
tytułu ubezpieczenia społecznego, a po dalszych siedmiu latach pracy na stanowisku awansowych z 7 do 5 lat w art.
starszego referendarza sądowego wynagrodzenie zasadnicze podwyższa się do 151b
§ 1
u.s.p.
przeczy
wysokości 85% wynagrodzenia zasadniczego sędziego sądu rejonowego w stawce pozostawienie w proponowanym
czwartej, powiększonego o należną składkę z tytułu ubezpieczenia społecznego.
brzmieniu art. 151b § 2 u.s.p.
Ze względy na rozszerzanie kompetencji byłoby zdaniem Stowarzyszenia siedmioletnich
okresów
wprowadzenie kolejnej, stawki awansowej dla starszego referendarza sądowego. awansowych.
Staż pracy na stanowisku referendarza sądowego kończy drogę awansu zarówno
służbowego i finansowego (nie licząc corocznej podwyżki wynikającej ze zmiany
podstawy naliczania wynagrodzenia zasadniczego).
Stowarzyszenie wnioskuje także o zmianę art. 151b § 1 w celu ujednolicenia systemu
stawek wynagrodzenia zasadniczego poprzez skrócenie wymaganego czasu
niezbędnego do przejścia na kolejny próg z siedmiu do pięciu lat pracy w charakterze
referendarza sądowego.
10. Prezes SO
Uwaga
Wobec treści art. 41 c usp zasadne wydaje się uregulowanie sposobu postępowania Uwaga nie jest zasadna. Zgodzić
żdańsk
ogólna
ze skargą lub wnioskiem dotyczącym działalności sądu powszechnego, który został należy się, że względy praktyczne
złożony przez skarżącego do prezesa sądu a został zaadresowany do Ministra uzasadniałyby
wprowadzenie
Sprawiedliwości. Takie skargi i wnioski po zbadaniu treści przekazywane są do uprawnienia
określonego
w
Ministerstwa Sprawiedliwości, co skutkuje jedynie koniecznością zwrotnego uwadze. Nie jest jednak wskazane
przekazania skargi do prezesa sądu na podstawie art. 41 c. Wprowadzenie zasady, aby organ, którego działania może
5

Zał. 1
Lp.
Zgłaszający
Przepis
Treść uwagi
Odniesienie się do uwagi

że po dokonaniu analizy treści skargi jest ona kierowana od razu według właściwości dotyczyć skarga, miał jakiekolwiek
zgodnie z art. 41 b usp, a nie do adresata pozwoliłoby na zaoszczędzenie kosztów prawne możliwości uznaniowego
korespondencji i skrócenie czasu rozpoznania skargi.
blokowania jej zamierzonego przez
autora skargi biegu.
11. Prezes SO
Uwaga
Uregulowanie kwesti skarg dotyczących postępowań sądowych, które są składane Uwaga nie jest zasadna. Na
żdańsk
ogólna
przez osoby niebędące stronami czy uczestnikami postępowania, a jedynie gruncie obecnie obowiązujących
życzliwymi zainteresowanymi, znajomymi, sąsiadami, działaczami społecznymi czy przepisów możliwe jest udzielenie
też rzekomymi pełnomocnikami stron lub uczestników (nie będących w stanie odpowiedzi
na
skargę
z
wykazać swojego umocowania), mającymi prawem chronionego interesu w danej zachowaniem wymogów ochrony
sprawie. Z uwagi na ochronę danych osobowych zasadne jest wprowadzenie jasnej danych osobowych.
podstawy prawnej do odmowy udzielenia informacji o stanie sprawy takim osobom
albowiem występuje w tym przypadku ryzyko udostępnienia osobom niepowołanym
danych osobowych wrażliwych (aktualnie informacje stanowiące dane osobowe nie
są takim osobom udzielane z ogólnym przywołaniem obowiązków z zakresu ochrony
danych osobowych).
12. Prezes SO
Uwaga
Zasadne jest wprowadzenie zasad postępowania ze skargami i wnioskiem Proponowana zmiana wykracza
żdańsk
ogólna
kierowanymi do prezesa sądu, które w istocie winny zostać złożone przez skarżących poza zakres projektu i jako taka
do innych instytucji niż Ministerstwo Sprawiedliwości, sądów, Prokuratury, Policji. nie może być uznana za zasadną.
Obecnie występuje grupa skarżących, którzy nadużywają możliwości składania skarg
do prezesa sądu, traktują sądy jak operatorów pocztowych i składają nagminnie,
pomimo wielokrotnych pouczeń np. skargi dotyczące, straży gminnych, organów
samorządu, organów administracji rządowej, instytucji społecznych i innych. Naraża
to finanse publiczne na nieuzasadnione koszty.
13. Prezes SO
Uwaga
Z punktu widzenia ochrony danych osobowych, w szczególności danych Uwaga nie jest zasadna. Istotą
żdańsk
ogólna
wrażliwych, obecna regulacja dotycząca formy składania skarg i wniosków postępowania skargowego jest
jest wysoce niewystarczająca. Zasadne wydaje się wprowadzenie w jego
odformalizowanie,
rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 41e usp wymogu formalnego, że wprowadzanie kolejnych wymogów
skarga złożona na piśmie winna być własnoręcznie podpisana, co w polskim dotyczących formy i treści skargi
porządku
prawnym
jest
podstawowym
wymogiem
pozwalającym
na jest w sprzeczne z celami tej
identyfikację nadawcy pisma. Brak jest jednocześnie uzasadnienia do instytucji. Proponowana zmiana
zaniechania wymagania od skarżących podpisu skargi, gdyż nie naraża to w/w wykracza ponadto poza zakres
na koszty czy też niedogodności i nie stanowi żadnego utrudnienia w projektu.
składaniu skarg.
14. Prezes SO
Uwaga
Z uwagi na ochronę danych osobowych pilnego uregulowania w rozporządzeniu Uwaga nie jest zasadna. Istotą
żdańsk
ogólna
wydanym na podstawie art. 41 e usp wymaga również kwestia składania skarg i postępowania skargowego jest
wniosków w formie elektronicznej. Aktualnie brak jest szczegółowego i czytelnego jego
odformalizowanie,
uregulowania tej kwesti . Najczęściej skarżący składają skargi i wnioski pocztą e-mail, wprowadzanie kolejnych wymogów
a nadesłane wiadomości elektroniczne nie są opatrzone jakimikolwiek danymi dotyczących formy i treści skargi
pozwalającymi na identyfikacje nadawcy ( skarżący nie korzystają z podpisów jest sprzeczne z celami tej
6

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: