Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2680
- Data wpłynięcia: 2014-08-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2680
Zał. 1
Podstawa
koszt
prawna
koszt
utrzymania
(projektowany
funkcjonalność
wdrożenia
(w ujęciu
Objaśnienie
art. 175c § 1
(mln zł)
rocznym,
pkt:)
mln zł)
1
prowadzenie w systemie
teleinformatycznym oraz udostępnianie
centralnej listy mediatorów w oparciu
o informacje przekazywane przez
prezesów sądów okręgowych na
podstawie art. 183 § 3 ustawy z dnia
17 listopada 1964 r. – Kodeks
postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43,
poz. 296, z późn. zm.6));
2
udostępnianie w systemie
Projekt wdrażany w ramach POKL
teleinformatycznym centralnego wykazu
(wortal sądowy). Coroczne (stałe)
3,3
0,14
biegłych sądowych, o którym mowa
koszty utrzymania będą ponoszone
w art. 157 § 1 ustawy;
przez budżet państwa.
3
prowadzenie w systemie
teleinformatycznym oraz udostępnianie
centralnego wykazu lekarzy sądowych
w oparciu o informacje przekazywane
przez prezesów sądów okręgowych na
podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia
15 czerwca 2007 r. o lekarzu sądowym
(Dz. U. Nr 123,. poz. 849, z 2008 r. Nr 51,
poz. 293 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622);
4
wykonywanie w systemie
Usługa – 150 zł za
Projekt zrealizowany w związku
teleinformatycznym, na zlecenie prezesów
transkrypcję 1 godziny
z ustawą z dnia 29 kwietnia 2010 r.
sądów, transkrypcji zapisu dźwięku
nagrań
o zmianie ustawy – Kodeks
z przebiegu posiedzenia jawnego;
postępowania cywilnego (Dz. U.
Nr 108 poz. 684). Nowelizacja
weszła w życie 1 lipca 2010 r.
i wykazany w OSR tej ustawy.
Projekt realizowany ze środków
POIG oraz NMF. Podano łączny
budżet projektów.
Projekt obecnie w fazie
planowania. Na obecnym etapie
nie jest możliwe określenie
kosztów eksploatacji, które są
zależne od rozwiązania
technologicznego zakupionego
w ramach postępowania
przetargowego, gdzie jednym
z kryteriów oceny będzie
ekonomika rozwiązania w okresie
wieloletnim.
5
przechowywanie lub archiwizacja akt
25
Projekt zrealizowany w związku
spraw sądowych prowadzonych w całości
z ustawą z dnia 29 kwietnia 2010 r.
lub w części w systemie
o zmianie ustawy – Kodeks
teleinformatycznym;
postępowania cywilnego (Dz. U.
Nr 108 poz. 684). Nowelizacja
weszła w życie 1 lipca 2010 r.
43
i wykazany w OSR tej ustawy
Projekt realizowany ze środków
POIG oraz NMF, brak
konieczności wydatkowania
dodatkowych środków. Podano
łączny budżet projektów.
Projekt obecnie w fazie
planowania i bezkosztowej, nie
wydatkowano żadnych środków.
Na obecnym etapie nie jest
możliwe określenie kosztów
eksploatacji, które są zależne od
rozwiązania technologicznego
zakupionego w ramach
postępowania przetargowego,
gdzie jednym z kryteriów oceny
będzie ekonomika rozwiązania
w okresie wieloletnim.
6
prowadzenie w systemie
10
1,12
Koszty ponoszone obecnie
teleinformatycznym zbioru, przesłanych
w związku z przepisami ustawy
przez prezesów sądów, orzeczeń oraz
z dnia 6 września 2001 r.
centralnym udostępnianiu treści orzeczeń
o dostępie do informacji
w Biuletynie Informacji Publicznej,
publicznej. Publikacja wyroków
o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy
została ponadto przewidziana jako
z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
podzadanie III.G.3 w rządowym
informacji publicznej (Dz. U. Nr 112,
programie „Lepsze Regulacje
poz. 1198, z późn. zm.);
2015”. Celem projektu jest m.in.
optymalizacja kosztów utrzymania
systemu, które w przypadku
zastąpienia systemów lokalnych
wytworzonych w latach ubiegłych
przez sądy systemem centralnym
ulegną redukcji. Portal Orzeczeń
zostanie wdrożony we wszystkich
sądach powszechnych, koszty
zostały zabezpieczone w budżecie
sądownictwa na rok 2014
7
umożliwienie identyfikacji uczestników
2
1,15
Koszty ponoszone przez budżet
postępowań i ich pełnomocników
państwa. Projekt Portal
w systemach teleinformatycznych
Informacyjny jest realizowany
obsługujących postępowanie sądowe lub
w ramach projektu EBP –
sądy jeżeli przepis szczególny tak
w związku z procedowanym
stanowi;
projektem ustawy o zmianie
ustawy – Kodeks cywilny, ustawy
– Kodeks postępowania cywilnego
oraz niektórych innych ustaw
8
świadczenie usług certyfikacyjnych
Usługa 80 zł podpis jednej
Projekt zrealizowany w związku
osoby/1 rok
z ustawą z dnia 29 kwietnia 2010 r.
o zmianie ustawy – Kodeks
postępowania cywilnego (Dz. U.
Nr 108, poz. 684). Nowelizacja
weszła w życie 1 lipca 2010 r.
i wykazany w OSR tej ustawy
08/02rch
44
TABELA ZGODNO CI
TYTUŁ PROJEKTUŚ
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszecxhnych oraz niektórych
innych ustaw
TYTUŁ WDRA ANEżO AKTU PRAWNEżO/ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH Ś
sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym,
kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz. Urz. Uź L 201 z 27.07.2012, str. 1)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. Treść przepisu UE 3)
Ko
Jedn. red. (*) Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
red.
nie
uwzględnienia
w
cz
projekcie
przepisów
-
wykraczających
poza
noś
minimalne
wymogi
ć
prawa UE (**)
wdr
o e
nia
T /
N
Art. 68 4. żrzywny i okresowe kary pieniężne nałożone zgodnie z art. T
Art. 1 pkt 2 lit. b
b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
Nie dotyczy.
ust. 4 65 i 66 podlegają egzekucji.
„8) może przekazać jednemu sądowi
Postępowanie egzekucyjne jest regulowane przepisami
rejonowemu rozpoznawanie wniosków o
postępowania cywilnego obowiązującego w państwie, na
nadanie klauzuli wykonalności decyzjom
terytorium którego ma ono miejsce. Decyzji nadawana jest
wydanym przez Radę, Komisję źuropejską,
klauzula wykonalności bez jakichkolwiek innych formalności niż
źuropejski Bank Centralny, Urząd Harmonizacji
weryfikacja jej autentyczności przez organ wyznaczony w tym
w ramach Rynku Wewnętrznego, źuropejski
celu przez rząd danego państwa członkowskiego; o
Urząd
Nadzoru
żiełd
i
Papierów
wyznaczonym organie powiadamiane są źSMA i Trybunał
Wartościowych oraz wyrokom Trybunału
Sprawiedliwości.
Sprawiedliwości Uni źuropejskiej z właściwości
Zainteresowana strona może po dopełnieniu tych formalności,
innych sądów rejonowych,”,
na własny wniosek, przystąpić do dochodzenia swoich praw
zgodnie z ustawodawstwem krajowym, wnosząc sprawę
bezpośrednio do właściwego organu.
Postępowanie egzekucyjne może być zawieszone wyłącznie na
mocy orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości. Jednak do
rozpatrywania skarg na prawidłowość czynności egzekucyjnych
1
właściwe są sądy danego państwa członkowskiego.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału
Sprawiedliwości (czy to w trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Uni źuropejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step ="http://www.e-step.pl/urzednik". W wypadku
konieczności dodania uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa Uź, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni
dokonał Trybunał Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na
konieczność ograniczenia projektów implementujących prawo Uź do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten
zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu Uź potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających
stosowanie (np. przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek
redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami Uź (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest
uzasadnienie zastosowania takiej normy
2
Raport z konsultacji projektu ustawy
o zmianie ustawy – Prawo o ustroju
sądów powszechnych oraz
niektórych innych ustaw
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2680
› Pobierz plik