eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2604
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478

2604-cz-I

certyfikaty
lub
normy
ustanowione
na

terenu występują niezgodno ci z przepisami techniczno-
poziomie krajowym lub wspólnotowym jako
art.
35 budowlanymi itp.). Na gruncie tej ustawy postanowienia o
zachętę do stosowania takich systemów lub
k.p.a.
i uzupełnieniu wniosku wydawane na podstawie art. 35 ust.
urządzeń.
następne

3 nie powodują wstrzymania biegu terminu, o którym
W przypadku biomasy państwa członkowskie

mowa w art. 35 ust. 6 Pb. Organ powinien zatem
promują technologie przekształcania osiągające

wyznaczać krótkie terminy na uzupełnienie wniosku, na
skuteczno ć przekształcania energii wynoszącą

podstawie art. 35 ust. 3 Pb.

co
najmniej
85
%
w
zastosowaniach


mieszkalnych i komercyjnych oraz co najmniej
70 % w zastosowaniach przemysłowych.


Ogólne terminy załatwienia sprawy regulują przepisy
W odniesieniu do pomp ciepła państwa

ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania
członkowskie
promują
te
spełniające

administracyjnego (k.p.a.), w szczególno ci art. 35 i
minimalne wymagania dotyczące oznakowania

następne, w których okre lony został maksymalny termin

ekologicznego ustanowione w decyzji Komisji
w jakim powinna być załatwiona sprawa administracyjna,

2007/742/WE z dnia 9 listopada 2007 r.
tak aby nie doprowadziło to do nadmiernego przedłużania
okre lającej kryteria ekologiczne dotyczące

postępowania. Oznacza to w szczególno ci, że organ
przyznawania wspólnotowego oznakowania

administracji publicznej powinien załatwić sprawę bez
ekologicznego pompom ciepła zasilanym

zbędnej zwłoki, jeżeli w toku postępowania

elektrycznie,
gazowo
lub
absorpcyjnym
administracyjnego okaże się, że sprawa może być
pompom ciepła [2

0].
załatwiona przed upływem ustawowych terminów jej
W odniesieniu do energii ciepła słonecznego

załatwienia. Z przepisu art. 35 § 2 w zw. z art. 12 § 2
energii cieplnej państwa członkowskie promują

k.p.a. wynika, że niezwłocznie powinny być załatwiane
certyfikowane urządzenia i systemy oparte na

sprawy niewymagające postępowania wyja niającego,
normach europejskich, jeżeli takie istnieją, w

chyba że sprawę załatwia organ odwoławczy

tym oznakowaniu ekologicznym, etykietach

Sprawami
niewymagającymi
postępowania
energetycznych
i
innych
technicznych

wyja niającego są sprawy, w których organ nie musi
systemach odniesienia ustanowionych przez

zbierać dowodów, informacji ani wyja nień (art. 12 § 2),
europejskie organy normalizacyjne.
lecz może wydać decyzję na podstawie dowodów
Przy ocenie skuteczno ci przekształcania

przedstawionych przez stronę, łącznie z żądaniem
energii oraz stosunku mocy wej ciowej do

wszczęcia postępowania, fakty powszechnie znane oraz
mocy wyj ciowej systemów i urządzeń dla

fakty znane organowi, przed którym toczy się
celów
niniejszego
ustępu
państwa

postępowanie, lub fakty możliwe do ustalenia na
członkowskie stosują procedury wspólnotowe

podstawie danych, którymi rozporządza ten organ (art. 35
lub, w ich braku, międzynarodowe, o ile takie

§ 2). W wypadku zatem, gdy powyższe dowody są w
istnieją.



ocenie organu administracji publicznej wystarczające do

rozstrzygnięcia sprawy, wówczas organ ten powinien

niezwłocznie załatwić sprawę przez wydanie decyzji. W

31

sytuacji
gdy
powyższe
dowody
okażą
się
Art. 77 i niewystarczające do załatwienia sprawy (art. 77 § 1) lub
78 k.p.a. strona zgłosi żądanie dotyczące przeprowadzenia dowodu

(art. 78), organ jest obowiązany załatwić sprawę w

terminie miesiąca od daty wszczęcia postępow

ania.

Jednakże i w tym wypadku jest związany przepisem art.

35 § 2 nakazującym załatwianie spraw bez zbędnej
art. 37, zwłoki. Uchybienie temu terminowi powoduje skutki
art. 127, przewidziane w art. 36 i 38 k.p.a., a ponadto może
art. 138 uzasadniać odpowiedzialno ć Skarbu Państwa za szkodę
k.p.a

wyrządzoną przez funkcjonariusza państwowego przy

wykonywaniu powierzonej mu czynno ci.


W zakresie transpozycji art. 13 ust. 1 lit. a, dodatkowo
art. 149, wymienić można przepisy art. 37, art. 127, art. 138 k.p.a.
art. 154 i oraz art. 149, art. 154 i art. 170 Prawa o postępowaniu
art. 170 przed sądami administracyjnymi (Ppsa) stanowiące dla
Ppsa
inwestora instrument umożliwiający wyegzekwowanie

art.
80 terminowego załatwienia sprawy administracyjnej,
Pb
Okre lenie obowiązków gmin w przedmiocie planowania

i zagospodarowania przestrzennego jest przedmiotem

regulacji upzp.





Na podstawie art. 80 Pb okre lono strukturę organów

administracji architektoniczno – budowlanej (aa-b) i

nadzoru
budowlanego.
Organy
aa-b
nadzoru

budowlanego wchodzą w skład lub wykonują zadania z


zakresu administracji rządowej.



art. 84a Art. 84a ust. 2, art. 84b i art. 85 Pb zapewniają kontrolę i
ust.
2, koordynację działania organów aa-b przez organy
art. 84b,
art.
85 nadzoru budowlanego, w tym przez Głównego Inspektora
Pb
Nadzoru Budowlanego (GINB).

Na
szczeblu
wojewódzkim
organem
nadzoru


budowlanego jest wojewoda, lecz może on działać

32

wyłącznie przy pomocy wojewódzkiego inspektora

nadzoru
budowlanego.
Ustawodawca
w
dalszych

przepisach Prawa
budowlanego nadaje wręcz

wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru budowlanego


status organu administracji. Rozwiązanie takie można

uznać za niesprzeczne z prawem, albowiem wojewódzki

inspektor działa w imieniu wojewody, ale do swojej

działalno ci posiada upoważnienie ustawowe.

art. 86, Przepisy art. 86, art. 87 i art. 88 Pb statuują sposób
art. 87 i wybierania osób piastujących funkcje organów nadzoru
art.
88
Pb
budowlanego – co wiadczy o koordynacji i nadzorze

powyższych struktur. W szczególno ci art. 86 ust. 1 i 2

Pb, okre la sposób powoływania i odwoływania

powiatowego
inspektora
nadzoru
budowlanego.

Unormowania tu zawarte są wyrazem zespolenia na

szczeblu powiatowym służb nadzoru budowlanego.

Zespolenie to - podobnie jak w stosunku do innych służb,

inspekcji i straży powiatowych – wyraża się

zwierzchnictwem starosty nad powiatowym inspektorem

nadzoru budowlanego i obejmuje kompetencje okre lone


w ustawie o samorządzie powiatowym i Prawie

budowlanym.


Zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o samorządzie
art.
35 powiatowym starosta powołuje i odwołuje, w uzgodnieniu
ust.
3 z wojewodą, powiatowych inspektorów. Zgodnie z art. 87
pkt
1 Pb, organem nadzoru budowlanego na szczeblu
ustawy o
samorzą wojewódzkim jest wojewoda, lecz działa on przy pomocy
dzie
wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, jako
powiato
kierownika wojewódzkiego nadzoru budowlanego
wym
wchodzącego w skład zespolonej administracji

wojewódzkiej. Zgodnie z art. 4 ustawy o administracji

rządowej w województwie zespolenie służb, inspekcji i


straży w administracji rządowej następuje pod

zwierzchnictwem wojewody i – jeżeli ustawa nie stanowi

inaczej – w jednym urzędzie. Prawo budowlane stanowi

inaczej i nadzór budowlany funkcjonuje organizacyjnie

33

poza urzędem wojewódzkim. Nie oznacza to jednak

pełnej niezależno ci wojewódzkiego inspektora nadzoru

budowlanego w sferze kształtu organizacyjnego

inspektoratów.
Albowiem
w
statucie
urzędu

wojewódzkiego okre la się organizację całej administracji

rządowej działającej w województwie, w tym również

funkcjonującej poza samym urzędem wojewódzkim (a

więc także i nadzoru budowlanego).

Regulamin wojewódzkiego inspektoratu nadzoru

budowlanego ustalony przez wojewódzkiego inspektora

nadzoru budowlanego i zatwierdzony przez wojewodę

(art. 87 ust. 4 Pb) stanowi czę ć regulaminu urzędu
art.
87 wojewódzkiego. Z kolei w art. 88 ust. 1 Pb okre lono, iż
ust. 4 Pb

centralnym organem administracji rządowej wła ciwym w

sprawach tak administracji architektoniczno-budowlanej,

jak i nadzoru budowlanego jest Główny Inspektor

Nadzoru Budowlanego, powoływany przez Prezesa Rady

Ministrów. Tym samym na szczeblu centralnym następuje


połączenie dwóch wyżej wymienionych pionów

administracji publicznej, funkcjonujących w sferze

budownictwa.


W art. 82b Pb wskazano obowiązek prowadzenia rejestru
art. 82b wydawanych decyzji o pozwoleniu na budowę, co
Pb
stanowi
kolejny
element
kontroli
i
koordynacji

terminowo ci
wydawanych
rozstrzygnięć.
W

szczególno ci ustawodawca w art. 82b Pb, nałożył na

organy
administracji
architektoniczno-budowlanej

obowiązek przekazywania do organów nadzoru

budowlanego kopii wszelkich decyzji, postanowień i

zgłoszeń wynikających z prawa budowlanego (ustawy i

jej aktów wykonawczych). Organy administracji

architektoniczno-budowlanej są także zobowiązane do

informowania organów nadzoru budowlanego o

stwierdzonych nieprawidłowo ciach w trakcie budowy

lub
utrzymania
obiektów
budowlanych
oraz

uczestniczenia – na wezwanie organów nadzoru


34

budowlanego – w czynno ciach inspekcyjnych i

kontrolnych. Zakres współdziałania ze strony organów

administracji architektoniczno-budowlanej w stosunku do

nadzoru budowlanego został okre lony do ć szeroko i ma

charakter obligatoryjny. Odwrotna relacja nie jest

zaznaczona tak silnie. Jednocze nie z pojawieniem się w

ustawie obowiązku wydania decyzji w sprawie

pozwolenia na budowę w terminie nieprzekraczającym 2

miesięcy
stało
się
konieczne
umożliwienie

przeprowadzenia kontroli prawidłowo ci wykonania

przez organ zadań z tego zakresu. Wprowadzono

obowiązek prowadzenia rejestrów wniosków w sprawie

pozwolenia na budowę i wydanych decyzji w sprawie

pozwolenia na budowę. Kopie tych rejestrów są co

miesiąc przesyłane do organu wyższej instancji, który ma

za zadanie skontrolować, czy I instancja zachowuje

terminy wydawania decyzji. Nieprzekazanie w terminie

kopii rejestru zawsze będzie skutkowało kontrolą tego

organu i wyciągnięciem konsekwencji w stosunku do

osób winnych powstałych nieprawidłowo ci.

Ponadto podejmowanie, wykonywanie oraz zakończenie

działalno ci gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej

Polskiej, a także zadania organów administracji
art.
12 publicznej w tym zakresie uregulowane są
u.s.d.g.
ustawą o

swobodzie działalno ci gospodarczej (u.s.d.g.). W

szczególno ci przepis art. 12 u.s.d.g. wprowadza

obowiązek współdziałania organów administracji

publicznej przy wykonywania ich zadań. Współdziałanie

odnosi się do organizacji pracodawców, organizacji

pracowniczych, organizacji przedsiębiorców oraz

samorządów zawodowych i gospodarczych. W zakresie

obowiązku współdziałania mie ci się dopuszczenie

organizacji i samorządów do wykonywania zadań przez

organy administracji publicznej ze sfery działalno ci

gospodarczej. Obowiązek współdziałania dotyczy

następujących podmiotówŚ organizacji pracodawców,

organizacji pracowników, organizacji przedsiębiorców

35
strony : 1 ... 40 ... 53 . [ 54 ] . 55 ... 60 ... 81

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: