Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2604
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478
2604-cz-I
certyfikaty
lub
normy
ustanowione
na
terenu występują niezgodno ci z przepisami techniczno-
poziomie krajowym lub wspólnotowym jako
art.
35 budowlanymi itp.). Na gruncie tej ustawy postanowienia o
zachętę do stosowania takich systemów lub
k.p.a.
i uzupełnieniu wniosku wydawane na podstawie art. 35 ust.
urządzeń.
następne
3 nie powodują wstrzymania biegu terminu, o którym
W przypadku biomasy państwa członkowskie
mowa w art. 35 ust. 6 Pb. Organ powinien zatem
promują technologie przekształcania osiągające
wyznaczać krótkie terminy na uzupełnienie wniosku, na
skuteczno ć przekształcania energii wynoszącą
podstawie art. 35 ust. 3 Pb.
co
najmniej
85
%
w
zastosowaniach
mieszkalnych i komercyjnych oraz co najmniej
70 % w zastosowaniach przemysłowych.
Ogólne terminy załatwienia sprawy regulują przepisy
W odniesieniu do pomp ciepła państwa
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania
członkowskie
promują
te
spełniające
administracyjnego (k.p.a.), w szczególno ci art. 35 i
minimalne wymagania dotyczące oznakowania
następne, w których okre lony został maksymalny termin
ekologicznego ustanowione w decyzji Komisji
w jakim powinna być załatwiona sprawa administracyjna,
2007/742/WE z dnia 9 listopada 2007 r.
tak aby nie doprowadziło to do nadmiernego przedłużania
okre lającej kryteria ekologiczne dotyczące
postępowania. Oznacza to w szczególno ci, że organ
przyznawania wspólnotowego oznakowania
administracji publicznej powinien załatwić sprawę bez
ekologicznego pompom ciepła zasilanym
zbędnej zwłoki, jeżeli w toku postępowania
elektrycznie,
gazowo
lub
absorpcyjnym
administracyjnego okaże się, że sprawa może być
pompom ciepła [2
0].
załatwiona przed upływem ustawowych terminów jej
W odniesieniu do energii ciepła słonecznego
załatwienia. Z przepisu art. 35 § 2 w zw. z art. 12 § 2
energii cieplnej państwa członkowskie promują
k.p.a. wynika, że niezwłocznie powinny być załatwiane
certyfikowane urządzenia i systemy oparte na
sprawy niewymagające postępowania wyja niającego,
normach europejskich, jeżeli takie istnieją, w
chyba że sprawę załatwia organ odwoławczy
tym oznakowaniu ekologicznym, etykietach
Sprawami
niewymagającymi
postępowania
energetycznych
i
innych
technicznych
wyja niającego są sprawy, w których organ nie musi
systemach odniesienia ustanowionych przez
zbierać dowodów, informacji ani wyja nień (art. 12 § 2),
europejskie organy normalizacyjne.
lecz może wydać decyzję na podstawie dowodów
Przy ocenie skuteczno ci przekształcania
przedstawionych przez stronę, łącznie z żądaniem
energii oraz stosunku mocy wej ciowej do
wszczęcia postępowania, fakty powszechnie znane oraz
mocy wyj ciowej systemów i urządzeń dla
fakty znane organowi, przed którym toczy się
celów
niniejszego
ustępu
państwa
postępowanie, lub fakty możliwe do ustalenia na
członkowskie stosują procedury wspólnotowe
podstawie danych, którymi rozporządza ten organ (art. 35
lub, w ich braku, międzynarodowe, o ile takie
§ 2). W wypadku zatem, gdy powyższe dowody są w
istnieją.
ocenie organu administracji publicznej wystarczające do
rozstrzygnięcia sprawy, wówczas organ ten powinien
niezwłocznie załatwić sprawę przez wydanie decyzji. W
31
sytuacji
gdy
powyższe
dowody
okażą
się
Art. 77 i niewystarczające do załatwienia sprawy (art. 77 § 1) lub
78 k.p.a. strona zgłosi żądanie dotyczące przeprowadzenia dowodu
(art. 78), organ jest obowiązany załatwić sprawę w
terminie miesiąca od daty wszczęcia postępow
ania.
Jednakże i w tym wypadku jest związany przepisem art.
35 § 2 nakazującym załatwianie spraw bez zbędnej
art. 37, zwłoki. Uchybienie temu terminowi powoduje skutki
art. 127, przewidziane w art. 36 i 38 k.p.a., a ponadto może
art. 138 uzasadniać odpowiedzialno ć Skarbu Państwa za szkodę
k.p.a
wyrządzoną przez funkcjonariusza państwowego przy
wykonywaniu powierzonej mu czynno ci.
W zakresie transpozycji art. 13 ust. 1 lit. a, dodatkowo
art. 149, wymienić można przepisy art. 37, art. 127, art. 138 k.p.a.
art. 154 i oraz art. 149, art. 154 i art. 170 Prawa o postępowaniu
art. 170 przed sądami administracyjnymi (Ppsa) stanowiące dla
Ppsa
inwestora instrument umożliwiający wyegzekwowanie
art.
80 terminowego załatwienia sprawy administracyjnej,
Pb
Okre lenie obowiązków gmin w przedmiocie planowania
i zagospodarowania przestrzennego jest przedmiotem
regulacji upzp.
Na podstawie art. 80 Pb okre lono strukturę organów
administracji architektoniczno – budowlanej (aa-b) i
nadzoru
budowlanego.
Organy
aa-b
nadzoru
budowlanego wchodzą w skład lub wykonują zadania z
zakresu administracji rządowej.
art. 84a Art. 84a ust. 2, art. 84b i art. 85 Pb zapewniają kontrolę i
ust.
2, koordynację działania organów aa-b przez organy
art. 84b,
art.
85 nadzoru budowlanego, w tym przez Głównego Inspektora
Pb
Nadzoru Budowlanego (GINB).
Na
szczeblu
wojewódzkim
organem
nadzoru
budowlanego jest wojewoda, lecz może on działać
32
wyłącznie przy pomocy wojewódzkiego inspektora
nadzoru
budowlanego.
Ustawodawca
w
dalszych
przepisach Prawa
budowlanego nadaje wręcz
wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru budowlanego
status organu administracji. Rozwiązanie takie można
uznać za niesprzeczne z prawem, albowiem wojewódzki
inspektor działa w imieniu wojewody, ale do swojej
działalno ci posiada upoważnienie ustawowe.
art. 86, Przepisy art. 86, art. 87 i art. 88 Pb statuują sposób
art. 87 i wybierania osób piastujących funkcje organów nadzoru
art.
88
Pb
budowlanego – co wiadczy o koordynacji i nadzorze
powyższych struktur. W szczególno ci art. 86 ust. 1 i 2
Pb, okre la sposób powoływania i odwoływania
powiatowego
inspektora
nadzoru
budowlanego.
Unormowania tu zawarte są wyrazem zespolenia na
szczeblu powiatowym służb nadzoru budowlanego.
Zespolenie to - podobnie jak w stosunku do innych służb,
inspekcji i straży powiatowych – wyraża się
zwierzchnictwem starosty nad powiatowym inspektorem
nadzoru budowlanego i obejmuje kompetencje okre lone
w ustawie o samorządzie powiatowym i Prawie
budowlanym.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o samorządzie
art.
35 powiatowym starosta powołuje i odwołuje, w uzgodnieniu
ust.
3 z wojewodą, powiatowych inspektorów. Zgodnie z art. 87
pkt
1 Pb, organem nadzoru budowlanego na szczeblu
ustawy o
samorzą wojewódzkim jest wojewoda, lecz działa on przy pomocy
dzie
wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, jako
powiato
kierownika wojewódzkiego nadzoru budowlanego
wym
wchodzącego w skład zespolonej administracji
wojewódzkiej. Zgodnie z art. 4 ustawy o administracji
rządowej w województwie zespolenie służb, inspekcji i
straży w administracji rządowej następuje pod
zwierzchnictwem wojewody i – jeżeli ustawa nie stanowi
inaczej – w jednym urzędzie. Prawo budowlane stanowi
inaczej i nadzór budowlany funkcjonuje organizacyjnie
33
poza urzędem wojewódzkim. Nie oznacza to jednak
pełnej niezależno ci wojewódzkiego inspektora nadzoru
budowlanego w sferze kształtu organizacyjnego
inspektoratów.
Albowiem
w
statucie
urzędu
wojewódzkiego okre la się organizację całej administracji
rządowej działającej w województwie, w tym również
funkcjonującej poza samym urzędem wojewódzkim (a
więc także i nadzoru budowlanego).
Regulamin wojewódzkiego inspektoratu nadzoru
budowlanego ustalony przez wojewódzkiego inspektora
nadzoru budowlanego i zatwierdzony przez wojewodę
(art. 87 ust. 4 Pb) stanowi czę ć regulaminu urzędu
art.
87 wojewódzkiego. Z kolei w art. 88 ust. 1 Pb okre lono, iż
ust. 4 Pb
centralnym organem administracji rządowej wła ciwym w
sprawach tak administracji architektoniczno-budowlanej,
jak i nadzoru budowlanego jest Główny Inspektor
Nadzoru Budowlanego, powoływany przez Prezesa Rady
Ministrów. Tym samym na szczeblu centralnym następuje
połączenie dwóch wyżej wymienionych pionów
administracji publicznej, funkcjonujących w sferze
budownictwa.
W art. 82b Pb wskazano obowiązek prowadzenia rejestru
art. 82b wydawanych decyzji o pozwoleniu na budowę, co
Pb
stanowi
kolejny
element
kontroli
i
koordynacji
terminowo ci
wydawanych
rozstrzygnięć.
W
szczególno ci ustawodawca w art. 82b Pb, nałożył na
organy
administracji
architektoniczno-budowlanej
obowiązek przekazywania do organów nadzoru
budowlanego kopii wszelkich decyzji, postanowień i
zgłoszeń wynikających z prawa budowlanego (ustawy i
jej aktów wykonawczych). Organy administracji
architektoniczno-budowlanej są także zobowiązane do
informowania organów nadzoru budowlanego o
stwierdzonych nieprawidłowo ciach w trakcie budowy
lub
utrzymania
obiektów
budowlanych
oraz
uczestniczenia – na wezwanie organów nadzoru
34
budowlanego – w czynno ciach inspekcyjnych i
kontrolnych. Zakres współdziałania ze strony organów
administracji architektoniczno-budowlanej w stosunku do
nadzoru budowlanego został okre lony do ć szeroko i ma
charakter obligatoryjny. Odwrotna relacja nie jest
zaznaczona tak silnie. Jednocze nie z pojawieniem się w
ustawie obowiązku wydania decyzji w sprawie
pozwolenia na budowę w terminie nieprzekraczającym 2
miesięcy
stało
się
konieczne
umożliwienie
przeprowadzenia kontroli prawidłowo ci wykonania
przez organ zadań z tego zakresu. Wprowadzono
obowiązek prowadzenia rejestrów wniosków w sprawie
pozwolenia na budowę i wydanych decyzji w sprawie
pozwolenia na budowę. Kopie tych rejestrów są co
miesiąc przesyłane do organu wyższej instancji, który ma
za zadanie skontrolować, czy I instancja zachowuje
terminy wydawania decyzji. Nieprzekazanie w terminie
kopii rejestru zawsze będzie skutkowało kontrolą tego
organu i wyciągnięciem konsekwencji w stosunku do
osób winnych powstałych nieprawidłowo ci.
Ponadto podejmowanie, wykonywanie oraz zakończenie
działalno ci gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, a także zadania organów administracji
art.
12 publicznej w tym zakresie uregulowane są
u.s.d.g.
ustawą o
swobodzie działalno ci gospodarczej (u.s.d.g.). W
szczególno ci przepis art. 12 u.s.d.g. wprowadza
obowiązek współdziałania organów administracji
publicznej przy wykonywania ich zadań. Współdziałanie
odnosi się do organizacji pracodawców, organizacji
pracowniczych, organizacji przedsiębiorców oraz
samorządów zawodowych i gospodarczych. W zakresie
obowiązku współdziałania mie ci się dopuszczenie
organizacji i samorządów do wykonywania zadań przez
organy administracji publicznej ze sfery działalno ci
gospodarczej. Obowiązek współdziałania dotyczy
następujących podmiotówŚ organizacji pracodawców,
organizacji pracowników, organizacji przedsiębiorców
35
lub
normy
ustanowione
na
terenu występują niezgodno ci z przepisami techniczno-
poziomie krajowym lub wspólnotowym jako
art.
35 budowlanymi itp.). Na gruncie tej ustawy postanowienia o
zachętę do stosowania takich systemów lub
k.p.a.
i uzupełnieniu wniosku wydawane na podstawie art. 35 ust.
urządzeń.
następne
3 nie powodują wstrzymania biegu terminu, o którym
W przypadku biomasy państwa członkowskie
mowa w art. 35 ust. 6 Pb. Organ powinien zatem
promują technologie przekształcania osiągające
wyznaczać krótkie terminy na uzupełnienie wniosku, na
skuteczno ć przekształcania energii wynoszącą
podstawie art. 35 ust. 3 Pb.
co
najmniej
85
%
w
zastosowaniach
mieszkalnych i komercyjnych oraz co najmniej
70 % w zastosowaniach przemysłowych.
Ogólne terminy załatwienia sprawy regulują przepisy
W odniesieniu do pomp ciepła państwa
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania
członkowskie
promują
te
spełniające
administracyjnego (k.p.a.), w szczególno ci art. 35 i
minimalne wymagania dotyczące oznakowania
następne, w których okre lony został maksymalny termin
ekologicznego ustanowione w decyzji Komisji
w jakim powinna być załatwiona sprawa administracyjna,
2007/742/WE z dnia 9 listopada 2007 r.
tak aby nie doprowadziło to do nadmiernego przedłużania
okre lającej kryteria ekologiczne dotyczące
postępowania. Oznacza to w szczególno ci, że organ
przyznawania wspólnotowego oznakowania
administracji publicznej powinien załatwić sprawę bez
ekologicznego pompom ciepła zasilanym
zbędnej zwłoki, jeżeli w toku postępowania
elektrycznie,
gazowo
lub
absorpcyjnym
administracyjnego okaże się, że sprawa może być
pompom ciepła [2
0].
załatwiona przed upływem ustawowych terminów jej
W odniesieniu do energii ciepła słonecznego
załatwienia. Z przepisu art. 35 § 2 w zw. z art. 12 § 2
energii cieplnej państwa członkowskie promują
k.p.a. wynika, że niezwłocznie powinny być załatwiane
certyfikowane urządzenia i systemy oparte na
sprawy niewymagające postępowania wyja niającego,
normach europejskich, jeżeli takie istnieją, w
chyba że sprawę załatwia organ odwoławczy
tym oznakowaniu ekologicznym, etykietach
Sprawami
niewymagającymi
postępowania
energetycznych
i
innych
technicznych
wyja niającego są sprawy, w których organ nie musi
systemach odniesienia ustanowionych przez
zbierać dowodów, informacji ani wyja nień (art. 12 § 2),
europejskie organy normalizacyjne.
lecz może wydać decyzję na podstawie dowodów
Przy ocenie skuteczno ci przekształcania
przedstawionych przez stronę, łącznie z żądaniem
energii oraz stosunku mocy wej ciowej do
wszczęcia postępowania, fakty powszechnie znane oraz
mocy wyj ciowej systemów i urządzeń dla
fakty znane organowi, przed którym toczy się
celów
niniejszego
ustępu
państwa
postępowanie, lub fakty możliwe do ustalenia na
członkowskie stosują procedury wspólnotowe
podstawie danych, którymi rozporządza ten organ (art. 35
lub, w ich braku, międzynarodowe, o ile takie
§ 2). W wypadku zatem, gdy powyższe dowody są w
istnieją.
ocenie organu administracji publicznej wystarczające do
rozstrzygnięcia sprawy, wówczas organ ten powinien
niezwłocznie załatwić sprawę przez wydanie decyzji. W
31
sytuacji
gdy
powyższe
dowody
okażą
się
Art. 77 i niewystarczające do załatwienia sprawy (art. 77 § 1) lub
78 k.p.a. strona zgłosi żądanie dotyczące przeprowadzenia dowodu
(art. 78), organ jest obowiązany załatwić sprawę w
terminie miesiąca od daty wszczęcia postępow
ania.
Jednakże i w tym wypadku jest związany przepisem art.
35 § 2 nakazującym załatwianie spraw bez zbędnej
art. 37, zwłoki. Uchybienie temu terminowi powoduje skutki
art. 127, przewidziane w art. 36 i 38 k.p.a., a ponadto może
art. 138 uzasadniać odpowiedzialno ć Skarbu Państwa za szkodę
k.p.a
wyrządzoną przez funkcjonariusza państwowego przy
wykonywaniu powierzonej mu czynno ci.
W zakresie transpozycji art. 13 ust. 1 lit. a, dodatkowo
art. 149, wymienić można przepisy art. 37, art. 127, art. 138 k.p.a.
art. 154 i oraz art. 149, art. 154 i art. 170 Prawa o postępowaniu
art. 170 przed sądami administracyjnymi (Ppsa) stanowiące dla
Ppsa
inwestora instrument umożliwiający wyegzekwowanie
art.
80 terminowego załatwienia sprawy administracyjnej,
Pb
Okre lenie obowiązków gmin w przedmiocie planowania
i zagospodarowania przestrzennego jest przedmiotem
regulacji upzp.
Na podstawie art. 80 Pb okre lono strukturę organów
administracji architektoniczno – budowlanej (aa-b) i
nadzoru
budowlanego.
Organy
aa-b
nadzoru
budowlanego wchodzą w skład lub wykonują zadania z
zakresu administracji rządowej.
art. 84a Art. 84a ust. 2, art. 84b i art. 85 Pb zapewniają kontrolę i
ust.
2, koordynację działania organów aa-b przez organy
art. 84b,
art.
85 nadzoru budowlanego, w tym przez Głównego Inspektora
Pb
Nadzoru Budowlanego (GINB).
Na
szczeblu
wojewódzkim
organem
nadzoru
budowlanego jest wojewoda, lecz może on działać
32
wyłącznie przy pomocy wojewódzkiego inspektora
nadzoru
budowlanego.
Ustawodawca
w
dalszych
przepisach Prawa
budowlanego nadaje wręcz
wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru budowlanego
status organu administracji. Rozwiązanie takie można
uznać za niesprzeczne z prawem, albowiem wojewódzki
inspektor działa w imieniu wojewody, ale do swojej
działalno ci posiada upoważnienie ustawowe.
art. 86, Przepisy art. 86, art. 87 i art. 88 Pb statuują sposób
art. 87 i wybierania osób piastujących funkcje organów nadzoru
art.
88
Pb
budowlanego – co wiadczy o koordynacji i nadzorze
powyższych struktur. W szczególno ci art. 86 ust. 1 i 2
Pb, okre la sposób powoływania i odwoływania
powiatowego
inspektora
nadzoru
budowlanego.
Unormowania tu zawarte są wyrazem zespolenia na
szczeblu powiatowym służb nadzoru budowlanego.
Zespolenie to - podobnie jak w stosunku do innych służb,
inspekcji i straży powiatowych – wyraża się
zwierzchnictwem starosty nad powiatowym inspektorem
nadzoru budowlanego i obejmuje kompetencje okre lone
w ustawie o samorządzie powiatowym i Prawie
budowlanym.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o samorządzie
art.
35 powiatowym starosta powołuje i odwołuje, w uzgodnieniu
ust.
3 z wojewodą, powiatowych inspektorów. Zgodnie z art. 87
pkt
1 Pb, organem nadzoru budowlanego na szczeblu
ustawy o
samorzą wojewódzkim jest wojewoda, lecz działa on przy pomocy
dzie
wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, jako
powiato
kierownika wojewódzkiego nadzoru budowlanego
wym
wchodzącego w skład zespolonej administracji
wojewódzkiej. Zgodnie z art. 4 ustawy o administracji
rządowej w województwie zespolenie służb, inspekcji i
straży w administracji rządowej następuje pod
zwierzchnictwem wojewody i – jeżeli ustawa nie stanowi
inaczej – w jednym urzędzie. Prawo budowlane stanowi
inaczej i nadzór budowlany funkcjonuje organizacyjnie
33
poza urzędem wojewódzkim. Nie oznacza to jednak
pełnej niezależno ci wojewódzkiego inspektora nadzoru
budowlanego w sferze kształtu organizacyjnego
inspektoratów.
Albowiem
w
statucie
urzędu
wojewódzkiego okre la się organizację całej administracji
rządowej działającej w województwie, w tym również
funkcjonującej poza samym urzędem wojewódzkim (a
więc także i nadzoru budowlanego).
Regulamin wojewódzkiego inspektoratu nadzoru
budowlanego ustalony przez wojewódzkiego inspektora
nadzoru budowlanego i zatwierdzony przez wojewodę
(art. 87 ust. 4 Pb) stanowi czę ć regulaminu urzędu
art.
87 wojewódzkiego. Z kolei w art. 88 ust. 1 Pb okre lono, iż
ust. 4 Pb
centralnym organem administracji rządowej wła ciwym w
sprawach tak administracji architektoniczno-budowlanej,
jak i nadzoru budowlanego jest Główny Inspektor
Nadzoru Budowlanego, powoływany przez Prezesa Rady
Ministrów. Tym samym na szczeblu centralnym następuje
połączenie dwóch wyżej wymienionych pionów
administracji publicznej, funkcjonujących w sferze
budownictwa.
W art. 82b Pb wskazano obowiązek prowadzenia rejestru
art. 82b wydawanych decyzji o pozwoleniu na budowę, co
Pb
stanowi
kolejny
element
kontroli
i
koordynacji
terminowo ci
wydawanych
rozstrzygnięć.
W
szczególno ci ustawodawca w art. 82b Pb, nałożył na
organy
administracji
architektoniczno-budowlanej
obowiązek przekazywania do organów nadzoru
budowlanego kopii wszelkich decyzji, postanowień i
zgłoszeń wynikających z prawa budowlanego (ustawy i
jej aktów wykonawczych). Organy administracji
architektoniczno-budowlanej są także zobowiązane do
informowania organów nadzoru budowlanego o
stwierdzonych nieprawidłowo ciach w trakcie budowy
lub
utrzymania
obiektów
budowlanych
oraz
uczestniczenia – na wezwanie organów nadzoru
34
budowlanego – w czynno ciach inspekcyjnych i
kontrolnych. Zakres współdziałania ze strony organów
administracji architektoniczno-budowlanej w stosunku do
nadzoru budowlanego został okre lony do ć szeroko i ma
charakter obligatoryjny. Odwrotna relacja nie jest
zaznaczona tak silnie. Jednocze nie z pojawieniem się w
ustawie obowiązku wydania decyzji w sprawie
pozwolenia na budowę w terminie nieprzekraczającym 2
miesięcy
stało
się
konieczne
umożliwienie
przeprowadzenia kontroli prawidłowo ci wykonania
przez organ zadań z tego zakresu. Wprowadzono
obowiązek prowadzenia rejestrów wniosków w sprawie
pozwolenia na budowę i wydanych decyzji w sprawie
pozwolenia na budowę. Kopie tych rejestrów są co
miesiąc przesyłane do organu wyższej instancji, który ma
za zadanie skontrolować, czy I instancja zachowuje
terminy wydawania decyzji. Nieprzekazanie w terminie
kopii rejestru zawsze będzie skutkowało kontrolą tego
organu i wyciągnięciem konsekwencji w stosunku do
osób winnych powstałych nieprawidłowo ci.
Ponadto podejmowanie, wykonywanie oraz zakończenie
działalno ci gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, a także zadania organów administracji
art.
12 publicznej w tym zakresie uregulowane są
u.s.d.g.
ustawą o
swobodzie działalno ci gospodarczej (u.s.d.g.). W
szczególno ci przepis art. 12 u.s.d.g. wprowadza
obowiązek współdziałania organów administracji
publicznej przy wykonywania ich zadań. Współdziałanie
odnosi się do organizacji pracodawców, organizacji
pracowniczych, organizacji przedsiębiorców oraz
samorządów zawodowych i gospodarczych. W zakresie
obowiązku współdziałania mie ci się dopuszczenie
organizacji i samorządów do wykonywania zadań przez
organy administracji publicznej ze sfery działalno ci
gospodarczej. Obowiązek współdziałania dotyczy
następujących podmiotówŚ organizacji pracodawców,
organizacji pracowników, organizacji przedsiębiorców
35
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2604-cz-II
› Pobierz plik
-
2604-cz-I
› Pobierz plik