Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2604
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478
2604-cz-I
oraz samorządów zawodowych i gospodarczych. Zakres
działania tych podmiotów znajdziemy w wymienionych w
u.s.d.g. aktach prawnych regulujących ich działalno ć.
art. 64 i Zgodnie z art. 64 i n. u.s.d.g. prowadzenie działalno ci
następne regulowanej
wprowadza
zasadę
ograniczonej
u.s.d.g.
reglamentacji,
jednoznacznie
okre lają
istotę
poszczególnych
form
prawnych
reglamentacji
działalno ci gospodarczej. Powyższe doprowadziło do
zmniejszenia
zakresu
działalno ci
gospodarczej
podlegającej koncesjonowaniu, stworzyło podstawy
prawne do zniesienia większo ci zezwoleń, nadało
art. 5 pkt postanowieniom u.s.d.g. pierwszeństwo w stosunku do
5
postanowień ustaw odrębnych. Działalno ć regulowana –
u.s.d.g.
wedle art. 5 pkt 5 u.s.d.g. – to „działalno ć gospodarcza,
której wykonywanie wymaga spełnienia szczególnych
warunków, okre lonych przepisami prawa". Działalno ć
tego rodzaju podlega wpisowi do rejestru działalno ci
regulowanej, który w zależno ci od rodzaju działalno ci
prowadzą wskazane w ustawach szczególnych organy.
Rejestry tego rodzaju spełniają przede wszystkim funkcję
źródła informacji dotyczących przedsiębiorcy, który
prowadzi działalno ć regulowaną. Są jawne. Dane, które
są wpisywane do rejestru, przedsiębiorca podaje w
pisemnym wniosku składanym organowi rejestrowemu.
Wiąże się z tym także konieczno ć złożenia stosownego
o wiadczenia dotyczącego znajomo ci wymagań
związanych
z
prowadzoną
działalno cią
oraz
wiarygodno ci podanych danych.
Rejestr działalno ci regulowanej prowadzony jest na
zasadach zbliżonych do Centralnej Ewidencji i Informacji
o Działalno ci Gospodarczej (CEIDG). Podobnie jak przy
wpisie do CEIDG, przy wpisie do rejestru działalno ci
regulowanej obowiązuje zasada, że dokonuje się go na
36
wniosek przedsiębiorcy. Zasadą jest składanie o wiadczeń
o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania
działalno ci.
Prawo krajowe przewiduje również gwarancję uzyskania
stosownego odszkodowania, w przypadku niewydania
decyzji. Zgodnie z brzmieniem art. 4171 § 3 Kodeksu
4171 § 3 cywilnego (k.c.) jeżeli szkoda została wyrządzona przez
k.c.
niewydanie orzeczenia lub decyzji, gdy obowiązek ich
wydania przewiduje przepis prawa, jej naprawienia
można żądać po stwierdzeniu we wła ciwym
postępowaniu niezgodnego z prawem niewydania
orzeczenia lub decyzji, chyba, że przepisy odrębne
stanowią inaczej.
Odnosząc się do transpozycji przepisu art. 13 ust. 1 lit. b,
przepisy te znajdują się w przywołanych powyżej
przepisy
k.p.a.
ustawach. Podstawowy akt prawny stanowi ustawa –
oraz
Prawo energetyczne, w którym zawarto jasne i proste
u.s.d.g.
zasady załatwiania spraw, z zakre leniem terminów na
ich załatwienie. Do spraw z powyższego zakresu
zastosowanie mają ponadto przepisy k.p.a. oraz u.s.d.g.
W szczególno ci okre lona w art. 9 k.p.a. zasada
informowania stron i innych uczestników postępowania
art.
9
przez organ administracji polega na zobowiązaniu
k.p.a.
organu administracji publicznej do udzielania pełnej
informacji
(o
okoliczno ciach
faktycznych
i
okoliczno ciach prawnych) stronom postępowania.
Organy administracji "czuwają nad tym, aby strony (...)
nie poniosły szkody z powodu nieznajomo ci prawa, a w
tym celu udzielają im niezbędnych wyja nień i
wskazówek", ponieważ przesłanki wykonywania przez
organy obowiązku udzielania pełnej informacji stronom
są szersze i muszą uwzględniać także konieczno ć
informowania w celu zapobieżenia szkodzie z powodu
37
nieznajomo ci prawa.
Art.
8
Art. 8 u.s.d.g., który podkre la rolę organów
u.s.d.g.
administracji
publicznej
w
zakresie
wspierania
przedsiębiorczo ci, którą należy rozumieć jako pomoc,
promocję oraz współdziałanie. Wskazane wspieranie (w
trzech aspektach) należy odnie ć do działalno ci
gospodarczej. Celem jest stwarzanie korzystnych
warunków do podejmowania i wykonywania działań
administracji. Wspieranie przedsiębiorczo ci zostało
szczególnie zaakcentowane w odniesieniu do
mikroprzedsiębiorców,
małych
i
rednich
przedsiębiorców. Oznacza to, iż ustawodawca wskazane
kategorie przedsiębiorców uznał za szczególnie ważną
grupę z punktu widzenia realizacji zadania wspierania
przedsiębiorczo ci. Ustawodawca uznał ponadto, iż
informacje
o
programach
pomocowych
dla
przedsiębiorców
powinny
zostać
przekazane
przedsiębiorcom przez organy administracji publicznej,
które je wdrażają. W tym zakresie organy administracji
publicznej zostały zobowiązane do przekazania drogą
elektroniczną informacji o warunkach i formach pomocy
udzielanej przedsiębiorcom do Polskiej Agencji
Rozwoju Przedsiębiorczo ci, która je gromadzi i
udostępnia na stronie internetowej. W związku z tym, że
korzystanie z programów pomocowych jest ograniczone
czasowo, ustawodawca ustanowił terminy przekazania
przedsiębiorcom informacji o programach pomocowych.
Informacje są przekazywane w terminie do 30 dni od
dnia ustanowienia programu pomocowego, nie później
niż na 14 dni przed wyznaczonym terminem składania
wniosków o udzielenie pomocy.
Równie istotny jest przepis art. 22b u.s.d.g., w którym
wskazano zadania punktu kontaktowego w zakresie
art. 22b
u.s.d.g.
informacyjnym oraz ewidencyjnym. Ustawa stanowi przy
tym, że informacje, do których dostęp zapewnia punkt
kontaktowy, są podawane w sposób zrozumiały i
38
wyczerpujący. Poza tym obowiązkiem wła ciwych
organów jest zapewnienie kompletno ci i aktualno ci
informacji okre lonych w art. 22b ust. 1 pkt 1–6 i 8
u.s.d.g. Z kolei art. 22d umożliwia uzyskanie informacji o
przepisach regulujących
wiadczenie usług poza
terytorium
Rzeczypospolitej
Polskiej.
Przekazanie
informacji o adresach stron internetowych punktów
kontaktowych w innych państwach następuje za
po rednictwem strony internetowej punktu kontaktowego.
art.
48 Również na podstawie art. 48 u.s.d.g., je li organ
u.s.d.g.
koncesyjny
przewiduje
okre lenie
szczególnych
warunków wykonywania działalno ci gospodarczej
objętej koncesją, to jest on zobowiązany do przekazania
każdemu zainteresowanemu przedsiębiorcy szczegółowej
informacji o szczególnych warunkach wykonywania tej
działalno ci gospodarczej. Ustawodawca wskazał, że ich
przekazanie powinno nastąpić niezwłocznie po wszczęciu
postępowania w sprawie udzielenia koncesji. Należy tym
samym pamiętać, że szczególne warunki powinny zostać
przekazane zainteresowanym przedsiębiorcom zaraz po
złożeniu przez nich wniosków o udzielenie koncesji.
art. 8, W odniesieniu do implementacji art. 13 ust. 1 lit. c
art. 12 dyrektywy 2009/28/WE, w zakresie usprawnienia i
k.p.a.
przyspieszenia procedur administracyjnych wskazać
należy, że istnieją przepisy krajowe realizujące
powyższe postulaty. Przepisy te znajdują się w k.p.a., w
szczególno ci w art. 8 i art. 12.
Zawarta w art. 8 k.p.a. zasada pogłębiania zaufania
obywateli do organów państwa okre la wyraźnie wymóg
praworządnego
i
sprawiedliwego
prowadzenia
postępowania i rozstrzygnięcia sprawy przez organ
administracji
publicznej.
Tylko
postępowanie
odpowiadające takim wymogom i decyzje wydane w
wyniku postępowania tak ukształtowanego mogą
wzbudzać zaufanie obywateli do organów administracji
publicznej nawet wtedy, gdy decyzje administracyjne nie
39
uwzględniają ich żądań. Z kolei zgodnie z art. 12 k.p.a.
jednym z podstawowych elementów decydujących o
sprawno ci działania administracji jest m.in. szybko ć
postępowania jej organów. Zasada szybko ci i prostoty
postępowania nakazuje organom administracji publicznej
działać wnikliwie i szybko, posługując się możliwie
najprostszymi
rodkami prowadzącymi do jej
załatwienia. Przewlekło ć postępowania zawsze jest
zaprzeczeniem stabilno ci i pewno ci w stosunkach
społecznych, podważa w oczach społeczeństwa autorytet
władzy, zabiera stronom i organom administracji wiele
cennego czasu.
W oparciu o art. 11 u.s.d.g. uregulowano zasady
art.
11
załatwiania spraw przedsiębiorców przez organy
u.s.d.g.
administracji publicznej. Okre lono w nim procedurę
przyjęcia wniosków i dokumentów, terminy i tryb ich
uzupełniania, termin rozpatrzenia wniosku oraz
art. 22c
konsekwencje jego nierozpatrzenia. Natomiast przepis
u.s.d.g.
art. 22c u.s.d.g. umożliwia złożenie dokumentów
związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i
zakończeniem działalno ci gospodarczej, z wyłączeniem
procedur
odwoławczych,
za
po rednictwem
pojedynczego punktu kontaktowego (PPK), tak aby
wszelkie
procedury
i
formalno ci
dotyczące
podejmowania i prowadzenia działalno ci usługowej
były łatwe do wypełnienia na odległo ć oraz drogą
elektroniczną.
Przepisy merytoryczne zawarte są również w art. 35 ust. 6
w art. 35
ust.
6 Pb, art. 51 ust. 2 upzp. Na uwagę zasługują regulacje
Pb, art. zawarte w art. 29 i 30 Pb, gdzie zawarto listę inwestycji,
51 ust. 2 których wykonanie nie wymaga uzyskania pozwolenia na
upzp.
budowę. Art. 30 ust. 1 wskazuje inwestycje, które zamiast
art. 29 i pozwolenia na budowę wymagają zgłoszenia. Zgodnie z
30 Pb
art. 30 ust. 5 Pb do rozpoczęcia robót budowlanych
można przystąpić w terminie 30 dni od dnia dokonania
zgłoszenia o ile organ nie wniesie sprzeciwu. Jest to
40
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2604-cz-II
› Pobierz plik
-
2604-cz-I
› Pobierz plik