eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2604
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478

2604-cz-I


oraz samorządów zawodowych i gospodarczych. Zakres

działania tych podmiotów znajdziemy w wymienionych w

u.s.d.g. aktach prawnych regulujących ich działalno ć.



art. 64 i Zgodnie z art. 64 i n. u.s.d.g. prowadzenie działalno ci
następne regulowanej
wprowadza
zasadę
ograniczonej
u.s.d.g.
reglamentacji,
jednoznacznie
okre lają
istotę

poszczególnych
form
prawnych
reglamentacji


działalno ci gospodarczej. Powyższe doprowadziło do

zmniejszenia
zakresu
działalno ci
gospodarczej

podlegającej koncesjonowaniu, stworzyło podstawy

prawne do zniesienia większo ci zezwoleń, nadało
art. 5 pkt postanowieniom u.s.d.g. pierwszeństwo w stosunku do
5
postanowień ustaw odrębnych. Działalno ć regulowana –
u.s.d.g.

wedle art. 5 pkt 5 u.s.d.g. – to „działalno ć gospodarcza,
której wykonywanie wymaga spełnienia szczególnych

warunków, okre lonych przepisami prawa". Działalno ć

tego rodzaju podlega wpisowi do rejestru działalno ci

regulowanej, który w zależno ci od rodzaju działalno ci

prowadzą wskazane w ustawach szczególnych organy.

Rejestry tego rodzaju spełniają przede wszystkim funkcję

źródła informacji dotyczących przedsiębiorcy, który

prowadzi działalno ć regulowaną. Są jawne. Dane, które

są wpisywane do rejestru, przedsiębiorca podaje w

pisemnym wniosku składanym organowi rejestrowemu.

Wiąże się z tym także konieczno ć złożenia stosownego

o wiadczenia dotyczącego znajomo ci wymagań

związanych
z
prowadzoną
działalno cią
oraz

wiarygodno ci podanych danych.





Rejestr działalno ci regulowanej prowadzony jest na

zasadach zbliżonych do Centralnej Ewidencji i Informacji

o Działalno ci Gospodarczej (CEIDG). Podobnie jak przy

wpisie do CEIDG, przy wpisie do rejestru działalno ci

regulowanej obowiązuje zasada, że dokonuje się go na


36

wniosek przedsiębiorcy. Zasadą jest składanie o wiadczeń

o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania

działalno ci.

Prawo krajowe przewiduje również gwarancję uzyskania

stosownego odszkodowania, w przypadku niewydania

decyzji. Zgodnie z brzmieniem art. 4171 § 3 Kodeksu
4171 § 3 cywilnego (k.c.) jeżeli szkoda została wyrządzona przez
k.c.

niewydanie orzeczenia lub decyzji, gdy obowiązek ich

wydania przewiduje przepis prawa, jej naprawienia

można żądać po stwierdzeniu we wła ciwym

postępowaniu niezgodnego z prawem niewydania


orzeczenia lub decyzji, chyba, że przepisy odrębne

stanowią inaczej.




Odnosząc się do transpozycji przepisu art. 13 ust. 1 lit. b,

przepisy te znajdują się w przywołanych powyżej
przepisy
k.p.a.
ustawach. Podstawowy akt prawny stanowi ustawa –
oraz
Prawo energetyczne, w którym zawarto jasne i proste
u.s.d.g.
zasady załatwiania spraw, z zakre leniem terminów na

ich załatwienie. Do spraw z powyższego zakresu

zastosowanie mają ponadto przepisy k.p.a. oraz u.s.d.g.





W szczególno ci okre lona w art. 9 k.p.a. zasada

informowania stron i innych uczestników postępowania
art.
9
przez organ administracji polega na zobowiązaniu
k.p.a.
organu administracji publicznej do udzielania pełnej

informacji
(o
okoliczno ciach
faktycznych
i


okoliczno ciach prawnych) stronom postępowania.

Organy administracji "czuwają nad tym, aby strony (...)

nie poniosły szkody z powodu nieznajomo ci prawa, a w

tym celu udzielają im niezbędnych wyja nień i

wskazówek", ponieważ przesłanki wykonywania przez


organy obowiązku udzielania pełnej informacji stronom

są szersze i muszą uwzględniać także konieczno ć

informowania w celu zapobieżenia szkodzie z powodu

37

nieznajomo ci prawa.

Art.
8
Art. 8 u.s.d.g., który podkre la rolę organów
u.s.d.g.
administracji
publicznej
w
zakresie
wspierania

przedsiębiorczo ci, którą należy rozumieć jako pomoc,

promocję oraz współdziałanie. Wskazane wspieranie (w

trzech aspektach) należy odnie ć do działalno ci


gospodarczej. Celem jest stwarzanie korzystnych

warunków do podejmowania i wykonywania działań

administracji. Wspieranie przedsiębiorczo ci zostało

szczególnie zaakcentowane w odniesieniu do

mikroprzedsiębiorców,
małych
i
rednich


przedsiębiorców. Oznacza to, iż ustawodawca wskazane

kategorie przedsiębiorców uznał za szczególnie ważną

grupę z punktu widzenia realizacji zadania wspierania

przedsiębiorczo ci. Ustawodawca uznał ponadto, iż


informacje
o
programach
pomocowych
dla

przedsiębiorców
powinny
zostać
przekazane

przedsiębiorcom przez organy administracji publicznej,

które je wdrażają. W tym zakresie organy administracji

publicznej zostały zobowiązane do przekazania drogą


elektroniczną informacji o warunkach i formach pomocy

udzielanej przedsiębiorcom do Polskiej Agencji

Rozwoju Przedsiębiorczo ci, która je gromadzi i

udostępnia na stronie internetowej. W związku z tym, że

korzystanie z programów pomocowych jest ograniczone


czasowo, ustawodawca ustanowił terminy przekazania

przedsiębiorcom informacji o programach pomocowych.

Informacje są przekazywane w terminie do 30 dni od

dnia ustanowienia programu pomocowego, nie później

niż na 14 dni przed wyznaczonym terminem składania


wniosków o udzielenie pomocy.

Równie istotny jest przepis art. 22b u.s.d.g., w którym

wskazano zadania punktu kontaktowego w zakresie
art. 22b
u.s.d.g.
informacyjnym oraz ewidencyjnym. Ustawa stanowi przy

tym, że informacje, do których dostęp zapewnia punkt

kontaktowy, są podawane w sposób zrozumiały i


38

wyczerpujący. Poza tym obowiązkiem wła ciwych

organów jest zapewnienie kompletno ci i aktualno ci

informacji okre lonych w art. 22b ust. 1 pkt 1–6 i 8


u.s.d.g. Z kolei art. 22d umożliwia uzyskanie informacji o

przepisach regulujących
wiadczenie usług poza

terytorium
Rzeczypospolitej
Polskiej.
Przekazanie

informacji o adresach stron internetowych punktów

kontaktowych w innych państwach następuje za

po rednictwem strony internetowej punktu kontaktowego.

art.
48 Również na podstawie art. 48 u.s.d.g., je li organ
u.s.d.g.
koncesyjny
przewiduje
okre lenie
szczególnych

warunków wykonywania działalno ci gospodarczej

objętej koncesją, to jest on zobowiązany do przekazania

każdemu zainteresowanemu przedsiębiorcy szczegółowej


informacji o szczególnych warunkach wykonywania tej

działalno ci gospodarczej. Ustawodawca wskazał, że ich

przekazanie powinno nastąpić niezwłocznie po wszczęciu

postępowania w sprawie udzielenia koncesji. Należy tym

samym pamiętać, że szczególne warunki powinny zostać


przekazane zainteresowanym przedsiębiorcom zaraz po

złożeniu przez nich wniosków o udzielenie koncesji.

art. 8, W odniesieniu do implementacji art. 13 ust. 1 lit. c
art. 12 dyrektywy 2009/28/WE, w zakresie usprawnienia i
k.p.a.
przyspieszenia procedur administracyjnych wskazać

należy, że istnieją przepisy krajowe realizujące

powyższe postulaty. Przepisy te znajdują się w k.p.a., w

szczególno ci w art. 8 i art. 12.

Zawarta w art. 8 k.p.a. zasada pogłębiania zaufania

obywateli do organów państwa okre la wyraźnie wymóg

praworządnego
i
sprawiedliwego
prowadzenia

postępowania i rozstrzygnięcia sprawy przez organ

administracji
publicznej.
Tylko
postępowanie

odpowiadające takim wymogom i decyzje wydane w

wyniku postępowania tak ukształtowanego mogą

wzbudzać zaufanie obywateli do organów administracji

publicznej nawet wtedy, gdy decyzje administracyjne nie

39

uwzględniają ich żądań. Z kolei zgodnie z art. 12 k.p.a.

jednym z podstawowych elementów decydujących o

sprawno ci działania administracji jest m.in. szybko ć

postępowania jej organów. Zasada szybko ci i prostoty

postępowania nakazuje organom administracji publicznej

działać wnikliwie i szybko, posługując się możliwie

najprostszymi
rodkami prowadzącymi do jej

załatwienia. Przewlekło ć postępowania zawsze jest

zaprzeczeniem stabilno ci i pewno ci w stosunkach

społecznych, podważa w oczach społeczeństwa autorytet

władzy, zabiera stronom i organom administracji wiele

cennego czasu.

W oparciu o art. 11 u.s.d.g. uregulowano zasady
art.
11
załatwiania spraw przedsiębiorców przez organy
u.s.d.g.

administracji publicznej. Okre lono w nim procedurę

przyjęcia wniosków i dokumentów, terminy i tryb ich

uzupełniania, termin rozpatrzenia wniosku oraz
art. 22c
konsekwencje jego nierozpatrzenia. Natomiast przepis
u.s.d.g.
art. 22c u.s.d.g. umożliwia złożenie dokumentów


związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i

zakończeniem działalno ci gospodarczej, z wyłączeniem

procedur
odwoławczych,
za
po rednictwem

pojedynczego punktu kontaktowego (PPK), tak aby


wszelkie
procedury
i
formalno ci
dotyczące

podejmowania i prowadzenia działalno ci usługowej

były łatwe do wypełnienia na odległo ć oraz drogą

elektroniczną.



Przepisy merytoryczne zawarte są również w art. 35 ust. 6
w art. 35
ust.
6 Pb, art. 51 ust. 2 upzp. Na uwagę zasługują regulacje
Pb, art. zawarte w art. 29 i 30 Pb, gdzie zawarto listę inwestycji,
51 ust. 2 których wykonanie nie wymaga uzyskania pozwolenia na
upzp.
budowę. Art. 30 ust. 1 wskazuje inwestycje, które zamiast

art. 29 i pozwolenia na budowę wymagają zgłoszenia. Zgodnie z
30 Pb
art. 30 ust. 5 Pb do rozpoczęcia robót budowlanych

można przystąpić w terminie 30 dni od dnia dokonania

zgłoszenia o ile organ nie wniesie sprzeciwu. Jest to

40
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 54 . [ 55 ] . 56 ... 70 ... 81

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: