Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2604
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478
2604-cz-I
celu ogólnego innego uczestniczącego państwa
członkowskiego,
jeżeli
to
państwo
członkowskieŚ
a) dokona statystycznego transferu okre lonych
ilo ci energii ze źródeł odnawialnych z jednego
państwa członkowskiego do innego państwa
członkowskiego zgodnie z art. 6ś lub
b) ustanowi regułę dystrybucji, którą uznają
inne uczestniczące państwa członkowskie i
która rozdziela ilo ci energii ze źródeł
odnawialnych
między
uczestniczącymi
państwami członkowskimi. Komisja musi
zostać powiadomiona o takiej regule nie
później niż trzy miesiące po zakończeniu
pierwszego roku, w którym zaczęła ona
obowiązywać.
2. W ciągu trzech miesięcy po zakończeniu
każdego roku każde państwo członkowskie,
które złożyło powiadomienie zgodnie z ust. 1
lit. b), wystosowuje pismo powiadamiające, w
którym wskazuje całkowitą ilo ć energii
elektrycznej, ciepła lub chłodu, pochodzącej z
odnawialnych źródeł energii, wyprodukowaną
w przedmiotowym roku podlegającą regule
dystrybucji.
3. Do celów oceny zgodno ci z wymogami
niniejszej dyrektywy w zakresie krajowych
celów ogólnych ilo ć energii elektrycznej
pochodzącej z odnawialnych źródeł energii
zgłoszoną zgodnie z ust. 2, rozdziela się
między państwa członkowskie zgodnie ze
zgłoszoną regułą dystrybucji.
Art.
Do celów art. 7 ust. 2 oraz art. 9 ust. 2 lit. b) N
Przepis
instrukcyjny,
stosowany
w
przypadku
12
jednostki energii z odnawialnych źródeł
prowadzenia wspólnych projektów pomiędzy państwami
energii, które można przypisać zwiększeniu
członkowskimi.
mocy instalacji, są traktowane, jakby zostały
26
wytworzone przez oddzielną instalację, której
eksploatacja rozpoczęła się w momencie
wystąpienia wzrostu mocy.
Art.
1. Państwa członkowskie zapewniają, że T
Ustawa
Przepisy zostały implementowane w ustawie – Prawo
13
wszelkie krajowe przepisy dotyczące procedur
– Prawo energetyczne (PE).
energety
autoryzacji, certyfikacji i licencjonowania,
które są stosowane w elektrowniach
czne
Podstawy działalno ci koncesjonowanej okre lone są jako
wytwarzających energię elektryczną, energię
lex generalis w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o
ciepła lub chłodu z odnawialnych źródeł
swobodzie działalno ci gospodarczej (Dz. U. z 2013 r.
energii oraz związanej z nimi infrastruktury
poz.672, z późn. zm.) natomiast jako lex specialis – w
sieci przesyłowych i dystrybucyjnych oraz w
przepisach ustaw odrębnych i aktów wykonawczych które
procesie przekształcania biomasy w biopaliwa
okre lają szczegółowy zakres i warunki wykonywania
lub inne produkty energetyczne, są
działalno ci gospodarczej podlegającej koncesjonowaniu.
proporcjonalne i niezbędne.
Państwa
członkowskie
podejmują
w
Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo
szczególno ci wła ciwe kroki niezbędne do
Art. 32 energetyczne
(PE),
uzyskania
koncesji
wymaga
ust.
1 wykonywanie działalno ci gospodarczej w zakresie
zapewnienia:
pkt 1 PE
a) z zastrzeżeniem różnic między państwami
wytwarzania paliw lub energii, z wyłączeniem
(art. 171
członkowskimi pod względem strukt
wytwarzania:
ury
pkt
20
administracyjnej i organizacji, wyraźnego
projektu a)
paliw stałych lub paliw gazowych,
okre lenia
i
koordynacji
obowiązków
ustawy)
b)
energii elektrycznej w źródłach o łącznej mocy
administracyjnych
organów
krajowych,
zainstalowanej elektrycznej nieprzekraczającej 50 MW
niezaliczanych do instalacji odnawialnego źródła energii
regionalnych i lokalnych w zakresie procedur
lub do jednostek kogeneracji,
autoryzacji, certyfikacji i licencjonowania, w
tym planowania przestrzennego, łącznie z
c)
energii elektrycznej w mikroinstalacji lub w małej
instalacji,
przejrzystymi
terminami
rozpatrywania
wniosków dotyczących planowania i budowyś
d)
energii elektrycznej:
b) udostępniania na odpowiednim poziomie
– z biogazu rolniczego,
wyczerpujących
informacji
na
temat
– wyłącznie z biogazu rolniczego w
rozpatrywania wniosków o pozwolenie i
kogeneracji,
koncesjonowania instalacji wytwarzających
– wyłącznie z biopłynów w rozumieniu
energię ze źródeł odnawi
ustawy z dnia …. o odnawialnych
alnych oraz na temat
źródłach energii,
pomocy udzielanej wnioskodawcom;
c) usprawnienia i przyspieszenia procedur
e)
ciepła w źródłach o łącznej mocy zainstalowanej
administracyjnych na odpowiednim poziomie
cieplnej nieprzekraczającej 5 MW
administracyjnym;
27
d)
obiektywno ci,
przejrzysto ci,
proporcjonalno ci i niedyskryminacyjnego
charakteru zasad autoryzacji, certyfikacji i
Podstawowym instrumentem planistycznym w Polsce jest
licencjonowania oraz uwzględnienia w nich
miejscowy
plan
zagospodarowania
przestrzennego,
charakterystyki poszczególnych technologii
stanowiący z mocy art. 14 ust. 8 ustawy z dnia 27 marca
energii odnawialnej;
2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
e) przejrzysto ci i zasadno ci w odniesieniu do
Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm. (upzp) akt prawa
kosztów opłat administracyjnych uiszczanych
miejscowego (powszechnie obowiązujące źródło prawa –
przez konsumentów, planistów, architektów,
vide art. 87 ust. 2 Konstytucji).
konstruktorów,
instalatorów
sprzętu
i
Procedura sporządzania planu miejscowego uregulowana
systemów oraz dostawcówś oraz
została w rozdziale 2 upzp (zwłaszcza art. 17) i ma ona
f) ustanowienia uproszczonych i
mniej
charakter procedury legislacyjnej. Powyższe powoduje, że
kłopotliwych procedur autoryzacji, w tym
upzp nie zawiera przepisów dotyczących maksymalnego
procedury prostego powiadamiania, je li
terminu sporządzania planu miejscowego.
pozwalają na to obowiązujące ramy
regulacyjne, dla mniejszych projektów oraz w
stosownych
przypadkach
dla
Uproszczenia
proceduralne,
deregulacja,
zdecentralizowanych urządzeń wytwarzających
Przepisy
rozdział proporcjonalno ć i adekwatno ć procedur dostosowana
energię ze źródeł odnawialnych.
ów 1, 2 i m.in. do mocy instalacji.
2. Państwa członkowskie wyraźnie okre lają
3
specyfikacje techniczne, które muszą zostać
Brzmienie wybranych przepisówŚ
projektu
spełnione przez urządzenia i systemy
ustawy
Art. 3. Podjęcie i wykonywanie działalno ci gospodarczej
(art.
3-
wykorzystujące energię odnawialną w celu
w
zakresie
wytwarzania
energii
elektrycznej
z
skorzystania z systemów wsparcia. W
38)
odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji
przypadku gdy istnieją normy europejskie,
na zasadach i warunkach okre lonych w ustawie - Prawo
łącznie z oznakowaniem ekologicznym,
energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii
etykietami energetycznymi i innymi systemami
elektrycznej:
referencji technicznych ustanowionymi przez
1)
w mikroinstalacji;
europejskie organy normalizacji, specyfikacje
2)
w małej instalacjiś
techniczne są okre lone na podstawie tych
3)
z biogazu rolniczego;
norm. Specyfikacje techniczne nie wyznaczają
4)
wyłącznie z biopłynów.
miejsca certyfikacji urządzeń i systemów i nie
powinny stanowić bariery dla funkcjonowania
Art. 4. 1. Z zastrzeżeniem art. 19, wytwórca energii
rynku wewnętrznego.
elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w
3. Państwa członkowskie zalecają wszystkim
mikroinstalacji, będący osobą fizyczną nieprowadzącą
podmiotom, a w szczególno ci lokalnym i
działalno ci gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2
28
regionalnym organom administracyjnym, by
lipca 2004 r. o swobodzie działalno ci gospodarczej (Dz.
zapewniały instalację urządzeń i systemów
U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.1)), zwanej dalej
wykorzystywania elektryczno ci, grzewczych i
„ustawą o swobodzie działalno ci gospodarczej”, który
chłodzących, z odnawialnych źródeł energii
wytwarza energię elektryczną w celu jej zużycia na
oraz urządzeń i systemów lokalnego
własne potrzeby, może sprzedać niewykorzystaną energię
ogrzewania i chłodzenia podczas planowania,
elektryczną wytworzoną przez niego w mikroinstalacji i
projektowania, budowy i remontów obszarów
wprowadzoną do sieci dystrybucyjnej.
przemysłowych lub mieszkalnych. Państwa
członkowskie zachęcają w szczególno ci
Art. 19. 1. Wytwórca energii elektrycznej lub ciepła z
biogazu rolniczego w mikroinstalacji oraz wytwórca
lokalne i regionalne organy administracyjne do
uwzględniania w stosownych przypadkach
biogazu rolniczego, będący osobą fizyczną wpisaną do
rejestru producentów, o której mowa w przepisach o
systemów
grzewczych
i
chłodzących
wykorzystujących energię z odnawialnych
krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji
źródeł energii w planowaniu infrastruktury
gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o
przyznanie płatno ci, który wytwarza energię elektryczną
miejskiej.
4. Państwa członkowskie wprowadzają w
lub ciepło z biogazu rolniczego albo biogaz rolniczy w
celu ich zużycia na własne potrzeby może sprzedaćŚ
swoich
przepisach
i
kodeksach
prawa
budowlanego odpowiednie rodki służące
1)
niewykorzystaną energię elektryczną z biogazu
zwiększeniu udziału energii ze źródeł
rolniczego wytworzoną w mikroinstalacjiś
2)
niewykorzystany biogaz rolniczy wytworzony w
odnawialnych w sektorze budownictwa.
Przy ustanawianiu tych rodków lub systemów
instalacji odnawialnego źródła energii o rocznej
wsparcia regionalnego, państwa członkowskie
wydajno ci do 160 tys. m3
i wprowadzony do sieci.
mogą uwzględniać rodki krajowe związane ze
2. Wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej z
znacznym wzrostem wydajno ci energetycznej
biogazu rolniczego oraz biogazu rolniczego, o których
i kogeneracją oraz pas
mowa w ust. 1, nie stanowi działalno ci gospodarczej w
ywnymi budynkami o
niskim lub zerowym zużyciu energii.
rozumieniu
ustawy
o
swobodzie
działalno ci
Najpóźniej do dnia 31 grudnia 2014 r. państwa
gospodarczej.
członkowskie
wprowadzają
w
swoich
przepisach i kodeksach prawa budowlanego
Na podstawie art. 19 i 20 PE wójt (burmistrz, prezydent
lub w inny sposób mający równoważny skutek,
art. 19 i miasta) opracowuje projekt założeń do planu zaopatrzenia
w
stosownych
przypadkach,
wymóg
20 PE
w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, a
wykorzystania
w
nowych
budynkach
i
następnie rada gminy uchwala plan zaopatrzenia w ciepło,
budynkach już istniejących poddawanych
energię elektryczną i paliwa gazowe, dla obszaru gminy
generalnemu remontowi minimalnego poziomu
lub jej czę ci. Przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. Nr 675, poz. 983, 1036, 1236, 1304 i 1650.
29
energii ze źródeł odnawialnych. Państwa
samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2013r. poz. 594, z późn.
członkowskie umożliwiają osiągnięcie tego
zm.” (u.s.g.) nie przewidują szczególnego trybu dla
minimalnego poziomu między innymi przez
uchwalenia planu zaopatrzenia.
wykorzystywanie w systemach lokalnego
ogrzewania lub chłodzenia znacznego udziału
Uchwalenie planu zaopatrzenia następuje zatem w trybie
energii z odnawialnych źródeł energii.
przewidzianym przez art. 14 u.s.g., poprzez podjęcie
art.
14
Wymóg, o którym mowa w akapicie
przez radę gminy uchwały zwykłą większo cią głosów w
u.s.g.
pierwszym, dotyczy sił zbrojnych wyłącznie w
obecno ci co najmniej połowy ustawowego składu rady,
w głosowaniu jawnym.
zakresie, w jakim jego zastosowanie nie
wchodzi
w
konflikt
z
charakterem
i
Art. 48 upzp zgodnie z którym ministrowie i centralne
Art. 48
podstawowym celem działalno ci sił zbrojnych
organy administracji rządowej, w zakresie swojej
i z wyłączeniem materiałów używanych
upzp
wła ciwo ci
rzeczowej,
sporządzają
programy
wyłącznie w celach wojskowych.
zawierające zadania rządowe, zwane dalej "programami",
5. Państwa członkowskie zapewniają, by od
służące realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu
dnia 1 stycznia 2012 r. nowe budynki
krajowym. Programy zawierające zadania rządowe – akty
publiczne i istniejące budynki publiczne
planistyczne sporządzane przez organy administracji Ww.
poddawane
generalnemu
remontowi
na
programy są podobnie jak akty planowania sporządzane
szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym
na szczeblu wojewódzkim oraz studium gminne, aktami
odgrywały rolę przykładów do na ladowania w
kierownictwa wewnętrznego. Stąd też, aby zamierzenia w
kontek cie niniejszej dyrektywy. Państwa
nich zawarte zostały zrealizowane, muszą zostać
członkowskie mogą między innymi wypełnić
zaimplementowane
do
miejscowego
planu
ten wymóg, przestrzegając norm dotyczących
zagospodarowania przestrzennego. To za następuje z
domów o zerowym zużyciu energii lub
reguły za po rednictwem aktów planistycznych
zezwalając
na
wykorzystanie
dachów
sporządzanych na szczeblu regionalnym. Dlatego też
budynków publicznych lub publiczno
-
niezbędne jest w tym zakresie współdziałanie organów
prywatnych przez strony trzecie do instalacji
administracji rządowej z sejmikami wła ciwych
urządzeń
produkujących
energię
z
województw.
odnawialnych źródeł.
6. W odniesieniu do przepisów i kodeksów
budowlanych państwa członkowskie promują
W zakresie obowiązku rozpatrywania wniosków
art.
35
stosowanie systemów i urządzeń ogrzewania i
dotyczących planowania i budowy zastosowanie mają
Pb
chłodzenia wykorzystujących odnawialne
ustawa – Prawo budowlane (Pb), w szczególno ci art. 35
źródła energii, prowadzących do znaczącej
Pb stosowany w przypadku braków materialno-prawnych
redukcji
zużycia
energii.
Państwa
wniosku, tzn. naruszenia wymagań okre lonych w art. 35
członkowskie stosują, tam gdzie istnieją,
ust. 1 Pb, dotyczących projektu zagospodarowania działki
etykiety
energetyczne,
oznakowanie
lub terenu oraz projektu budowlanego (np. projekt nie jest
ekologiczne lub inne dostę
pne odpowiednie
oprawiony, w projekcie zagospodarowania działki lub
30
członkowskiego,
jeżeli
to
państwo
członkowskieŚ
a) dokona statystycznego transferu okre lonych
ilo ci energii ze źródeł odnawialnych z jednego
państwa członkowskiego do innego państwa
członkowskiego zgodnie z art. 6ś lub
b) ustanowi regułę dystrybucji, którą uznają
inne uczestniczące państwa członkowskie i
która rozdziela ilo ci energii ze źródeł
odnawialnych
między
uczestniczącymi
państwami członkowskimi. Komisja musi
zostać powiadomiona o takiej regule nie
później niż trzy miesiące po zakończeniu
pierwszego roku, w którym zaczęła ona
obowiązywać.
2. W ciągu trzech miesięcy po zakończeniu
każdego roku każde państwo członkowskie,
które złożyło powiadomienie zgodnie z ust. 1
lit. b), wystosowuje pismo powiadamiające, w
którym wskazuje całkowitą ilo ć energii
elektrycznej, ciepła lub chłodu, pochodzącej z
odnawialnych źródeł energii, wyprodukowaną
w przedmiotowym roku podlegającą regule
dystrybucji.
3. Do celów oceny zgodno ci z wymogami
niniejszej dyrektywy w zakresie krajowych
celów ogólnych ilo ć energii elektrycznej
pochodzącej z odnawialnych źródeł energii
zgłoszoną zgodnie z ust. 2, rozdziela się
między państwa członkowskie zgodnie ze
zgłoszoną regułą dystrybucji.
Art.
Do celów art. 7 ust. 2 oraz art. 9 ust. 2 lit. b) N
Przepis
instrukcyjny,
stosowany
w
przypadku
12
jednostki energii z odnawialnych źródeł
prowadzenia wspólnych projektów pomiędzy państwami
energii, które można przypisać zwiększeniu
członkowskimi.
mocy instalacji, są traktowane, jakby zostały
26
wytworzone przez oddzielną instalację, której
eksploatacja rozpoczęła się w momencie
wystąpienia wzrostu mocy.
Art.
1. Państwa członkowskie zapewniają, że T
Ustawa
Przepisy zostały implementowane w ustawie – Prawo
13
wszelkie krajowe przepisy dotyczące procedur
– Prawo energetyczne (PE).
energety
autoryzacji, certyfikacji i licencjonowania,
które są stosowane w elektrowniach
czne
Podstawy działalno ci koncesjonowanej okre lone są jako
wytwarzających energię elektryczną, energię
lex generalis w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o
ciepła lub chłodu z odnawialnych źródeł
swobodzie działalno ci gospodarczej (Dz. U. z 2013 r.
energii oraz związanej z nimi infrastruktury
poz.672, z późn. zm.) natomiast jako lex specialis – w
sieci przesyłowych i dystrybucyjnych oraz w
przepisach ustaw odrębnych i aktów wykonawczych które
procesie przekształcania biomasy w biopaliwa
okre lają szczegółowy zakres i warunki wykonywania
lub inne produkty energetyczne, są
działalno ci gospodarczej podlegającej koncesjonowaniu.
proporcjonalne i niezbędne.
Państwa
członkowskie
podejmują
w
Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo
szczególno ci wła ciwe kroki niezbędne do
Art. 32 energetyczne
(PE),
uzyskania
koncesji
wymaga
ust.
1 wykonywanie działalno ci gospodarczej w zakresie
zapewnienia:
pkt 1 PE
a) z zastrzeżeniem różnic między państwami
wytwarzania paliw lub energii, z wyłączeniem
(art. 171
członkowskimi pod względem strukt
wytwarzania:
ury
pkt
20
administracyjnej i organizacji, wyraźnego
projektu a)
paliw stałych lub paliw gazowych,
okre lenia
i
koordynacji
obowiązków
ustawy)
b)
energii elektrycznej w źródłach o łącznej mocy
administracyjnych
organów
krajowych,
zainstalowanej elektrycznej nieprzekraczającej 50 MW
niezaliczanych do instalacji odnawialnego źródła energii
regionalnych i lokalnych w zakresie procedur
lub do jednostek kogeneracji,
autoryzacji, certyfikacji i licencjonowania, w
tym planowania przestrzennego, łącznie z
c)
energii elektrycznej w mikroinstalacji lub w małej
instalacji,
przejrzystymi
terminami
rozpatrywania
wniosków dotyczących planowania i budowyś
d)
energii elektrycznej:
b) udostępniania na odpowiednim poziomie
– z biogazu rolniczego,
wyczerpujących
informacji
na
temat
– wyłącznie z biogazu rolniczego w
rozpatrywania wniosków o pozwolenie i
kogeneracji,
koncesjonowania instalacji wytwarzających
– wyłącznie z biopłynów w rozumieniu
energię ze źródeł odnawi
ustawy z dnia …. o odnawialnych
alnych oraz na temat
źródłach energii,
pomocy udzielanej wnioskodawcom;
c) usprawnienia i przyspieszenia procedur
e)
ciepła w źródłach o łącznej mocy zainstalowanej
administracyjnych na odpowiednim poziomie
cieplnej nieprzekraczającej 5 MW
administracyjnym;
27
d)
obiektywno ci,
przejrzysto ci,
proporcjonalno ci i niedyskryminacyjnego
charakteru zasad autoryzacji, certyfikacji i
Podstawowym instrumentem planistycznym w Polsce jest
licencjonowania oraz uwzględnienia w nich
miejscowy
plan
zagospodarowania
przestrzennego,
charakterystyki poszczególnych technologii
stanowiący z mocy art. 14 ust. 8 ustawy z dnia 27 marca
energii odnawialnej;
2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
e) przejrzysto ci i zasadno ci w odniesieniu do
Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm. (upzp) akt prawa
kosztów opłat administracyjnych uiszczanych
miejscowego (powszechnie obowiązujące źródło prawa –
przez konsumentów, planistów, architektów,
vide art. 87 ust. 2 Konstytucji).
konstruktorów,
instalatorów
sprzętu
i
Procedura sporządzania planu miejscowego uregulowana
systemów oraz dostawcówś oraz
została w rozdziale 2 upzp (zwłaszcza art. 17) i ma ona
f) ustanowienia uproszczonych i
mniej
charakter procedury legislacyjnej. Powyższe powoduje, że
kłopotliwych procedur autoryzacji, w tym
upzp nie zawiera przepisów dotyczących maksymalnego
procedury prostego powiadamiania, je li
terminu sporządzania planu miejscowego.
pozwalają na to obowiązujące ramy
regulacyjne, dla mniejszych projektów oraz w
stosownych
przypadkach
dla
Uproszczenia
proceduralne,
deregulacja,
zdecentralizowanych urządzeń wytwarzających
Przepisy
rozdział proporcjonalno ć i adekwatno ć procedur dostosowana
energię ze źródeł odnawialnych.
ów 1, 2 i m.in. do mocy instalacji.
2. Państwa członkowskie wyraźnie okre lają
3
specyfikacje techniczne, które muszą zostać
Brzmienie wybranych przepisówŚ
projektu
spełnione przez urządzenia i systemy
ustawy
Art. 3. Podjęcie i wykonywanie działalno ci gospodarczej
(art.
3-
wykorzystujące energię odnawialną w celu
w
zakresie
wytwarzania
energii
elektrycznej
z
skorzystania z systemów wsparcia. W
38)
odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji
przypadku gdy istnieją normy europejskie,
na zasadach i warunkach okre lonych w ustawie - Prawo
łącznie z oznakowaniem ekologicznym,
energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii
etykietami energetycznymi i innymi systemami
elektrycznej:
referencji technicznych ustanowionymi przez
1)
w mikroinstalacji;
europejskie organy normalizacji, specyfikacje
2)
w małej instalacjiś
techniczne są okre lone na podstawie tych
3)
z biogazu rolniczego;
norm. Specyfikacje techniczne nie wyznaczają
4)
wyłącznie z biopłynów.
miejsca certyfikacji urządzeń i systemów i nie
powinny stanowić bariery dla funkcjonowania
Art. 4. 1. Z zastrzeżeniem art. 19, wytwórca energii
rynku wewnętrznego.
elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w
3. Państwa członkowskie zalecają wszystkim
mikroinstalacji, będący osobą fizyczną nieprowadzącą
podmiotom, a w szczególno ci lokalnym i
działalno ci gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2
28
regionalnym organom administracyjnym, by
lipca 2004 r. o swobodzie działalno ci gospodarczej (Dz.
zapewniały instalację urządzeń i systemów
U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.1)), zwanej dalej
wykorzystywania elektryczno ci, grzewczych i
„ustawą o swobodzie działalno ci gospodarczej”, który
chłodzących, z odnawialnych źródeł energii
wytwarza energię elektryczną w celu jej zużycia na
oraz urządzeń i systemów lokalnego
własne potrzeby, może sprzedać niewykorzystaną energię
ogrzewania i chłodzenia podczas planowania,
elektryczną wytworzoną przez niego w mikroinstalacji i
projektowania, budowy i remontów obszarów
wprowadzoną do sieci dystrybucyjnej.
przemysłowych lub mieszkalnych. Państwa
członkowskie zachęcają w szczególno ci
Art. 19. 1. Wytwórca energii elektrycznej lub ciepła z
biogazu rolniczego w mikroinstalacji oraz wytwórca
lokalne i regionalne organy administracyjne do
uwzględniania w stosownych przypadkach
biogazu rolniczego, będący osobą fizyczną wpisaną do
rejestru producentów, o której mowa w przepisach o
systemów
grzewczych
i
chłodzących
wykorzystujących energię z odnawialnych
krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji
źródeł energii w planowaniu infrastruktury
gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o
przyznanie płatno ci, który wytwarza energię elektryczną
miejskiej.
4. Państwa członkowskie wprowadzają w
lub ciepło z biogazu rolniczego albo biogaz rolniczy w
celu ich zużycia na własne potrzeby może sprzedaćŚ
swoich
przepisach
i
kodeksach
prawa
budowlanego odpowiednie rodki służące
1)
niewykorzystaną energię elektryczną z biogazu
zwiększeniu udziału energii ze źródeł
rolniczego wytworzoną w mikroinstalacjiś
2)
niewykorzystany biogaz rolniczy wytworzony w
odnawialnych w sektorze budownictwa.
Przy ustanawianiu tych rodków lub systemów
instalacji odnawialnego źródła energii o rocznej
wsparcia regionalnego, państwa członkowskie
wydajno ci do 160 tys. m3
i wprowadzony do sieci.
mogą uwzględniać rodki krajowe związane ze
2. Wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej z
znacznym wzrostem wydajno ci energetycznej
biogazu rolniczego oraz biogazu rolniczego, o których
i kogeneracją oraz pas
mowa w ust. 1, nie stanowi działalno ci gospodarczej w
ywnymi budynkami o
niskim lub zerowym zużyciu energii.
rozumieniu
ustawy
o
swobodzie
działalno ci
Najpóźniej do dnia 31 grudnia 2014 r. państwa
gospodarczej.
członkowskie
wprowadzają
w
swoich
przepisach i kodeksach prawa budowlanego
Na podstawie art. 19 i 20 PE wójt (burmistrz, prezydent
lub w inny sposób mający równoważny skutek,
art. 19 i miasta) opracowuje projekt założeń do planu zaopatrzenia
w
stosownych
przypadkach,
wymóg
20 PE
w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, a
wykorzystania
w
nowych
budynkach
i
następnie rada gminy uchwala plan zaopatrzenia w ciepło,
budynkach już istniejących poddawanych
energię elektryczną i paliwa gazowe, dla obszaru gminy
generalnemu remontowi minimalnego poziomu
lub jej czę ci. Przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. Nr 675, poz. 983, 1036, 1236, 1304 i 1650.
29
energii ze źródeł odnawialnych. Państwa
samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2013r. poz. 594, z późn.
członkowskie umożliwiają osiągnięcie tego
zm.” (u.s.g.) nie przewidują szczególnego trybu dla
minimalnego poziomu między innymi przez
uchwalenia planu zaopatrzenia.
wykorzystywanie w systemach lokalnego
ogrzewania lub chłodzenia znacznego udziału
Uchwalenie planu zaopatrzenia następuje zatem w trybie
energii z odnawialnych źródeł energii.
przewidzianym przez art. 14 u.s.g., poprzez podjęcie
art.
14
Wymóg, o którym mowa w akapicie
przez radę gminy uchwały zwykłą większo cią głosów w
u.s.g.
pierwszym, dotyczy sił zbrojnych wyłącznie w
obecno ci co najmniej połowy ustawowego składu rady,
w głosowaniu jawnym.
zakresie, w jakim jego zastosowanie nie
wchodzi
w
konflikt
z
charakterem
i
Art. 48 upzp zgodnie z którym ministrowie i centralne
Art. 48
podstawowym celem działalno ci sił zbrojnych
organy administracji rządowej, w zakresie swojej
i z wyłączeniem materiałów używanych
upzp
wła ciwo ci
rzeczowej,
sporządzają
programy
wyłącznie w celach wojskowych.
zawierające zadania rządowe, zwane dalej "programami",
5. Państwa członkowskie zapewniają, by od
służące realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu
dnia 1 stycznia 2012 r. nowe budynki
krajowym. Programy zawierające zadania rządowe – akty
publiczne i istniejące budynki publiczne
planistyczne sporządzane przez organy administracji Ww.
poddawane
generalnemu
remontowi
na
programy są podobnie jak akty planowania sporządzane
szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym
na szczeblu wojewódzkim oraz studium gminne, aktami
odgrywały rolę przykładów do na ladowania w
kierownictwa wewnętrznego. Stąd też, aby zamierzenia w
kontek cie niniejszej dyrektywy. Państwa
nich zawarte zostały zrealizowane, muszą zostać
członkowskie mogą między innymi wypełnić
zaimplementowane
do
miejscowego
planu
ten wymóg, przestrzegając norm dotyczących
zagospodarowania przestrzennego. To za następuje z
domów o zerowym zużyciu energii lub
reguły za po rednictwem aktów planistycznych
zezwalając
na
wykorzystanie
dachów
sporządzanych na szczeblu regionalnym. Dlatego też
budynków publicznych lub publiczno
-
niezbędne jest w tym zakresie współdziałanie organów
prywatnych przez strony trzecie do instalacji
administracji rządowej z sejmikami wła ciwych
urządzeń
produkujących
energię
z
województw.
odnawialnych źródeł.
6. W odniesieniu do przepisów i kodeksów
budowlanych państwa członkowskie promują
W zakresie obowiązku rozpatrywania wniosków
art.
35
stosowanie systemów i urządzeń ogrzewania i
dotyczących planowania i budowy zastosowanie mają
Pb
chłodzenia wykorzystujących odnawialne
ustawa – Prawo budowlane (Pb), w szczególno ci art. 35
źródła energii, prowadzących do znaczącej
Pb stosowany w przypadku braków materialno-prawnych
redukcji
zużycia
energii.
Państwa
wniosku, tzn. naruszenia wymagań okre lonych w art. 35
członkowskie stosują, tam gdzie istnieją,
ust. 1 Pb, dotyczących projektu zagospodarowania działki
etykiety
energetyczne,
oznakowanie
lub terenu oraz projektu budowlanego (np. projekt nie jest
ekologiczne lub inne dostę
pne odpowiednie
oprawiony, w projekcie zagospodarowania działki lub
30
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2604-cz-II
› Pobierz plik
-
2604-cz-I
› Pobierz plik