Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2604
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478
2604-cz-I
Tabela 25. Różnica w kosztach wsparcia pomiędzy aukcjami dedykowanymi dla jednostek do 1 MW
a alternatywnym ich zastąpieniem przez aukcje dla instalacji pow. 1 MW (z uwzględnieniem najtańszych
technologii – wiatr pow. 500 kW oraz biomasa 10–50 MW), obliczona dla scenariusza waloryzacji
przydzielonych taryf poprzez wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
Zwiększone koszty aukcji dedykowanych dla instalacji do 1 MW w porównaniu do kosztów
aukcji pow. 1 MW (w najtańszych technologiach OZE)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Koszty wytwarzania energii
62 812 865 zł 139 426 718 zł 226 697 717 zł 323 081 737 zł 414 779 449 zł
506 591 233 zł
w instalacjach do 1MW
Koszt wytwarzania energii
pochodzącej z instalacji do
1MW w instalacjach
20 367 115 zł
38 679 671 zł
50 453 183 zł
53 117 982 zł
33 635 071 zł
2 431 321 zł
większych niż 1 MW (koszty
energetyki wiatrowej)
Koszt wytwarzania energii
pochodzącej z instalacji do
1MW w instalacjach
17 999 994 zł
33 266 063 zł
41 528 207 zł
40 236 571 zł
17 145 571 zł
- 14 771 659 zł
większych niż 1 MW (koszty
energetyki biomasowej)
Różnica w kosztach
wytwarzania (wytwarzanie
energii w jednostkach do
1 MW – wg założonych
wielkości w porównaniu do
42 445 750 zł 100 747 047 zł 176 244 534 zł 269 963 754 zł 381 144 378 zł
504 159 912 zł
kosztów wytwarzania
w elektrowniach wiatrowych
pow. 50 kW)
Różnica w kosztach
wytwarzania (wytwarzanie
energii w jednostkach do
1 MW – wg założonych
wielkości w porównaniu do
44 812 871 zł 106 160 655 zł 185 169 510 zł 282 845 166 zł 397 633 878 zł
521 362 892 zł
kosztów wytwarzania
w elektrowniach
biomasowych 10–50 MW)
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
Wyniki analizy kosztu planowanego mechanizmu wsparcia
Koszt połączonych mechanizmów wsparcia dla OZE będzie miał tendencję rosnącą związaną
ze zwiększaniem wolumenu energii objętego wsparciem. Mechanizm wsparcia dla nowych
inwestycji oparty na dopłacie do rynkowej ceny energii spowoduje, iż wzrost jego kosztów
będzie łagodzony poprzez rosnące ceny energii na rynku konkurencyjnym. Łączne koszty
nowego systemu wsparcia dla OZE będą rosły z 3,7 mld zł w 2015 r. do 4,0 mld zł w 2020 r.
Tabela 26. Prognozowany łączny koszt wsparcia do roku 2020 w ramach zoptymalizowanego mechanizmu
wsparcia dla OZE
Lata
Wyszczególnienie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Prognoza ilości energii elektrycznej objętej
19823,0 22171,2 24603,0 27112,2 29714,1 32407,6
mechanizmem wsparcia dla OZE [GWh]
Prognozowany koszt wsparcia dla OZE w przypadku
zastosowania dla nowych instalacji OZE taryf
waloryzowanych o wskaźnik wzrostu cen towarów
3700
3838
3954
4047
4061
4053
122
i usług [mln zł]
Prognozowany koszt wsparcia dla OZE w przypadku
zastosowania dla nowych instalacji OZE taryf
stałych [mln zł]
3785
3999
4178
4319
4364
4342
Prognozowany skumulowany koszt systemu
wsparcia w przypadku zastosowania dla nowych
instalacji OZE taryf waloryzowanych o wskaźnik
wzrostu cen towarów i usług [mln zł]
3700
7537
11491
15539
19600
23654
Prognozowany skumulowany koszt systemu
wsparcia w przypadku zastosowania dla nowych
instalacji OZE taryf stałych [mln zł]
3785
7784
11962
16281
20645
24987
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
Wpływ regulacji na funkcjonujące instalacje OZE
• Wprowadzenie 15-letniego okresu wsparcia
Zagwarantowanie 15-letniego okresu wsparcia dla istniejących instalacji OZE będzie
miało pozytywny wpływ na ich funkcjonowanie. Wymaga bowiem podkreślenia, iż
obecne uregulowania dotyczące mechanizmu wsparcia OZE nie definiują długości trwania
obecnego systemu, co generuje niepewność, która musi być uwzględniana przez
inwestorów na etapie projektowym.
• Brak indeksacji opłaty zastępczej
Potencjalnie negatywne oddziaływanie na istniejące instalacje OZE mogą mieć
projektowane przepisy dotyczące „zamrożenia” opłaty zastępczej na poziomie z 2014 r.
(300,03 zł). Powyższe zagrożenie wynika z dotychczasowego kształtowania się cen
świadectw pochodzenia, na poziomie zbliżonym do poziomu opłaty zastępczej. Niemniej
jednak, należy zauważyć, iż ceny świadectw pochodzenia w 2013 r., czyli w okresie
istotnej nadpodaży „zielonych certyfikatów” na rynku, wskazują na ich „oderwanie” się
od poziomu opłaty zastępczej. Biorąc powyższe pod uwagę, nie przewiduje się, aby
projektowane rozwiązania w zakresie ustalenia stałej wysokości opłaty zastępczej
oddziaływały negatywnie na zrealizowane projekty (w odniesieniu do scenariusza
bazowego, tj. braku podjęcia działań legislacyjnych w przedmiotowym obszarze). W celu
zobrazowania braku dalszej korelacji pomiędzy ceną świadectw pochodzenia
a wysokością opłaty zastępczej, na poniższych rysunkach (25 i 26) przedstawiono
średnioważone ceny świadectw pochodzenia (PMOZE_A) na Towarowej Giełdzie Energii
S.A. w 2013 r. oraz średnioważone ceny świadectw pochodzenia (OZEX_A_POLPX) –
uwzględniające obrót sesyjny i pozasesyjny (w okresie od 30 kwietnia 2013 r.).
123
Rysunek 6. Średnioważone ceny świadectw pochodzenia (PMOZE_A) na Towarowej
Giełdzie Energii S.A. od stycznia 2013 r.
250,00 zł
200,00 zł
150,00 zł
100,00 zł
50,00 zł
-
zł
2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014 2014
01- 01- 01- 01- 01- 01- 01- 01- 01- 02- 02- 02- 02- 02- 02- 02- 02- 03- 03- 03- 03- 03- 03- 03- 03- 04- 04- 04- 04- 04- 04- 04- 04- 04- 05- 05- 05- 05- 05- 05- 05- 05- 06- 06- 06- 06- 06- 06- 06- 06- 07- 07- 07- 07- 07- 07- 07- 07- 07- 08- 08- 08- 08- 08- 08- 08- 08- 09- 09- 09- 09- 09- 09- 09- 09- 10- 10- 10- 10- 10- 10- 10- 10- 10- 10- 11- 11- 11- 11- 11- 11- 11- 11- 12- 12- 12- 12- 12- 12- 12- 12- 01- 01- 01- 01- 01-
03- 08- 10- 15- 17- 22- 24- 29- 31- 05- 07- 12- 14- 19- 21- 26- 28- 05- 07- 12- 14- 19- 21- 26- 28- 02- 04- 09- 11- 16- 18- 23- 25- 30- 02- 07- 09- 14- 16- 21- 23- 28- 04- 06- 11- 13- 18- 20- 25- 27- 02- 04- 09- 11- 16- 18- 23- 25- 30- 01- 06- 08- 13- 20- 22- 27- 29- 03- 05- 10- 12- 17- 19- 24- 26- 01- 03- 08- 10- 15- 17- 22- 24- 29- 31- 05- 07- 12- 14- 19- 21- 26- 28- 02- 05- 10- 12- 17- 19- 24- 31- 02- 07- 09- 14- 16-
Średnioważona cena Świadectw Pochodzenia (PMOZE_A) na TGE (zł)
Rysunek 7. Średnioważone ceny świadectw pochodzenia (OZEX_A_POLPX) w okresie od
30 kwietnia 2013 r.
300
250
200
150
100
50
0
30
07
14
21
28
04
11
18
25
02
09
16
23
30
06
13
20
27
03
10
17
24
01
08
15
22
29
05
12
19
26
03
10
17
24
31
07
14
04- 05- 05- 05- 05- 06- 06- 06- 06- 07- 07- 07- 07- 07- 08- 08- 08- 08- 09- 09- 09- 09- 10- 10- 10- 10- 10- 11- 11- 11- 11- 12- 12- 12- 12- 12- 01- 01-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
4-
4-
201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201
OZEX_A_POLPX
• Ograniczenie produkcji energii w technologii spalania wielopaliwowego
Proponowane w ustawie rozwiązania dotyczące ograniczenia wsparcia wytwarzania
energii elektrycznej w technologii spalania wielopaliwowego mają na celu przede
124
wszystkim ograniczenie występującego obecnie nadwsparcia dla instalacji OZE
wytwarzających energię elektryczną w przedmiotowej technologii. Zaproponowane
w art. 44 ust. 7 ograniczenie wsparcia dla technologii spalania wielopaliwowego
(z wyłączeniem dedykowanego spalania wielopaliwowego) do poziomu 50% wynika
z analizy kosztów wytwarzania energii elektrycznej w przedmiotowych instalacjach oraz
z ponoszonych nakładów inwestycyjnych.
Należy zauważyć, iż koszty inwestycyjne ponoszone przez przedsiębiorstwa energetyczne
na dostosowanie swoich instalacji do produkcji energii w technologii spalania
wielopaliwowego były stosunkowo niewielkie (około 0,2 mln zł/MW) i przy
występujących do końca 2012 r. cenach świadectw pochodzenia zbliżonych do wartości
opłaty zastępczej zapewniły szybki zwrot z inwestycji. Powyższe oznacza, iż w przypadku
zrealizowanych już projektów, proponowana regulacja nie wpłynie negatywnie na zwrot
zainwestowanych środków, który już nastąpił. Wymaga jedynie zaznaczenia, iż część
najmniej efektywnych projektów dotyczących spalania wielopaliwowego nie będzie
kontynuowana w sytuacji, gdy ceny biomasy utrzymywać się będą na poziomie, który
będzie wyższy niż różnica w kosztach paliwa podstawowego oraz wartości świadectwa
pochodzenia otrzymywanego przez producenta energii elektrycznej w technologii spalania
wielopaliwowego. Powyższe oznacza, iż spalanie wielopaliwowe stanowić będzie
technologię uzupełniającą mix energetyczny OZE w sytuacji wyższych cen świadectw
pochodzenia.
Na zakończenie należy podkreślić, iż dostępne analizy ekonomiczne wskazują, że
w zależności od kosztów inwestycyjnych (170–200 tys. zł/MW) oraz cen biomasy
(22–32,5 zł/GJ) koszty wytwarzania energii elektrycznej w technologii spalania
wielopaliwowego (z wyłączeniem dedykowanego spalania wielopaliwowego) kształtują
się na poziomie 300–400 zł/MWh. Wskazany poziom kosztów wytwarzania energii oraz
prognozowane ceny świadectw pochodzenia (przyjęte do wyliczenia kosztów
funkcjonującego systemu wsparcia) pozwalają domniemywać, iż najbardziej efektywne
kosztowo projekty spalania wielopaliwowego będą nadal funkcjonować po wejściu
w życie proponowanych w ustawie przepisów. W poniższej tabeli zaprezentowano
wrażliwość wysokości współczynnika korekcyjnego dla wytwarzania energii elektrycznej
w instalacjach spalania wielopaliwowego (bez instalacji dedykowanego spalania
wielopaliwowego) od średniej ceny energii elektrycznej i wartości świadectwa
pochodzenia.
125
Tabela 27. Wpływ wartości świadectwa pochodzenia i ceny energii na rynku konkurencyjnym na
współczynnik korygujący wartość świadectwa pochodzenia, który zagwarantuje opłacalność spalania
biomasy w instalacjach spalania wielopaliwowego przy koszcie wytarzania energii elektrycznej
z odnawialnych źródeł energii na poziomie 340 zł/MWh
Wartość świadectwa pochodzenia [zł/MWh]
100
115
130
145
160
175
190
205
220
235
250
265
280
295
150
1,90 1,65 1,46 1,31 1,19 1,09 1,00 0,93 0,86 0,81 0,76 0,72 0,68 0,64
160
1,80 1,57 1,38 1,24 1,13 1,03 0,95 0,88 0,82 0,77 0,72 0,68 0,64 0,61
170
1,70 1,48 1,31 1,17 1,06 0,97 0,89 0,83 0,77 0,72 0,68 0,64 0,61 0,58
h]
180
1,60 1,39 1,23 1,10 1,00 0,91 0,84 0,78 0,73 0,68 0,64 0,60 0,57 0,54
W
190
1,50 1,30 1,15 1,03 0,94 0,86 0,79 0,73 0,68 0,64 0,60 0,57 0,54 0,51
[zł/M
200
1,40 1,22 1,08 0,97 0,88 0,80 0,74 0,68 0,64 0,60 0,56 0,53 0,50 0,47
210
1,30 1,13 1,00 0,90 0,81 0,74 0,68 0,63 0,59 0,55 0,52 0,49 0,46 0,44
220
1,20 1,04 0,92 0,83 0,75 0,69 0,63 0,59 0,55 0,51 0,48 0,45 0,43 0,41
230
1,10 0,96 0,85 0,76 0,69 0,63 0,58 0,54 0,50 0,47 0,44 0,42 0,39 0,37
240
1,00 0,87 0,77 0,69 0,63 0,57 0,53 0,49 0,45 0,43 0,40 0,38 0,36 0,34
250
0,90 0,78 0,69 0,62 0,56 0,51 0,47 0,44 0,41 0,38 0,36 0,34 0,32 0,31
260
0,80 0,70 0,62 0,55 0,50 0,46 0,42 0,39 0,36 0,34 0,32 0,30 0,29 0,27
Średnia cena energii eklektycznej na rynku konkurencyjnym
270
0,70 0,61 0,54 0,48 0,44 0,40 0,37 0,34 0,32 0,30 0,28 0,26 0,25 0,24
280
0,60 0,52 0,46 0,41 0,38 0,34 0,32 0,29 0,27 0,26 0,24 0,23 0,21 0,20
• Ograniczenie wsparcia dla dedykowanych instalacji spalania wielopaliwowego
Wprowadzone w projekcie ustawy ograniczenie czasowe, zgodnie z którym dedykowane
instalacje spalania wielopaliwowego będą mogły brać udział w aukcjach przeznaczonych
dla istniejących jednostek, ma na celu ograniczenie powstawania nowych jednostek tego
typu. Należy bowiem zauważyć, iż wyróżnienie instalacji dedykowanego spalania
wielopaliwowego oraz nadanie im preferencji względem pozostałych instalacji spalania
wielopaliwowego nastąpiło z uwagi na odmienne koszty inwestycyjne tych instalacji.
Powyższe oznacza, iż celem Projektodawcy jest jedynie zapewnienie przedmiotowym
instalacjom wsparcia pozwalającego na zwrot poniesionych już nakładów inwestycyjnych,
a nie stworzenie możliwości do ich dalszego rozwoju.
Wpływ regulacji na bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej i ciepła z instalacji OZE
wykorzystujących jako paliwo biomasę wynikające z braku obowiązkowych zapasów
tego surowca
Proponowane w projekcie ustawy przepisy dotyczące energetycznego wykorzystania biomasy
będą neutralne w odniesieniu do scenariusza bazowego (zaniechanie działań legislacyjnych),
z uwagi na fakt, iż obecnie obowiązujące przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy
126
a alternatywnym ich zastąpieniem przez aukcje dla instalacji pow. 1 MW (z uwzględnieniem najtańszych
technologii – wiatr pow. 500 kW oraz biomasa 10–50 MW), obliczona dla scenariusza waloryzacji
przydzielonych taryf poprzez wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
Zwiększone koszty aukcji dedykowanych dla instalacji do 1 MW w porównaniu do kosztów
aukcji pow. 1 MW (w najtańszych technologiach OZE)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Koszty wytwarzania energii
62 812 865 zł 139 426 718 zł 226 697 717 zł 323 081 737 zł 414 779 449 zł
506 591 233 zł
w instalacjach do 1MW
Koszt wytwarzania energii
pochodzącej z instalacji do
1MW w instalacjach
20 367 115 zł
38 679 671 zł
50 453 183 zł
53 117 982 zł
33 635 071 zł
2 431 321 zł
większych niż 1 MW (koszty
energetyki wiatrowej)
Koszt wytwarzania energii
pochodzącej z instalacji do
1MW w instalacjach
17 999 994 zł
33 266 063 zł
41 528 207 zł
40 236 571 zł
17 145 571 zł
- 14 771 659 zł
większych niż 1 MW (koszty
energetyki biomasowej)
Różnica w kosztach
wytwarzania (wytwarzanie
energii w jednostkach do
1 MW – wg założonych
wielkości w porównaniu do
42 445 750 zł 100 747 047 zł 176 244 534 zł 269 963 754 zł 381 144 378 zł
504 159 912 zł
kosztów wytwarzania
w elektrowniach wiatrowych
pow. 50 kW)
Różnica w kosztach
wytwarzania (wytwarzanie
energii w jednostkach do
1 MW – wg założonych
wielkości w porównaniu do
44 812 871 zł 106 160 655 zł 185 169 510 zł 282 845 166 zł 397 633 878 zł
521 362 892 zł
kosztów wytwarzania
w elektrowniach
biomasowych 10–50 MW)
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
Wyniki analizy kosztu planowanego mechanizmu wsparcia
Koszt połączonych mechanizmów wsparcia dla OZE będzie miał tendencję rosnącą związaną
ze zwiększaniem wolumenu energii objętego wsparciem. Mechanizm wsparcia dla nowych
inwestycji oparty na dopłacie do rynkowej ceny energii spowoduje, iż wzrost jego kosztów
będzie łagodzony poprzez rosnące ceny energii na rynku konkurencyjnym. Łączne koszty
nowego systemu wsparcia dla OZE będą rosły z 3,7 mld zł w 2015 r. do 4,0 mld zł w 2020 r.
Tabela 26. Prognozowany łączny koszt wsparcia do roku 2020 w ramach zoptymalizowanego mechanizmu
wsparcia dla OZE
Lata
Wyszczególnienie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Prognoza ilości energii elektrycznej objętej
19823,0 22171,2 24603,0 27112,2 29714,1 32407,6
mechanizmem wsparcia dla OZE [GWh]
Prognozowany koszt wsparcia dla OZE w przypadku
zastosowania dla nowych instalacji OZE taryf
waloryzowanych o wskaźnik wzrostu cen towarów
3700
3838
3954
4047
4061
4053
122
i usług [mln zł]
Prognozowany koszt wsparcia dla OZE w przypadku
zastosowania dla nowych instalacji OZE taryf
stałych [mln zł]
3785
3999
4178
4319
4364
4342
Prognozowany skumulowany koszt systemu
wsparcia w przypadku zastosowania dla nowych
instalacji OZE taryf waloryzowanych o wskaźnik
wzrostu cen towarów i usług [mln zł]
3700
7537
11491
15539
19600
23654
Prognozowany skumulowany koszt systemu
wsparcia w przypadku zastosowania dla nowych
instalacji OZE taryf stałych [mln zł]
3785
7784
11962
16281
20645
24987
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
Wpływ regulacji na funkcjonujące instalacje OZE
• Wprowadzenie 15-letniego okresu wsparcia
Zagwarantowanie 15-letniego okresu wsparcia dla istniejących instalacji OZE będzie
miało pozytywny wpływ na ich funkcjonowanie. Wymaga bowiem podkreślenia, iż
obecne uregulowania dotyczące mechanizmu wsparcia OZE nie definiują długości trwania
obecnego systemu, co generuje niepewność, która musi być uwzględniana przez
inwestorów na etapie projektowym.
• Brak indeksacji opłaty zastępczej
Potencjalnie negatywne oddziaływanie na istniejące instalacje OZE mogą mieć
projektowane przepisy dotyczące „zamrożenia” opłaty zastępczej na poziomie z 2014 r.
(300,03 zł). Powyższe zagrożenie wynika z dotychczasowego kształtowania się cen
świadectw pochodzenia, na poziomie zbliżonym do poziomu opłaty zastępczej. Niemniej
jednak, należy zauważyć, iż ceny świadectw pochodzenia w 2013 r., czyli w okresie
istotnej nadpodaży „zielonych certyfikatów” na rynku, wskazują na ich „oderwanie” się
od poziomu opłaty zastępczej. Biorąc powyższe pod uwagę, nie przewiduje się, aby
projektowane rozwiązania w zakresie ustalenia stałej wysokości opłaty zastępczej
oddziaływały negatywnie na zrealizowane projekty (w odniesieniu do scenariusza
bazowego, tj. braku podjęcia działań legislacyjnych w przedmiotowym obszarze). W celu
zobrazowania braku dalszej korelacji pomiędzy ceną świadectw pochodzenia
a wysokością opłaty zastępczej, na poniższych rysunkach (25 i 26) przedstawiono
średnioważone ceny świadectw pochodzenia (PMOZE_A) na Towarowej Giełdzie Energii
S.A. w 2013 r. oraz średnioważone ceny świadectw pochodzenia (OZEX_A_POLPX) –
uwzględniające obrót sesyjny i pozasesyjny (w okresie od 30 kwietnia 2013 r.).
123
Rysunek 6. Średnioważone ceny świadectw pochodzenia (PMOZE_A) na Towarowej
Giełdzie Energii S.A. od stycznia 2013 r.
250,00 zł
200,00 zł
150,00 zł
100,00 zł
50,00 zł
-
zł
2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014 2014
01- 01- 01- 01- 01- 01- 01- 01- 01- 02- 02- 02- 02- 02- 02- 02- 02- 03- 03- 03- 03- 03- 03- 03- 03- 04- 04- 04- 04- 04- 04- 04- 04- 04- 05- 05- 05- 05- 05- 05- 05- 05- 06- 06- 06- 06- 06- 06- 06- 06- 07- 07- 07- 07- 07- 07- 07- 07- 07- 08- 08- 08- 08- 08- 08- 08- 08- 09- 09- 09- 09- 09- 09- 09- 09- 10- 10- 10- 10- 10- 10- 10- 10- 10- 10- 11- 11- 11- 11- 11- 11- 11- 11- 12- 12- 12- 12- 12- 12- 12- 12- 01- 01- 01- 01- 01-
03- 08- 10- 15- 17- 22- 24- 29- 31- 05- 07- 12- 14- 19- 21- 26- 28- 05- 07- 12- 14- 19- 21- 26- 28- 02- 04- 09- 11- 16- 18- 23- 25- 30- 02- 07- 09- 14- 16- 21- 23- 28- 04- 06- 11- 13- 18- 20- 25- 27- 02- 04- 09- 11- 16- 18- 23- 25- 30- 01- 06- 08- 13- 20- 22- 27- 29- 03- 05- 10- 12- 17- 19- 24- 26- 01- 03- 08- 10- 15- 17- 22- 24- 29- 31- 05- 07- 12- 14- 19- 21- 26- 28- 02- 05- 10- 12- 17- 19- 24- 31- 02- 07- 09- 14- 16-
Średnioważona cena Świadectw Pochodzenia (PMOZE_A) na TGE (zł)
Rysunek 7. Średnioważone ceny świadectw pochodzenia (OZEX_A_POLPX) w okresie od
30 kwietnia 2013 r.
300
250
200
150
100
50
0
30
07
14
21
28
04
11
18
25
02
09
16
23
30
06
13
20
27
03
10
17
24
01
08
15
22
29
05
12
19
26
03
10
17
24
31
07
14
04- 05- 05- 05- 05- 06- 06- 06- 06- 07- 07- 07- 07- 07- 08- 08- 08- 08- 09- 09- 09- 09- 10- 10- 10- 10- 10- 11- 11- 11- 11- 12- 12- 12- 12- 12- 01- 01-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
3-
4-
4-
201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201 201
OZEX_A_POLPX
• Ograniczenie produkcji energii w technologii spalania wielopaliwowego
Proponowane w ustawie rozwiązania dotyczące ograniczenia wsparcia wytwarzania
energii elektrycznej w technologii spalania wielopaliwowego mają na celu przede
124
wszystkim ograniczenie występującego obecnie nadwsparcia dla instalacji OZE
wytwarzających energię elektryczną w przedmiotowej technologii. Zaproponowane
w art. 44 ust. 7 ograniczenie wsparcia dla technologii spalania wielopaliwowego
(z wyłączeniem dedykowanego spalania wielopaliwowego) do poziomu 50% wynika
z analizy kosztów wytwarzania energii elektrycznej w przedmiotowych instalacjach oraz
z ponoszonych nakładów inwestycyjnych.
Należy zauważyć, iż koszty inwestycyjne ponoszone przez przedsiębiorstwa energetyczne
na dostosowanie swoich instalacji do produkcji energii w technologii spalania
wielopaliwowego były stosunkowo niewielkie (około 0,2 mln zł/MW) i przy
występujących do końca 2012 r. cenach świadectw pochodzenia zbliżonych do wartości
opłaty zastępczej zapewniły szybki zwrot z inwestycji. Powyższe oznacza, iż w przypadku
zrealizowanych już projektów, proponowana regulacja nie wpłynie negatywnie na zwrot
zainwestowanych środków, który już nastąpił. Wymaga jedynie zaznaczenia, iż część
najmniej efektywnych projektów dotyczących spalania wielopaliwowego nie będzie
kontynuowana w sytuacji, gdy ceny biomasy utrzymywać się będą na poziomie, który
będzie wyższy niż różnica w kosztach paliwa podstawowego oraz wartości świadectwa
pochodzenia otrzymywanego przez producenta energii elektrycznej w technologii spalania
wielopaliwowego. Powyższe oznacza, iż spalanie wielopaliwowe stanowić będzie
technologię uzupełniającą mix energetyczny OZE w sytuacji wyższych cen świadectw
pochodzenia.
Na zakończenie należy podkreślić, iż dostępne analizy ekonomiczne wskazują, że
w zależności od kosztów inwestycyjnych (170–200 tys. zł/MW) oraz cen biomasy
(22–32,5 zł/GJ) koszty wytwarzania energii elektrycznej w technologii spalania
wielopaliwowego (z wyłączeniem dedykowanego spalania wielopaliwowego) kształtują
się na poziomie 300–400 zł/MWh. Wskazany poziom kosztów wytwarzania energii oraz
prognozowane ceny świadectw pochodzenia (przyjęte do wyliczenia kosztów
funkcjonującego systemu wsparcia) pozwalają domniemywać, iż najbardziej efektywne
kosztowo projekty spalania wielopaliwowego będą nadal funkcjonować po wejściu
w życie proponowanych w ustawie przepisów. W poniższej tabeli zaprezentowano
wrażliwość wysokości współczynnika korekcyjnego dla wytwarzania energii elektrycznej
w instalacjach spalania wielopaliwowego (bez instalacji dedykowanego spalania
wielopaliwowego) od średniej ceny energii elektrycznej i wartości świadectwa
pochodzenia.
125
Tabela 27. Wpływ wartości świadectwa pochodzenia i ceny energii na rynku konkurencyjnym na
współczynnik korygujący wartość świadectwa pochodzenia, który zagwarantuje opłacalność spalania
biomasy w instalacjach spalania wielopaliwowego przy koszcie wytarzania energii elektrycznej
z odnawialnych źródeł energii na poziomie 340 zł/MWh
Wartość świadectwa pochodzenia [zł/MWh]
100
115
130
145
160
175
190
205
220
235
250
265
280
295
150
1,90 1,65 1,46 1,31 1,19 1,09 1,00 0,93 0,86 0,81 0,76 0,72 0,68 0,64
160
1,80 1,57 1,38 1,24 1,13 1,03 0,95 0,88 0,82 0,77 0,72 0,68 0,64 0,61
170
1,70 1,48 1,31 1,17 1,06 0,97 0,89 0,83 0,77 0,72 0,68 0,64 0,61 0,58
h]
180
1,60 1,39 1,23 1,10 1,00 0,91 0,84 0,78 0,73 0,68 0,64 0,60 0,57 0,54
W
190
1,50 1,30 1,15 1,03 0,94 0,86 0,79 0,73 0,68 0,64 0,60 0,57 0,54 0,51
[zł/M
200
1,40 1,22 1,08 0,97 0,88 0,80 0,74 0,68 0,64 0,60 0,56 0,53 0,50 0,47
210
1,30 1,13 1,00 0,90 0,81 0,74 0,68 0,63 0,59 0,55 0,52 0,49 0,46 0,44
220
1,20 1,04 0,92 0,83 0,75 0,69 0,63 0,59 0,55 0,51 0,48 0,45 0,43 0,41
230
1,10 0,96 0,85 0,76 0,69 0,63 0,58 0,54 0,50 0,47 0,44 0,42 0,39 0,37
240
1,00 0,87 0,77 0,69 0,63 0,57 0,53 0,49 0,45 0,43 0,40 0,38 0,36 0,34
250
0,90 0,78 0,69 0,62 0,56 0,51 0,47 0,44 0,41 0,38 0,36 0,34 0,32 0,31
260
0,80 0,70 0,62 0,55 0,50 0,46 0,42 0,39 0,36 0,34 0,32 0,30 0,29 0,27
Średnia cena energii eklektycznej na rynku konkurencyjnym
270
0,70 0,61 0,54 0,48 0,44 0,40 0,37 0,34 0,32 0,30 0,28 0,26 0,25 0,24
280
0,60 0,52 0,46 0,41 0,38 0,34 0,32 0,29 0,27 0,26 0,24 0,23 0,21 0,20
• Ograniczenie wsparcia dla dedykowanych instalacji spalania wielopaliwowego
Wprowadzone w projekcie ustawy ograniczenie czasowe, zgodnie z którym dedykowane
instalacje spalania wielopaliwowego będą mogły brać udział w aukcjach przeznaczonych
dla istniejących jednostek, ma na celu ograniczenie powstawania nowych jednostek tego
typu. Należy bowiem zauważyć, iż wyróżnienie instalacji dedykowanego spalania
wielopaliwowego oraz nadanie im preferencji względem pozostałych instalacji spalania
wielopaliwowego nastąpiło z uwagi na odmienne koszty inwestycyjne tych instalacji.
Powyższe oznacza, iż celem Projektodawcy jest jedynie zapewnienie przedmiotowym
instalacjom wsparcia pozwalającego na zwrot poniesionych już nakładów inwestycyjnych,
a nie stworzenie możliwości do ich dalszego rozwoju.
Wpływ regulacji na bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej i ciepła z instalacji OZE
wykorzystujących jako paliwo biomasę wynikające z braku obowiązkowych zapasów
tego surowca
Proponowane w projekcie ustawy przepisy dotyczące energetycznego wykorzystania biomasy
będą neutralne w odniesieniu do scenariusza bazowego (zaniechanie działań legislacyjnych),
z uwagi na fakt, iż obecnie obowiązujące przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy
126
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2604-cz-II
› Pobierz plik
-
2604-cz-I
› Pobierz plik