Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2604
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478
2604-cz-I
-dedykowana
490,0
1050,0
1610,0
2170,0
2730,0
3290,0
biogaz
159,6
364,8
623,2
934,8
1292,0
1702,4
RAZEM
1963,3
4082,1
6264,2
8509,4
10810,3
13174,3
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
11) w przypadku kosztów mechanizmu świadectw pochodzenia jednostkową wartość
wsparcia założono na poziomie średniej ceny prawa majątkowego za okres od 1 stycznia
2012 r. do dnia 30 września 2013 r., tj. 233,1 zł/MWh. W ramach obliczeń, uwzględniono,
iż technologia spalania wielopaliwowego otrzyma 0,5 świadectwa pochodzenia za każdą
wytworzoną 1 MWh. Z uwagi na malejącą ilość świadectw pochodzenia, koszty tego
składnika systemu wsparcia będą malały z ok. 3,1 mld zł w 2015 r. do ok. 1,5 mld zł
w 2020 r. (zgodnie z zaprezentowanymi w poniższej tabeli wyliczeniami);
12) założeniem systemu świadectw pochodzenia jest promocja rozwoju odnawialnych źródeł
energii poprzez formułowanie popytu na świadectwa pochodzenia do oczekiwanego
poziomu/udziału. Następstwem wystąpienia luki pomiędzy podażą a popytem na
świadectwa pochodzenia jest strumień środków kierowanych w postaci opłat zastępczych
na konto NFOŚiGW. Ponieważ w latach 2012 i 2013 doszło do nadpodaży na rynku
świadectw pochodzenia, zobowiązane przedsiębiorstwa energetyczne przekazały do
NFOŚiGW istotnie niższe środki w formie opłat zastępczych. Zgodnie z powyższym
należy mieć na uwadze, iż obowiązujące prawodawstwo nie gwarantuje NFOŚiGW
jakichkolwiek wpływów z tytułu opłat zastępczych. Ponieważ projekt ustawy przewiduje
docelową rezygnację z systemu świadectw pochodzenia, na rzecz bardziej efektywnego
systemu aukcyjnego, nieuzasadnione wydaje się dalsze obciążanie odbiorców końcowych
w formie opłat zastępczych uiszczanych przez przedsiębiorstwa energetyczne. Biorąc pod
uwagę powyższe, zakłada się, iż ilość środków przekazywanych przez przedsiębiorców
z tytułu opłat zastępczych OZE będzie dążyła do zera. Jednocześnie projekt zakłada, iż
koszty uzasadnione uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia
uwzględnia się w kalkulacji cen ustalanych w taryfach przedsiębiorstw realizujących
obowiązki uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, przyjmując, że
każda jednostka energii elektrycznej sprzedawana przez dane przedsiębiorstwo
energetyczne odbiorcom końcowym jest w tej samej wysokości obciążona tymi kosztami.
Kosztami uzasadnionymi uwzględnianymi w taryfach są koszty uzyskania świadectw
pochodzenia, jednakże nie wyższe niż koszty będące iloczynem ilości energii elektrycznej
wynikającej ze świadectw pochodzenia, które przedsiębiorstwo energetyczne planuje
117
przedstawić do umorzenia w pierwszym roku stosowania taryfy [w MWh], oraz
jednostkowej opłaty zastępczej obowiązującej w roku sporządzenia taryfy [w zł/MWh];
Tabela 19. Prognoza kosztu systemu świadectw pochodzenia
Lata
Wyszczególnienie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Wartość świadectwa pochodzenia (dane historyczne za okres
233,1
233,1 233,1 233,1
233,1 233,1
2012–2013) [zł/MWh]
Prognoza ilości świadectw pochodzenia* [GWh]
13367 11966 10565
9165
7764
6363
Prognozowany koszt wsparcia [mln zł]
3116
2790
2463
2136
1810
1483
Prognozowany skumulowany koszt wsparcia* [mln zł]
3116
5906
8369 10505 12315 13798
* Uwzględnia redukcję wartości wsparcia dla technologii spalania wielopaliwowego.
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
13) drugim składnikiem kosztu zoptymalizowanego mechanizmu wsparcia będzie energia
wytwarzana w istniejących instalacjach OZE oraz objęta stałą taryfą wyznaczaną za
pomocą aukcji. Założono, iż koszt wsparcia istniejących instalacji OZE w ramach
mechanizmu aukcji będzie iloczynem ilości energii wytwarzanej w tych instalacjach oraz
90% średniej wartości świadectwa pochodzenia w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do
dnia 30 września 2013 r. Koszt tego składnika wsparcia będzie miał tendencję rosnącą,
z uwagi na zwiększającą się ilość energii wytwarzanej w istniejących instalacjach i objętej
taryfą stałą;
Tabela 20. Prognoza kosztu wsparcia energii elektrycznej objętej mechanizmem aukcji dla istniejących
instalacji OZE
Lata
Wyszczególnienie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Wartość wsparcia określona jako 90% historycznej wartości
świadectwa pochodzenia [zł/MWh]
209,8 209,8 209,8 209,8 209,8 209,8
Prognoza ilości energii elektrycznej
z OZE objętej mechanizmem aukcji dla istniejących instalacji
1902
3304
4705
6107
7509
8911
[GWh]
Prognozowany koszt wsparcia [mln zł]
399
693
987
1281
1575
1870
Prognozowany skumulowany koszt wsparcia [mln zł]
399
1092
2079
3361
4936
6806
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
14) wartość wsparcia dla poszczególnych technologii oraz tzw. współczynnik wykorzystania
mocy będą zgodne z założeniami zawartymi w analizie IEO;
15) cena energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym wyniesie: w roku 2015 –
220 zł/MWh, w roku 2016 – 230 zł/MWh, w roku 2017 – 240 zł/MWh, w roku 2018 –
250 zł/MWh, w roku 2019 – 265 zł/MWh, w roku 2020 – 280 zł/MWh. Tabela 23
prezentuje koszty wsparcia w ramach mechanizmu aukcji dla nowych instalacji
(w oparciu o ww. założenia). Z przedstawionych danych wynika, iż przedmiotowy koszt
będzie kształtować się na poziomie 0,28 mld zł w 2015 r. do 1,09 mld zł w 2020 r.;
118
16) powołanie Operatora Rozliczeń Energii Odnawialnej S.A. nie będzie generowało kosztów
w latach 2016–2020, natomiast w 2015 r. koszt funkcjonowania ww. podmiotu został
określony na 0,274 mln zł, co wynika z konieczności poniesienia nakładów na zakup
sprzętu informatycznego oraz niezbędnego wyposażenia;
17) zakłada się, iż taryfy przydzielane w ramach aukcji będą waloryzowane o wskaźnik
wzrostu cen towarów i usług (inflacja). W tabelach 23 i 24 zaprezentowano szacunki
dotyczące kosztów wsparcia wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł
energii w scenariuszu polegającym na braku waloryzacji przydzielonych taryf o wskaźnik
zmiany cen towarów i usług oraz scenariuszu polegającym na ich waloryzacji.
W wariancie z waloryzacją taryfy założono, iż inwestorzy zredukują swoje oczekiwania
w stosunku do taryfy stałej i obniżą składane oferty o 13,37% w zamian za ustawowy
obowiązek jej waloryzacji o ww. wskaźnik przez okres 15 lat. Należy jednak nadmienić,
iż o ile takie rozwiązanie będzie dużo mniej kosztowne przez okres pierwszych 6 lat
wytwarzania energii, to po tym czasie zwaloryzowana taryfa przekroczy poziom taryfy
stałej, która nie podlegałaby waloryzacji. Oznacza to wyższe koszty dla odbiorców energii
po roku 2020.
Prognozowana wartość obniżki taryfy została wyliczona w następujący sposób:
Przyjęto, iż średnioważony koszt kapitału (WAAC) dla inwestycji OZE wynosi 8%. Aby
osiągnąć wartość bieżącą netto = 1000 zł, wysokość rocznych, stałych zdyskontowanych
przepływów pieniężnych powinna wynosić 116,83 zł. Aby osiągnąć identyczną wartość
bieżącą netto (NPV) przy corocznej waloryzacji zdyskontowanych przepływów
pieniężnych o wskaźnik inflacji, przepływ środków pieniężnych w pierwszym roku
powinien zostać obniżony o 13,37%, tj. do wartości 101,21 zł. Wyliczenia przedstawia
poniższa tabela:
Tabela 21. Sposób wyliczania wysokości obniżki dla wariantu z waloryzacją taryfy przydzielanej
w ramach aukcji
Taryfa
lata
Taryfa stała
waloryzowana
o 2,5 % CPI
1
-116,83 zł
-101,21 zł
2
-116,83 zł
-103,74 zł
3
-116,83 zł
-106,33 zł
4
-116,83 zł
-108,99 zł
5
-116,83 zł
-111,72 zł
6
-116,83 zł
-114,51 zł
7
-116,83 zł
-117,37 zł
8
-116,83 zł
-120,31 zł
9
-116,83 zł
-123,31 zł
10
-116,83 zł
-126,40 zł
119
11
-116,83 zł
-129,56 zł
12
-116,83 zł
-132,80 zł
13
-116,83 zł
-136,12 zł
14
-116,83 zł
-139,52 zł
15
-116,83 zł
-143,01 zł
SUMA
-1 752,44 zł
-1 814,88 zł
WAAC/IRR
8,0000%
8,0002%
NPV
1 000 zł
1 000 zł
Tabela 22. Prognoza kosztu wsparcia energii elektrycznej objętej mechanizmem aukcji dla nowych
instalacji OZE w przypadku przyjęcia scenariusza braku waloryzacji przydzielonych taryf poprzez
wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
Lata
Wyszczególnienie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Prognozowana średnia cena energii elektrycznej
220
230
240
250
265
280
z rynku konkurencyjnego [zł/MWh]
Wyliczona średnia ważona wartość wsparcia dla
energii elektrycznej wytwarzanej w nowych
instalacjach OZE objętych mechanizmem aukcji
362,46
360,70
360,24
359,68
358,26
357,53
[zł/MWh]
Niezbędne wsparcie [zł/MWh]
142,46
130,70
120,24
109,68
93,26
77,53
Prognoza ilości energii elektrycznej objętej
mechanizmem aukcji dla nowych instalacji OZE
1963
2119
2182
2245
2301
2364
[GWh]
Prognozowany koszt wsparcia dla nowych
instalacji OZE [mln zł]
280
277
262
246
215
183
Prognozowany rzeczywisty koszt wsparcia dla
OZE z uwzględnieniem malejącej różnicy
pomiędzy rynkową ceną energii elektrycznej
280
537
759
942
1029
1050
a średnią wartością wsparcie przyznanego
w poprzednich latach [mln zł]
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
Tabela 23. Prognoza kosztu wsparcia energii elektrycznej objętej mechanizmem aukcji dla nowych
instalacji OZE w przypadku przyjęcia scenariusza waloryzacji przydzielonych taryf poprzez wskaźnik
wzrostu cen towarów i usług
Lata
Wyszczególnienie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Prognoza ilości energii elektrycznej objętej
mechanizmem aukcji dla nowych instalacji OZE
1 963
2 119
2 182
2 245
2 301
2 364
[GWh]
Prognozowany rzeczywisty koszt wsparcia dla
OZE z uwzględnieniem malejącej różnicy
pomiędzy rynkową ceną energii elektrycznej a
średnią wartością wsparcie przyznanego
185
355
504
630
676
701
w poprzednich latach oraz z uwzględnieniem
corocznej waloryzacji przydzielanych taryf o
wskaźnik wzrostu cen towarów i usług [mln zł]
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
18) w tabelach 24 i 25 zaprezentowano koszty wynikające z rozdzielenia strumienia wsparcia
na instalacje do 1 MW i powyżej 1 MW (formuła aukcji). W scenariuszu, w którym taryfy
podlegającą corocznej waloryzacji, w roku 2020 występuje sytuacja, gdy energia
120
elektryczna wytwarzana w dużych przemysłowych instalacjach wiatrowych lub
biomasowych jest tańsza od rynkowych cen energii. Taka sytuacja oznacza nie tylko
niższy koszt wsparcia większych instalacji, lecz dodatkowe korzyści wynikające
z zastosowania tzw. taryf różnicowych.
Tabela 24. Różnica w kosztach wsparcia pomiędzy aukcjami dedykowanymi dla jednostek do 1 MW
a alternatywnym ich zastąpieniem przez aukcje dla instalacji pow. 1 MW (z uwzględnieniem najtańszych
technologii – wiatr pow. 500 kW oraz biomasa 10–50 MW), obliczona dla scenariusza braku waloryzacji
przydzielonych taryf poprzez wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
Zwiększone koszty aukcji dedykowanych dla instalacji do 1 MW w porównaniu do kosztów
aukcji pow. 1 MW (w najtańszych technologiach OZE)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Koszty wytwarzania energii
81 787 500 zł 179 841 200 zł 288 974 391 zł 406 744 851 zł 517 853 835 zł
626 881 595 zł
w instalacjach do 1MW
Koszt wytwarzania energii
pochodzącej z instalacji do
1MW w instalacjach
większych niż 1 MW
32 790 000 zł
67 090 820 zł
97 292 339 zł 120 720 901 zł 123 918 009 zł
109 224 801 zł
(koszty energetyki
wiatrowej)
Koszt wytwarzania energii
pochodzącej z instalacji do
1MW w instalacjach
większych niż 1 MW
30 057 500 zł
60 841 590 zł
86 989 741 zł 105 851 169 zł 104 059 649 zł
83 906 307 zł
(koszty energetyki
biomasowej)
Różnica w kosztach
wytwarzania (wytwarzanie
energii w jednostkach do
1 MW – wg założonych
wielkości w porównaniu do 48 997 500 zł 112 750 380 zł 191 682 052 zł 286 023 950 zł 393 935 825 zł 517 656 794 zł
kosztów wytwarzania
w elektrowniach
wiatrowych pow. 50 kW)
Różnica w kosztach
wytwarzania (wytwarzanie
energii w jednostkach do
1 MW – wg założonych
wielkości w porównaniu do 51 730 000 zł 118 999 610 zł 201 984 650 zł 300 893 683 zł 413 794 186 zł 542 975 288 zł
kosztów wytwarzania
w elektrowniach
biomasowych 10–50 MW)
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
121
490,0
1050,0
1610,0
2170,0
2730,0
3290,0
biogaz
159,6
364,8
623,2
934,8
1292,0
1702,4
RAZEM
1963,3
4082,1
6264,2
8509,4
10810,3
13174,3
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
11) w przypadku kosztów mechanizmu świadectw pochodzenia jednostkową wartość
wsparcia założono na poziomie średniej ceny prawa majątkowego za okres od 1 stycznia
2012 r. do dnia 30 września 2013 r., tj. 233,1 zł/MWh. W ramach obliczeń, uwzględniono,
iż technologia spalania wielopaliwowego otrzyma 0,5 świadectwa pochodzenia za każdą
wytworzoną 1 MWh. Z uwagi na malejącą ilość świadectw pochodzenia, koszty tego
składnika systemu wsparcia będą malały z ok. 3,1 mld zł w 2015 r. do ok. 1,5 mld zł
w 2020 r. (zgodnie z zaprezentowanymi w poniższej tabeli wyliczeniami);
12) założeniem systemu świadectw pochodzenia jest promocja rozwoju odnawialnych źródeł
energii poprzez formułowanie popytu na świadectwa pochodzenia do oczekiwanego
poziomu/udziału. Następstwem wystąpienia luki pomiędzy podażą a popytem na
świadectwa pochodzenia jest strumień środków kierowanych w postaci opłat zastępczych
na konto NFOŚiGW. Ponieważ w latach 2012 i 2013 doszło do nadpodaży na rynku
świadectw pochodzenia, zobowiązane przedsiębiorstwa energetyczne przekazały do
NFOŚiGW istotnie niższe środki w formie opłat zastępczych. Zgodnie z powyższym
należy mieć na uwadze, iż obowiązujące prawodawstwo nie gwarantuje NFOŚiGW
jakichkolwiek wpływów z tytułu opłat zastępczych. Ponieważ projekt ustawy przewiduje
docelową rezygnację z systemu świadectw pochodzenia, na rzecz bardziej efektywnego
systemu aukcyjnego, nieuzasadnione wydaje się dalsze obciążanie odbiorców końcowych
w formie opłat zastępczych uiszczanych przez przedsiębiorstwa energetyczne. Biorąc pod
uwagę powyższe, zakłada się, iż ilość środków przekazywanych przez przedsiębiorców
z tytułu opłat zastępczych OZE będzie dążyła do zera. Jednocześnie projekt zakłada, iż
koszty uzasadnione uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia
uwzględnia się w kalkulacji cen ustalanych w taryfach przedsiębiorstw realizujących
obowiązki uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, przyjmując, że
każda jednostka energii elektrycznej sprzedawana przez dane przedsiębiorstwo
energetyczne odbiorcom końcowym jest w tej samej wysokości obciążona tymi kosztami.
Kosztami uzasadnionymi uwzględnianymi w taryfach są koszty uzyskania świadectw
pochodzenia, jednakże nie wyższe niż koszty będące iloczynem ilości energii elektrycznej
wynikającej ze świadectw pochodzenia, które przedsiębiorstwo energetyczne planuje
117
przedstawić do umorzenia w pierwszym roku stosowania taryfy [w MWh], oraz
jednostkowej opłaty zastępczej obowiązującej w roku sporządzenia taryfy [w zł/MWh];
Tabela 19. Prognoza kosztu systemu świadectw pochodzenia
Lata
Wyszczególnienie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Wartość świadectwa pochodzenia (dane historyczne za okres
233,1
233,1 233,1 233,1
233,1 233,1
2012–2013) [zł/MWh]
Prognoza ilości świadectw pochodzenia* [GWh]
13367 11966 10565
9165
7764
6363
Prognozowany koszt wsparcia [mln zł]
3116
2790
2463
2136
1810
1483
Prognozowany skumulowany koszt wsparcia* [mln zł]
3116
5906
8369 10505 12315 13798
* Uwzględnia redukcję wartości wsparcia dla technologii spalania wielopaliwowego.
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
13) drugim składnikiem kosztu zoptymalizowanego mechanizmu wsparcia będzie energia
wytwarzana w istniejących instalacjach OZE oraz objęta stałą taryfą wyznaczaną za
pomocą aukcji. Założono, iż koszt wsparcia istniejących instalacji OZE w ramach
mechanizmu aukcji będzie iloczynem ilości energii wytwarzanej w tych instalacjach oraz
90% średniej wartości świadectwa pochodzenia w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do
dnia 30 września 2013 r. Koszt tego składnika wsparcia będzie miał tendencję rosnącą,
z uwagi na zwiększającą się ilość energii wytwarzanej w istniejących instalacjach i objętej
taryfą stałą;
Tabela 20. Prognoza kosztu wsparcia energii elektrycznej objętej mechanizmem aukcji dla istniejących
instalacji OZE
Lata
Wyszczególnienie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Wartość wsparcia określona jako 90% historycznej wartości
świadectwa pochodzenia [zł/MWh]
209,8 209,8 209,8 209,8 209,8 209,8
Prognoza ilości energii elektrycznej
z OZE objętej mechanizmem aukcji dla istniejących instalacji
1902
3304
4705
6107
7509
8911
[GWh]
Prognozowany koszt wsparcia [mln zł]
399
693
987
1281
1575
1870
Prognozowany skumulowany koszt wsparcia [mln zł]
399
1092
2079
3361
4936
6806
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
14) wartość wsparcia dla poszczególnych technologii oraz tzw. współczynnik wykorzystania
mocy będą zgodne z założeniami zawartymi w analizie IEO;
15) cena energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym wyniesie: w roku 2015 –
220 zł/MWh, w roku 2016 – 230 zł/MWh, w roku 2017 – 240 zł/MWh, w roku 2018 –
250 zł/MWh, w roku 2019 – 265 zł/MWh, w roku 2020 – 280 zł/MWh. Tabela 23
prezentuje koszty wsparcia w ramach mechanizmu aukcji dla nowych instalacji
(w oparciu o ww. założenia). Z przedstawionych danych wynika, iż przedmiotowy koszt
będzie kształtować się na poziomie 0,28 mld zł w 2015 r. do 1,09 mld zł w 2020 r.;
118
16) powołanie Operatora Rozliczeń Energii Odnawialnej S.A. nie będzie generowało kosztów
w latach 2016–2020, natomiast w 2015 r. koszt funkcjonowania ww. podmiotu został
określony na 0,274 mln zł, co wynika z konieczności poniesienia nakładów na zakup
sprzętu informatycznego oraz niezbędnego wyposażenia;
17) zakłada się, iż taryfy przydzielane w ramach aukcji będą waloryzowane o wskaźnik
wzrostu cen towarów i usług (inflacja). W tabelach 23 i 24 zaprezentowano szacunki
dotyczące kosztów wsparcia wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł
energii w scenariuszu polegającym na braku waloryzacji przydzielonych taryf o wskaźnik
zmiany cen towarów i usług oraz scenariuszu polegającym na ich waloryzacji.
W wariancie z waloryzacją taryfy założono, iż inwestorzy zredukują swoje oczekiwania
w stosunku do taryfy stałej i obniżą składane oferty o 13,37% w zamian za ustawowy
obowiązek jej waloryzacji o ww. wskaźnik przez okres 15 lat. Należy jednak nadmienić,
iż o ile takie rozwiązanie będzie dużo mniej kosztowne przez okres pierwszych 6 lat
wytwarzania energii, to po tym czasie zwaloryzowana taryfa przekroczy poziom taryfy
stałej, która nie podlegałaby waloryzacji. Oznacza to wyższe koszty dla odbiorców energii
po roku 2020.
Prognozowana wartość obniżki taryfy została wyliczona w następujący sposób:
Przyjęto, iż średnioważony koszt kapitału (WAAC) dla inwestycji OZE wynosi 8%. Aby
osiągnąć wartość bieżącą netto = 1000 zł, wysokość rocznych, stałych zdyskontowanych
przepływów pieniężnych powinna wynosić 116,83 zł. Aby osiągnąć identyczną wartość
bieżącą netto (NPV) przy corocznej waloryzacji zdyskontowanych przepływów
pieniężnych o wskaźnik inflacji, przepływ środków pieniężnych w pierwszym roku
powinien zostać obniżony o 13,37%, tj. do wartości 101,21 zł. Wyliczenia przedstawia
poniższa tabela:
Tabela 21. Sposób wyliczania wysokości obniżki dla wariantu z waloryzacją taryfy przydzielanej
w ramach aukcji
Taryfa
lata
Taryfa stała
waloryzowana
o 2,5 % CPI
1
-116,83 zł
-101,21 zł
2
-116,83 zł
-103,74 zł
3
-116,83 zł
-106,33 zł
4
-116,83 zł
-108,99 zł
5
-116,83 zł
-111,72 zł
6
-116,83 zł
-114,51 zł
7
-116,83 zł
-117,37 zł
8
-116,83 zł
-120,31 zł
9
-116,83 zł
-123,31 zł
10
-116,83 zł
-126,40 zł
119
11
-116,83 zł
-129,56 zł
12
-116,83 zł
-132,80 zł
13
-116,83 zł
-136,12 zł
14
-116,83 zł
-139,52 zł
15
-116,83 zł
-143,01 zł
SUMA
-1 752,44 zł
-1 814,88 zł
WAAC/IRR
8,0000%
8,0002%
NPV
1 000 zł
1 000 zł
Tabela 22. Prognoza kosztu wsparcia energii elektrycznej objętej mechanizmem aukcji dla nowych
instalacji OZE w przypadku przyjęcia scenariusza braku waloryzacji przydzielonych taryf poprzez
wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
Lata
Wyszczególnienie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Prognozowana średnia cena energii elektrycznej
220
230
240
250
265
280
z rynku konkurencyjnego [zł/MWh]
Wyliczona średnia ważona wartość wsparcia dla
energii elektrycznej wytwarzanej w nowych
instalacjach OZE objętych mechanizmem aukcji
362,46
360,70
360,24
359,68
358,26
357,53
[zł/MWh]
Niezbędne wsparcie [zł/MWh]
142,46
130,70
120,24
109,68
93,26
77,53
Prognoza ilości energii elektrycznej objętej
mechanizmem aukcji dla nowych instalacji OZE
1963
2119
2182
2245
2301
2364
[GWh]
Prognozowany koszt wsparcia dla nowych
instalacji OZE [mln zł]
280
277
262
246
215
183
Prognozowany rzeczywisty koszt wsparcia dla
OZE z uwzględnieniem malejącej różnicy
pomiędzy rynkową ceną energii elektrycznej
280
537
759
942
1029
1050
a średnią wartością wsparcie przyznanego
w poprzednich latach [mln zł]
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
Tabela 23. Prognoza kosztu wsparcia energii elektrycznej objętej mechanizmem aukcji dla nowych
instalacji OZE w przypadku przyjęcia scenariusza waloryzacji przydzielonych taryf poprzez wskaźnik
wzrostu cen towarów i usług
Lata
Wyszczególnienie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Prognoza ilości energii elektrycznej objętej
mechanizmem aukcji dla nowych instalacji OZE
1 963
2 119
2 182
2 245
2 301
2 364
[GWh]
Prognozowany rzeczywisty koszt wsparcia dla
OZE z uwzględnieniem malejącej różnicy
pomiędzy rynkową ceną energii elektrycznej a
średnią wartością wsparcie przyznanego
185
355
504
630
676
701
w poprzednich latach oraz z uwzględnieniem
corocznej waloryzacji przydzielanych taryf o
wskaźnik wzrostu cen towarów i usług [mln zł]
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
18) w tabelach 24 i 25 zaprezentowano koszty wynikające z rozdzielenia strumienia wsparcia
na instalacje do 1 MW i powyżej 1 MW (formuła aukcji). W scenariuszu, w którym taryfy
podlegającą corocznej waloryzacji, w roku 2020 występuje sytuacja, gdy energia
120
elektryczna wytwarzana w dużych przemysłowych instalacjach wiatrowych lub
biomasowych jest tańsza od rynkowych cen energii. Taka sytuacja oznacza nie tylko
niższy koszt wsparcia większych instalacji, lecz dodatkowe korzyści wynikające
z zastosowania tzw. taryf różnicowych.
Tabela 24. Różnica w kosztach wsparcia pomiędzy aukcjami dedykowanymi dla jednostek do 1 MW
a alternatywnym ich zastąpieniem przez aukcje dla instalacji pow. 1 MW (z uwzględnieniem najtańszych
technologii – wiatr pow. 500 kW oraz biomasa 10–50 MW), obliczona dla scenariusza braku waloryzacji
przydzielonych taryf poprzez wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
Zwiększone koszty aukcji dedykowanych dla instalacji do 1 MW w porównaniu do kosztów
aukcji pow. 1 MW (w najtańszych technologiach OZE)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Koszty wytwarzania energii
81 787 500 zł 179 841 200 zł 288 974 391 zł 406 744 851 zł 517 853 835 zł
626 881 595 zł
w instalacjach do 1MW
Koszt wytwarzania energii
pochodzącej z instalacji do
1MW w instalacjach
większych niż 1 MW
32 790 000 zł
67 090 820 zł
97 292 339 zł 120 720 901 zł 123 918 009 zł
109 224 801 zł
(koszty energetyki
wiatrowej)
Koszt wytwarzania energii
pochodzącej z instalacji do
1MW w instalacjach
większych niż 1 MW
30 057 500 zł
60 841 590 zł
86 989 741 zł 105 851 169 zł 104 059 649 zł
83 906 307 zł
(koszty energetyki
biomasowej)
Różnica w kosztach
wytwarzania (wytwarzanie
energii w jednostkach do
1 MW – wg założonych
wielkości w porównaniu do 48 997 500 zł 112 750 380 zł 191 682 052 zł 286 023 950 zł 393 935 825 zł 517 656 794 zł
kosztów wytwarzania
w elektrowniach
wiatrowych pow. 50 kW)
Różnica w kosztach
wytwarzania (wytwarzanie
energii w jednostkach do
1 MW – wg założonych
wielkości w porównaniu do 51 730 000 zł 118 999 610 zł 201 984 650 zł 300 893 683 zł 413 794 186 zł 542 975 288 zł
kosztów wytwarzania
w elektrowniach
biomasowych 10–50 MW)
Źródło: Opracowanie Ministerstwa Gospodarki na podstawie założeń
121
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2604-cz-II
› Pobierz plik
-
2604-cz-I
› Pobierz plik