eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2604
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478

2604-cz-I

a) nabycie lub montaż mikroinstalacji lub małych instalacji w rozumieniu ustawy
o odnawialnych źródłach energii,
b) nabycie stacji redukcyjno-gazowych umożliwiających przyłączenie instalacji
odnawialnego źródła energii służących do wytwarzania biogazu rolniczego;
4) rozwoju produkcji instalacji odnawialnego źródła energii na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
5) innych działań związanych z instalacjami odnawialnego źródła energii lub
wytwarzaniem energii z tych źródeł, w szczególności na:
a) promowanie wytwarzania energii elektrycznej w instalacjach odnawialnego
źródła energii lub wykorzystywania energii wytwarzanej w tych instalacjach,
b) opracowywanie lub wdrażanie nowych technik lub technologii wytwarzania
energii elektrycznej w instalacjach odnawialnego źródła energii lub
wykorzystywania energii wytwarzanej w tych instalacjach.
W ocenie projektodawcy, proponowane rozwiązania w sposób znaczący przyczyniać się
będą do rozwoju energetyki odnawialnej, w szczególności powstawaniu rozproszonych
mikro, małych instalacji oraz instalacji OZE o niewielkiej mocy cieplnej.
Rozwiązania zawarte w projekcie zmian ustawy – Prawo ochrony środowiska stanowić
będą także rozwiązania, które sprzyjać będą prowadzeniu działalności gospodarczej,
w szczególności dzięki możliwości pozyskania tańszego kapitału przez przedsiębiorców
zainteresowanych nowymi inwestycjami w sektorze energetyki odnawialnej, w tym
także przez prosumentów na zakup mikroinstalacji wykorzystywanych do wytwarzania
energii na potrzeby własne.
W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
wprowadza się zmiany mające na celu dostosowanie przepisów ustawy
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych do rozwiązań zaproponowanych w projekcie
ustawy o odnawialnych źródłach energii, w szczególności związanych ze zmianą siatki
pojęciowej oraz definicji odnawialnego źródła energii, tj. art. 2 pkt 21 projektu ustawy
o odnawialnych źródłach energii.

6. Najważniejsze przepisy przejściowe i końcowe (rozdział 11 i 12)
Zgodnie z art. 177 świadectwa pochodzenia i świadectwa pochodzenia biogazu
rolniczego wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność.
77
Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, dotyczących świadectw pochodzenia z kogeneracji, stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Koncesje na wytwarzanie energii elektrycznej udzielone przez Prezesa URE
wytwórcom energii elektrycznej w mikroinstalcji przed dniem wejścia w życie projektu
ustawy wygasają z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Postępowania o udzielenie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej wytwórcom
energii elektrycznej w mikroinstalcji wszczęte i niezakończone do dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy umarza się.
Wytwórców energii elektrycznej w małej instalacji, którzy w dniu wejścia w życie
niniejszej ustawy posiadają ważne koncesje na wykonywanie działalności gospodarczej
w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, dla której
przepisy ustawy zmienianej w art. 170 nie przewidują obowiązku uzyskania koncesji,
wpisuje się z urzędu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 7
ustawy, zgodnie z zakresem koncesji.
Wnioski o udzielenie koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie
wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w małej instalacji lub
wyłącznie z biopłynów, dla której przepisy ustawy zmienianej w art. 170 nie przewidują
obowiązku uzyskania koncesji, z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stają się
wnioskami o wpis do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa odpowiednio
w art. 7 i art. 35 ustawy.
Natomiast z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy rejestr działalności regulowanej,
o którym mowa w art. 9p ust. 1 ustawy zmienianej w art. 170 w brzmieniu
dotychczasowym, staje się rejestrem działalności regulowanej, o którym mowa
w art. 23 ustawy.
Podmioty wpisane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy do rejestru
działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9p ust. 1 ustawy zmienianej w art. 170
w brzmieniu dotychczasowym, z wyłączeniem podmiotów wykonujących działalność
gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła z biogazu
rolniczego w mikroinstalacji, dla których niniejsza ustawa nie przewiduje obowiązku
wpisu do rejestru działalności regulowanej, uznaje się za wpisane do rejestru, o którym
mowa w art. 23 ustawy.
78
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie:
1) art. 9a ust. 9 i art. 9a ust. 11 ustawy – Prawo energetyczne, zachowują moc do
dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 61
i art. 62, nie dłużej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia wejścia w życie
ustawy o odnawialnych źródłach energii;
2) art. 9a ust. 10 ustawy – Prawo energetyczne, zachowują moc do dnia wejścia
w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 9a ust. 18 tej
ustawy w brzmieniu nadanym ustawą o odnawialnych źródłach energii, nie dłużej
jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanej
ustawy;
3) art. 20v i art. 20za ustawy – Prawo energetyczne zachowują moc do dnia wejścia
w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 144 i art. 149, nie
dłużej jednak niż przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy
o odnawialnych źródłach energii.
Na podstawie art. 197 Rada Ministrów dokonuje przeglądu funkcjonowania
mechanizmów i instrumentów wspierających wytwarzanie energii elektrycznej lub
ciepła z odnawialnych źródeł energii oraz z wytwarzania biogazu rolniczego
w instalacjach odnawialnego źródła energii lub instalacji termicznego przekształcania
odpadów po wejściu w życie niniejszej ustawy i przedkłada Sejmowi informację
o skutkach jej obowiązywania wraz z propozycjami zmian nie rzadziej niż co 3 lata.
Pierwszego przeglądu funkcjonowania mechanizmów i instrumentów wspierających
wytwarzanie energii elektrycznej lub ciepła z odnawialnych źródeł energii oraz
z biogazu rolniczego w instalacjach odnawialnego źródła energii po wejściu w życie
niniejszej ustawy i przedłożenia Sejmowi informacji o skutkach jej obowiązywania
wraz z propozycjami zmian Rada Ministrów dokona nie później niż do dnia 31 grudnia
2017 r.
Zgodnie z art. 201 projektowana ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) rozdziału 4,
2) art. 169,
3) art. 170 pkt 5, 7–9, 10 w zakresie uchylanego art. 9o pkt 12 w zakresie uchylanego
art. 9v i uchylanego art. 9x w zakresie, w jakim odsyła do stosowania art. 9v,
pkt 19, 20 i 27,
79
4) art. 173 pkt 1 lit. a
– które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

7. Stanowisko Ministerstwa Gospodarki w sprawie notyfikacji Komisji
Europejskiej schematu zoptymalizowanych mechanizmów wsparcia OZE
Minister Gospodarki przychyla się do stanowiska prezentowanego przez Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, iż wejście w życie przepisów projektu
ustawy wymaga zapewnienia zgodności wsparcia przewidzianego w projekcie
z przepisami o pomocy publicznej, w szczególności z wytycznymi Komisji Europejskiej
w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i energetykę 2014–2020.
Wdrażane w ramach ustawy mechanizmy wsparcia, zostaną poddane procedurze
zgłoszenia Komisji Europejskiej w trybie przewidzianym w art. 3 ust. 1 rozporządzenia
Komisji uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym
w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, przez co będą one zwolnione z notyfikacji
Komisji Europejskiej w trybie art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej. Do zgłoszenia zostanie dołączony plan ewaluacji zdefiniowany w art. 2
ust. 16 rozporządzenia Komisji, który jest wymagany w związku z art. 1 ust. 2 lit. a ww.
rozporządzenia.
Opisana procedura działania usunie ryzyko związane z ewentualnymi zarzutami
zakłócania konkurencyjności oraz braku notyfikacji programu pomocowego Komisji
Europejskiej w zakresie zgodności wypracowanych mechanizmów wsparcia ze
wspólnym rynkiem UE.
Jakkolwiek wskazane w projekcie ustawy mechanizmy nie prowadzą do
bezpośredniego uszczuplenia środków publicznych, zostaną one poddane procedurze
notyfikacji, na podstawie której zostanie stwierdzone, czy wprowadzany schemat
zoptymalizowanych mechanizmów wsparcia OZE stanowi pomoc publiczną, a jeżeli
tak, czy jest ona zgodna ze wspólnym rynkiem UE. Działanie to usunie ryzyko
związane z ewentualnymi zarzutami zakłócania konkurencyjności oraz braku
notyfikacji programu pomocowego Komisji Europejskiej w zakresie zgodności
wypracowanych mechanizmów wsparcia ze wspólnym rynkiem UE.
Jednym z założeń projektu jest ograniczenie spalania w instalacjach wytwarzających
energię z odnawialnych źródeł energii drewna pełnowartościowego i zboża
80
pełnowartościowego. Instalacje je wykorzystujące nie będą mogły uczestniczyć
w aukcjach i uzyskiwać świadectw pochodzenia. Ograniczenie to jest uzasadnione
przeważającymi względami interesu publicznego – ochrony środowiska. W opinii
projektodawcy do celów energetycznych powinny być wykorzystywane przede
wszystkim wszelkiego rodzaju biodegradowalne odpady i pozostałości produkcyjne,
w tym również z szeroko rozumianego przemysłu drzewnego, jak również dedykowane
uprawy energetyczne, będące w istocie biomasą wykorzystywaną na cele energetyczne.
Umożliwienie wykorzystywania drewna pełnowartościowego do wytwarzania energii
jedynie w instalacjach biogazu rolniczego (a nie wszystkich instalacjach służących do
wytwarzania biogazu) wynika z faktu, iż projektodawca nie przewiduje zaliczenia do
energii ze źródeł odnawialnych także energii elektrycznej lub ciepła wytworzonego
z drewna pełnowartościowego w instalacjach zgazowania biomasy, w których tak
powstały biogaz trafia jako paliwo do dużych instalacji energetycznych.
Proponowane rozwiązania nie mają również wpływu na kształtowanie cen na rynku
zbóż i tym samym na rynku wyrobów zbożowych. Szacuje się, że udział kosztu ziarna
zbóż, jako surowca w cenach produktów spożywczych nie przekracza 14% i różni się w
zależności od charakteru danego wyrobu. Obserwuje się również systematyczny spadek
tego udziału na skutek pojawiania się na rynku produktów wysoko przetworzonych oraz
zawierających w swym składzie coraz więcej innych dodatków niż zboża.
Jednocześnie projekt formalnie umożliwia – poprzez udział w aukcjach i uzyskiwanie
świadectw pochodzenia – uczestniczenie w systemie wspierania wytwarzania energii
z OZE, instalacjom służącym do wytwarzania energii elektrycznej z biogazu rolniczego.
Rozwiązanie to uwzględnia okoliczność, że w praktyce wytwórcy biogazu rolniczego
nie wykorzystują w swoich instalacjach do wytwarzania energii elektrycznej drewna
pełnowartościowego (z uwagi na ograniczenia technologiczne – drewno nie jest
optymalnym substratem z punktu widzenia produktywności biogazu – i wysokie koszty
pozyskania substratu uniemożliwiające uzyskanie rentowności) ani zboża
pełnowartościowego (z uwagi na wysokie koszty jego pozyskania). Powyższe
rozwiązanie nie stanowi zachęty wykorzystywania tych surowców do wytwarzania
biogazu. Jego celem jest jedynie uproszczenie wymagań administracyjnych wobec
wytwórców biogazu rolniczego. Instalacje wykorzystujące do wytwarzania energii
elektrycznej biogaz rolniczy charakteryzują się niewielką mocą, bazują na najtańszych
81
strony : 1 ... 30 ... 36 . [ 37 ] . 38 ... 50 ... 81

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: