eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym

projekt dotyczy podwyższenia opłaty paliwowej w celu zapewnienia dodatkowych wpływów Funduszu Kolejowego; równocześnie zaproponowano obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych oraz przyjęto rozwiązanie polegające na corocznym transferze środków z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego w wysokości 400 mln zł w latach 2015-2019

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2494
  • Data wpłynięcia: 2014-06-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2014-10-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1559

2494


Druk nr 2494


Warszawa, 11 czerwca 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-46-14




Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym, ustawy o Funduszu
Kolejowym oraz ustawy o podatku
akcyzowym
z projektami aktów wykonawczych.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Finansów.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym,
ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym
Art. 1. W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931, z późn. zm.)) wprowadza się
następujące zmiany:
1)
w art. 37i:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego
i Funduszu Kolejowego, o którym mowa w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r.
o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61, z późn. zm.), z tym że
kwota stanowiąca 80% opłaty paliwowej stanowi przychód Krajowego Funduszu
Drogowego, a kwota stanowiąca 20% tej opłaty – przychód Funduszu Kolejowego,
z zastrzeżeniem ust. 2–3b.”,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W latach 2010–2014 przychód Funduszu Kolejowego stanowi kwota,
o której mowa w ust. 1, powiększona corocznie o kwotę 100 mln zł, o którą
pomniejsza się przychód z opłaty paliwowej Krajowego Funduszu Drogowego
w danym roku.”,
c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
„3a. W 2015 r. przychód Funduszu Kolejowego stanowi kwota, o której
mowa w ust. 1, powiększona o kwotę 500 mln zł, o którą pomniejsza się przychód
z opłaty paliwowej Krajowego Funduszu Drogowego w tym roku.
3b. W latach 2016–2019 przychód Funduszu Kolejowego stanowi kwota,
o której mowa w ust. 1, powiększona corocznie o kwotę 400 mln zł, o którą

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 oraz z 2013 r.
poz. 433, 843, 1543 i 1646.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 115, poz. 966, z 2010 r. Nr 108,
poz. 686 i Nr 247, poz. 1651, z 2011 r. Nr 187, poz. 1113 oraz z 2013 r. poz. 1646.
– 2 –
pomniejsza się przychód z opłaty paliwowej Krajowego Funduszu Drogowego
w danym roku.”,
d)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Sposób i terminy przekazania kwoty 500 mln zł, o której mowa w ust. 3a,
oraz kwoty 400 mln zł, o której mowa w ust. 3b, zostaną określone w umowie,
o której mowa w art. 12 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu
Kolejowym.”;
2)
w art. 37k po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Opłata paliwowa podlega zabezpieczeniu zabezpieczeniem akcyzowym na
zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U.
z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.)), w celu zagwarantowania wykonania
powstałego albo mogącego powstać obowiązku jej zapłaty.”;
3)
w art. 37m:
a)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W latach 2015–2019 stawki opłaty paliwowej, o których mowa w ust. 1,
obliczone z uwzględnieniem zasady, o której mowa w ust. 2, są podwyższone
odpowiednio o 25,00 zł za 1000 l albo o 25,00 zł za 1000 kg. Kwota 25,00 zł nie
podlega podwyższeniu zgodnie z ust. 2.”,
b)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Minister właściwy do spraw transportu ogłaszając, zgodnie z ust. 4, stawki
opłaty paliwowej na lata 2015–2019, uwzględnia kwotę 25,00 zł, o której mowa
w ust. 3a.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2006 r.
Nr 12, poz. 61, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 5:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W latach 2010–2014 środki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powiększa się
corocznie o kwotę 100 mln zł, przekazywaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego
z bieżących wpływów z opłaty paliwowej.”,

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 120, poz. 690,
Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1208, Nr 232, poz. 1378 i Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 1342 i 1456 oraz
z 2013 r. poz. 939, 1231 i 1645.
4) Patrz odnośnik nr 2.
– 3 –
b)
dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. W 2015 r. środki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powiększa się o kwotę
500 mln zł, przekazywaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego z bieżących
wpływów z opłaty paliwowej.
5. W latach 2016–2019 środki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powiększa się
corocznie o kwotę 400 mln zł, przekazywaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego
z bieżących wpływów z opłaty paliwowej.”;
2)
w art. 5a dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Sposób i terminy przekazywania kwoty 500 mln zł, o której mowa w art. 5
ust. 4, oraz kwoty 400 mln zł, o której mowa w art. 5 ust. 5, zostaną określone
w umowie, o której mowa w art. 12.”.
Art. 3. W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r.
Nr 108, poz. 626, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 14 ust. 5b otrzymuje brzmienie:
„5b. W przypadku gdy zobowiązanie podatkowe lub obowiązek zapłaty opłaty
paliwowej, o której mowa w art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r.
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r.
poz. 931, z późn. zm.)), zwanej dalej „opłatą paliwową”, wygasa na skutek zapłaty tego
zobowiązania podatkowego lub tej opłaty paliwowej, organem właściwym do
odnotowania zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia jest naczelnik urzędu
celnego, któremu podatnik składa deklarację podatkową.”;
2)
w art. 28 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Właściwy naczelnik urzędu celnego zabezpiecza kwotę akcyzy oraz kwotę
opłaty paliwowej, jeżeli nie zostały one zapłacone, w przypadkach i trybie stosowanym
przy zabezpieczaniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego,
z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób akcyzowy został objęty procedurą zawieszenia
poboru akcyzy i zostało złożone zabezpieczenie akcyzowe.”;

5) Patrz odnośnik nr 3.
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951, z 2013 r.
poz. 433, 843, 1543 i 1646 oraz z 2014 r. poz. ...
– 4 –
3)
w art. 41a:
a)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Z chwilą zweryfikowania projektu e-AD, przed przesłaniem e-AD zgodnie
z art. 41b ust. 1, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia
generalnego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy oraz opłaty paliwowej,
wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych, albo
następuje automatyczne odnotowanie objęcia wyrobów akcyzowych
zabezpieczeniem ryczałtowym.”,
b)
w ust. 7 pkt 1–3 otrzymują brzmienie:
„1) przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego wraz z dokumentem,
o którym mowa w ust. 3 pkt 2, kopię dokumentu potwierdzającego złożenie
zabezpieczenia akcyzowego, którym zostanie objęte zobowiązanie podatkowe
albo zobowiązanie podatkowe oraz opłata paliwowa, dotyczące
przemieszczanych wyrobów;
2)
złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie w sprawie
zabezpieczenia akcyzowego, którym zostanie objęte zobowiązanie podatkowe
albo zobowiązanie podatkowe oraz opłata paliwowa, dotyczące
przemieszczanych wyrobów, o terminie ważności i kwocie wolnej
zabezpieczenia generalnego lub o wysokości i terminie ważności
zabezpieczenia ryczałtowego;
3)
złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie przewoźnika
lub spedytora, który złożył zabezpieczenie generalne, albo podmiotu
odbierającego, o wyrażeniu zgody na objęcie zobowiązania podatkowego
podmiotu wysyłającego albo zobowiązania podatkowego podmiotu
wysyłającego oraz opłaty paliwowej, do której zapłaty może być on
obowiązany, ich zabezpieczeniem akcyzowym – w przypadkach, o których
mowa w art. 63 ust. 3 pkt 1 i ust. 4.”;
4)
w art. 41e ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. W przypadku braku raportu odbioru albo gdy raport odbioru potwierdza
dostarczenie tylko części przemieszczanych wyrobów akcyzowych do podmiotu
odbierającego, odnotowanie zwolnienia:
1)
zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, jest dokonywane
w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: