eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym

projekt dotyczy wprowadzenia ułatwień dla rolników prowadzących produkcje ekologiczną, upoważnionych jednostek certyfikujących oraz organów administracji publicznej odpowiedzialnych za ten sektor rolnictwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2492
  • Data wpłynięcia: 2014-06-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 55

2492

2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom lub
organom Unii Europejskiej stosownie do § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Podmioty prowadzące działalność lobbingową nie zgłosiły zainteresowania pracami nad
projektem w trybie przewidzianym ustawą o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa.
Projekt ustawy znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.



















8

Data sporządzenia
Nazwa projektu

Projekt ustawy o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:


inne
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac UD148
lub Podsekretarza Stanu

Pani Zofia Szalczyk, Podsekretarz Stanu

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
telefon: (22) 623 1052
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Doświadczenia zebrane podczas funkcjonowania obecnego systemu nadzoru nad rolnictwem ekologicznym wskazują na
potrzebę wprowadzenia zmian mających na celu zmniejszenie obciążeń dla rolników oraz administracji i ujednolicenia
systemu raportowania przez jednostki certyfikujące. Ponadto projektowane zmiany wynikają z konieczności
transponowania wymogów rozporządzenia wykonawczego Komisji UE nr 392/2013 z dnia 29 kwietnia 2013 r.
zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 889/2008 w odniesieniu do systemu kontroli produkcji ekologicznej do polskiego
porządku prawnego oraz usprawnienie systemu nadzoru nad produkcją ekologiczną, w tym zrealizowanie zalecenia
poaudytowego Food and Veterinary Office Komisji Europejskiej dla Polski.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
1. Wprowadzenie uproszczeń związanych z przekazywaniem przez jednostki certyfikujące Głównemu Inspektorowi
Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych danych dotyczących kontrolowanych producentów oraz
ujednolicenie systemu raportowania – zmniejszenie obciążeń administracyjnych oraz poprawa jakości systemu nadzoru
nad produkcją ekologiczną.
2. Doprecyzowanie obowiązków Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w zakresie sprawowania
kontroli nad producentami ekologicznymi – zmniejszenie obciążeń administracyjnych.
3. Wprowadzenie mechanizmu przekazywania przez jednostki certyfikujące informacji o producencie ekologicznym
przechodzącym pod kontrolę innej jednostki – wdrożenie postanowień rozporządzenia wykonawczego Komisji
Europejskiej nr 392/2013.
4. Wprowadzenie dla Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych możliwości wstrzymania
naboru nowych zgłoszeń działalności w rolnictwie ekologicznym – poprawa jakości sprawowanego przez Inspekcję
nadzoru nad produkcją ekologiczną.
5. Wprowadzenie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw rolnictwa do wydania rozporządzenia mającego na
celu ustanowienie generalnego pozwolenia na zastosowanie niektórych odstępstw od warunków produkcji ekologicznej
– zmniejszenie obciążeń administracyjnych.
6. Wprowadzenie dostępu do danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dla Głównego Inspektora
Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz upoważnionych jednostek certyfikujących
– poprawa jakości danych przekazywanych przez jednostki certyfikujące właściwym organom, usprawnienie nadzoru
nad producentami ekologicznymi.
7. Uproszczenie egzaminów na inspektora rolnictwa ekologicznego – zmniejszenie obciążeń administracyjnych.
8. Realizacja zaleceń z kontroli Biura ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej – wprowadzenie systemu
laboratoriów urzędowych i referencyjnych dla rolnictwa i produkcji ekologicznej.
9. Zmiany o charakterze technicznym i porządkującym – wprowadzenie do ustawy nazewnictwa zgodnego ze
sprostowaniem do rozporządzenia Rady WE nr 834/2007.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
W zakresie stosowania odstępstw od zasad produkcji ekologicznej, część państw członkowskich Unii Europejskiej
(Hiszpania, Francja) wydaje pozwolenia na ich zastosowanie horyzontalnie szerokiej grupie producentów gospodarujących
w danym regionie.
W odniesieniu do pozostałych propozycji zmian, rozwiązania przyjęte w ich zakresie są zależne od systemów nadzoru
w rolnictwie ekologicznym, przyjętych w poszczególnych państwach Unii Europejskiej.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
(dodaj/usuń) rolnicy
ok. 26 tys.
Dane Inspekcji Jakości
Usunięty zostanie wymóg
Handlowej Artykułów Rolno-
corocznego występowania
-Spożywczych
o pozwolenia na zastosowanie
odstępstw od zasad produkcji
ekologicznej.
9

(dodaj/usuń) przetwórcy
ok. 300
Dane Inspekcji Jakości

Handlowej Artykułów Rolno-
-Spożywczych
(dodaj/usuń) jednostki
9
Dane Ministerstwa Rolnictwa
Zmniejszy się liczba danych
certyfikujące w rolnictwie
i Rozwoju Wsi
przekazywanych do urzędu
ekologicznym
nadzoru.
Jednostki otrzymają źródło
danych pomagających
w kontroli producentów.
Agencja Restrukturyzacji


Poprawi się jakość danych
i Modernizacji Rolnictwa
otrzymywanych od jednostek
certyfikujących.
Inspekcja Jakości


Dane niemające wpływu na
Handlowej Artykułów
jakość nadzoru nie będą już
Rolno-Spożywczych
przekazywane do Inspekcji.

Zmniejszy się liczba wniosków
o pozwolenia na zastosowanie
odstępstw od zasad produkcji.

Inspekcja otrzyma
bezpośrednie źródło do
weryfikacji danych
o producentach ekologicznych.
Ministerstwo Rolnictwa


Ministerstwo przestanie
i Rozwoju Wsi
otrzymywać dane zbędne do
wykonywania swoich zadań
w zakresie nadzoru nad
produkcją ekologiczną.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt założeń, na podstawie których opracowano przedmiotowy projekt ustawy, został zamieszczony w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Rządowego Centrum Legislacji. Założenia były
konsultowane na forum Rady Rolnictwa Ekologicznego, organu opiniodawczo-doradczego Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi, w skład którego wchodzą przedstawiciele m.in. jednostek certyfikujących oraz producentów i przetwórców
ekologicznych. Rada Rolnictwa Ekologicznego pozytywnie odniosła się do projektowanych zmian, w szczególności
w zakresie egzaminu na inspektora rolnictwa ekologicznego oraz systemu udzielania pozwoleń na stosowanie odstępstw od
wymogów produkcji ekologicznej.
W toku prac nad projektem założeń uwagi zgłosiła Lubuska Izba Rolnicza oraz jednostki certyfikujące AgroBioTest,
Biocert Małopolska, Bioekspert, Centrum Jakości AgroEko, COBICO, SGS Polska oraz TUV Rheinland.
Pierwsza ze złożonych uwag dotyczyła dostępu do danych o producentach rolnych, zgromadzonych w bazie danych
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Uwaga została uwzględniona.
Druga uwaga dotyczyła uproszczenia zgłoszenia działalności w rolnictwie ekologicznym. W związku z tym, że zgłoszenie
opracowane jest przez Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych na podstawie wymagań
prawa Unii Europejskiej dotyczących rolnictwa ekologicznego, nie dotyczy ona zakresu projektowanej ustawy.
Trzecia uwaga dotyczyła przełożenia terminu składania wykazów producentów którzy spełnili wymagania w rolnictwie
ekologicznym na potrzeby udzielania wsparcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, z października na
grudzień. Uwaga ta została uwzględniona, lecz z uwagi na terminy wypłat wsparcia dla producentów ekologicznych, termin
z października uległ przesunięciu na listopad. Do grudnia jednostki certyfikujące będą mogły uzupełniać przekazane dane.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












10

pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)













Źródła finansowania


Dodatkowe informacje,
Wdrożenie projektowanych zmian w systemie nadzoru nad produkcją ekologiczną ma zmniejszyć
w tym wskazanie
zależność między liczbą producentów a wymaganymi do ich kontroli nakładami finansowymi.
źródeł danych
Zakładany 20% roczny wzrost liczby producentów, przy zmniejszeniu obciążeń w zakresie
i przyjętych do obliczeń egzaminu na inspektora rolnictwa ekologicznego oraz stosowania derogacji od zasad produkcji
założeń
ekologicznej, nie będzie miał wpływu na finanse jednostek publicznych, w tym budżet państwa,
oraz pozostawi jakość nadzoru nad systemem na obecnym poziomie.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z …… r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Projektowana
regulacja
zmniejszy
obciążenia
administracyjne
związane
źródeł danych
z prowadzeniem produkcji ekologicznej oraz przyspieszy i usprawni działanie systemu nadzoru
i przyjętych do obliczeń w tym zakresie.
założeń


8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

11

Komentarz:




9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Omówienie wpływu




11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Maksymalnie dwa lata od dnia wejścia projektowanych rozwiązań w życie.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu nastąpi 5 lat po wdrożeniu. Miernikiem będzie liczba podmiotów, które zwrócą się
z wnioskami o udzielenie pozwoleń na zastosowanie odstępstw od zasad produkcji ekologicznej.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Raport FVO z audytu nr 6569 z 2012 r.

















12

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: