Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym
projekt dotyczy wprowadzenia ułatwień dla rolników prowadzących produkcje ekologiczną, upoważnionych jednostek certyfikujących oraz organów administracji publicznej odpowiedzialnych za ten sektor rolnictwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2492
- Data wpłynięcia: 2014-06-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 55
2492
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia
w sprawie ogólnych odstępstw od warunków produkcji ekologicznej
Na podstawie art. 11 ust. 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym
(Dz. U. Nr 116, poz. 975 oraz z 2014 r. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa ogólne odstępstwa od warunków produkcji ekologicznej.
§ 2. Dozwolone jest utrzymywanie bydła na uwięzi w gospodarstwach, w których:
1) spełnione są wymagania, o których mowa w art. 22 ust. 2 lit. a rozporządzenia
Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji
ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego
rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz. Urz. UE L 189 z 20.07.2007, str. 1,
z późn. zm.);
2) spełnione są wymagania, o których mowa w art. 39 rozporządzenia Komisji WE
nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady
wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji
ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji
ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz. Urz. UE L 250 z 18.09.2008, str. 1,
z późn. zm.);
3) utrzymuje się do ... sztuk dorosłego bydła.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
– 2 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie ogólnych odstępstw od warunków produkcji
ekologicznej jest wykonaniem upoważnienia zawartego 11 ust. 6 ustawy z dnia 25 czerwca
2009 r. o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. Nr 116, poz. 975, z późn. zm.).
Rozporządzenie określa warunki stosowania niektórych odstępstw od zasad produkcji
ekologicznej, przywołanych w art. 11 ust. 5 ustawy o rolnictwie ekologicznym.
Ze względu na strukturę gospodarstw ekologicznych w Polsce oraz sytuację finansową
wielu gospodarstw ekologicznych w których utrzymywane jest bydło, dotychczas znacząca
część producentów nie dostosowała swoich gospodarstw do systemu innego niż uwięziowy.
Zgodnie z danymi dotyczącymi ilości zezwoleń na zastosowanie odstępstwa przewidzianego
art. 39 rozporządzenia nr 889/2008, jest ono stosowane w około połowie gospodarstw
ekologicznych w których utrzymywane jest bydło.
Z uwagi na brak możliwości odejścia od stosowania ww. odstępstwa oraz spełnienie
przesłanek przywołanych w art. 22 ust. 1 rozporządzenia nr 834/2007, celowym jest
zmniejszenie obciążeń producentów ekologicznych, związanych z corocznym
występowaniem do Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
o ponowne wydanie zgody na jego zastosowanie.
Ze względu na powyższe oraz możliwość określenia przez Ministra właściwego do
spraw rolnictwa warunków stosowania niektórych odstępstw od zasad produkcji ekologicznej,
celowym jest wprowadzenie projektowanej regulacji.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Planie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi na okres lipiec–grudzień 2014 r.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych i w związku z powyższym jego
projekt nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
– 3 –
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie
ogólnych odstępstw od warunków produkcji ekologicznej
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
upoważnienie ustawowe
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Nr w wykazie prac
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Pani Zofia Szalczyk, Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
telefon: (22) 623 1052
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Ze względu na strukturę gospodarstw ekologicznych w Polsce oraz sytuację finansową wielu gospodarstw
ekologicznych w których utrzymywane jest bydło, znacząca część producentów nie dostosowała swoich
gospodarstw do wymaganego prawem w zakresie rolnictwa ekologicznego bezuwięziowego systemu
utrzymania. Zgodnie z danymi dotyczącymi ilości zezwoleń na zastosowanie odstępstwa na podstawie art. 39
rozporządzenia nr 889/2008 od ww. wymogu, system uwięziowy jest stosowany w około połowie gospodarstw
ekologicznych w których utrzymywane jest bydło.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wprowadzenie horyzontalnie odstępstwa od zakazu utrzymywania bydła na uwięzi w odniesieniu do małych
gospodarstw. Spowoduje to znaczne zmniejszenie obciążeń administracyjnych systemu rolnictwa ekologicznego
dla producentów, a także odciąży Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, będącej
właściwym organem do wydawania indywidualnych pozwoleń na zastosowanie odstępstwa przewidzianego
w art. 39 rozporządzenia Komisji WE nr 889/2008.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
W zakresie stosowania odstępstw od zasad produkcji ekologicznej, część państw członkowskich Unii
Europejskiej (Hiszpania, Francja) wydaje pozwolenia na ich zastosowanie horyzontalnie, szerokiej grupie
producentów gospodarujących w danym regionie.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
rolnicy
ok. 1600
dane Inspekcji Jakości
Usunięty zostanie
Handlowej Artykułów
wymóg corocznego
Rolno-Spożywczych
występowania
o pozwolenia na
zastosowanie
odstępstw od zasad
produkcji
ekologicznej.
jednostki certyfikujące
9
Dane Ministerstwa
Zmniejszy się ilość
w rolnictwie ekologicznym
Rolnictwa i Rozwoju Wsi
danych
przekazywanych do
urzędu nadzoru.
Inspekcja Jakości Handlowej
Zmniejszy się ilość
Artykułów Rolno-
wniosków
-Spożywczych
o pozwolenia na
– 4 –
zastosowanie
odstępstw od zasad
produkcji.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Założenia do projektu były konsultowane na forum Rady Rolnictwa Ekologicznego, organu opiniodawczo-
-doradczego Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w skład którego wchodzą przedstawiciele m. in. jednostek
certyfikujących oraz producentów i przetwórców ekologicznych. Rada Rolnictwa Ekologicznego pozytywnie
odniosła się do projektu.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Łącznie
(0-10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0-10)
W ujęciu
duże
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe z … r.)
małych i średnich
przedsiębiorstw
– 5 –
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże
niepieniężnym
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
Projektowana regulacja zmniejszy obciążenia administracyjne związane
w tym wskazanie źródeł
z prowadzeniem produkcji ekologicznej oraz odciąży system nadzoru w zakresie
danych i przyjętych do
wydawania pozwoleń na zastosowanie odstępstw od zasad produkcji
obliczeń założeń
ekologicznej.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2492
› Pobierz plik