Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie ustawy o własności lokali
projekt dotyczy doprecyzowania obowiązków gmin w zakresie sporządzania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi; doprecyzowania pojęcia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych poprzez wskazanie iż mają one stacjonarny charakter; określenia minimalnego zakresu odpadów komunalnych przyjmowanych przez taki punkt: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny itd.; doprecyzowania zagadnienia związanego z uiszczaniem opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i składaniem deklaracji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2377
- Data wpłynięcia: 2014-03-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-11-28
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 87
2377
„3. Sprawozdanie zawiera:
1) informacje o masie poszczególnych rodzajów odebranych z terenu województwa odpadów
komunalnych w tym o odebranych odpadach ulegających biodegradacji oraz sposobie ich
zagospodarowania, wraz ze wskazaniem instalacji, do których zostały przekazane odpady
komunalne odebrane od właścicieli nieruchomości;
2) informację o działających na terenie województwa punktach selektywnego zbierania
odpadów komunalnych.
3) informację o masie pozostałości z sortowania przeznaczonych do składowania powstałych z
odebranych i zebranych z terenu województwa odpadów komunalnych,
4) informacje o osiągniętych przez gminy z terenu województwa poziomach recyklingu,
przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
5) liczbę właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane odpady komunalne.”;
32) art. 9t. otrzymuje brzmienie:
„Art. 9t. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzory
sprawozdań, o których mowa w art. 9n ust. 1, art. 9na ust. 1, art. 9o ust. 1, art. 9q ust. 1 i art.
9s ust. 1, kierując się potrzebą ujednolicenia sprawozdań oraz koniecznością zapewnienia
skutecznej kontroli w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminach.”;
33) po art. 9t dodaje się art. 9ta i art. 9tb w brzmieniu:
„Art. 9ta. 1. Terminy do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi oraz sprawozdań, o których mowa w art. 9n ust. 1, art. 9na ust. 1, art. 9o
ust. 1, art. 9q ust. 1 i art. 9s ust. 1, uważa się za zachowane, jeżeli przed ich upływem deklaracja
lub sprawozdanie zostało:
1) nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia
z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1529) lub
2) wysłane w formie dokumentu elektronicznego do właściwego wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru.
Art. 9tb. 1. Na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości oraz rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu
gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych wójt, burmistrz lub
prezydent miasta sporządza analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi obejmującą w
szczególności:
1) możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych
oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do
składowania;
2) potrzeby inwestycyjne związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
3) koszty poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i
unieszkodliwianiem odpadów komunalnych;
4) liczbę mieszkańców;
5) liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6
ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6
ust. 6-12;
6) ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
7) ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych odbieranych z terenu
gminy oraz powstających z przetwarzania odpadów komunalnych pozostałości z
sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.
2 Analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi sporządza się w terminie do dnia 31
marca za poprzedni rok kalendarzowy.
3. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi podlega publicznemu udostępnieniu na
stronie podmiotowej BIP urzędu gminy.”,
34) w art. 9x:
a) w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) nie przekazuje odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów
komunalnych oraz odpadów zielonych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych albo w przypadku, o którym mowa w art. 9l ust. 2, do instalacji przewidzianych
do zastępczej obsługi tego regionu - podlega karze pieniężnej w wysokości od 500 zł do 2.000
zł za pierwszy ujawniony przypadek;”;
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 2, oblicza się jako iloczyn jednostkowej stawki
opłaty, za umieszczenie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na
składowisku określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 290 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.), i
brakującej masy odpadów komunalnych, wyrażonej w Mg, wymaganej do osiągnięcia
odpowiedniego poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi
metodami lub ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania.”;
35) po art. 9x dodaje się art. 9xa w brzmieniu:
„Art. 9xa. Podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
który:
1) przekazuje odpady zielone do instalacji innej niż regionalna instalacja do przetwarzania
odpadów komunalnych albo do instalacji przewidzianej do zastępczej obsługi tego
regionu – podlega karze pieniężnej w wysokości od 500 zł za 1 Mg przekazanych
odpadów zielonych;
2) przekazuje nierzetelne roczne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9na - podlega karze
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1238 oraz z 2014 r. poz.
40 i 47.
pieniężnej w wysokości od 500 zł do 5.000 zł;
3) przekazuje po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 9n - podlega karze
pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia.”,
36) w art. 9za dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) nie przedstawia kalkulacji lub informacji o odpadach, które poddał procesowi przygotowania
do ponownego użycia, recyklingu lub przekazał w tym celu innemu posiadaczowi, o których
mowa w art. 9m - podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł; za każdy nieprzekazany
dokument.”;
37) w art. 9zb:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Kary pieniężne, o których mowa w art. 9xa, nakłada, w drodze decyzji, wójt, burmistrz
lub prezydent miasta, właściwy ze względu na miejsce położenia punktu selektywnego zbierania
odpadów komunalnych.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:.
„3. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, w drodze decyzji, może zawiesić zapłatę
kar, o których mowa w art. 9z ust., 2, lub je umorzyć.”;
38) w art. 9ze ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może złożyć wniosek o zawieszenie zapłaty kary
pieniężnej, o której mowa w art. 9z ust. 2.”
Art. 2. W ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz.
903) w art. 14 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6h ustawy z dnia 13
września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399)”.
Art. 3. Prowadzący punkt selektywnego zbierania istniejący w dniu wejścia w życie
niniejszej ustawy składa po raz pierwszy sprawozdanie, o którym mowa w art. 9na, za 2015 r.
Art. 4. Obowiązek zapewnienia odbierania od właścicieli nieruchomości lub przyjmowania
przez punkty selektywnego zbierania popiołu z palenisk domowych stosuje się po upływie 12
miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 5. Uchwały podjęte na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc
do czasu wydania nowych uchwał na podstawie przepisów w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, z tym, że uchwały niezgodne z art. 6 r ust. 3 zachowują moc nie dłużej niż 3 miesiące od
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 6. Rozporządzenia wydane na podstawie upoważnień zmienianych niniejszą ustawą
zachowują moc do czasu wydania nowych rozporządzeń na podstawie upoważnień w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż 2 lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 7. Sprawozdania za 2014 r. składa się zgodnie z dotychczasowymi przepisami.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach oraz o zmianie ustawy o własności lokali wprowadza najpilniejsze zmiany w zakresie
gospodarki odpadami komunalnymi, niezbędne dla uniknięcia rozbieżności interpretacyjnych
przy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz zapewniające jej prawidłowe
funkcjonowanie. Jest to uwzględnienie najczęściej zgłaszanych problemów utrudniających
stosowania ustawy, zgłaszanych przez gminy, przedsiębiorców uczestniczących w odbieraniu i
gospodarowaniu odpadami komunalnymi oraz przez właścicieli nieruchomości. Nie zostały
objęte zakresem projektowanej nowelizacji zmiany problemowe, wymagające pogłębionej
analizy, jak chociażby wdrożenie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 listopada 2013
r., sygn. 17/12, który orzekł o konieczności uzupełnienia przez ustawodawcę przepisu art. 6k o
określenie maksymalnej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi a także
nałożył obowiązek zmiany przepisów dotyczących zwolnień przedmiotowych i dopłat - tego
rodzaju zmiany mają być przedmiotem odrębnej nowelizacji. Część zmian ma charakter
czyszczący i doprecyzowujący przepisy ustawy.
W art. 2 zostały wprowadzone zmiany doprecyzowujące pojęcie właściciela
nieruchomości, wskazano na kim ciążą obowiązki w przypadku gdy kilka podmiotów
równocześnie spełnia definicję właściciela nieruchomości.
Doprecyzowano obowiązki gmin w zakresie sporządzania corocznej analizy stanu
gospodarki odpadami komunalnymi. Analiza taka ma zostać sporządzona w terminie do dnia 31
marca za poprzedni rok kalendarzowy i będzie podlegać publicznemu udostępnieniu na stronie
podmiotowej BIP urzędu gminy.
Doprecyzowane zostało pojęcie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych
(pszok) poprzez wskazanie, iż mają one stacjonarny charakter (co jednoznacznie przesądza, iż
mobilne formy zbierania odpadów nie mogą być potraktowane jako wypełnienie obowiązku
utworzenia pszok przez gminę. W art. 9c wskazano, iż prowadzenie punktów selektywnego
zbierania odpadów komunalnych nie wymaga uzyskania wpisu do rejestru odbierających odpady
komunalne, tylko zezwolenia na zbieranie odpadów w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia
2012 r. o odpadach.
Jednocześnie został określony minimalny zakres odpadów komunalnych przyjmowanych
przez taki punkt: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt
elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2377
› Pobierz plik