Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie ustawy o własności lokali
projekt dotyczy doprecyzowania obowiązków gmin w zakresie sporządzania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi; doprecyzowania pojęcia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych poprzez wskazanie iż mają one stacjonarny charakter; określenia minimalnego zakresu odpadów komunalnych przyjmowanych przez taki punkt: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny itd.; doprecyzowania zagadnienia związanego z uiszczaniem opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i składaniem deklaracji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2377
- Data wpłynięcia: 2014-03-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-11-28
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 87
2377
16) art. 6q otrzymuje brzmienie:
„Art. 6q. W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje
się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia
organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, a w
przypadku przejęcia przez związek międzygminny zadań gminy, o których mowa w art. 3 ust. 2
w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w zakresie opłat, za gospodarowanie
odpadami komunalnymi, które stanowią dochód związku międzygminnego – zarządowi związku
międzygminnego.”;
17) art. 6 qa uchyla się;
18) w art. 6r:
a) ust 1b uchyla się,
b) po ust. 2a dodaje się ust. 2b i 2c w brzmieniu:
„2b) W zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina zapewnia
właścicielom nieruchomości pozbywanie się wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, przy
czym rozumie się przez to odbieranie odpadów bezpośrednio z terenu nieruchomości, o których
mowa w art. 6c ust. 1 i 2, przyjmowanie odpadów przez punkty selektywnego zbierania odpadów
komunalnych oraz zapewnianie przyjmowania tych odpadów przez gminę w inny sposób.
2c) Dopuszcza się ograniczenie ilości odpadów zielonych, opon, odpadów wielkogabarytowych
oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne odbieranych lub
przyjmowanych przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości w zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.”,
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Częstotliwość odbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz bioodpadów
stanowiących odpady komunalne w okresie od kwietnia do października nie może być rzadsza
niż raz na dwa tygodnie z zabudowy jednorodzinnej i nie rzadsza niż raz na tydzień z zabudowy
wielorodzinnej.”,
d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Rada gminy może określić, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, rodzaje
dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, zasady ich świadczenia oraz
wysokość cen za te usługi.”;
19) w art. 9c po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Nie wymaga uzyskania wpisu do rejestru prowadzenie punktów selektywnego zbierania
odpadów komunalnych; prowadzący taki punkt jest posiadaczem odpadów prowadzącym
zbieranie odpadów w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.”;
20) w art. 9e otrzymuje brzmienie
„Art. 9e. 1. Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest
obowiązany do:
1) przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości selektywnie zebranych odpadów
komunalnych do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią
sposobów postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia14 grudnia 2012
r. o odpadach;
2) przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów
komunalnych oraz odpadów zielonych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych.
2. Zakazuje się mieszania selektywnie zebranych odpadów komunalnych ze zmieszanymi
odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości lub selektywnie
zebranych odpadów komunalnych różnych rodzajów ze sobą.
21) po art. 9e dodaje się art. 9ea w brzmieniu:
„Art. 9ea. Podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych jest
obowiązany do:
1) przekazywania przyjętych od właścicieli nieruchomości selektywnie zebranych odpadów
komunalnych do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią
sposobów postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012
r. o odpadach;
2) przekazywania przyjętych od właścicieli nieruchomości odpadów zielonych do
regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.”;
22)
art. 9f otrzymuje brzmienie:
„Art. 9f. W przypadku niedopełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku w zakresie
selektywnego zbierania odpadów komunalnych podmiot odbierający odpady komunalne
przyjmuje je jako zmieszane odpady komunalne i powiadamia o tym właściciela
nieruchomości oraz gminę.”;
23) w art. 9j dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Wykreślenie z rejestru w przypadkach określonych w ust. 2 pkt 2-5, następuje w drodze
decyzji administracyjnej.”;
24) art. 9l otrzymuje brzmienie:
„Art. 9l. 1. Prowadzący regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, w
granicach posiadanych mocy przerobowych, jest obowiązany zawrzeć umowę na
zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych i odpadów zielonych ze wszystkimi
podmiotami odbierającymi odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, którzy
wykonują swoją działalność w ramach regionu gospodarki odpadami komunalnymi.
2. W przypadku wystąpienia awarii regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych, uniemożliwiającej odbieranie zmieszanych odpadów komunalnych lub
odpadów zielonych od podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości, odpady te przekazuje się do instalacji przewidzianych do zastępczej obsługi
tego regionu, wskazanych w uchwale w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki
odpadami.
3. Prowadzący instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, która została wskazana
jako instalacja przewidziana do zastępczej obsługi tego regionu, jest obowiązany przyjąć
przekazywane do tej instalacji odpady. Ust. 1 stosuje się odpowiednio.
4. Ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do odpadów zielonych zebranych przez punkt
selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
25) w art. 9m dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 - 4 w brzmieniu:
„2. Prowadzący regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych jest
obowiązany przekazać odpowiednio przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne od
właścicieli nieruchomości lub gminie, z którymi ma zawarte umowy, informację o odpadach,
które poddał procesowi przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub przekazał w tym
celu innemu posiadaczowi odpadów, pochodzących z odpadów komunalnych z terenu danej
gminy, przekazanych mu przez tego przedsiębiorcę lub gminę.
3. Informacja o odpadach pochodzących z odpadów komunalnych z terenu danej gminy
zawiera dane o:
1) rodzajach i masie odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła poddanych
recyklingowi i przygotowanych do ponownego użycia lub przekazanych w tym celu innemu
posiadaczowi odpadów;
2) rodzajach i masie odpadów budowlanych i rozbiórkowych przygotowanych do ponownego
użycia, poddanych recyklingowi oraz poddanych innym formom odzysku lub przekazanych w
tym celu innemu posiadaczowi odpadów;
3) masie wytworzonych i poddanych składowaniu pozostałości z sortowania i pozostałości z
mechaniczno biologicznego przetwarzania.
4. Prowadzący regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych przekazuje
informację o odpadach które poddał procesowi przygotowania do ponownego użycia,
recyklingu lub przekazał w tym celu innemu posiadaczowi odpadów:
1) przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości dwa razy w
roku: za pierwsze półrocze- w terminie do 15 lipca i za drugie półrocze – w terminie do 15
stycznia,
2) gminie raz w roku - w terminie do dnia 15 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.”;
26) tytuł rozdziału 4b otrzymuje brzmienie: „Sprawozdawczość i analizy”
27) art. 9n otrzymuje brzmienie
„Art. 9n. 1. Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest
obowiązany do sporządzania półrocznych sprawozdań.
2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie
do końca miesiąca następującego po upływie półrocza, którego dotyczy.
3. Sprawozdanie zawiera:
1)
informacje o masie poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych w tym
odpadów ulegających biodegradacji, oraz sposobie ich zagospodarowania, wraz ze wskazaniem
instalacji, do których zostały przekazane odpady komunalne odebrane od właścicieli
nieruchomości;
2) informację o masie pozostałości z sortowania przeznaczonych do składowania powstałych z
odebranych przez podmiot odpadów komunalnych,
3) informacje o masie odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła przygotowanych do
ponownego użycia i poddanych recyklingowi,
4) informacje o masie odpadów budowlanych i rozbiórkowych będących odpadami komunalnymi
przygotowanych do ponownego użycia, poddanych recyklingowi i innym procesom odzysku.
4. Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który nie działa na
podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1, i nie świadczy takiej usługi w trybie
zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2, jest obowiązany zamieścić w
sprawozdaniu także informacje o osiągniętych poziomach recyklingu, przygotowania do
ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w ostatnim sprawozdaniu składanym
za dany rok.
5. Podmiot, o którym mowa w ust. 4, w sprawozdaniu podaje liczbę właścicieli nieruchomości,
od których odebrał odpady komunalne, oraz dołącza do sprawozdania wykaz właścicieli
nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem zawarł umowy na odbieranie
odpadów komunalnych, a także wykaz tych właścicieli nieruchomości, z którymi umowy te
uległy rozwiązaniu lub wygasły. W wykazach zamieszcza się imię i nazwisko albo nazwę oraz
adres właściciela nieruchomości, adres nieruchomości oraz w przypadku rozwiązania umowy –
informację do kiedy umowa obowiązywała.
6. Podmiot, który w danym półroczu nie odbierał na terenie danej gminy odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości przekazuje wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, w
terminie, o którym mowa w ust. 2, pisemną informację o nieodbieraniu odpadów.”;
28) po art. 9n dodaje się art. 9na w brzmieniu:
„Art. 9na. 1. Podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, z
wyłączeniem gminy, jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań.
2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie
do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
3. Sprawozdanie zawiera informacje o masie:
1) poszczególnych rodzajów zebranych odpadów komunalnych w tym o odpadach ulegających
biodegradacji, oraz sposobie ich zagospodarowania wraz ze wskazaniem instalacji, do których
zostały przekazane zebrane odpady komunalne;
2) pozostałości z sortowania przeznaczonych do składowania powstałych z zebranych przez
podmiot odpadów komunalnych;
3) masie odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła przygotowanych do ponownego
użycia i do recyklingu powstałych z zebranych przez podmiot odpadów komunalnych;
4) odpadów budowlanych i rozbiórkowych będących odpadami komunalnymi przygotowanych
do ponownego użycia, poddanych recyklingowi i innym procesom odzysku powstałych z
zebranych przez podmiot odpadów komunalnych.”;
29) w art. 9q ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Sprawozdanie zawiera:
1) informację o masie poszczególnych rodzajów odebranych z terenu gminy odpadów
komunalnych, w tym o odebranych odpadach ulegających biodegradacji, oraz sposobie ich
zagospodarowania, wraz ze wskazaniem instalacji, do których zostały przekazane odpady
komunalne odebrane od właścicieli nieruchomości;
2) informację o działających na terenie gminy punktach selektywnego zbierania odpadów
komunalnych, masie odpadów w nich zebranych oraz o oraz sposobie ich zagospodarowania,
wraz ze wskazaniem instalacji, do których zostały przekazane zebrane odpady komunalne;
3) informację o masie pozostałości z sortowania przeznaczonych do składowania powstałych z
odebranych i zebranych z terenu gminy odpadów komunalnych;
4) informacje o osiągniętych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i
odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji przekazywanych do składowania;
5) liczbę właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane odpady komunalne.”;
30) art. 9r:otrzymuje brzmienie:
„Art. 9r. 1. Marszałek województwa weryfikuje dane zawarte w sprawozdaniu, o którym
mowa w art. 9q ust. 1.
2. W przypadku gdy sprawozdanie, o którym mowa w art. 9q ust. 1, jest sporządzone
nierzetelnie, marszałek województwa wzywa wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, który
przekazał sprawozdanie, do jego uzupełnienia lub poprawienia w terminie 30 dni.
3. Jeżeli sprawozdanie zostało przekazane po terminie marszałek województwa przekazuje
o tym informację wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.”,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2377
› Pobierz plik