Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy zwolnienia z obowiązku składania do Prezesa UTK w postaci papierowej dokumentacji niezbędnej do uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksplantacji pojazdów kolejowych i wprowadzenia w to miejsce, zgodnie z zasadą z którą jest ona składana w postacie elektronicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 962
2375
Druk nr 2375
Warszawa, 19 marca 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Komisja Infrastruktury
INF-020-5-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Infrastruktury
wnosi projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o transporcie
kolejowym.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Krzysztof Tchórzewski .
Przewodniczący Komisji
(-) Stanisław Żmijan
Projekt
U S T A W A
z dnia……………..2014 r.
o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Art. 1. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1594) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 9ad dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. W sprawach dotyczących lokalizacji linii kolejowych, realizowanych w trybie
niniejszego rozdziału, przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym nie stosuje się, z
zastrzeżeniem art. 9n ust. 2 i art. 9o ust. 3 pkt 4 lit. g.”;
2) w art. 23b w ust. 7 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Przepisy art. 23e ust. 3 stosuje się odpowiednio.”;
3) w art. 23e dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 2 pkt 2, należy załączyć
na informatycznym nośniku danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego
2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.
U. z 2013 r. poz. 235), w postaci dokumentu elektronicznego pozbawionego możliwości
jego modyfikacji.”;
4) w art. 23f po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Dokumentację i informacje, o których mowa w ust. 2, należy załączyć na
informatycznym nośniku danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005
r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w postaci
dokumentu elektronicznego pozbawionego możliwości jego modyfikacji.”;
5) w art. 23g po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Wyniki badań, o których mowa w ust. 1, a także dokumenty, dokumentację,
dane techniczne i informacje, o których mowa w ust. 2, należy załączyć na
informatycznym nośniku danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005
r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w postaci
dokumentu elektronicznego pozbawionego możliwości jego modyfikacji.”.
Art. 2. Postępowania w sprawie wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdu kolejowego zgodnego z TSI lub niezgodnego z TSI, wszczęte i niezakończone do
– 2 –
dnia wejścia w życia ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
prowadzi się dalej na podstawie dotychczasowych przepisów.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
– 3 –
U Z A S A D N I E N I E
1. Potrzeba i cel wydania ustawy. Wykazanie różnic pomiędzy stanem dotychczasowym a
projektowanym. Przedstawienie skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i
prawnych.
Celem projektowanej nowelizacji jest usprawnienie procedur służących realizacji inwestycji
infrastrukturalnych i taborowych w transporcie kolejowym poprzez:
− usunięcie wątpliwości interpretacyjnych i jednoznaczne rozstrzygniecie, że przy
wydawaniu decyzji administracyjnych na podstawie przepisów rozdziału 2b ustawy z
dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1594) organy
wydające te decyzje nie stosują przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym, co
oznacza w szczególności, że postanowienia miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego nie są dla tych organów wiążące (art. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej);
− zwolnienie z obowiązku składania do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
dokumentacji niezbędnej do uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdów kolejowych w postaci papierowej i wprowadzenie w to miejsce zasady,
zgodnie z którą jest ona składana w postaci elektronicznej (art. 2 pkt 2-5 ustawy
nowelizującej).
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. poz.
1152), uchyliła regulację wynikającą z art. 9ad ust. 2. tj. artykuł mówiący, że w sprawach
dotyczących lokalizacji linii kolejowych przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym nie
stosuje się, z zastrzeżeniem art. 9o ust. 3 pkt 4 lit. g. Jednocześnie w art. 9 ust. 2n
wprowadzono możliwość wyboru trybu uzyskiwania decyzji dla robót budowlanych
realizowanych w ramach inwestycji dotyczącej linii kolejowej zlokalizowanych na terenach
zamkniętych.
Uchylenie art. 9ad ust. 2 spowodowało wątpliwości, czy konieczne jest sprawdzenie wniosku
o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej pod kątem zgodności z miejscowymi
planami zagospodarowania przestrzennego przez organ wydający decyzję, na podstawie
rozdziału 2b ustawy o transporcie kolejowym. Jest to proces znacznie wydłużający
uzyskiwanie decyzji lokalizacyjnych, zważywszy na fakt braku i nieaktualności miejscowych
planów przestrzennych (MPZP). W dużych aglomeracjach opracowanie i zatwierdzanie
takich planów trwa latami, z tego właśnie względu zmiana która miała miejsce w ustawie,
może doprowadzić do całkowitego paraliżu niektórych inwestycji kolejowych, zarówno już
– 4 –
prowadzonych jak i przewidywanych do rozpoczęcia (nie można bowiem założyć, że
unowocześnianie polskiej kolei będzie sprowadzało się jedynie do rewitalizacji linii). Ponadto
może to spowodować, iż program inwestycyjny dla kolei trzeba będzie zweryfikować,
przesuwając terminy rozpoczęcia prac budowlanych na okres bliżej nieznany. Realizacja
inwestycji może się bardzo opóźniać w szczególności, gdy niezbędne będzie pozyskanie
dodatkowych terenów dla infrastruktury kolejowej, co w wielu przypadkach może skutkować
niezgodnością składanych wniosków z MPZP.
Uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej jest warunkiem niezbędnym do
uzyskania kolejnych decyzji, w tym decyzji o pozwoleniu na budowę i realizacji założonego
harmonogramu robót budowlanych.
Z uzyskanych dotychczas informacji wynika, że koniczność powrotu w ustawie do zapisu w
art. 9ad ust.2 (z zastrzeżeniem możliwości zastosowania rozwiązań przewidzianych w
dodanym art. 9n ust. 2) i opisanych w treści przed 30 sierpnia 2013 została uznana przez
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju za zasadną. Celowość wprowadzenia zmiany oraz
potrzeba dużego tempa prac nad tą regulacją zostały potwierdzone na grudniowej naradzie w
Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju z udziałem przedstawicieli wojewodów.
Brak wprowadzenia przedmiotowej zmiany może oznaczać utratę kolejnych miesięcy w
realizacji programu inwestycyjnego unowocześniającego polską kolej.
Również w przypadku zmian w art. 1 pkt 2-5 proponowane zmiany mają na celu
skrócenie i ułatwienie prowadzenia określonych postępowań administracyjnych. Dostępność
środków z budżetu państwa i funduszy Unii Europejskiej przeznaczonych na zakup i
modernizację taboru kolejowego sprawia, że do eksploatacji oddawanych jest z roku na rok
coraz więcej nowych i zmodernizowanych pojazdów kolejowych. Warunkiem dopuszczenia
ich do ruchu jest uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego
wydawanego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. W związku ze znaczącym
wzrostem liczby wniosków o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji oraz
objętością dokumentacji załączanej to tych wniosków niezbędne jest wprowadzenie
proponowanych usprawnień. Wprowadzenie tej zmiany przyczyni się do zmniejszenia ilości
dokumentacji w postaci papierowej, wyeliminowania konieczności kierowania wezwań do
wnioskodawców w zakresie właściwego podpisu dokumentacji technicznej (rysunki
techniczne, schematy etc.), przyspieszenia rozpoznawania spraw administracyjnych i
szybszego wprowadzenia pojazdów kolejowych do eksploatacji, a w szczególności także do
zmniejszenia kosztów ponoszonych przez wnioskodawców (aktualnie do wniosku załącza się
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375
› Pobierz plik