Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; udostępniania zbiorów danych lub innych materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w szczególności stworzenia nowych zasad dot. opłat pobieranych w związku z udostępnianiem tych zbiorów; doprecyzowania kompetencji organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2364
- Data wpłynięcia: 2014-05-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
- data uchwalenia: 2014-06-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 897
2364-2
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji
a także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa
Administracji i Cyfryzacji oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, w szczególności
w zakresie objętym dyrektywą 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca
2007 r. stanowiącą infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej
(INSPIRE).
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji, o której mowa
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 z późn. zm.).
3
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Rozporządzenie w
18.02.2014 r.
sprawie BDOT500 oraz mapy zasadniczej
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
Prawo geodezyjne i kartograficzne
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Stanisław Huskowski
Nr w wykazie prac ………………….
– Sekretarz Stanu w Ministerstwie
Administracji i Cyfryzacji
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Jerzy Zieliński - Dyrektor Departamentu w Głównym Urzędzie
Geodezji i Kartografii, tel.: 22 661 80 27
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt rozporządzenia tworzy warunki formalne dla wdrożenia nowych metod i nowoczesnych technologii,
będących wynikiem postępu technologicznego. Korzyściami zastosowania takich rozwiązań będzie
usprawnienie procesu podejmowania decyzji inwestycyjnych przez przedsiębiorców, poprzez dostarczanie
merytorycznych opracowań i analiz przestrzennych z wykorzystaniem aktualnych danych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Istotnym efektem wprowadzenia rozwiązań przedstawionych w projektowanym rozporządzeniu będzie
łatwiejszy dostęp dla wszystkich użytkowników do aktualnych i wysokiej jakości danych oraz znaczące
skrócenie czasu oczekiwania na te dane. Osiągnięcie powyższych efektów będzie możliwe poprzez
bezpośredni dostęp on-line do wiarygodnych danych przestrzennych, dzięki zastosowaniu rozwiązań
organizacyjnych, technicznych i informatycznych zapewniających uproszczenie procedur administracyjnych,
standaryzację i harmonizację zbiorów danych i usług administracyjnych świadczonych drogą elektroniczną,
w tym usług danych przestrzennych, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r.
o infrastrukturze informacji przestrzennej, oraz automatyzację procesów analizowania i wizualizacji danych
przestrzennych
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Z 34 krajów OECD, w 27 przypadkach organizacja administracji geodezyjnej ma charakter rządowy, tylko
w 5 przypadkach rządowo-samorządowy. Doświadczenia zarówno Polskie jaki i krajów OECD wskazują, że
proponowane zmiany organizacyjne oraz zmiany obowiązków związanych z rejestrami publicznymi,
procedurami inwestycyjnymi gwarantują osiągnięcie odpowiedniej efektywności, wiarygodności i jakości usług
administracji geodezyjnej i kartograficznej dla obywateli, przedsiębiorców i państwa
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
jednostki samorządu
380
Statystyczne opracowania
Wyeliminowanie
terytorialnego
własne Głównego Urzędu
wątpliwości i rozbieżności
Wykonawcy prac
Geodezji i Kartografii.
interpretacyjnych,
geodezyjnych i
dotyczących stosowania
kartograficznych,
przepisów prawa; ułatwienie
przedsiębiorstwa, biegli
dostępu do danych i
sądowi, mierniczy
materiałów państwowego
górniczy, asystenci
zasobu geodezyjnego i
mierniczych górniczych
kartograficznego w
rezultacie wyeliminowanie
jednej z barier w
4
prowadzeniu działalności w
zakresie geodezji
i kartografii.
Wszyscy obywatele
33 000 000
począwszy od wieku
szkolnego
Małe i średnie
20 000
Omawiana regulacja
przedsiębiorstwa
zmniejszy również
działające w sektorze
pracochłonność opracowania
usług projektowych i
znacznej części projektów
budowlanych
budowlanych. W wymiarze
Inwestorzy obiektów
15 000 000
finansowym zmniejszenie to
budowlanych
szacowane jest również na
kwotę ok 10 mln rocznie.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Planowane jest objęcie konsultacjami publicznymi następujących podmiotów:
1) Stowarzyszenie Geodetów Polskich,
2) Stowarzyszenie Kartografów Polskich,
3) Polskie Towarzystwo Geodezyjne,
4) Geodezyjna Izbia Gospodarcza,
5) Polska Geodezja Komercyjna – Krajowy Związek Pracodawców Firm Geodezyjno-Kartograficznych,
6) Związek Powiatów Polskich,
7) Związek Miast Polskich,
8) Unia Metropolii Polskich,
9) Państwowa Rada Geodezyjna i Kartograficzna,
10) wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego,
11) geodeci województw.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
5
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Projekt rozporządzenia nie spowoduje poniesienia dodatkowych nakładów finansowych
źródeł danych i
z budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, gdyż realizacja
przyjętych do obliczeń jego zapisów nastąpi z wykorzystaniem danych i informacji zgromadzonych
założeń
w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, bez konieczności
pozyskiwania dodatkowych danych i informacji.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
…… r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
założeń
przedsiębiorców został określony w pkt 4 OSR.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
X tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
X zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
X skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Regulacje zawarte w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.
6
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
X informatyzacja
X sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Projekt rozporządzenia będzie miał pozytywny wpływ na sytuację i rozwój regionów,
bowiem uściślenie i ujednolicenie prowadzenia BDOT500 i mapy zasadniczej wpłynie
stymulująco na wdrożenie nowatorskich rozwiązań przy udostępnianiu zasobu
geodezyjnego i kartograficznego w postaci cyfrowej, m.in. krajowym oraz
terytorialnym organom planowania przestrzennego i zarządzania kryzysowego.
Projekt rozporządzenia tworzy warunki formalne dla wdrożenia nowych metod
i nowoczesnych technologii, będących wynikiem postępu technologicznego.
Omówienie wpływu Osiągnięcie powyższych efektów będzie możliwe poprzez bezpośredni dostęp on-line
do wiarygodnych danych przestrzennych,
dzięki zastosowaniu rozwiązań
organizacyjnych, technicznych i informatycznych zapewniających uproszczenie
procedur administracyjnych, standaryzację i harmonizację zbiorów danych i usług
administracyjnych świadczonych drogą elektroniczną, w tym usług danych
przestrzennych, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r.
o infrastrukturze informacji przestrzennej, oraz automatyzację procesów analizowania
i wizualizacji danych przestrzennych.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wykonanie celu projektowanego rozporządzenia nastąpi w dniu wejścia w życie projektowanych regulacji, co
pozwoli na wprowadzenie jednolitych standardów organizacyjnych i technicznych do tworzenia, prowadzenia
i aktualizacji baz danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ponieważ projektowane zmiany mają charakter dostosowawczy lub uszczegółowiający, a nie wprowadzający
nowe rozwiązania, to ewaluacja efektów projektu nie jest planowana.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
04/105rch
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2364-1
› Pobierz plik
-
2364-2
› Pobierz plik